AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #1 Skrevet 22. mars 2019 Dere som har desemberbarn, kan dere fortelle om hvordan det har gått med barna dine på første klasse? Vil gjerne høre både positive og negative historier. Vi har nettopp fått avslag på søknaden om utsatt skolestart. Jeg sitter her og er helt knust. Er skuffet og bekymret for hvordan det kommer til å være med barnet mitt det første året når han blir en av de yngste i klassen sin. Anonymkode: 1a1f1...c02
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #2 Skrevet 22. mars 2019 Null problem. Det å være yngst i klassen trenger i jo ikke være et problem? Det kommer an på modenheten til barnet. Er barnet ditt unormalt umodent for alderen, da? Jeg er født på nyttårsaften, og var da yngst i klassen, uten at det på noe vis har plaget meg, verken faglig eller sosialt (dvs, det var litt irriterende på vgs da alle andre dro på byn og jeg ikke kunne være med, men det var jo ikke akkurat mange månedene det var et problem..). Sønnen min er født midt i desember, men kunne lese før han begynte på skolen, og nærmeste han har hatt et problem med var at han regnet ut alle oppgavene i matteboken før de kom til jul et år.. Anonymkode: 90acf...b59 7
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #3 Skrevet 22. mars 2019 Har du noen andre grunner til å tro at hun vil slite på skolen, sånn rent bortsett fra at hun er født i desember? Har inntrykk av at det ikke er så vanlig å utsette skolestarten nå til dags... Noen må jo være den yngste i klassen, og undervisningen skal jo tilpasses alle. Jeg er selv født sent på året og klarte meg veldig bra. Det er ikke automatisk slik at man får problemer når man er yngst, jeg kjenner mange barn født sent på året som klarer seg ypperlig ☺️ Anonymkode: e5813...1d5 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #4 Skrevet 22. mars 2019 Det var ikke noe problem. Noen må jo være yngst også. Anonymkode: 05e9f...64f
stan Skrevet 22. mars 2019 #5 Skrevet 22. mars 2019 Vi fikk utsatt skolestart for vårt barn. Så langt har vi bare positive erfaringer. Et år betyr mye for modenhet. Barnet fikk et år ekstra barndom og vi får ha barnet ett år ekstra. 6
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #6 Skrevet 22. mars 2019 20 minutter siden, stan skrev: Vi fikk utsatt skolestart for vårt barn. Så langt har vi bare positive erfaringer. Et år betyr mye for modenhet. Barnet fikk et år ekstra barndom og vi får ha barnet ett år ekstra. Hva skjer i praksis når man utsetter ett år? Går barnet da ett år til i barnehagen? Anonymkode: f3fb2...98e 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #7 Skrevet 22. mars 2019 Jeg søkte utsatt skolestart med veldig gode grunner og bhg som støttet at det vil være til barnets beste men fikk avslag. Vi var mange som trodde at skolestart ville bli ett mareritt men det gikk over all forventning! Var mye utagering i begynnelsen med sluttet han med når lærerene hans klarte å trygge han og klarte å bygge opp selvtilliten hans. Faglig sett så hadde han omtrent en lærer som nesten bare var på han fordi han trengte det. Ellers ble det fort tull å fikk ikke gjort det han skulle. Men med mye støtte i timene så fikk han gode resultater på alle kartleggingsprøvene å trengte ikke ekstra hjelp i noen av fagene. Som læreren sier så er han flink faglig,han har bare ikke troen på det selv. Nå går han i 2.klasse å klarer nå fint å jobbe selvstendig uten at læreren henger over han. Han har fått mer troen på seg selv å ser at han klarer mange av oppgavene uten hjelp. Han er også sluttet med å tulle å tøyse i timene som de sleit litt med i 1.klasse. Anonymkode: c6dd1...fa5 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #8 Skrevet 22. mars 2019 25 minutter siden, stan skrev: Vi fikk utsatt skolestart for vårt barn. Så langt har vi bare positive erfaringer. Et år betyr mye for modenhet. Barnet fikk et år ekstra barndom og vi får ha barnet ett år ekstra. Kan jeg spørre hva som var grunnen til at dere søkte om det? Ble litt nygjerrig siden dere fikk utsatt skolestart,for her var de mange gode grunner til at barnet burde få utsatt skolestart men likevel fikk vi avslag. Anonymkode: c6dd1...fa5 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #9 Skrevet 22. mars 2019 Jeg er født i romjulen og startet da jeg var fem. På dette tidspunktet kunne jeg både lese og skrive så jeg lå definitivt ikke langt bak! Anonymkode: 2341e...456 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #10 Skrevet 22. mars 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg er født i romjulen og startet da jeg var fem. På dette tidspunktet kunne jeg både lese og skrive så jeg lå definitivt ikke langt bak! Anonymkode: 2341e...456 Fint for deg,men regner at HI har litt flere argumenter for å søke utsatt skolestart enn bare når på året barnet er født. Det er nok sikkert flere andre gode grunner til at hun søkte om å få det utsatt. Anonymkode: c6dd1...fa5 4
Vera Vinge Skrevet 22. mars 2019 #11 Skrevet 22. mars 2019 Er det noen andre grunn til at dere søkte enn at han er født i desember? Fødselstidspunktet i seg selv er ikke en grunn til å få utsatt start. Noen må jo være yngst, sånn er det bare. Men noen ganger kan fødselstidspunkt kombinert med div utfordringer sammen være grunn til utsatt start, hvis man mener et år utgjør en betydelig forskjell mtp utvikling. Det har generelt blitt vanskelig å få utsatt start, da de mener det også er noen ulemper med å ikke gå i klasse med sitt årskull, som at barnet kan føle på det selv at de er et år eldre enn de andre gjennom hele skoletiden. Men noen ganger er det jo gode grunner til å gjøre det, så klart. 2
stan Skrevet 22. mars 2019 #12 Skrevet 22. mars 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva skjer i praksis når man utsetter ett år? Går barnet da ett år til i barnehagen? Anonymkode: f3fb2...98e Ja. Det var faktisk et av de største hindrene. Det koster jo kommunen endel. Og økonomi er ofte den egentlige årsaken, selv om de er veldig nøye på å ikke kommunisere det. 4
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #13 Skrevet 22. mars 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Har du noen andre grunner til å tro at hun vil slite på skolen, sånn rent bortsett fra at hun er født i desember? Har inntrykk av at det ikke er så vanlig å utsette skolestarten nå til dags... Noen må jo være den yngste i klassen, og undervisningen skal jo tilpasses alle. Jeg er selv født sent på året og klarte meg veldig bra. Det er ikke automatisk slik at man får problemer når man er yngst, jeg kjenner mange barn født sent på året som klarer seg ypperlig ☺️ Anonymkode: e5813...1d5 Jeg har dessverre motsatt erfaring, og har pga dette fått et barn med alvorlig skolevegring 😥 Ikke pga det sosiale, han har flere venner og blir ikke mobbet. Men pga at han stadig opplever å ikke mestre det faglige, lærere som ikke forstår, henger langt etter og føler seg dum i forhold til de andre (egne ord). Forsøker å oppmuntre, avtaler møter med skolen, ppt osv, forsøker virkelig å gjøre alt det riktige. Men man er virkelig prisgitt en dyktig lærer og rektor, og der har dessverre barnet mitt vært uheldig med skolen. Her må liksom alle bare henge med og passe inn. Slik har det vært i mange år nå, det nytter ikke å klage for det er et lite sted og alle instansene er med i samme venninneklubb, og jeg har heller ikke råd til å flytte slik at han får byttet skole enda. Men godt å høre at det kan gå bra også, måtte bare si at det ikke er en selvfølge og at man kan være heldig eller uheldig med skole/lærer også.. Min hadde hatt det mye bedre hadde han begynt et år senere, for nå ligger han stadig et år etter de andre istedet. Anonymkode: 5e2c2...263 3
stan Skrevet 22. mars 2019 #14 Skrevet 22. mars 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan jeg spørre hva som var grunnen til at dere søkte om det? Ble litt nygjerrig siden dere fikk utsatt skolestart,for her var de mange gode grunner til at barnet burde få utsatt skolestart men likevel fikk vi avslag. Anonymkode: c6dd1...fa5 Født sent på året. For tidlig født. Umoden for alderen. Det hjalp veldig at rektor på skolen vår er litt egenrådig og ikke bryr seg om han blir upopulær i kommunen. Han mente det var nok at vi foreldrene sa at det var best for barnet med utsatt skolestart. 6
Applehead Skrevet 22. mars 2019 #15 Skrevet 22. mars 2019 Jeg er barnehagelærer og har vært med å søke utsatt skolestart til 4 barn de siste tre årene (skrevet en uttalelse). Alle har fått det innvilget. Kommunen her er veldig positive! 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #16 Skrevet 22. mars 2019 Veldig stor forskjell mellom kommunene. Vi får det nok pga prematur født i desember med termin februar, sliter med konsentrasjon+++ Du kan vel anke avgjørelsen TS? Anonymkode: 1e555...d13 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #17 Skrevet 22. mars 2019 Ja, har fått utsatt for mitt barn. Hadde gode grunner og det ble lett innvilget. Aldri angret på det valget. Barnet er nå blitt ungdom. Anonymkode: 1004d...83d 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #18 Skrevet 22. mars 2019 Jeg skjønner ikke hva de er så redd for kan gå galt? Barn født okt-nov-des blir jo ikke mer «alltid ett år eldre» enn klassen og vil lide under det i noen større grad enn alle født i januar og februar er det? Og barn født i januar vet man statistisk har en fordel, ingen sier de faller utenfor sosialt pga alder. «Det sosiale», det er ALDRI de månedene der som er utslagsgivende. At yngre, umodne barn kan lide både faglig og sosialt hele skoleløpet, det vet man også statistisk. Så hvorfor? Jeg tror ikke de vil barnas beste her. Det er dyrt med assistenter også. Anonymkode: a4252...e4e
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #19 Skrevet 22. mars 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner ikke hva de er så redd for kan gå galt? Barn født okt-nov-des blir jo ikke mer «alltid ett år eldre» enn klassen og vil lide under det i noen større grad enn alle født i januar og februar er det? Og barn født i januar vet man statistisk har en fordel, ingen sier de faller utenfor sosialt pga alder. «Det sosiale», det er ALDRI de månedene der som er utslagsgivende. At yngre, umodne barn kan lide både faglig og sosialt hele skoleløpet, det vet man også statistisk. Så hvorfor? Jeg tror ikke de vil barnas beste her. Det er dyrt med assistenter også. Anonymkode: a4252...e4e Hvorfor? Jo det er nettopp fordi de ville ha nytte av å begynne på skolen ved 6,5 årsalderen dersom de ville ha fått innvilget utsatt skolestart. Dermed ville disse barna bli bedre rustet til å mestre skoleoppgaver og ikke forbli faglig og sosialt svakere enn andre barn født tidlig på året. Så din påstand om at disse barna vil lide hele skoleløpet er riktig og hovedårsaken er at de startet skolen ett år for tidlig i forhold til de andre. Dette problemet må vi prøve å løse ved blant annet utsatt skolestart og god oppfølging av skolearbeid med foreldrene. Anonymkode: 1a1f1...c02 3
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #20 Skrevet 22. mars 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor? Jo det er nettopp fordi de ville ha nytte av å begynne på skolen ved 6,5 årsalderen dersom de ville ha fått innvilget utsatt skolestart. Dermed ville disse barna bli bedre rustet til å mestre skoleoppgaver og ikke forbli faglig og sosialt svakere enn andre barn født tidlig på året. Så din påstand om at disse barna vil lide hele skoleløpet er riktig og hovedårsaken er at de startet skolen ett år for tidlig i forhold til de andre. Dette problemet må vi prøve å løse ved blant annet utsatt skolestart og god oppfølging av skolearbeid med foreldrene. Anonymkode: 1a1f1...c02 Ja, du misforsto (eller jeg var helt uklar). Jeg mente hvorfor i all verden får ikke de barna som er født sent på året, og hvis foreldrene mener vil ha godt av utsatt skolestart, det innvilget? Hvorfor har kommunene sp mye i mot det? Det skader jo sannsynligvis ikke, men å begynne for tidlig og aldri ta de andre igjen, det kan skade. Anonymkode: a4252...e4e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå