Gå til innhold

Blander NAV arbeidsevne og arbeidsvilje?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

De som har minst lyst til å jobbe, men gjerne størst arbeidsevne får enklest uføretrygd. Noen av dem har gjerne ikke vært syk i det hele tatt. Like etter uføretrygden er i boks blir de "plutselig" frisk igjen og kan bruke mye tid og krefter (like mye som en fulltidsjobb) på hobbyen sin (som er krevende, men ikke mulig å leve av for de fleste). Noen av dem er også urealistiske og føler seg høyt hevet over jobber de kan ta med sin utdannelse. De er så motvillig til å jobbe at det omtrent virker som om NAV gir dem opp og ikke orker å foreslå tiltak - omtrent gir dem uføretrygd for å slippe å ha noe aktivt med dem å gjøre. 

De som ønsker å utnytte restarbeidsevne sin blir derimot motarbeidet av NAV. Jobber de hardt for å omskolere seg (tar det over langs, men får gode karakterer) eller jobber for å få tilrettelagt arbeidsplass/arbeidstid brukes dette mot dem til å avslå uføre eller gi lavere grad til tross for kjente diagnoser (fysiske funn/diagnosekriterier) og gode legeerklæringer. De blir møtt med "så gode karakterer er det ikke mulig å få med din diagnose så her må det være noe feil". Dette i stedet for å bli gratulert på gode karakterer eller gode forsøk på å få til å stå i arbeid. Tilslutt blir de så nedbrutt og slitne av stadige avslag, krav om ny dokumentasjon, nye søknader, krasse/nedlatende formuleringer og all jobbingen dette medfører at de rett og slett blir sykere/mister mer eller all arbeidsevne.

For all del, det er sikkert flere som får riktig behandling også, men jeg syns det er så mange som møtes motsatt av det de burde. Ved å ikke gi første gruppen her litt motstand/alternativer de må prøve ut, er det flere av disse som havner på uføretrygd enn det som er nødvendig. Ved å gi siste gruppen så hard motstand og bruke mot dem at de prøver å få til noe så sliter de flere av dem ut slik at også flere her havner med en 100% uføregrad enn de som hadde vært nødvendig.

For meg virker det neste som om NAV blander arbeidsvilje og arbeidsevne og "tyner" feil gruppe. Noen flere som har lignende opplevelser?  

Anonymkode: 4c424...962

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For meg virker det neste som om NAV blander arbeidsvilje og arbeidsevne og "tyner" feil gruppe. Noen flere som har lignende opplevelser?  

Ja, jeg er i et studie på aap. Er på veldig få forelesninger, kanskje 4 i mnd. (vi har 5 i uka), fordi jeg ikke orker. Jeg leser hjemme og har vel ikke noe godt snitt. Lav C kanskje. På nav får jeg høre at jeg bare må stå på, for om jeg klarer dette klarer jeg å jobbe også. Altså, fullfører jeg er jeg frisk nok til å jobbe. Selv om jeg ikke orker å gå på skole eller gjøre annet enn å sove store deler av dagen, lese på ettermiddag/kveld og gå å legge meg igjen. Møter opp på eksamen og gjør oppgaver, det kan ikke nesten sammenlignes med en jobb engang.

Det er nesten fristende å gi opp studie, men jeg har for mye stolthet til å gi opp, selv om det tærer på alt jeg har.

Anonymkode: 7e127...34a

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

De som har minst lyst til å jobbe, men gjerne størst arbeidsevne får enklest uføretrygd. Noen av dem har gjerne ikke vært syk i det hele tatt. Like etter uføretrygden er i boks blir de "plutselig" frisk igjen og kan bruke mye tid og krefter (like mye som en fulltidsjobb) på hobbyen sin (som er krevende, men ikke mulig å leve av for de fleste). Noen av dem er også urealistiske og føler seg høyt hevet over jobber de kan ta med sin utdannelse. De er så motvillig til å jobbe at det omtrent virker som om NAV gir dem opp og ikke orker å foreslå tiltak - omtrent gir dem uføretrygd for å slippe å ha noe aktivt med dem å gjøre. 

De som ønsker å utnytte restarbeidsevne sin blir derimot motarbeidet av NAV. Jobber de hardt for å omskolere seg (tar det over langs, men får gode karakterer) eller jobber for å få tilrettelagt arbeidsplass/arbeidstid brukes dette mot dem til å avslå uføre eller gi lavere grad til tross for kjente diagnoser (fysiske funn/diagnosekriterier) og gode legeerklæringer. De blir møtt med "så gode karakterer er det ikke mulig å få med din diagnose så her må det være noe feil". Dette i stedet for å bli gratulert på gode karakterer eller gode forsøk på å få til å stå i arbeid. Tilslutt blir de så nedbrutt og slitne av stadige avslag, krav om ny dokumentasjon, nye søknader, krasse/nedlatende formuleringer og all jobbingen dette medfører at de rett og slett blir sykere/mister mer eller all arbeidsevne.

For all del, det er sikkert flere som får riktig behandling også, men jeg syns det er så mange som møtes motsatt av det de burde. Ved å ikke gi første gruppen her litt motstand/alternativer de må prøve ut, er det flere av disse som havner på uføretrygd enn det som er nødvendig. Ved å gi siste gruppen så hard motstand og bruke mot dem at de prøver å få til noe så sliter de flere av dem ut slik at også flere her havner med en 100% uføregrad enn de som hadde vært nødvendig.

Nei.

I motsetning til deg har jeg ikke lest og har heller ikke innsyn i journalene til hver enkelt uføretrygdet i Norge.

• Liker 6
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forstår jeg deg rett: risikerer folk som studerer under arbeidsrettet tiltak på AAP å ikke få full uføretrygd når dem søker om dette? Trodde uføretrygd baserer seg på grad av inntektsevne, hvor studier ikke er betegnes som inntekt og kan derfor heller ikke være avgjørende for å justere uføregraden. 
Ellers så er jeg ganske enig i mye av du skriver. NAV angriper feil gruppe mennesker. Dem som ønsker, håper og som klamrer seg fast til livet (arbeidslivet) på bekostning av helsen får lavere rettigheter. Dem som ikke gjør noe som helst og venter på uføretrygd får dette uten problem med fulle rettigheter. 

Skrevet
9 minutter siden, Juks said:

Forstår jeg deg rett: risikerer folk som studerer under arbeidsrettet tiltak på AAP å ikke få full uføretrygd når dem søker om dette? Trodde uføretrygd baserer seg på grad av inntektsevne, hvor studier ikke er betegnes som inntekt og kan derfor heller ikke være avgjørende for å justere uføregraden. 
Ellers så er jeg ganske enig i mye av du skriver. NAV angriper feil gruppe mennesker. Dem som ønsker, håper og som klamrer seg fast til livet (arbeidslivet) på bekostning av helsen får lavere rettigheter. Dem som ikke gjør noe som helst og venter på uføretrygd får dette uten problem med fulle rettigheter. 

Hvordan skille mellom dem med og uten vond vilje?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ts har jo null belegg for det hun skriver. Hva vet vel hun om hver enkelt sak? Er det så mange som gir ts alle opplysningene sine eller blir dette atter en tråd basert på antagelser? 

Anonymkode: f910d...36d

• Liker 3
Skrevet
7 minutter siden, kjell-valborg skrev:

Hvordan skille mellom dem med og uten vond vilje?

Å straffe dem som faktisk bedriver med arbeidsrettet tiltak som studier og delvis jobbaktivitet ved å gi dårligere rettigheter er iallefall å straffe dem med god vilje. Arbeidsrettet tiltak er lovpålagt for AAP, men det viser seg at dem som ikke bedriver med dette får fulle rettigheter når uføretrygden skal godkjennes. Dem som har vært på arbeidsrettet tiltak, og mislyktes med dette, får reduserte rettigheter. Studier forteller ingenting om arbeidsevnen. Disse angripes, og det er ikke rettferdig. 
NAV må jo heller bruke tid og ressurser på å lete etter dem som ikke bedriver med arbeidsrettet tiltak - og som faktisk har arbeidsevne. 

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes en halv million tråder om dette her på forumet. Kan du ikke lese en av dem?

Anonymkode: 63919...4cc

AnonymBruker
Skrevet

Enig, og godt skrevet. Var en stund på NAV selv, aldri følt meg så lykkelig og fri som når jeg kom meg vekk fra det rottereiret. 

Anonymkode: c2389...a76

AnonymBruker
Skrevet

Har vært på NAV i 20 år, og de siste 12 årene har jeg søkt jobber uten å få noe annet enn små perioder i bedrifter som ruller folk inn og ut. Altså har jeg ikke hatt jobb, bare kurs og noen korte perioder inni bedrifter. NAV har betalt rundt 10millioner til meg iløpet av disse årene. Jeg er ikke særlig fornøyd med at folk som meg, som vil arbeide og har en stå på vilje ikke får komme inn i arbeideslivet pga hull i cv og alder. Jeg stiller alltid sist i cv bunken. For å komme inn må jeg ha et nettverk med folk som gir meg en mulighet pga de nesten synes synd på meg. Ja det er ille. Hadde folk sett hvor mye av skattebetalerenes penger som går til sånne som meg, så hadde dem blitt sjokket for livet. 

Anonymkode: fbebe...feb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...