Gå til innhold

Tidligere mobbeofre og mobbere

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Meg bekjent, så kan det faktisk hjelpe og å koble, gitt at det er alvorlig nok. Det er i alle fall noe man bør prøve ut. Barna blir kanskje ikke sendt i ungdomsfengsel dersom de er under 15, men det kan godt hende at det er andre ting politiet kan gjøre, som koble inn barnevernet eller andre instanser. 

Forståelse er svært viktig for og å skjønne hvordan problemet kan oppstå og hva det kommer av. Nyere vitenskapelig forskning avdekker bl a at det er en del av naturen. I naturen er mobbing et slags form for hierarki. Det eksisterer for at man skal kunne presse ut svakere elementer. Slik oppstår dynamikken innenfor en gruppe dyrearter, som aper osv. Ser man det utifra et evolusjonsmessig perspektiv, tror jeg det henger det henger mye på greip med behovet for og å overleve osv. Forstår man hvor det kommer av så er det lettere og å gjøre noe med. 

Anonymkode: a5ad7...286

Ja, men som sagt: Det er ikke alltid slik at barn som mobber kommer fra ressurssvake, fattigslige hjem. Det kan vel så ofte være ressurssterke hjem, men der det eksisterer noen dårlige holdninger som legitimerer det å angripe andre uten grunn. Da er det fint lite politi og rettsvesen kan gjøre, for med mindre det dreier seg om omsorgssvikt, så er ikke dårlige holdninger i seg selv nok til å kunne frata noen foreldreretten eller til å sette i gang andre sanksjoner.

Forståelsen er viktig ja, men poenget mitt er ikke at man bare kan bygge sin strategi for å bekjempe mobbing på det grunnlaget. Man må innse at man vil neppe greie å endre alle miljøer eller foreldre, og man må under barneoppdragelsen tørre å diskutere disse vanskelige tingene. Som f. eks. at man noen ganger må forsvare seg for å ikke bli banket til blods eller ta igjen verbalt, ellers vil ikke mobbingen slutte. Den som bare stilltiende aksepterer og heller "gråter innvendig" legger bare til rette for at mobbingen  fortsetter

Anonymkode: 38858...b36

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva gjør deg så sikker på det? En ting er hva man oppfordrer til på nett, en annen ting er hva man gjør i praksis. Man kan selvsagt lære bort hvordan man kan forsvare seg osv, men det er ikke alle som bare kan slå tilbake. Og da er det viktig at de har folk de kan nå ut til og snakke med. Det er ganske viktig, og spesielt uheldig er det at mange voksne ikke tar barn på alvor når de snakker om mobbing. Man bør ta dem på alvor, lytte til hva de har og å si hjelpe dem på veien. 

Hva gjør meg så sikker på det? Kanskje en bakgrunn der jeg selv har måttet være løsningsorientert om disse tingene. Om du blir angrepet av en gruppe, så må man selvfølgelig ikke finne på å ta igjen der og da, men man kan faktisk ta det på tommanshånd med hver enkelt i etterkant. Det krever at man lærer seg å sloss (og tørre det), men det kan også læres. Uansett hva man finner på, er det meste bedre enn å stilltiende akseptere at man blir overkjørt. 

For du skrev det jo egentlig selv i det forrige innlegget; mobbing er naturens måte å sile ut de svake på. Da får man lære barna å bli sterk selv. 

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva gjør deg så sikker på det? En ting er hva man oppfordrer til på nett, en annen ting er hva man gjør i praksis. Man kan selvsagt lære bort hvordan man kan forsvare seg osv, men det er ikke alle som bare kan slå tilbake. Og da er det viktig at de har folk de kan nå ut til og snakke med. Det er ganske viktig, og spesielt uheldig er det at mange voksne ikke tar barn på alvor når de snakker om mobbing. Man bør ta dem på alvor, lytte til hva de har og å si hjelpe dem på veien. 

Er faktisk enig med det å lære å forsvare seg. Mobbere finner gjerne sine offere blandt nettopp de som ikke tør å ta igjen. Samme som med psykopater, de finner seg gjerne partnere som er sin rake motsetning, fordi de da kan herse som de vil uten konsekvenser. Det er en umulig oppgave å fjerne alle slemme mennesker i samfunnet. Men man kan jobbe for å styrke selvtilliten til mobbeofrene. Og det er ikke nødvendigvis slik at den som blir mobbet trenger å "vinne" en slosskamp eller utveksling av drittslenging, det å vise mot nok til å forsøke kan være nok til at vedkommende får såpass respekt at han/hun får være i fred. Dette er ren menneskelig psykologi. Jeg blir alltid like oppgitt over de som blir forundret av at "mobbingen flyttet etter dem" hvis de velger å flytte til en ny plass for å slippe unna mobbere. Sannheten er at mobbere alltid finner sine ofre, og et offer vil alltid være et offer inntil det velger å forsvare seg.

• Liker 1
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg morer meg i alle fall ikke. Jeg vet hvordan det er selv, så jeg føler det helt jævlig når jeg tenker på det. Viktig at man er forsiktig med og å tillegge mennesker egenskaper og meninger de kanskje ikke har. 

Så du var en mobber tidligere?

Da er det i såfall godt å høre at du har dårlig samvittighet nå. Jeg ser fortsatt ikke poenget med at de du mobbet skal gidde å oppsøke deg for en unnskyldning. Det må da i såfall være den som mobber som oppsøker ofrene sine og trygler om tilgivelse.

AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda, jeg er ikke uenig i at miljø og holdninger i et gitt miljø kan påvirke som faktor, men det bør aldri brukes som noen unnskyldning, og det bør heller ikke være fokus på kun det. Til syvende og sist må man innse at at menneske ferdes i mange forskjellige miljøer i løpet av livet, alt fra familie, til skolen, vennegjengen, studier, jobben og en rekke forskjellige miljøer på fritiden. Man kan ikke forutsette at alle disse miljøene innehar iboende gode holdninger, noen er gode miljøer mens andre er dårlige. En er nødt til å lære å håndtere situasjoner der man mobbes eller på andre måter er under angrep. Og da kan man ikke alltid være forståelsesfull. 

En unnskyldning er det ikke, men man må angripe det i riktig retning. Og angripe det med fakta og kunnskap. Ha kunnskap i hvordan det oppstår, slik at man vet hvordan ta tak i det. Det er mye man ofte tror at er riktig ift mobbing som egentlig er helt feil. Jo bedre kunnskap man har, forhåpentligvis jo bedre forutsetning for og å forebygge og avdekke. Mange mobbere har vært mobba selv, mange har ikke det. Mange som er utsatt for mobbing er såkalt 'upopulære', mange er også ikke det. I tillegg er man i en fase der hjernen utvikler seg mentalt. Derfor er det ekstra viktig at man har fokus på forebyggende arbeid, hva barn lærer fra venner, foreldre, miljøet. Hvilke holdninger de plukker opp, om hvorfor så mange har lett for og å følge etter. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, dr_zhivago skrev:

Så du var en mobber tidligere?

Da er det i såfall godt å høre at du har dårlig samvittighet nå. Jeg ser fortsatt ikke poenget med at de du mobbet skal gidde å oppsøke deg for en unnskyldning. Det må da i såfall være den som mobber som oppsøker ofrene sine og trygler om tilgivelse.

Det er det jeg også prøver og å poengtere. 

Jeg ønsker og å kontakte mine mobbere og de jeg mobba. Det er altså jeg som spør om jeg bør ta kontakt med dem som mobba meg og de jeg mobba. 

Håper du forstod det riktig nå 😊 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En unnskyldning er det ikke, men man må angripe det i riktig retning. Og angripe det med fakta og kunnskap. Ha kunnskap i hvordan det oppstår, slik at man vet hvordan ta tak i det. Det er mye man ofte tror at er riktig ift mobbing som egentlig er helt feil. Jo bedre kunnskap man har, forhåpentligvis jo bedre forutsetning for og å forebygge og avdekke. Mange mobbere har vært mobba selv, mange har ikke det. Mange som er utsatt for mobbing er såkalt 'upopulære', mange er også ikke det. I tillegg er man i en fase der hjernen utvikler seg mentalt. Derfor er det ekstra viktig at man har fokus på forebyggende arbeid, hva barn lærer fra venner, foreldre, miljøet. Hvilke holdninger de plukker opp, om hvorfor så mange har lett for og å følge etter. 

Jada, det er fint nok på gruppenivå. Men hvor lenge skal man være tålmodig og forståelsesfull før man forsvarer seg selv? Hvis det foregår over lang nok tid, så kan man faktisk bli ødelagt som menneske, og alvorlig mobbing/trakassering som ungdom kan få en stygg påvirkning av resten av livet. Noen ganger må man bare sette foten ned. 

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, dr_zhivago skrev:

Er faktisk enig med det å lære å forsvare seg. Mobbere finner gjerne sine offere blandt nettopp de som ikke tør å ta igjen. Samme som med psykopater, de finner seg gjerne partnere som er sin rake motsetning, fordi de da kan herse som de vil uten konsekvenser. Det er en umulig oppgave å fjerne alle slemme mennesker i samfunnet. Men man kan jobbe for å styrke selvtilliten til mobbeofrene. Og det er ikke nødvendigvis slik at den som blir mobbet trenger å "vinne" en slosskamp eller utveksling av drittslenging, det å vise mot nok til å forsøke kan være nok til at vedkommende får såpass respekt at han/hun får være i fred. Dette er ren menneskelig psykologi. Jeg blir alltid like oppgitt over de som blir forundret av at "mobbingen flyttet etter dem" hvis de velger å flytte til en ny plass for å slippe unna mobbere. Sannheten er at mobbere alltid finner sine ofre, og et offer vil alltid være et offer inntil det velger å forsvare seg.

Har personlig erfaring med at det ikke nødvendigvis hjelper. Det er også vesentlig at mobbeofrene ikke slutter og å be om hjelp. Jeg tror at voksne som sier bare ta igjen noen ganger kan gjør mer skade enn godt. Selv om det er velment. Man må huske på at ikke all mobbing er fysisk. Samtidig hvordan skal du bare slå tilbake dersom du har en hel skoleklasse som mobber i flokk? Folk tror det bare er så enkelt, men det er ikke nødvendigvis det for alle,tydeligvis, og jeg vil ikke at mobbeofrene skal slutte og å be om hjelp, heller, fordi de opplever og å ikke bli tatt på alvor. Jeg har selv kjent på hvor maktesløs man føler seg når man står oppe i det hele. De som klarer og å slå tilbake er modige, men jeg innser at det også kan være vanskelig for noen.

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jada, det er fint nok på gruppenivå. Men hvor lenge skal man være tålmodig og forståelsesfull før man forsvarer seg selv? Hvis det foregår over lang nok tid, så kan man faktisk bli ødelagt som menneske, og alvorlig mobbing/trakassering som ungdom kan få en stygg påvirkning av resten av livet. Noen ganger må man bare sette foten ned. 

Forståelsesfull, for min del, er at man analyserer årsak og sammenheng. Det andre er passiv. Når man sier at man gjør noe med det, men tror at en prat med mobberne vil endre alt. Det vet vi jo at det ikke alltid gjør. Og å sette foten ned er viktig, men desto viktigere er hvordan man går frem i situasjoner som dette. Fordi at mobbing er noe man må jobbe målrettet med, hele veien. Spesielt dersom man vet at det er fare for gjentagelse. 

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har personlig erfaring med at det ikke nødvendigvis hjelper. Det er også vesentlig at mobbeofrene ikke slutter og å be om hjelp. Jeg tror at voksne som sier bare ta igjen noen ganger kan gjør mer skade enn godt. Selv om det er velment. Man må huske på at ikke all mobbing er fysisk. Samtidig hvordan skal du bare slå tilbake dersom du har en hel skoleklasse som mobber i flokk? Folk tror det bare er så enkelt, men det er ikke nødvendigvis det for alle,tydeligvis, og jeg vil ikke at mobbeofrene skal slutte og å be om hjelp, heller, fordi de opplever og å ikke bli tatt på alvor. Jeg har selv kjent på hvor maktesløs man føler seg når man står oppe i det hele. De som klarer og å slå tilbake er modige, men jeg innser at det også kan være vanskelig for noen.

Såklart, om det er hele klassen så må noe gjøres. Det må det også om det er én mobber. Men om et mobbeoffer alltid ender opp som et mobbeoffer uansett hvor han/hun bor, så må den personen hjelpes. Ingen som har påstått at det er lett å ta igjen, men det er en mye bedre ferdighet å lære bort enn å bare synes synd på. De fleste er jo enige i at det er greit å ha et politi og et forsvar for å ta seg av indre og ytre angrep i samfunnet. På samme måte må individet læres til å beskytte seg selv og til å sloss om nødvendig. Det øker også selvtilliten når man vet at man er i stand til å takle ubehagelige folk. Ellers vil man gå i en konstant frykt for at noe ukoselig skal skje.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mobbet ei i mange år. Hun kom for noen år siden og tok opp dette. Jeg sa unnskyld for det jeg gjorde mot deg som barn. 

Og der sto vi.. 

Tror hun angret veldig på at hun kom bort 🙈

Anonymkode: 053c9...e0d

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forståelsesfull, for min del, er at man analyserer årsak og sammenheng. Det andre er passiv. Når man sier at man gjør noe med det, men tror at en prat med mobberne vil endre alt. Det vet vi jo at det ikke alltid gjør. Og å sette foten ned er viktig, men desto viktigere er hvordan man går frem i situasjoner som dette. Fordi at mobbing er noe man må jobbe målrettet med, hele veien. Spesielt dersom man vet at det er fare for gjentagelse. 

Ja, og det er jo poenget mitt; en prat løser ikke alltid alt. Noen ganger må man bekjempe ild med ild, siden det eneste språket enkelte forstår er ren og rå maktbruk. 

Å jobbe målrettet med det er noe foreldrene, lærerne og samfunnet får gjøre. Man kan ikke forvente at et barn eller en ung tenåring forstår dette på et gruppenivå, og man må respektere individets behov for å få slått tilbake raskt, slik at sannsynligheten for at mobbingen stopper øker. Det kan man f. eks. gjøre ved å fjerne alle former for straffereaksjoner ved bruk av vold i selvforsvar eller lignende. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mobbet ei i mange år. Hun kom for noen år siden og tok opp dette. Jeg sa unnskyld for det jeg gjorde mot deg som barn. 

Og der sto vi.. 

Tror hun angret veldig på at hun kom bort 🙈

Jeg hadde ei komme opp til meg på reunion og unnskylde at hun hadde mobbet meg og vært så slem, jeg visste ikke engang at jeg hadde blitt mobbet. Jeg trodde vi var venner, så jeg ble skikkelig trist da jeg fant ut at det hadde vi visst aldri vært. Hun angret også veldig på at hun kom bort 🙈

Anonymkode: a1789...6fe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, dr_zhivago skrev:

Såklart, om det er hele klassen så må noe gjøres. Det må det også om det er én mobber. Men om et mobbeoffer alltid ender opp som et mobbeoffer uansett hvor han/hun bor, så må den personen hjelpes. Ingen som har påstått at det er lett å ta igjen, men det er en mye bedre ferdighet å lære bort enn å bare synes synd på. De fleste er jo enige i at det er greit å ha et politi og et forsvar for å ta seg av indre og ytre angrep i samfunnet. På samme måte må individet læres til å beskytte seg selv og til å sloss om nødvendig. Det øker også selvtilliten når man vet at man er i stand til å takle ubehagelige folk. Ellers vil man gå i en konstant frykt for at noe ukoselig skal skje.

De må hjelpes, og er det viktig at man har voksne som ser dem og forstår hvordan de har det. Jeg er forøvrig usikker på at det er så enkelt som og å bare slå tilbake. Vi mennesker har ulike måter og å reagere på. Og å koble inn politiet eller kontakte Fylkesmannen, skrive ned alle episodene man opplever og levere inn til rektor, tror jeg også kan være en løsning, dersom man har vanskeligheter for og å forsvare seg fysisk 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde ei komme opp til meg på reunion og unnskylde at hun hadde mobbet meg og vært så slem, jeg visste ikke engang at jeg hadde blitt mobbet. Jeg trodde vi var venner, så jeg ble skikkelig trist da jeg fant ut at det hadde vi visst aldri vært. Hun angret også veldig på at hun kom bort 🙈

Anonymkode: a1789...6fe

Uff, kleint ja

AnonymBruker
Skrevet

Ja, og det er jo poenget mitt; en prat løser ikke alltid alt. Noen ganger må man bekjempe ild med ild, siden det eneste språket enkelte forstår er ren og rå maktbruk. 

Å jobbe målrettet med det er noe foreldrene, lærerne og samfunnet får gjøre. Man kan ikke forvente at et barn eller en ung tenåring forstår dette på et gruppenivå, og man må respektere individets behov for å få slått tilbake raskt, slik at sannsynligheten for at mobbingen stopper øker. Det kan man f. eks. gjøre ved å fjerne alle former for straffereaksjoner ved bruk av vold i selvforsvar eller lignende. 

Om det faktisk egentlig er sant er umulig og å si. 

Det er heller ikke det jeg mener. Det er derfor jeg mener at skolen bør være flinke til og å fange opp. Og få hjelp til og å fange opp. Ha bedre rutiner, rett og slett. 

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De må hjelpes, og er det viktig at man har voksne som ser dem og forstår hvordan de har det. Jeg er forøvrig usikker på at det er så enkelt som og å bare slå tilbake. Vi mennesker har ulike måter og å reagere på. Og å koble inn politiet eller kontakte Fylkesmannen, skrive ned alle episodene man opplever og levere inn til rektor, tror jeg også kan være en løsning, dersom man har vanskeligheter for og å forsvare seg fysisk 

Hva med når mobbeofferet ikke går på skolen lenger da? Man kan ikke alltid sladre til rektor. Ser du ikke selv at det ikke går an å basere alle løsninger på at noen andre fikser problemet?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

som har konfrontert mobberne i ettertid. Hva gjorde dere når dere konfronterte deres tidligere mobbere/mobbeofre? 

Jeg har vært både mobba og mobba andre i oppveksten. Og lurte på om det hadde vært lurt og å konfrontere dem, iom at det har gått så mange år. 

Som vi alle vet så setter mobbing ganske dype spor. Det kan være veldig ødeleggende. Så det er svært viktig og å understreke at man gjør noe med dette. Og da er det svært viktig at man er der for og å lytte, forstå. Og ikke skylde på ofrene, men ukulturen som skaper mobbing. Lærere, voksne, osv, som forstår, er gode rollemodeller for barna. Og mer fokus på et trygt og godt miljø. Mobbing blir vi mest sannsynlig aldri kvitt, men vi kan gjøre mer for og å forebygge. Forskning, både i Norge og i andre land, viser at både mobbere og ofre får senskader senere i livet. Derfor er det viktig og å bry seg. 

Jeg ble mobba veldig, og det satte dype spor. Psykiske problemer og alt mulig som bivirkninger. Hater mobberne, men for min del ville aldri et unnskyld fra deres side hjulpet meg. Men og ha fortalt dem hvor mye de skadet meg har jeg tenkt på en gang iblant. Har heldigvis etter om og men klart noenlunde legge det bak meg. Men sitter med et hat da, håper at de skal lide en dag også, eller at barna deres skal lide. For det som skjedde var forferdelig vondt. Så jeg synes de fortjener mye vondt i livet de også...

Anonymkode: c2be4...477

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om det faktisk egentlig er sant er umulig og å si. 

Det er heller ikke det jeg mener. Det er derfor jeg mener at skolen bør være flinke til og å fange opp. Og få hjelp til og å fange opp. Ha bedre rutiner, rett og slett. 

Om hva er sant? Om du er usikker på om det fungerer å ta igjen, så er min og andres erfaring at det i det minste er mye bedre enn å bare la det skure. Gjør man ingenting, så fortsetter mobbingen/plagingen. 

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, dr_zhivago skrev:

Hva med når mobbeofferet ikke går på skolen lenger da? Man kan ikke alltid sladre til rektor. Ser du ikke selv at det ikke går an å basere alle løsninger på at noen andre fikser problemet?

Det er de voksnes oppgave og å gripe inn når slike ting skjer. På samme måte som at arbeidstilsynet er lovpålagt og å følge opp mobbing på jobben er skolen lovpålagt og å følge opp mobbing på skolen. De bryter faktisk loven ved og å ikke gjøre det. Det har vært noen saker i media der skolene har blitt straffeforfulgt fordi de ikke har fulgt opp mobbesaker. Jeg tror at skolen burde gjøre mye mer. Forhåpentligvis gjør økt fokus på det at folk blir mer bevisste. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...