AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #1 Skrevet 22. mars 2019 Kjæresten og jeg har det på de fleste områder fint. God fysisk kjemi, samme humor, samme ønske om livsstil, samme referanser og sånt. Men vi er svært forskjellig i forhold til økonomi. Jeg liker å leve nøkternt og planlegge, han er motsatt. Og det hadde vært greit, hvis det ikke var at fordi jeg er den eneste som planlegger, er det jeg som handler og lager mat. Han tenker ikke på sånt før han plutselig er sulten og helst skulle spist for 10 minutter siden. Så da ender det med at jeg tar alle matugiftene. Og det er ikke jeg som har dyre vaner, det er det han som har. Han tar ikke noen initiativ til å gjøre opp for alle utlegg jeg har med maten. Jeg har ikke god råd. Jeg tjener cirka 25000kr i måneden, og sparer endel. Har en langtidsplan ang økonomien. Å forsørge han med mat har jeg ikke råd til! Dessuten tjener han mer enn meg. Alene bruker jeg kanskje 2000kr i måneden på mat, med han går det kjapt 5000-6000kroner i tillegg. Jeg har sagt ifra om dette i de 4 årene vi har vært sammen, men han skjønner ikke. Så nå har jeg sagt at vi kan ikke være mer hos meg. Er vi mer hos han, må han vel sørge for mat, til seg selv ihvertfall? Han er sånn ellers kjempesympatisk. Men, jeg tror ikke jeg har råd til å være sammen med han! Anonymkode: dc663...4fc
Glød Skrevet 22. mars 2019 #2 Skrevet 22. mars 2019 Det er kun din egen feil at du ender opp med å ta alle matutgiftene. Når dere ikke bor sammen, men alltid er hos deg, må du kreve at han også bidrar med mat. Eller så være mer hos ham. Det er ikke et veldig vanskelig regnestykke. 21
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #3 Skrevet 22. mars 2019 Bruker han aldri penger på deg? Anonymkode: eb60a...f63
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #4 Skrevet 22. mars 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Bruker han aldri penger på deg? Anonymkode: eb60a...f63 Jo, en gang i blant. Men ikke nødvendigvis store summer. Det går ikke opp i opp, fordi jeg har i flere år hatt flere tusen mer i matutgifter. F.eks. hvis vi er ute og spiser kanskje han spanderer middag en gang i blant. Men ikke sånn ellers. Han er lite spandabel type person. Anonymkode: dc663...4fc
Gjest O.G. Skrevet 22. mars 2019 #5 Skrevet 22. mars 2019 Har du prøvd å la ham gå sulten? Jeg mener, det er jo ingen som sier du MÅ handle inn til ham. Kanskje du bør ta samtalen neste gang han skulle spist for 10 minutter siden om at du er skitlei måten han bruker penger på og at det er mer enn bare litt urettferdig at du som tjener minst skal fø på ham.
Gjest O.G. Skrevet 22. mars 2019 #6 Skrevet 22. mars 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jo, en gang i blant. Men ikke nødvendigvis store summer. Det går ikke opp i opp, fordi jeg har i flere år hatt flere tusen mer i matutgifter. F.eks. hvis vi er ute og spiser kanskje han spanderer middag en gang i blant. Men ikke sånn ellers. Han er lite spandabel type person. Anonymkode: dc663...4fc Så speil ham.
kari-bole Skrevet 22. mars 2019 #8 Skrevet 22. mars 2019 Dere bør nok dele utgiftene likt, og hva han gjør etter utgiftene er batelat så for være opp til han, men du bør også ikke gjøre alt for denne mannen, vis han at du mener alvor, send han til butikken for å handle. Er han på vei til deg så ber du han stoppe i butikken på vei til deg og handle noe for å spisse skjønner at det er en belastning for deg, men er mannen en keeper så få han til å forstå at sikt kan dere ikke forsette lenge og hans oppførsel i forhold til økonomien må endre seg og han må betale sin del av kakka 🙂
Gjest O.G. Skrevet 22. mars 2019 #9 Skrevet 22. mars 2019 2 minutter siden, kari-bole skrev: Dere bør nok dele utgiftene likt, og hva han gjør etter utgiftene er batelat så for være opp til han, men du bør også ikke gjøre alt for denne mannen, vis han at du mener alvor, send han til butikken for å handle. Er han på vei til deg så ber du han stoppe i butikken på vei til deg og handle noe for å spisse skjønner at det er en belastning for deg, men er mannen en keeper så få han til å forstå at sikt kan dere ikke forsette lenge og hans oppførsel i forhold til økonomien må endre seg og han må betale sin del av kakka 🙂 Denne fyren vet godt hva han gjør. Han er en snylter.
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #10 Skrevet 22. mars 2019 22 minutter siden, O.G. skrev: Har du prøvd å la ham gå sulten? Jeg mener, det er jo ingen som sier du MÅ handle inn til ham. Kanskje du bør ta samtalen neste gang han skulle spist for 10 minutter siden om at du er skitlei måten han bruker penger på og at det er mer enn bare litt urettferdig at du som tjener minst skal fø på ham. Ja, har prøvd å ikke ha så mye mat hjemme. Han ender med frossenpizza. Men, er vi hos meg føler jeg jo et visst ansvar for å ha mat hjemme... Har bestemt meg for å insistere på å være hos han. Da er det ikke mitt ansvar lenger. Anonymkode: dc663...4fc
kari-bole Skrevet 22. mars 2019 #11 Skrevet 22. mars 2019 1 minutt siden, O.G. skrev: Denne fyren vet godt hva han gjør. Han er en snylter. ja det er tydelig, men alle fortjener å bli snakket med. det løser ingen problem ved bare å kaste han ut. Alle fortjener en sjanse etter min menning. Hun her er glad i typen hvis jeg skjønner det rett, hun vil få det bedre økonomisk ved å hive han ut, men hva med følelsene som kommer til å ta takk i henne etter å ha gitt han sparken.
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #12 Skrevet 22. mars 2019 Jeg var sammen med en som gjorde det samme. Det viste seg at han gjorde det bevisst og brukte pengene han sparte til nedbetaling av lån. Det var snakk om mange titusener av kroner! Er du helt sikker på at han bare er distré og ikke spiser på din regning med vilje? Du må uansett ta et oppgjør med ham eller gjøre det slutt. Kan ikke ha det sånn. Anonymkode: 67d20...c0e 7
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #13 Skrevet 22. mars 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg var sammen med en som gjorde det samme. Det viste seg at han gjorde det bevisst og brukte pengene han sparte til nedbetaling av lån. Det var snakk om mange titusener av kroner! Er du helt sikker på at han bare er distré og ikke spiser på din regning med vilje? Du må uansett ta et oppgjør med ham eller gjøre det slutt. Kan ikke ha det sånn. Anonymkode: 67d20...c0e Ja, han tar jo ikke gode valg ang økonomi, så da han fikk en stor sum penger i gave for foreldrene hans, brukte han det på neddbetaling av lånet - etter råd fra meg. Og da fikk jeg faktisk 5000kr i matpenger. Han mener at det skal dekke veldig mye. Men usikker på om han skjønner så lite av hvor mye han spiser for at han ikke skjønner at 5000kr dekker jo såvidt ekstrautgiftene for 1 måned - og ikke mer? Anonymkode: dc663...4fc 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #14 Skrevet 22. mars 2019 5 minutter siden, kari-bole skrev: ja det er tydelig, men alle fortjener å bli snakket med. det løser ingen problem ved bare å kaste han ut. Alle fortjener en sjanse etter min menning. Hun her er glad i typen hvis jeg skjønner det rett, hun vil få det bedre økonomisk ved å hive han ut, men hva med følelsene som kommer til å ta takk i henne etter å ha gitt han sparken. Ja, han er en kjempegod fyr sånn ellers. Men, jeg tror jeg har bestemt meg for å gi det en sjans, men at vi fra nå av kun er hos han. Så får vi se om jeg klarer å la være å handle mat, når jeg ser det begynner å bli tomt... Anonymkode: dc663...4fc
Gjest O.G. Skrevet 22. mars 2019 #15 Skrevet 22. mars 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, har prøvd å ikke ha så mye mat hjemme. Han ender med frossenpizza. Men, er vi hos meg føler jeg jo et visst ansvar for å ha mat hjemme... Har bestemt meg for å insistere på å være hos han. Da er det ikke mitt ansvar lenger. Anonymkode: dc663...4fc Du kan jo også begynne å etterspørre penger via vipps, som en annen bruker foreslo. 6 minutter siden, kari-bole skrev: ja det er tydelig, men alle fortjener å bli snakket med. det løser ingen problem ved bare å kaste han ut. Alle fortjener en sjanse etter min menning. Hun her er glad i typen hvis jeg skjønner det rett, hun vil få det bedre økonomisk ved å hive han ut, men hva med følelsene som kommer til å ta takk i henne etter å ha gitt han sparken. Jeg synes hun skal tenke på økonomien sin først. 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg var sammen med en som gjorde det samme. Det viste seg at han gjorde det bevisst og brukte pengene han sparte til nedbetaling av lån. Det var snakk om mange titusener av kroner! Er du helt sikker på at han bare er distré og ikke spiser på din regning med vilje? Du må uansett ta et oppgjør med ham eller gjøre det slutt. Kan ikke ha det sånn. Anonymkode: 67d20...c0e Du ble finansielt misbrukt av ham.
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #16 Skrevet 22. mars 2019 Hvis du faktisk er virkelig glad i han så hadde du ikke gjort det slutt pga at du betaler maten... da vil nok de følelsene du sitter igjen med være så vonde at du kommer til å angre bittert på at du gjorde det slutt pga en sånn bagatell. JA det er faktisk en bagatell.. men hvis du tenker at du kunne gjort det slutt med han pga dette, så tviler jeg på at du er så glad i han. Du hadde ikke stilt dette spørsmålet om du elsket han. Du må bare være hardere å ikke betale maten for han, det er dine penger. Hvis han begynner å bli vrang og lage en greie ut av det når du viser det, DA kan du begynne å vurdere forholdet. Anonymkode: 13bdd...53a 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #17 Skrevet 22. mars 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvis du faktisk er virkelig glad i han så hadde du ikke gjort det slutt pga at du betaler maten... da vil nok de følelsene du sitter igjen med være så vonde at du kommer til å angre bittert på at du gjorde det slutt pga en sånn bagatell. JA det er faktisk en bagatell.. men hvis du tenker at du kunne gjort det slutt med han pga dette, så tviler jeg på at du er så glad i han. Du hadde ikke stilt dette spørsmålet om du elsket han. Du må bare være hardere å ikke betale maten for han, det er dine penger. Hvis han begynner å bli vrang og lage en greie ut av det når du viser det, DA kan du begynne å vurdere forholdet. Anonymkode: 13bdd...53a Jeg har funnet meg i det i 4 år. Sagt ifra på flere måter, prøvd ut flere måter å takle det på. Men, det skjer lite endring. Kanskje for en kort stund om gangen. Og jeg kunne sikkert levd med det om det ikke var for at det virker meningsløst å fø på han istedetfor å nedbetale mitt eget lån... 5000-6000kr ekstra på lånet vs mat til han som tjener mer enn meg.... Anonymkode: dc663...4fc 9
Sign Skrevet 22. mars 2019 #18 Skrevet 22. mars 2019 Synes det blir å skyve selve problemet foran dere om løsningen er å være hos han. Fordi du ikke har råd til at dere skal være hos deg. Dere har vært lenge sammen og kanskje snakket om å flytte sammen? Hvordan bli det da? Skal du betale alt da også? Sett deg ned sammen med han, vis han feks på kontoen din hvor mye penger du faktisk bruker på mat. Voksne folk i forhold deler på utgiftene og den som tjener minst skal i hverfall ikke betale mest. Dersom han faktisk ikke forstår/ønsker å forstå dette har du etter mitt syn 2 valg. Det ene er å gå fra han (han snylter jo på deg) eller du kan slutte å kjøpe all maten. Kjøp mat til deg selv, så får han sitte sulten og se på, evt at du lager «normal» mat som han også kan spise. Altså ikke noe ekstragavante matvarer, alkohol etc. Du må nok sette hardt mot hardt her. Uansett om han ikke forstår eller ikke vil forstå. 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #19 Skrevet 22. mars 2019 Egentlig tenker jeg at du burde revurdere forholdet dersom dette ikke bedrer seg. Har en litt økonomisk samboer selv, men heldigvis ikke like ille. Jeg har begynt å handle inn og planlegge mat til kun meg selv. Typen min liker ikke vegetarmat, oliven, tunfisk osv, så da får jeg ha middagen i fred. Og da handler han inn mat til seg selv også. Dersom han ikke har kjøpt vaskemidler på en stund, vasker jeg ikke klærne hans (han vasker ekstremt sjelden klær og blir dermed fri). Spør han om hvorfor han er tom for rene klær, svarer jeg bare som det er. Det er for at han får noen konsekvenser av å ikke bidra. Jeg gjør 90% av husarbeid og økonomien er fordelt ca 50/50, så når han prøver å sluntre unna økomomibiten får han noen konsekvenser. Jeg vil være en god samboer, men vil ikke at han skal ha det altfor komfortabelt til å gidde å yte noe tilbake. Anonymkode: 26b9c...a20 3
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #20 Skrevet 22. mars 2019 Om dette har vært sånn nå i 4 år, så hadde jeg gitt beskjed om at enten betaler han inn et beløp jeg fastsetter (forskuddsvis) hver måned, eller så handler jeg kun mat til meg selv. (Og skriver navn på maten) Da får han velge om han vil "stjele mat" eller faktisk begynne å handle selv. Du MÅ slutte å betale for hans mat! Kjøp bare det du hadde trengt hvis du var alene, og etterlys din mat om han har tatt den. Da må han ut og skaffe nytt med en gang. Anonymkode: fb525...7d9 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå