AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #1 Skrevet 22. mars 2019 uff, nå skjemst jeg, men har sjekket kontoutskrifter de siste mnd. og matbudsjettet er enormt! 7000 kr og jeg er alene...spiser aldri ute, men kjøper sunn mat. godteri utgjør mellom 1000 og 1500. har lyst å unne meg god og sunn mat, særlig siden jeg er mye syk og trenger skikkelig næring. drops, tyggis og chips bør jeg nok heller redusere. har kjøpt litt sukkerfritt godteri på helsekosten, men det er svindyrt. hvilket budsjett har dere andre single mennesker?🙈 Anonymkode: 24cad...42a
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #2 Skrevet 22. mars 2019 7000 som singel? Spiser du mye ute da? Mye dyre råvarer? Vi er 1 svært storspist mann, og 1 småspist dame + barn. Ligger vel på rundt 7-9000kr. Er jo altfor mye, så her er det på sparebluss til ting er under kontroll. Anonymkode: 1bb87...bff
Leo Skrevet 22. mars 2019 #3 Skrevet 22. mars 2019 Dette må være ett av de mest populære gjennomgangstemaene på KG og det varer ikke lenge før du får svar fra single som bruker 1.000 kroner eller mindre på mat i måneden. Akkurat hvordan de får dette meget stramme budsjettet til å gå opp i form av mer detaljert informasjon om hva de faktisk kjøper i løpet av en måned får vi ikke da, men... I følge SIFO er et nøkternt budsjett for en person på ca. 2.500 kroner pr. måned (Varierer litt med alder og kjønn). Det er altså mulig å bruke litt mindre, men ikke mye hvis man ønsker å spise sunt og variert. Det er også selvfølgelig mulig å bruke mye mer. Etter min mening er i mat et så grunnleggende behov at det ikke er noe man på død og liv trenger å spare penger på hvis man ikke av en eller annen grunn må. På den annen side er det jo ingen vits i å sløse uhemmet heller. Jeg synes med andre ord at 3.000 - 4.000 kroner i måneden må være helt "innafor" for en person. (Restaurantbesøk og lignende må selvfølgelig legges til og da øker budsjettet raskt). 12
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #4 Skrevet 22. mars 2019 7 minutter siden, Leo skrev: Dette må være ett av de mest populære gjennomgangstemaene på KG og det varer ikke lenge før du får svar fra single som bruker 1.000 kroner eller mindre på mat i måneden. Akkurat hvordan de får dette meget stramme budsjettet til å gå opp i form av mer detaljert informasjon om hva de faktisk kjøper i løpet av en måned får vi ikke da, men... I følge SIFO er et nøkternt budsjett for en person på ca. 2.500 kroner pr. måned (Varierer litt med alder og kjønn). Det er altså mulig å bruke litt mindre, men ikke mye hvis man ønsker å spise sunt og variert. Det er også selvfølgelig mulig å bruke mye mer. Etter min mening er i mat et så grunnleggende behov at det ikke er noe man på død og liv trenger å spare penger på hvis man ikke av en eller annen grunn må. På den annen side er det jo ingen vits i å sløse uhemmet heller. Jeg synes med andre ord at 3.000 - 4.000 kroner i måneden må være helt "innafor" for en person. (Restaurantbesøk og lignende må selvfølgelig legges til og da øker budsjettet raskt). enig med dette. skjønner ikke hvordan folk får sunn og god mat på 1500 kr i mnd. skal skjerpe meg og prøve å ligge på 4000. ser at det blir en del ekstra når jeg er hos kjæresten, fordi jeg er ikke gjerrig nok til å ta med det jeg handler. spiser gluten og laktosefritt; melk er feks rundt 10 kr dyrere enn vanlig. så jeg har et dyrt kosthold også pga helsen(lite å gjøre noe med det). ellers har jeg potensiale til å stramme inn noe Anonymkode: 24cad...42a
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #5 Skrevet 22. mars 2019 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: uff, nå skjemst jeg, men har sjekket kontoutskrifter de siste mnd. og matbudsjettet er enormt! 7000 kr og jeg er alene...spiser aldri ute, men kjøper sunn mat. godteri utgjør mellom 1000 og 1500. har lyst å unne meg god og sunn mat, særlig siden jeg er mye syk og trenger skikkelig næring. drops, tyggis og chips bør jeg nok heller redusere. har kjøpt litt sukkerfritt godteri på helsekosten, men det er svindyrt. hvilket budsjett har dere andre single mennesker?🙈 Anonymkode: 24cad...42a Da jeg var singel lå budsjettet på 2400 kroner i måneden, men jeg laget stort sett alltid mat fra bunnen og sparte masse penger på gode tilbud i butikken. Kjøpte 8 biff og 10 pakker kjøttdeig til 1100 kroner på 40% rabatt pga. Dato. Så laget jeg supper, wok, lapskaus, sphaggheti, taco, biffmiddag, osv. Hadde alltid fryseren stappfull av kjøtt. Nå ligger vi på 4500 kroner i måneden som en familke på 3. Jeg kunne vært flinkere å hadde helt sikkert greid det på 3800 Anonymkode: 4f311...666
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #6 Skrevet 22. mars 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: enig med dette. skjønner ikke hvordan folk får sunn og god mat på 1500 kr i mnd. skal skjerpe meg og prøve å ligge på 4000. ser at det blir en del ekstra når jeg er hos kjæresten, fordi jeg er ikke gjerrig nok til å ta med det jeg handler. spiser gluten og laktosefritt; melk er feks rundt 10 kr dyrere enn vanlig. så jeg har et dyrt kosthold også pga helsen(lite å gjøre noe med det). ellers har jeg potensiale til å stramme inn noe Anonymkode: 24cad...42a Når du må spise gluten og laktosefritt så er det jo naturlig at du har fordyret kost. Jeg vil tro jeg ligger på rundt 3500 kr i mnd i matpenger med glutenfri kost (har cøliaki). Selv om jeg baker brød selv så blir det 30 kroner brødet. Bare glutenfrie rundstykker koster jo sånn 50 kroner for en pose med 4 stk, det er helt sykt. Det jeg kan råde om er ukeshandling. Da kjøper du bare 1 pose chips i uka eller en sjokoladeplate på ukeshandling og 1 pakke tyggis som du må fordele ut over hele uka. Da reduserer du godteribudsjettet fra 1500 kr til 200 kr i mnd. Kjøp mat på tilbud (sånn som nå er det tilbud på Eurospar på kjøtt og fisk med entrecote og ytrefilet på 10 kr/hg der du kan kjøpe kilosvis med kjøtt som du skjærer opp og fryser ned som du kan lage alt fra biff til kjøttsuppe med og porsjonspakninger med laks til 10 kr/stk). Kjøp 2-kilos pose med kyllingfilet som du fryser ned. Kjøp også ris i 2 kilospakning som du kan putte på mindre beholder og som holder leenge. På asiamarked er ris billigere og av bedre kvalitet også. Dette er jo mat som varer veldig lenge, og det er viktig å tenke langsiktig når du handler mat, for selv om det er dyrt akkurat den uka du handler så mye kjøtt, fisk, grønnsaker og ris så sparer du masse penger i lengden, og det er det som spiller en rolle. Anonymkode: f3bfc...361
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #7 Skrevet 22. mars 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når du må spise gluten og laktosefritt så er det jo naturlig at du har fordyret kost. Jeg vil tro jeg ligger på rundt 3500 kr i mnd i matpenger med glutenfri kost (har cøliaki). Selv om jeg baker brød selv så blir det 30 kroner brødet. Bare glutenfrie rundstykker koster jo sånn 50 kroner for en pose med 4 stk, det er helt sykt. Det jeg kan råde om er ukeshandling. Da kjøper du bare 1 pose chips i uka eller en sjokoladeplate på ukeshandling og 1 pakke tyggis som du må fordele ut over hele uka. Da reduserer du godteribudsjettet fra 1500 kr til 200 kr i mnd. Kjøp mat på tilbud (sånn som nå er det tilbud på Eurospar på kjøtt og fisk med entrecote og ytrefilet på 10 kr/hg der du kan kjøpe kilosvis med kjøtt som du skjærer opp og fryser ned som du kan lage alt fra biff til kjøttsuppe med og porsjonspakninger med laks til 10 kr/stk). Kjøp 2-kilos pose med kyllingfilet som du fryser ned. Kjøp også ris i 2 kilospakning som du kan putte på mindre beholder og som holder leenge. På asiamarked er ris billigere og av bedre kvalitet også. Dette er jo mat som varer veldig lenge, og det er viktig å tenke langsiktig når du handler mat, for selv om det er dyrt akkurat den uka du handler så mye kjøtt, fisk, grønnsaker og ris så sparer du masse penger i lengden, og det er det som spiller en rolle. Anonymkode: f3bfc...361 takk for gode tips. ja det er veldig dyrt med gluten og laktosefrie produkt. baker mye jeg også. men dyrt med pannekakene jeg spiser; der går det en boks kesam og en kartong melk(laktosefritt)+det andre, til 2-3 dagers forbruk. spiser også mye havregrøt som er billig, men er skikkelig lei av grøt. skal skjerpe inn hele april og prøve å lande på 4000☺️ Anonymkode: 24cad...42a
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #8 Skrevet 22. mars 2019 Eller så kan du spise mat som er naturlig fritt for laktose og gluten. Det blir både enklere og billigere. Mange kosthold verden over er basert på andre matvarer enn hvete og melk. Men det fungerer bare hvis det ikke er viktig for deg å beholde "den norske normaliteten" i "melk og brød". Anonymkode: 02bdd...b68 1
Leo Skrevet 22. mars 2019 #9 Skrevet 22. mars 2019 Det blir kanskje ikke billigere, men jeg ville kanskje ha prøvd å legge om kostholdet til å dreie seg mer om mat som naturlig er gluten- og laktosefri. Altså rene kjøtt- og fiskeprodukter, grønnsaker, frukt, quinoa, teff (Sistnevnte brukes mye i Øst-Afrika og er en gressart som det lages bl.a. mel av). Bare en tanke.
Leo Skrevet 22. mars 2019 #10 Skrevet 22. mars 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Eller så kan du spise mat som er naturlig fritt for laktose og gluten. Det blir både enklere og billigere. Mange kosthold verden over er basert på andre matvarer enn hvete og melk. Men det fungerer bare hvis det ikke er viktig for deg å beholde "den norske normaliteten" i "melk og brød". Anonymkode: 02bdd...b68 To sjeler, en tanke er det noe som heter!
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #11 Skrevet 22. mars 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: enig med dette. skjønner ikke hvordan folk får sunn og god mat på 1500 kr i mnd. skal skjerpe meg og prøve å ligge på 4000. ser at det blir en del ekstra når jeg er hos kjæresten, fordi jeg er ikke gjerrig nok til å ta med det jeg handler. spiser gluten og laktosefritt; melk er feks rundt 10 kr dyrere enn vanlig. så jeg har et dyrt kosthold også pga helsen(lite å gjøre noe med det). ellers har jeg potensiale til å stramme inn noe Anonymkode: 24cad...42a Jeg har prøvd å klare på 1000kr i mnd. Det gikk fint, men det var mer magefyll enn det var sunt. Men nå er vi 3 stykker i heimen og klarer oss på 1200 i uka. Før det, lå vi på 10-12 000kr i måneden og mye ble kastet. Anonymkode: a9282...553
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #12 Skrevet 22. mars 2019 58 minutter siden, AnonymBruker said: Når du må spise gluten og laktosefritt så er det jo naturlig at du har fordyret kost. Anonymkode: f3bfc...361 Ikke egentlig, man kan bytte ut alle melkeprosukter og glutenprodukter med mer grønnsaker, linser, bønner, kikerter, linfrø, hempfrø, gresskarkjerner, solsikkekjerner, chia, valnøtter, mandler, cashew, hasselnøtter. Osv Har samboer med cøliaki som ikke spiser eller drikker noe melkeprodukter (laktoseprodukter), og han spiser mye av det pluss annet som jeg ikke kommer på i farten. Dvs, vi spiser slik da vi spiser sammen og jeg ikke har et ekstraordinært behov for et glass melk iblant. Matbudsjettet vårt er ganske normalt. Spesielt tørre linser og bønner er store pakninger med mye mat som varer lenge til en billig krone. Kan nevne at jeg har lært veldig mye om mat siden jeg ble sammen med samboer. Mye av det vi spiser idag er mat som jeg aldri har spist før. Om man absolutt skal leve etter den norske brød, kjøttkaker med saus og poteter livsstilen, så forstår jeg at det blir dyrt. Men kan ikke fatte at folk velger å gjøre det når du kan få mye mer næringsrik og god mat ved å bruke bl.a de ingridiensene jeg listet opp ovenfor. Å kjøpe glutenfrie rundstykker er en unødvendig luksus slik jeg ser det. Det er ikke noe man trenger og man kan lage et næringsrikt måltid uten Anonymkode: 75308...46b
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #13 Skrevet 22. mars 2019 Melk er dyrt. Hvis energi-dagsbehovet (2200 kcal for kvinne) skal dekkes av laktosefri melk, må du ut med godt over 200 kr. 550 g havregryn koster derimot bare 10 kr. En må jo ha melk til bruk i matlagingen, men å bruke den som drikke, er unødvendig luksus. Anonymkode: bca2a...fb6
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #14 Skrevet 22. mars 2019 Tåler du ikke gluten og laktose? Er det derfor du unngår det, eller er det bare for å følge trenden med å unngå det? Anonymkode: adaf0...a89
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #15 Skrevet 22. mars 2019 jeg tåler det ikke; fikk diare og magesmerter sist jeg drakk vanlig melk. jeg tåler små mengder med gluten, og føler at fullkornsprodukt ofte er bedre for magen enn de glutenfrie produktene, til tross for små mengder hvetemel. jeg er nøye med maten pga at jeg har ibs, i tillegg til smerter og utmattelse. spiser jevnlig; må holde blodsukkeret jevnt. er nær besvimelse om jeg går sulten en dag, så fasting holder jeg meg unna. rart jeg ikke er smellfeit, tror jeg ligger på rundt 3000 kcal daglig. og pga smerter og annen sykdom er jeg inaktiv(trener lett, men ellers lite aktivitet) Anonymkode: 24cad...42a
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #16 Skrevet 22. mars 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke egentlig, man kan bytte ut alle melkeprosukter og glutenprodukter med mer grønnsaker, linser, bønner, kikerter, linfrø, hempfrø, gresskarkjerner, solsikkekjerner, chia, valnøtter, mandler, cashew, hasselnøtter. Osv Har samboer med cøliaki som ikke spiser eller drikker noe melkeprodukter (laktoseprodukter), og han spiser mye av det pluss annet som jeg ikke kommer på i farten. Dvs, vi spiser slik da vi spiser sammen og jeg ikke har et ekstraordinært behov for et glass melk iblant. Matbudsjettet vårt er ganske normalt. Spesielt tørre linser og bønner er store pakninger med mye mat som varer lenge til en billig krone. Kan nevne at jeg har lært veldig mye om mat siden jeg ble sammen med samboer. Mye av det vi spiser idag er mat som jeg aldri har spist før. Om man absolutt skal leve etter den norske brød, kjøttkaker med saus og poteter livsstilen, så forstår jeg at det blir dyrt. Men kan ikke fatte at folk velger å gjøre det når du kan få mye mer næringsrik og god mat ved å bruke bl.a de ingridiensene jeg listet opp ovenfor. Å kjøpe glutenfrie rundstykker er en unødvendig luksus slik jeg ser det. Det er ikke noe man trenger og man kan lage et næringsrikt måltid uten Anonymkode: 75308...46b Ikke alle av oss tåler alt mulig rart av mat. Jeg har IBD i tillegg til cøliaki og kan f.eks ikke spise linser, bønner og kikerter. Så det er helt naturlig å ha fordyret kost når man ikke kan spise sånt i stedet for brød. Jeg er også veldig glad i brød og ser ikke vitsen med å erstatte det med ting jeg hverken liker eller tåler når jeg har god økonomi og råd til fordyret kost. Anonymkode: f3bfc...361 2
Nuttery Skrevet 22. mars 2019 #17 Skrevet 22. mars 2019 Jeg bruker 2000kr i mat, og føler jeg spiser rikelig og variert.
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #18 Skrevet 22. mars 2019 Jeg er fanatisk bruker av butikkenes -50% disker. Tar en tur innom, enten morgen eller kveld, og finner som hovedregel alltid noe brukbart : poser med ferdig kuttet salat, fisk, pålegg , ulike kjøttvarer. Mitt beste tips er å bruke disse diskene som en vane i hverdagen. Ser at det er meg og noen faste som alltid stiller tidlig på morgenen, eller ca en time før stengetid, for å granske "godbitene". Ved å gjøre dette, spise som hovedregel sønnen min og jeg middager til rundt kr 30 - 50 hver dag. Anonymkode: 0dfd4...fc9 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #19 Skrevet 22. mars 2019 Vi har 6000 kr på to voksne og to barn. Det er da inkludert bleier. Anonymkode: 8518c...e0d
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #20 Skrevet 22. mars 2019 Jeg er bor alene og bruker 1800-2000kr i mnd på mat. Spiser kun mat hjemme og jobblunsj hjemmefra. En pakke kjøttdeig feks deles i fire porsjoner og fryses, sånn at det holder til fire middager. Handler mye på tilbud, og alltid first price når mulig. Spiser forøvrig både sunt og variert. Anonymkode: 4bc3e...bfc 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå