AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #1 Skrevet 22. mars 2019 Blodprøvene mine. Fsh: 9,2 Lh:11,8 amh: 15 østradiol: 0,22 prolaktin: 241. Jeg er 35 år og blodprøvene ble tatt dag 21 i syklusen. Er de bra? Dårlige? Anonymkode: 4b0dd...20b
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #2 Skrevet 22. mars 2019 Det må tydes sammen og det kan jeg ikke... man kan si om de forskjellige prøvene er innenfor normalområde. FSH: rett over normalen i lutealfase. Er du sikker på at du har hatt EL? LH: innenfor normalen i lutealfase. AMH: innenfor normalen. Østradiol: under normalområde til å være i lutealfase. Prolaktin: innenfor normalen. Anonymkode: a9215...a24
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #3 Skrevet 22. mars 2019 De man tar dag 21 er for å avdekke om det er sannsynlig at du har eggløsning eller ikke. Hvis bekymringen din går på alder/fertilitet er det prøver tatt dag 2-4 (folikkelfasen) som er relevante Anonymkode: 18146...781
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #4 Skrevet 22. mars 2019 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det må tydes sammen og det kan jeg ikke... man kan si om de forskjellige prøvene er innenfor normalområde. FSH: rett over normalen i lutealfase. Er du sikker på at du har hatt EL? LH: innenfor normalen i lutealfase. AMH: innenfor normalen. Østradiol: under normalområde til å være i lutealfase. Prolaktin: innenfor normalen. Anonymkode: a9215...a24 Tusen takk for svar. Jeg har hatt litt ustabil syklus i det siste. Sist var mensen over 6 dager sen så utifra sist mens så var jeg på syklus dag 21,har enda ikke fått mens 2 dager sen så mulig det der var i eggløsning perioden,men du sier østradiol er lav til å være i lutefasen? Er det noe som ikke stemmer da? Ts Anonymkode: 4b0dd...20b
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #5 Skrevet 22. mars 2019 Ok så du mener de jeg tok nå har ingenting å si på fertiliten min? Ts Anonymkode: 4b0dd...20b
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #6 Skrevet 22. mars 2019 AMH sier noe om hvor mye egg det er igjen og AMH på 15 er bra. Den er ikke avhengig av syklus, så den vil ikke variere utfra hvilken dag du tar blodprøven. De andre hormonene, FSH, LH og østradiol er et samspill og skal sammenlignes opp mot hverandre. I ditt tilfelle ble de tatt for å se om eggløsning har vært, jeg skal ikke uttale meg om eggløsning har vært av den enkle grunn at det er et spesialistfelt. Dersom en skal utrede fertilitet er det vanlig å ta blodprøve på dag 2-3 i syklus. FSH vil feks bli høy før en inntreffer overgangsalder. Men igjen er dette et samspill og blodprøvene kan ikke vurderes enkeltstående. Anonymkode: 754e3...9b5
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #7 Skrevet 22. mars 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svar. Jeg har hatt litt ustabil syklus i det siste. Sist var mensen over 6 dager sen så utifra sist mens så var jeg på syklus dag 21,har enda ikke fått mens 2 dager sen så mulig det der var i eggløsning perioden,men du sier østradiol er lav til å være i lutefasen? Er det noe som ikke stemmer da? Ts Anonymkode: 4b0dd...20b Jeg kan ikke svare på det annet enn hva referanseområde er Om det var i eggløsningsperioden burde østradiol være en god del høyere. Den er innenfor normalen om det var i folilkelfasen. Anonymkode: a9215...a24
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2019 #8 Skrevet 27. mars 2019 På 22.3.2019 den 19.16, AnonymBruker skrev: Jeg kan ikke svare på det annet enn hva referanseområde er Om det var i eggløsningsperioden burde østradiol være en god del høyere. Den er innenfor normalen om det var i folilkelfasen. Anonymkode: a9215...a24 Folkelfasen er jo eggløsningfasen? Anonymkode: 4b0dd...20b
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2019 #9 Skrevet 27. mars 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Folkelfasen er jo eggløsningfasen? Anonymkode: 4b0dd...20b Skrev tydeligvis feil. Skulle stå lutealfasen. Anonymkode: a9215...a24
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2019 #10 Skrevet 27. mars 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Folkelfasen er jo eggløsningfasen? Anonymkode: 4b0dd...20b 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skrev tydeligvis feil. Skulle stå lutealfasen. Anonymkode: a9215...a24 Og nå ble jeg tydeligvis helt utav det 😂 Folikkekfasen er fasen før eggløsning. Ved eggløsning er det "midtsyklisk topp". Anonymkode: a9215...a24
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå