AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #1 Skrevet 22. mars 2019 Jeg bor alene og må ned i vekt, men, jeg syns det er vanskelig å lage middager for en. Og siden jeg ikke liker å lage mat i bulk for å fryse ferdige måltider i en helt uke og heller ikke liker å varme opp matrester dagen etterpå, så sliter jeg med å finne ut hvordan jeg må gjøre dette. Frokost, lunsj og kvelds er enkelt. Det går i grøt, knekkebrød med pålegg, salat. Slike ting. Middager derimot er det verre med. Kan man lage en liten porsjon hvit saus, varme fiskeboller og koke potet til bare en person? Jeg må vel spise fiskeboller til frokost på knekkebrødet og evt kvelds dersom jeg åpner en boks med fiskeboller for det kan vel ikke fryses? Jeg spør delvis fordi jeg savner å spise vanlig norsk husmannskost. Type fiskeboller, kjøtttkaker, fisk. Men alt dette er ofte i større porsjonspakker. Så, hvordan gjør dere andre eneboere det? Anonymkode: 4ca72...bd2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #2 Skrevet 22. mars 2019 Jeg spiser når jeg er sulten. Pleier å spise mest på dagen siden jeg er mest aktiv på ettermiddagen/kvelden. Om kvelden spiser jeg stortsett agurk og varmt vann. Hater å lage mat. Hvis jeg ikke spiser veggis mat. Pleier jeg å kjøpe ferdig grillet kylling, koker quinoa og og damper grønnsaker ellers kjøper jeg jeg ferdig vasket babyspinat, river en gulrot, vasker bønner og skjærer opp litt frukt og grønnsaker. Mat som tar Max 20. Min inkludert skylling av diverse grønt og rensking. Går mye tur med hunden. Og trener enheten hjemme eller på studio. Det funker meg. Egentlig spiser jeg veldig sunt. Det blir ofte litt store porsjonen til èn. Det er vanskelig å beregne mat til èn. Jeg hater også restemat. Jeg tillater meg selv å spise en sjokolade i uka. Og slutter å spise med engang jeg er mett. Hvis jeg for eksempel har spist litt mye, går jeg èn time ekstra den dagen i bratt terreng. Anonymkode: 54fd0...70d
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #3 Skrevet 22. mars 2019 Jeg liker husmannskost og har opplevd det samme dilemmaet, så dette spørsmålet opptar meg. Noen små justeringer var i grunnen alt som skulle til. Jeg kjøper normale/store pakker med matvarer/råvarer, og fryser ned i porsjoner. Så tar jeg opp og tinerover natta og tilbereder som normalt. Til middag går det mye i frosne grønnsaker, jeg kan ta ut det jeg trenger og legge resten tilbake. Jeg har full oversikt over hva jeg har i alle skapene. Jeg roterer middagene gjennom uka, sånn at det blir variasjon og forutsigbarhet. Normalt har jeg suppe eller gryterett en gang per uke, nok for to dager. Men jeg er fleksibel, så hvis det dukker opp noe bedre enn det jeg hadde planlagt, går jeg for det; men jeg er også disiplinert, så selv om noe bedre dukker opp enn det jeg allerede har satt i gang, holder jeg meg til planen, og jeg lager kun mat jeg har lyst til å spise. Det er nemlig en del fordeler med å lage mat for én som mange overser - du kan bestemme selv hva du vil ha hver gang, og ingen spiser opp maten du (trodde) du hadde, og det er lite arbeid og går fort. Noen matvarer og retter er dermed enkelt for en enslig - for eksempel kjøttdeig, strimlet kjøtt, pølser, nakkekoteletter og laksefilet. Fiskeboller er et godt eksempel på matvarer som er vanskelig å få brukt opp om du er alene. Skal du ha fiskeboller, og kjøper en stor boks, må du belage deg på å spise en del på brødskiva, om du skal unngå å kaste. Jeg har en boks av det selv, og jeg ser for meg en middag med potet, hvit saus og revne gulrøtter, og en med "asiatisk" spicy suppe med diverse grønnsaker, men det blir likevel noe til overs, så resten blir pålegg. Anonymkode: 4c4de...a67
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #4 Skrevet 22. mars 2019 15 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg spiser når jeg er sulten. Pleier å spise mest på dagen siden jeg er mest aktiv på ettermiddagen/kvelden. Om kvelden spiser jeg stortsett agurk og varmt vann. Hater å lage mat. Hvis jeg ikke spiser veggis mat. Pleier jeg å kjøpe ferdig grillet kylling, koker quinoa og og damper grønnsaker ellers kjøper jeg jeg ferdig vasket babyspinat, river en gulrot, vasker bønner og skjærer opp litt frukt og grønnsaker. Mat som tar Max 20. Min inkludert skylling av diverse grønt og rensking. Går mye tur med hunden. Og trener enheten hjemme eller på studio. Det funker meg. Egentlig spiser jeg veldig sunt. Det blir ofte litt store porsjonen til èn. Det er vanskelig å beregne mat til èn. Jeg hater også restemat. Jeg tillater meg selv å spise en sjokolade i uka. Og slutter å spise med engang jeg er mett. Hvis jeg for eksempel har spist litt mye, går jeg èn time ekstra den dagen i bratt terreng. Anonymkode: 54fd0...70d En halv kylling da eller? Takk for svar og tips Anonymkode: 4ca72...bd2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #5 Skrevet 22. mars 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: En halv kylling da eller? Takk for svar og tips Anonymkode: 4ca72...bd2 Jeg pleier å kjøpe en halv kylling. Men spiser kun halve av gangen. Jeg kan spise en wrap med revet kylling, kesam og grønnsaker for eksempel til lunsj. Og så kan jeg spise resten til middag med quinoa/linser og salat for eksempel. Anonymkode: 54fd0...70d
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #6 Skrevet 22. mars 2019 5 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg liker husmannskost og har opplevd det samme dilemmaet, så dette spørsmålet opptar meg. Noen små justeringer var i grunnen alt som skulle til. Jeg kjøper normale/store pakker med matvarer/råvarer, og fryser ned i porsjoner. Så tar jeg opp og tinerover natta og tilbereder som normalt. Til middag går det mye i frosne grønnsaker, jeg kan ta ut det jeg trenger og legge resten tilbake. Jeg har full oversikt over hva jeg har i alle skapene. Jeg roterer middagene gjennom uka, sånn at det blir variasjon og forutsigbarhet. Normalt har jeg suppe eller gryterett en gang per uke, nok for to dager. Men jeg er fleksibel, så hvis det dukker opp noe bedre enn det jeg hadde planlagt, går jeg for det; men jeg er også disiplinert, så selv om noe bedre dukker opp enn det jeg allerede har satt i gang, holder jeg meg til planen, og jeg lager kun mat jeg har lyst til å spise. Det er nemlig en del fordeler med å lage mat for én som mange overser - du kan bestemme selv hva du vil ha hver gang, og ingen spiser opp maten du (trodde) du hadde, og det er lite arbeid og går fort. Noen matvarer og retter er dermed enkelt for en enslig - for eksempel kjøttdeig, strimlet kjøtt, pølser, nakkekoteletter og laksefilet. Fiskeboller er et godt eksempel på matvarer som er vanskelig å få brukt opp om du er alene. Skal du ha fiskeboller, og kjøper en stor boks, må du belage deg på å spise en del på brødskiva, om du skal unngå å kaste. Jeg har en boks av det selv, og jeg ser for meg en middag med potet, hvit saus og revne gulrøtter, og en med "asiatisk" spicy suppe med diverse grønnsaker, men det blir likevel noe til overs, så resten blir pålegg. Anonymkode: 4c4de...a67 Ah, det har jo ikke jeg tenkt på i det hele tatt, at fiskeboller kan brukes i suppe! Takk! Kjøttdeig deler jeg opp i 100 gr porsjoner og fryser, grønnsaker og slikt går greit. Men saus til en person... Anonymkode: 4ca72...bd2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #7 Skrevet 22. mars 2019 Just now, AnonymBruker said: Jeg pleier å kjøpe en halv kylling. Men spiser kun halve av gangen. Jeg kan spise en wrap med revet kylling, kesam og grønnsaker for eksempel til lunsj. Og så kan jeg spise resten til middag med quinoa/linser og salat for eksempel. Anonymkode: 54fd0...70d Da skal jeg forsøke det iblant. Men kyllingfilet er jo og veldig enkelt å fryse i porsjoner, men skjønner det med å ikke like å lage mat alltid. Anonymkode: 4ca72...bd2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #8 Skrevet 22. mars 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Da skal jeg forsøke det iblant. Men kyllingfilet er jo og veldig enkelt å fryse i porsjoner, men skjønner det med å ikke like å lage mat alltid. Anonymkode: 4ca72...bd2 Joda, jeg kjøper det også iblant. Men jeg bor rett ved meny, og med dårlig til er det veldig lett og greit å kjøpe en halv kylling til 35,-. Man kan ha det i suppe, i wrap, til brød, til quinoa, ris, linser etc. Anonymkode: 54fd0...70d
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #9 Skrevet 22. mars 2019 Det er null problem å fryse fiskeboller. Hva er det som er problematisk med å lage saus for én.. ? Det er jo bare å lage helt vanlig saus, bare mindre? Jeg bodde helt alene i elleve år før jeg traff samboeren min, og jeg hadde aldri problemer med å lage sunn og god mat? Det aller meste kan fryses. Jeg syntes det var genialt å lage store porsjoner og fryse ned i porsjonsstørrelser, jeg. Så kunne jeg ta opp av frysen de dagene jeg hadde det travelt eller bare ikke gadd lage middag. Men om du absolutt ikke vil fryse ned hele middager er det jo ingenting som hindrer deg i å lage ting i bare én porsjon? Kjøtt og fisk kan fryses, så det er jo som du sier ikke noe problem å kjøpe en pakke kjøttdeig og fryse ned det du ikke bruker. Anonymkode: 45cea...34e 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #10 Skrevet 22. mars 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ah, det har jo ikke jeg tenkt på i det hele tatt, at fiskeboller kan brukes i suppe! Takk! Kjøttdeig deler jeg opp i 100 gr porsjoner og fryser, grønnsaker og slikt går greit. Men saus til en person... Anonymkode: 4ca72...bd2 Saus for én person lagde jeg i går! Karrisaus til torsk, med poteter og revne gulrøtter, det var helt nydelig. (Jeg har pleid å smelte smør og blande i mel, og spe med melk, men det er stressende, så jeg prøvde ut noe nytt.) Jeg hadde hvetemel i en liten kjele, helte over melk, rørte det ut med visp til det ble klumpefritt, helte på resten av melka. (20 gram mel var litt mye til 200 gram melk, så jeg reduserer mengden neste gang.) Rører litt mens det varmer seg opp, og visper kraftig idet det koker opp, da blir det helt glatt og fint. Så hadde jeg i en liten klatt med smør, og salt, pepper og karri. Så enkelt - men jeg synes jo det er morsomt, og da blir det meste enkelt Anonymkode: 4c4de...a67
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #11 Skrevet 22. mars 2019 13 minutter siden, AnonymBruker said: Det er null problem å fryse fiskeboller. Hva er det som er problematisk med å lage saus for én.. ? Det er jo bare å lage helt vanlig saus, bare mindre? Jeg bodde helt alene i elleve år før jeg traff samboeren min, og jeg hadde aldri problemer med å lage sunn og god mat? Det aller meste kan fryses. Jeg syntes det var genialt å lage store porsjoner og fryse ned i porsjonsstørrelser, jeg. Så kunne jeg ta opp av frysen de dagene jeg hadde det travelt eller bare ikke gadd lage middag. Men om du absolutt ikke vil fryse ned hele middager er det jo ingenting som hindrer deg i å lage ting i bare én porsjon? Kjøtt og fisk kan fryses, så det er jo som du sier ikke noe problem å kjøpe en pakke kjøttdeig og fryse ned det du ikke bruker. Anonymkode: 45cea...34e Vel, det spørs jo hvor mye du mener er en porsjon saus da. Når man skal ned i vekt som meg så kan ikke en porson av kaloririk hvit saus være så veldig stor, og jeg har tidligere kun laget store mengder saus til 5-8 personer. En tskje smør og hvor mye mel og melk? Og samtidig ha kontroll på hvor mange kcal det er? Anonymkode: 4ca72...bd2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #12 Skrevet 22. mars 2019 Og jo, jeg syns friskeboller som har vært nedfryst smaker høgg. Anonymkode: 4ca72...bd2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #13 Skrevet 22. mars 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og jo, jeg syns friskeboller som har vært nedfryst smaker høgg. Anonymkode: 4ca72...bd2 Da må du jo selvsagt spise dem på en annen måte, da? På skiven, ha fiskeboller to dager på rad, whatnot. Anonymkode: 45cea...34e
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #14 Skrevet 22. mars 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vel, det spørs jo hvor mye du mener er en porsjon saus da. Når man skal ned i vekt som meg så kan ikke en porson av kaloririk hvit saus være så veldig stor, og jeg har tidligere kun laget store mengder saus til 5-8 personer. En tskje smør og hvor mye mel og melk? Og samtidig ha kontroll på hvor mange kcal det er? Anonymkode: 4ca72...bd2 Vei opp mengden, så ser du jo hvor mye kalorier det blir. Jeg pleier sjelden å bruke smør når jeg lager hvit saus, jeg bruker bare mel og melk. Du må bare prøve deg frem hvor mye du ønsker av hver mengde. Hva DU mener er nok saus er ikke nødvendigvis det samme som hva jeg liker, ei heller er det sikkert du liker sausen i samme tykkelse som meg. Begynn med bittelitt smør, mel og melk, og så kan du heller ha i mer melk etter hvert, eller riste ut litt mer mel i litt melk om du synes den er for tynn/det er for lite, osv. Med mindre du har veldig dårlig råd, er det ikke noe galt med å prøve seg litt frem. Og lager du for mye saus, kan du jo bare helle det ut, og huske på å lage litt mindre neste gang Anonymkode: 45cea...34e
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #15 Skrevet 22. mars 2019 19 minutter siden, AnonymBruker said: Saus for én person lagde jeg i går! Karrisaus til torsk, med poteter og revne gulrøtter, det var helt nydelig. (Jeg har pleid å smelte smør og blande i mel, og spe med melk, men det er stressende, så jeg prøvde ut noe nytt.) Jeg hadde hvetemel i en liten kjele, helte over melk, rørte det ut med visp til det ble klumpefritt, helte på resten av melka. (20 gram mel var litt mye til 200 gram melk, så jeg reduserer mengden neste gang.) Rører litt mens det varmer seg opp, og visper kraftig idet det koker opp, da blir det helt glatt og fint. Så hadde jeg i en liten klatt med smør, og salt, pepper og karri. Så enkelt - men jeg synes jo det er morsomt, og da blir det meste enkelt Anonymkode: 4c4de...a67 Da får jeg forsøke den fremgangsmåten Takk ! Anonymkode: 4ca72...bd2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #16 Skrevet 22. mars 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Vei opp mengden, så ser du jo hvor mye kalorier det blir. Jeg pleier sjelden å bruke smør når jeg lager hvit saus, jeg bruker bare mel og melk. Du må bare prøve deg frem hvor mye du ønsker av hver mengde. Hva DU mener er nok saus er ikke nødvendigvis det samme som hva jeg liker, ei heller er det sikkert du liker sausen i samme tykkelse som meg. Begynn med bittelitt smør, mel og melk, og så kan du heller ha i mer melk etter hvert, eller riste ut litt mer mel i litt melk om du synes den er for tynn/det er for lite, osv. Med mindre du har veldig dårlig råd, er det ikke noe galt med å prøve seg litt frem. Og lager du for mye saus, kan du jo bare helle det ut, og huske på å lage litt mindre neste gang Anonymkode: 45cea...34e Ok, takk Er det stor forskjell på smak i saus uten smør? Anonymkode: 4ca72...bd2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #17 Skrevet 22. mars 2019 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ah, det har jo ikke jeg tenkt på i det hele tatt, at fiskeboller kan brukes i suppe! Takk! Kjøttdeig deler jeg opp i 100 gr porsjoner og fryser, grønnsaker og slikt går greit. Men saus til en person... Anonymkode: 4ca72...bd2 Saus kan du kjøpe noen passelige begre som du kan fordele sausen i og sette i frysen. Anonymkode: ee82e...475
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #18 Skrevet 22. mars 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ok, takk Er det stor forskjell på smak i saus uten smør? Anonymkode: 4ca72...bd2 Meh, forskjell er det jo, men jeg synes ikke det er så stor forskjell at det gjør noe. Nå har jeg samboer, og han er uenig, så nå er det smør i sausen Det er mye smak i fett, i tillegg til at det er salt i vanlig smør. Men man kan jo tilsette mer smak/salt med litt krydder (muskat eller karri), litt buljong, ekstra salt, osv. Men jeg synes hvitsaus uten smør er godt nok. Anonymkode: 45cea...34e
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #19 Skrevet 22. mars 2019 Vedr saus, kan du også ta mel og vann/melk inet beger med lokk, og riste til det er klumpefritt. Evt bruke maisennnamel. Anonymkode: ee82e...475
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #20 Skrevet 22. mars 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Vedr saus, kan du også ta mel og vann/melk inet beger med lokk, og riste til det er klumpefritt. Evt bruke maisennnamel. Anonymkode: ee82e...475 Det var akkurat det ekstraarbeidet, pirket, sølet, ekstra oppvasken, jeg ville unngå ved å røre ut melet i væsken først - og man trenger å bruke visp i alle fall. Maizena er fint å bruke i suppe og som pudding, men fungerer dårlig som basis for hvit saus, mener jeg. Hvetemel er bedre. Anonymkode: 4c4de...a67
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå