AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #1 Skrevet 22. mars 2019 Hei, jeg er en kvinne i tidlig 20 årene uten arbeidserfaring. Jeg har søkt jobber ved siden av ungdomsskolen, vgs og studieløpet uten noen form for hell. Sesongjobber og ekstrahjelp fikk jeg heller aldri. Det begynner å bli slitsomt, ser bare på CVen min at det er så lite attraktivt som det går an å bli. De få gangene jeg har kommet så langt som et intervju blir det jo et spørsmål om mangel på arbeidserfaring. Jeg har alltid sagt sannheten om at jeg bare ikke har fått "napp" ennå, men lurer på om dette er feil å si? Jo eldre jeg blir jo mer flau blir jeg ovenfor CVen min. Har prøvd å søke på så og si alt, men får ingenting. Jeg har ikke noe nettverk. Jeg er i teorien en veldig uaktuell kanditat da jeg er inadvent og veldig sjenert, men håper jo på det finnes noen yrker for inadvente? Jeg er på siste året i en bachelor, men dette yrket er meget vanskelig å få jobb i. Samtidig hadde vi praksis i yrket og jeg fikk høre at jeg burde satse på noe annet og jeg ikke burde jobbe videre med det... Hvordan kan jeg, uten arbeidserfaring, lykkes med å finne meg en jobb? Kan man bruke en bachelor til en helt annen jobb? Anonymkode: f5129...65f
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #2 Skrevet 22. mars 2019 Ville kanskje vurdert å søkt jobb som f. og tatt et friår når du får det Litt arbeidserfaring er meget nyttig å ha på CV'en, kanskje ennå viktigere enn utdanning hvis man ikke har noe arbeidserfaring. Dersom du virkelig ikke får napp, ville jeg kanske kontaktet NAV for å forhøre deg om muligheter for praksisplass eller lignende? Evuentuelt spørre noen du kjenner om de vet om noen som kunne trengt en praktikant en liten periode? Det er ofte mye lettere når man først får en liten fot innenfor og en referanse. Anonymkode: 880cf...2a9
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #3 Skrevet 22. mars 2019 Kjenner du noen som jobber et sted som søker nye ansatte? Mange ganger er det lettere å få jobb via kontakter. Har du vært innom restauranter og barer osv og hørt om de trenger noe hjelp? Mange restauranter som ikke er kjeder spør ikke etter CV en gang, de bare kaller deg inn på intervju eller prøvejobbing. Har du gjort noe frivillig arbeid eller noe du kan skrive på en cv? Har du passet unger eller vært noe ute i praksis? Anonymkode: d1b23...a76 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #4 Skrevet 22. mars 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er i teorien en veldig uaktuell kanditat da jeg er inadvent og veldig sjenert, men håper jo på det finnes noen yrker for inadvente? Ja, men for å kapre din første jobb bør du vel helst "fake it till you make it". Det er midlertidig, og det viktigste er at du kommer deg inn på arbeidsmarkedet. Man har ikke råd til å være kresen da. Utover det er det annet enn arbeidserfaring som kan løfte opp CV'en din, slik som relevante verv, utveksling og kurs. Hva har du gjort i løpet av studietiden, og hva kan du eventuelt gjøre? Anonymkode: 28ff8...e2f
_popcorn_ Skrevet 22. mars 2019 #5 Skrevet 22. mars 2019 Om man kan bruke en bachelor til en helt annen jobb kommer an på bacheloren. Jeg ville ha snakket med veileder på studiet, og spurt om hvilke muligheter som finnes, og eventuelt hva du bør forbedre for å kunne få jobb. Om det er slik at alle jobber som er mulig med den bacheloren er helt uaktuell for deg, så kan du undersøke muligheter for å bygge videre med videreutdanning eller en annen bachelor.
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #6 Skrevet 22. mars 2019 Her er mine tips; •Få deg et relevant verv som springbrett til jobberfaring. Oppsøk din linjeforening. •Om det ikke går så jobb frivillig for f.eks røde kors, kirkens bymisjon etc. De takker aldri nei. Bare fyll ut skjema på nett. •Oppsøk karrieretjenesten på ditt universitet og få tips til CV/søknad. Anonymkode: feb24...c3a
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #7 Skrevet 22. mars 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei, jeg er en kvinne i tidlig 20 årene uten arbeidserfaring. Jeg har søkt jobber ved siden av ungdomsskolen, vgs og studieløpet uten noen form for hell. Sesongjobber og ekstrahjelp fikk jeg heller aldri. Det begynner å bli slitsomt, ser bare på CVen min at det er så lite attraktivt som det går an å bli. De få gangene jeg har kommet så langt som et intervju blir det jo et spørsmål om mangel på arbeidserfaring. Jeg har alltid sagt sannheten om at jeg bare ikke har fått "napp" ennå, men lurer på om dette er feil å si? Jo eldre jeg blir jo mer flau blir jeg ovenfor CVen min. Har prøvd å søke på så og si alt, men får ingenting. Jeg har ikke noe nettverk. Jeg er i teorien en veldig uaktuell kanditat da jeg er inadvent og veldig sjenert, men håper jo på det finnes noen yrker for inadvente? Jeg er på siste året i en bachelor, men dette yrket er meget vanskelig å få jobb i. Samtidig hadde vi praksis i yrket og jeg fikk høre at jeg burde satse på noe annet og jeg ikke burde jobbe videre med det... Hvordan kan jeg, uten arbeidserfaring, lykkes med å finne meg en jobb? Kan man bruke en bachelor til en helt annen jobb? Anonymkode: f5129...65f Hva er utdanningen din innen? det finnes mange gode master-muligheter på de fleste studier, fordypning, videreutdanninger osv. Ikke la deg påvirke av hva en person sier i praksis. Man må bare legge inn en ekstra innsats for å få napp der man ønsker. Med en gang du har jobb innen fagfeltet ditt, er du safe. Det at du snart har fullført en bachelorgrad er jo en mestring i seg selv 🙂 Anonymkode: 7d85a...d62
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2019 #8 Skrevet 23. mars 2019 Hvilken bachelor tar du, og hvorfor mente de at du ikke egnet deg? Anonymkode: f6a44...2b3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå