Gå til innhold

Kan god kondisjon «overføres» mellom ulike former for trening?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleide å løpe veldig mye, og ble veldig glad i det etter hvert. Løp 1 mil 3-4 ganger i uka til slutt. Sier til slutt fordi jeg i utgangspunktet var helt utrent og brukte tid på å komme meg i såpass god form.

Husker at jeg hatet det da jeg var i skikkelig dårlig form (og jeg var virkelig i dårlig form), men da jeg fikk veldig god kondisjon syntes jeg det var kjempe gøy. Dog syntes jeg alltid de første ti minuttene av løpingen var veldig slitsomme, så ble det veldig enkelt/lett etter denne kneika.

Men jeg løp på dårlig underlag (asfalt) og med dårlige sko, og fikk derfor såkalt løpekne (skade). Sluttet derfor å løpe. Som en følge av dette oppdaget jeg styrketrening og forelsket meg helt i denne treningsformen. Har trent mye styrke de siste seks årene, med gode resultater. Men kondisjonstrening har vært neglisjert.

De siste månedene har jeg imidlertid begynt å sykle på spinningsykkel (ikke gruppetime). Var tungt i starten, men ikke like tungt som jeg husker løpingen var. Nå er jeg i relativt god form når det gjelder spinningen. Spinner mellom 25 og 30 km per time, og kunne egentlig fortsatt langt utover dette da jeg ikke føler meg veldig sliten etter økta (har riktignok godt med puls og svetter godt). Så jeg vil si at jeg har en helt grei kondis. 

Spørsmålet er om denne kondisen kan overføres til løpingen? Kan tenke meg å gjenoppta løping siden det forbrant så innmari mange kalorier. Har aldri vært så slank som da jeg løp, og nå har jeg lyst til å kvitte meg med litt fett fram til sommeren. Har lyst til å gå ned ca 5 kilo for å få fram musklene jeg har jobbet sånn for. Tenker at løping er mer effektiv fettforbrenning. Men ser med gru tilbake på hvor slitsomt det var å komme i god nok form mtp løpingen. Har derfor vært enklere å bare sykle. 

Ble plutselig veldig langt det her. Men tror dere jeg kan komme ganske kjapt i god løpeform hvis jeg setter i gang nå? Og uten at det skal være så blodslit i starten?

Og en annen ting, det stemmer vel det jeg har tenkt, at løping forbrenner en del mer enn sykling? Er først og fremst for å kvitte meg mest mulig effektivt med fettet. Jeg passer selvfølgelig på kostholdet, da jeg vet at dette er alfa og omega. Tenker bare å framskynde prosessen så godt det lar seg gjøre 😊

Anonymkode: 8c4d0...8ad

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kondisjon er kondisjon, det er ikke noe annerledes med kondisjon på sykkel enn ved løping. Kondisjon er hjertets evne til å pumpe oksygen ut til musklene ved langvarig aktivitet. 

Så kondisen er nok ikke noe problem så lenge du har syklet på samme intensitet som du pleide å løpe. 

Det du derimot må tenke på, er belastningen på ledd, sener og muskler. Løping gir en helt annen belastning. Når det er såpass lenge siden du løp sist, må du trene kroppen opp til å tåle belastningen igjen. Om du går rett til å løpe en mil, vil du fort pådra deg belastningsskader. Begynn med korte distanser, og ikke øk ukentlig distanse med mer enn 10%. Og lytt til kroppen. Selv om kondisen tilsier at du klarer løpe lenger, så ikke fall for fristelsen til å løpe for langt for tidlig. Det er kjipt å måtte gi seg pga nok en belastningsskade. 

Å sammenligne kalorier brukt er ikke så lett. På spinningsykkelen kan du legge på belastning slik at du hele tiden har god motstand (som om du sykler i oppoverbakke). Samtidig er ikke sykling en vektbærende aktivitet. Når du løper, er det en vektbærende aktivitet, men om du løper ute er det gjenre flate partier, nedoverbakke, osv. 

Man kan helt fint bruke like mye kalorier på spinningsykling som løping, om man har på nok motstand. 

Jeg måtte bytte ut løping med spinningsykkel da jeg slet veldig med bekkenløsning (også i lengre tid etter fødselen). Jeg klarte helt fint å opprettholde kondisen, men jeg merket det veldig godt i knærene og anklene da jeg gikk over til løping igjen, selv om jeg begynte med 5 km to ganger i uken, og bare økte avstanden med 500 meter annenhver uke (og ikke la inn spurter). 

Anonymkode: f8c4d...f2e

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men ser med gru tilbake på hvor slitsomt det var å komme i god nok form mtp løpingen. Har derfor vært enklere å bare sykle. 

Jeg tenker nok at det tildels er overførbart, men at det er en grunn til at man bruker noe ulike pulstabeller i sykkel og løping. 

Imidlertid så tenker jeg at du nok har begynt altfor hardt sist du løp, løping skal ikke være blodslit hele tiden. De fleste anbefaler en del rolig løping i sone 1-2 også. Og når du ikke har løpt på lenge, må man som den over her sier, ta det veldig rolig i opptreningen for å unngå skader. 

Anonymkode: 45d3f...1e3

AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring her: Jeg begynte å løpe som helt utrent, og klarte da bare 2 km uten å stoppe på aller første tur. Og var skikkelig støl i flere dager etterpå. Løp ikke lenge før jeg gikk over til sykling, og holdt på med det i ett år før jeg begynte på løping igjen. Da hadde jeg en god kondis-base, og på aller første løpeturen klarte jeg 6 km før jeg måtte stoppe. Og var skikkelig støl i flere dager etterpå. 

Så kondisen var mer på plass, men løpemusklene måtte trenes opp.

Anonymkode: d4bce...a31

Gjest BearMama
Skrevet (endret)

Jeg vil påstå at jeg har god kondisjon og har jogget i mage år. Men det er faktisk ikke bare bare å overføre det i andre idretter. Mannen min er PT og hold puter for meg der jeg skulle bokse i 2 minutter over 5 runder. Jeg peste, svettet mye mer enn da jeg jogget og var støl som f i dager etterpå. Jeg brukte kondisen på en helt annen måte. Jeg kom riktignok raskt i bokseform, sikkert pga løpeformen min, men jeg var allikevel overrasket hvor utrent jeg føler meg de første gangene jeg bokset.

Endret av BearMama
AnonymBruker
Skrevet

Grunnleggende kondis (oksygenopptak) overføres mellom ulike idretter, men det kan selvsagt være forskjellig hvordan kroppen takler ulike belastningsformer når det gjelder intensitet og varighet.

Som andre skriver, belastes musklene veldig ulikt når du går fra spinning til løping. Det er derfor viktig å venne kroppen gradvis til den nye treningsformen, for å unngå belastningsskader, selv om kondis og styrke er på plass. Kjør gjerne litt blandingstrening i en overgangsperiode. Og bruk for all del gode sko, og prøv i størst mulig grad å unngå løping på asfalt!

Anonymkode: b1d6a...d0e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...