AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #1 Skrevet 22. mars 2019 Hei! Prøver å fremstå som mest mulig anonym, for jeg er så redd for at bedriften skal finne ut at jeg har omtalt saken. Jeg skriver for øyeblikket en bacheloroppgave for en bedrift. Denne bedriften er middels stor, men svært dårlig økonomi. For å kompensere for den dårlig økonomien, så mottar bedriften inntekter fra ulike statlige organ (helt normal praksis), men det som bedriften selger til staten er ikke det samme som statens brukere opplever å motta. Det er her det jukses ved at bedriften rapporterer til de statlige kundene hva de har levert, uten at staten har noen egenkontroll som kan kontrollere om riktig tjeneste er levert. Disse brukerne er ikke i stand til å selv bedømme om de mottar riktig tjeneste eller ikke. Føler litt på lysten om å blåse i fløyta, men det er så absolutt ikke meg som person. Og ikke stoler jeg på veilederen ved universitetet heller da jeg vet at han kjenner til sjefen i bedriften. Jeg prøvde å ta det opp med en person som jobber hos bedriften på en veldig vennlig måte, og skjønte vel egentlig at "sånn må det bare bli" og har "alltid vært sånn", "og det finnes ingen alternativer". Jeg føler at jeg har et ansvar om å være ærlig i bacheloroppgaven min, og har per nå tenkt at jeg skal omtale denne praksisen i selve bacheloroppgaven. Det som skjer er ikke greit, det er nedverdigende forhold for brukerne (og strengt ulovlig), i tillegg blir staten utnyttet. Kanskje dette ble veldig vanskelig å forstå, så jeg skal prøve å forklare bedre hvis noen har noen konkrete spørsmål. Spørsmålet blitt blir vel mer "hva gjør jeg?" Anonymkode: a46ef...522 3
Sokkar Skrevet 22. mars 2019 #2 Skrevet 22. mars 2019 Finnes det noen andre rådgivere du kan ta dette opp med?
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #3 Skrevet 22. mars 2019 Kan du ikke hinte om det i oppgaven, også blåse fløyta etter du har fått karakter (evt anonymt)? Anonymkode: 96f07...1ee 4
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #4 Skrevet 22. mars 2019 Begreper som moral, integritet og samvittighet slår meg her. Hva er rett å gjøre? Hva kan du leve videre med? Men samtidig har du stukket handa inn i et vepsebol her. Det er mange som jukser og har sugerør inn i statskassa. Korrupsjon finnes på alle nivåer. Hva blir represaliene mot deg hvis du roter med "feil" folk her? Hvem har du i ryggen? Jeg ville kanskje forhørt meg med en nøytral advokat eller noen med juridisk peiling. Anonymkode: a3f41...476 7
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #5 Skrevet 22. mars 2019 Jeg tenker du bør ta det opp med veileder først uansett. Hvis du ikke kommer noen vei der, kan du gå til personer over veileder. Du bør få universitetets støtte til dette. Anonymkode: 1a260...0b6
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #6 Skrevet 22. mars 2019 Du melder bare anonymt fra til Arbeidstilsynet, de tar det derfra. Anonymkode: d41cc...25e 7
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #7 Skrevet 22. mars 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du melder bare anonymt fra til Arbeidstilsynet, de tar det derfra. Anonymkode: d41cc...25e Det er vel kanskje heller skatteetaten som er riktig instans? Arbeidstilsynet har vel ikke så mye å gjøre med feilfakturering? Anonymkode: 3ac63...1b7 3
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #8 Skrevet 22. mars 2019 Tviler på at noen bedrifter er interessert i å ansatte deg etter en slik sak. Blåse i fløyta 😂 Anonymkode: 5172b...0ac
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #9 Skrevet 22. mars 2019 Har du skrevet under NDA? Da må du være sikker på at du ikke snakker med feil personer om informasjonen du har tilegnet deg (det finnes unntak selvfølgelig). Jeg vet neimen ikke hva jeg hadde gjort. Selv om veilederen din kjenner sjefen så kan han eller hun fortsatt ha et bra moralsk kompass. Spør åpent hva du bør gjøre med det. Hvis du blir avvist, så får du ta stilling til det på nytt. Jeg ville ikke skrevet det i oppgaven uten å ha tatt det opp først. Rart at de lot en student rote i dette om de hadde noe å skjule. Er du sikker på at de bryter loven? Anonymkode: 8eb59...924 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #10 Skrevet 22. mars 2019 Alle skjønner jo at dette er snakk om privat helse à la pleiehjem/omsorgsbolig og slikt. Snakk med veilederen din, hvis han/hun er korrupt så kan du bare bli enig med han om at du ikke tar saken videre. Eller så kan han ta saken videre. Eller så får du en forklaring på hvorfor du tar feil og at servicen som blir levert til brukerne er innenfor rammene. Anonymkode: 6181d...c12 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #11 Skrevet 22. mars 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Begreper som moral, integritet og samvittighet slår meg her. Hva er rett å gjøre? Hva kan du leve videre med? Men samtidig har du stukket handa inn i et vepsebol her. Det er mange som jukser og har sugerør inn i statskassa. Korrupsjon finnes på alle nivåer. Hva blir represaliene mot deg hvis du roter med "feil" folk her? Hvem har du i ryggen? Jeg ville kanskje forhørt meg med en nøytral advokat eller noen med juridisk peiling. Anonymkode: a3f41...476 Dette. Trå varsomt, og forhør deg med advokat. Dette kan bli stort om det er en grov sak. (Media bl.a.) Du kan lese deg opp på varslersaker imens, så ser du hva du risikerer. Anonymkode: 5ba76...336 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #12 Skrevet 22. mars 2019 Hvis det gjelder helse/omsårg kan du melde anonymt til helsetilsynet eller fylkeslegen. Anonymkode: aedcb...015
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #13 Skrevet 22. mars 2019 Jeg hadde fullt og helt fokusert på å skrive en så god oppgave som mulig, uten å utlevere. Når karakteren er i boks kan du evt. foreta deg noe. Da har du også tid til å finne ut nøye hva du bør gjøre/hvem du bør kontakte osv. Du gjør ikke noe galt ved å unnlate å utlevere bedriften i oppgaven din. Anonymkode: 5e8d5...d92 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå