Gå til innhold

Bli vernepleier når jeg ikke vil jobbe med psykisk utviklingshemming?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kunne tenke meg å jobbe med mennesker som sliter, men har problemer med å velge utdanning. Jeg har tidligere jobbet som assistent på sykehjem, og trivdes godt, men har ikke helse til tunge stell. Dermed går vel sykepleier ut? I tillegg har jeg små barn og planlegger flere, så jeg ønsker deltidsutdanning med samlinger, slik at jeg kan kombinere med å gå hjemme med barna lengst mulig (og far tar permisjon når jeg er i praksisperioder). 

Det er kortere vei til sykepleierstudiet, men flere praksisperioder. Tenker derfor at vernepleier passer godt? 

Drømmejobben er feks. dagstilling innen barnevern, psykiatrisk helsevern, skole etc. (Egentlig kunne jeg aller mest tenkt meg å bli helsesøster, men jeg har nok ikke fysisk helse til å jobbe som sykepleier, og det må man jo før videreutdanning). 

Anonymkode: 1ae36...a09

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo vurdere miljøterapeut, etter fullført bachelor i vernepleie?

Anonymkode: 67459...5aa

AnonymBruker
Skrevet

De områdene du nevner er veldig relevante mtp vernepleie, samtidig som vernepleierens tenkemåte kan være en stor berikelse innen disse feltene. Og en hel rekke andre områder.

Anonymkode: e9114...775

AnonymBruker
Skrevet

Hva med klinisk sosionom/barnevernspedagog? 

Anonymkode: eeb07...7ef

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Sosionom/bvped høres ut som et bedre valg for deg. Både som vpl og spl er det flest turnusjobber.

Anonymkode: d7806...21e

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sosionom/bvped høres ut som et bedre valg for deg. Både som vpl og spl er det flest turnusjobber.

Anonymkode: d7806...21e

Finner dessverre ikke disse utdanningene som desentralisert/deltid/samlingsbasert. Pga barn og helse må jeg velge det som finnes i området. Og jeg kan ikke gå fulltid skole. 😕 

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med klinisk sosionom/barnevernspedagog? 

Se tidligere svar. Minker litt på muligheter pga dette, og da står jeg egentlig bare mellom sykepleier og vernepleier om jeg skal velge noe innen helse/sosial. 

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Finner dessverre ikke disse utdanningene som desentralisert/deltid/samlingsbasert. Pga barn og helse må jeg velge det som finnes i området. Og jeg kan ikke gå fulltid skole. 😕 

AnonymBruker
Skrevet

Nå er ikke jeg vernepleier, men de har vel også stell i utdanningen, praksis og arbeid? 

Anonymkode: 9ff60...6be

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du kan fint jobbe innen psykiatri - feks poliklinikk eller ambulant team - barnehage/skole med elever som trenger ekstra ressurser osv, men du kan ikke belage deg på å gli rett inn i en dagstilling. De aller fleste stillingene innebærer turnus, og du må nok gå turnus en del år før du har nok erfaring til å bli aktuell til en dagstilling. Det gjelder både vpl og spl dessverre :) 

Anonymkode: b70dd...189

• Liker 3
Skrevet

Jeg er utdannet vernepleier og jobber innen psykisk helse. Har ingen planer om å jobbe med psykisk utviklingshemmede man må jo heller ikke det når man er vernepleier. Finnes så mange muligheter, og også mulighet for jobb som ikke er fysisk tung 😊 så vil tro vernepleier er en fin utdanning for deg da.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan fint jobbe innen psykiatri - feks poliklinikk eller ambulant team - barnehage/skole med elever som trenger ekstra ressurser osv, men du kan ikke belage deg på å gli rett inn i en dagstilling. De aller fleste stillingene innebærer turnus, og du må nok gå turnus en del år før du har nok erfaring til å bli aktuell til en dagstilling. Det gjelder både vpl og spl dessverre :) 

Anonymkode: b70dd...189

Jeg ønsker meg ikke fast stilling, vil gjerne være tilkallingsvikar flere steder og heller jobbe meg opp den veien :) Full dagstilling har jeg ikke helse til, så foretrekker å kunne ta vakter fra dag til dag. 

7 minutter siden, henriettebah skrev:

Jeg er utdannet vernepleier og jobber innen psykisk helse. Har ingen planer om å jobbe med psykisk utviklingshemmede man må jo heller ikke det når man er vernepleier. Finnes så mange muligheter, og også mulighet for jobb som ikke er fysisk tung 😊 så vil tro vernepleier er en fin utdanning for deg da.

Takk for svar :) 

Gjest Kjærlighetsbarn98
Skrevet

Det er en del vernepleiere som jobber med mennesker med psykisk utviklingshemming, så om det er det du ønsker å jobbe med, så er vernepleien et godt valg 🙂

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Det er en del vernepleiere som jobber med mennesker med psykisk utviklingshemming, så om det er det du ønsker å jobbe med, så er vernepleien et godt valg 🙂

Tror du har misforstått overskriften litt 😊 hun skrev at hun ikke vil jobbe med personer med psykisk utviklingshemming 

• Liker 3
Gjest Kjærlighetsbarn98
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tror du har misforstått overskriften litt 😊 hun skrev at hun ikke vil jobbe med personer med psykisk utviklingshemming 

Oi, beklager 🙊

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kunne tenke meg å jobbe med mennesker som sliter, men har problemer med å velge utdanning. Jeg har tidligere jobbet som assistent på sykehjem, og trivdes godt, men har ikke helse til tunge stell. Dermed går vel sykepleier ut? I tillegg har jeg små barn og planlegger flere, så jeg ønsker deltidsutdanning med samlinger, slik at jeg kan kombinere med å gå hjemme med barna lengst mulig (og far tar permisjon når jeg er i praksisperioder). 

Det er kortere vei til sykepleierstudiet, men flere praksisperioder. Tenker derfor at vernepleier passer godt? 

Drømmejobben er feks. dagstilling innen barnevern, psykiatrisk helsevern, skole etc. (Egentlig kunne jeg aller mest tenkt meg å bli helsesøster, men jeg har nok ikke fysisk helse til å jobbe som sykepleier, og det må man jo før videreutdanning). 

Som sykepleier kan du videreutdanne deg til helsesøster (helsesykepleier), jordmor eller arbeide f.eks. ved et lysbehandlingssenter i regi av sykehuset og det er lette jobber. Så hvis du har tid så ville jeg tatt sykepleier studiet om jeg var deg. Vernepleien høres ikke ut til å være det rette og som du ser så gir sykepleie fine alternativer til videreutdannelser :)

Anonymkode: 28962...c7d

AnonymBruker
Skrevet

Som sykepleier kan du videreutdanne deg til helsesøster (helsesykepleier), jordmor eller arbeide f.eks. ved et lysbehandlingssenter i regi av sykehuset og det er lette jobber. Så hvis du har tid så ville jeg tatt sykepleier studiet om jeg var deg. Vernepleien høres ikke ut til å være det rette og som du ser så gir sykepleie fine alternativer til videreutdannelser :)

Jeg tror jeg vil slite med 100% praksis som sykepleierstudent i flere uker. Det er vel fem perioder praksis? I tillegg må jeg vel jobbe to år før jeg kan søke videreutdanning? Det er det som er problemet mitt 😕 

AnonymBruker
Skrevet

Vet om personer som har jobbet i psykiatrien uten noen form for utdanning så det burde vel absolutt være mulig å få seg jobb der og spesielt som tilkallingsvakt.

Anonymkode: 1c35b...85b

AnonymBruker
Skrevet

Jordmor er ikke en lett jobb. Vet ikke hvordan du har fått det for deg, men det er helt feil. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror jeg vil slite med 100% praksis som sykepleierstudent i flere uker. Det er vel fem perioder praksis? I tillegg må jeg vel jobbe to år før jeg kan søke videreutdanning? Det er det som er problemet mitt 😕 

Men du må jo i 100% praksis i felre uker som vernepleierstudent også?

• Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet om personer som har jobbet i psykiatrien uten noen form for utdanning så det burde vel absolutt være mulig å få seg jobb der og spesielt som tilkallingsvakt.

Anonymkode: 1c35b...85b

Det har blitt strengere angående det nå. Der jeg jobber på psykiatrisk sykehus ansetter vi ingen uten utdanning nå. Helsefagarbeider og de som er studerer er minimum krav for vikarer. Så ville absolutt hatt en utdanning. Da blir det lettere å få jobb og lettere å utføre jobben selv også..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...