AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #1 Skrevet 22. mars 2019 Hvordan lager du tomatbasert pizzasaus? Vokste opp med at man bare klæsja på litt tomatpuré, men synes ikke det er så godt, så tar gjerne i mot andre tips.. Anonymkode: c3dd9...6d5
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #2 Skrevet 22. mars 2019 Kjøper en boks med billige krossade tomater og krydrer. Anonymkode: f58a2...c41
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #3 Skrevet 22. mars 2019 Freser finhakket løk og hvitløk, tilsetter gode hakkede tomater fra boks, urter og litt pepper, og koker inn til passe konsistens. Smaker til med salt og evt. litt sukker for å runde av smaken. Noen ganger koker jeg inn en skvett vin før jeg har i tomatene. Anonymkode: 6b9b6...0fb 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2019 #4 Skrevet 23. mars 2019 Trikset er å kjøpe gode tomater på boks, ikke de billigste. Jeg kjøper bare Mutti, koster ca 14 kroner for en boks. Da har man en god base. Jeg steker hvitløk og sjalottløk i meierismør og olivenolje til det er mykt, heller en god klunk rødvin over og koker ned, tilsetter tomatene, gjerne en skje tomatpuré, og litt revet gulrot og sellerirot. Krydrer med salt, pepper, tørket oregano/timian og fersk basilikum. En klype sukker om nødvendig. Anonymkode: 8efac...71b
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2019 #5 Skrevet 23. mars 2019 Jeg freser først litt hvitløk i olje, før jeg tilsetter to bokser hakkede tomater. Boksene skyller jeg ut med litt vann som jeg har i sausen. Deretter tilsetter jeg et par ts tørket oregano, og lar sausen småputre så lenge som mulig. Helst lager jeg sausen før jeg begynner på deigen, så den får god tid. Hvis den blir for tykk tilsetter jeg litt mer vann. Når sausen må være ferdig smaker jeg til med soyasaus og eventuelt litt sukker. Dersom jeg ønsker en sterk saus freser jeg litt tørket chilli sammen med hvitløken. Denne sausen holder til to store pizzabunner. Anonymkode: 73dee...551
_popcorn_ Skrevet 23. mars 2019 #6 Skrevet 23. mars 2019 Freser rødløk og hvitløk først, så knuste tomater, tomatpure og rødvinseddik, lar det putre en halvtime/time, og tilsetter litt vann om det blir tykt. Så har jeg oregano, en skje rømme, soyasaus, salt/pepper, rosmarin, sweet chili og eventuelt andre krydder i, og lar det putre videre. Blandingsforholdene kommer an på hvor mye smak man ønsker. Om jeg skal gjøre det mye enklere/raskere, så bruker jeg en boks ferdig pizzasaus (vanligvis idun), og varmer denne i panna, med litt knuste tomater, tomatpure og knust hvitløk, og eventuelt litt andre krydder.
applestories Skrevet 23. mars 2019 #7 Skrevet 23. mars 2019 Den jeg voks opp med: steker kjøttdeig, har på 2-3 ss tomatpuré, salt, pepper, oregano, vann. La koke i stekepanna til passe tykk konsistens. Løk er stekt gyllen først og has på pizza, så tomatsaus og Norvegia. Og gjerne paprika for oss som liker det. Høres kanskje kjedelig ut, men er veldig godt når man har vokst opp med det
Maskopi Skrevet 23. mars 2019 #8 Skrevet 23. mars 2019 (endret) Mutti har en hermetisk pizzasaus som er veldig god ☺️🙈 Kjøper den ofte på 10kr marked på spar! Endret 23. mars 2019 av Maskopi
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2019 #9 Skrevet 23. mars 2019 Jeg pleier å lage denne, det er Lars Barmen som viste det på nrk for flere år siden: 3 sjalottløk, 3 hvitløksfedd, 2 ss olivenolje, 2 bokser tomater, 2 ss hakket, frisk oregano, salt og pepper. Fres finhakket løk og hvitløk blank i oljen, tilsett tomatene og oregano. La det putre inn til halvparten og fått en kremet konsistens, smak til med salt og pepper. Anonymkode: f3305...a59 1
Pal Fungi Skrevet 23. mars 2019 #10 Skrevet 23. mars 2019 Jeg bruker å blande den ferdige fra peppes med litt creme fraiche, krydder og urter 🙂
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2019 #11 Skrevet 23. mars 2019 Bruker å frese hakka løk og hvitløk i litt olivenolje, tilsette en boks hakka tomater og litt tørka oregano og basilikum. Smaker til med salt, pepper, evt litt sukker og/eller en skvett balsamicoeddik. Anonymkode: be77d...454
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2019 #12 Skrevet 23. mars 2019 Lager selv og fryser ned i porsjoner. Nå har jeg gått tom og jeg merker VIRKELIG forskjell på den smakløse suppa de selger på butikken og det man lager selv. Anonymkode: 77c47...de5
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2019 #13 Skrevet 23. mars 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Lager selv og fryser ned i porsjoner. Nå har jeg gått tom og jeg merker VIRKELIG forskjell på den smakløse suppa de selger på butikken og det man lager selv. Anonymkode: 77c47...de5 På hvilken måte er dette svar på HI? Anonymkode: 460cb...ec2
Djungelvrål Skrevet 23. mars 2019 #14 Skrevet 23. mars 2019 Steker kjøttdeig, et fedd hvitløk og purre eller løk. Krydre etter ønske.Når det er stekt har jeg på en boks knust tomat, en ss tomatpure + 1 ts sukker. Ferdig.
visp Skrevet 23. mars 2019 #15 Skrevet 23. mars 2019 Jeg bruker spagettisaus (toro/knorr- husker ikke). Veldig godt.
Puff Skrevet 23. mars 2019 #16 Skrevet 23. mars 2019 Freser hvitløk og fersk basilikum i olje. Tilsetter hermetiske tomater, litt sukker og smaker til med salt og pepper.
Elán Skrevet 24. mars 2019 #17 Skrevet 24. mars 2019 Jeg bruker å finhakke (2 fedd) hvitløk, skjære (1) løk i små terninger, så freser jeg dette. Deretter har jeg i en boks hakkede tomater, 3 ss tomatpuré, ca en liten ts med sukker (synes tomatpuré er bitter), krydrer etter smak med salt, pepper, oregano og basilikum.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå