Søring2 Skrevet 22. mars 2019 #1 Skrevet 22. mars 2019 Hei! Jeg lurte på hva som er vanlig hjemme hos folk, for jeg føler at jeg har det litt tøffere enn nødvendig. Jeg hadde ikke opparbeidet rett til permisjon da minsten ble født, og måtte ut i lærerjobb før fylte to måneder. Likevel er det jeg som har tatt alt av nattevåk og det meste av husarbeid, i tillegg til å stå opp med eldre barn og få dem avgårde i barnehagen. På kveldstid har samboer fem treninger og kamper hver uke, så jeg sitter mye alene med barn. Er jeg dumsnill?
Gjest Huder Skrevet 22. mars 2019 #2 Skrevet 22. mars 2019 Den som er hjemme i perm tar seg av barnet. Jeg har vært hjemme i perm 3 ganger. Siste gangen var det litt mer arbeid siden jeg hadde flere barn, men jeg hadde middagen på bordet til gubben kom hjem, og ryddig å rent hus. Dersom jeg skulle på barsell treff, gå tur med vogna eller andre ting så var jeg ikke nazi på hus arbeid altså. Jeg hadde barn som sov på natten, men tenker det er den som ikke skal på jobb så tar den biten. Mulig det er litt andeledes siden for deg, siden du er mammaen til babyen, tror ettt mors instinkt hadde vekka meg på natten uansett om jeg skulle på jobb.
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #3 Skrevet 22. mars 2019 4 minutter siden, Søring2 said: Hei! Jeg lurte på hva som er vanlig hjemme hos folk, for jeg føler at jeg har det litt tøffere enn nødvendig. Jeg hadde ikke opparbeidet rett til permisjon da minsten ble født, og måtte ut i lærerjobb før fylte to måneder. Likevel er det jeg som har tatt alt av nattevåk og det meste av husarbeid, i tillegg til å stå opp med eldre barn og få dem avgårde i barnehagen. På kveldstid har samboer fem treninger og kamper hver uke, så jeg sitter mye alene med barn. Er jeg dumsnill? Du tuller nå? Anonymkode: 63481...257 8
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #4 Skrevet 22. mars 2019 Jepp. Dette er jo hans barn og hjem også. Anonymkode: 94a4e...35f
Gjest NotYou Skrevet 22. mars 2019 #5 Skrevet 22. mars 2019 Ja, det er du. Og han er en uansvarlig far.
Søring2 Skrevet 22. mars 2019 Forfatter #6 Skrevet 22. mars 2019 Jeg legger kanskje opp til det i og med at jeg bare står opp både i uka og i helgene. Han passer jo baby on dagen og rydder litt og lager middag, så det er ikke helt svart. Men jeg har aldri fri, og ingen familie her som hjelper meg. Blir helt tom
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #7 Skrevet 22. mars 2019 12 minutter siden, Huder skrev: Den som er hjemme i perm tar seg av barnet. Jeg har vært hjemme i perm 3 ganger. Siste gangen var det litt mer arbeid siden jeg hadde flere barn, men jeg hadde middagen på bordet til gubben kom hjem, og ryddig å rent hus. Dersom jeg skulle på barsell treff, gå tur med vogna eller andre ting så var jeg ikke nazi på hus arbeid altså. Jeg hadde barn som sov på natten, men tenker det er den som ikke skal på jobb så tar den biten. Mulig det er litt andeledes siden for deg, siden du er mammaen til babyen, tror ettt mors instinkt hadde vekka meg på natten uansett om jeg skulle på jobb. Og ungene dine sov for seg selv på dagtid ettersom du hadde mulighet til å lage mat og ta deg av huset mens han var på jobb? Anonymkode: 6d211...229 1
Bokdamen Skrevet 22. mars 2019 #8 Skrevet 22. mars 2019 Herregud, nei! Dette hadde aldri holdt hos oss... Vi delte husarbeid og barn 50/50 på ettermiddager og i helger. Jeg tok mer natt, men mannen stod opp tidligere enn han trengte før jobb så jeg fikk en time på puten mens han hadde kvalitetstid med mini. Hvor mange av disse fem treningene er i barnas våkne tid? Han kan jo så vidt se de eldste barna i ukene om de er det 3
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #9 Skrevet 22. mars 2019 I perioder så tar jeg 90% og han 10% også byttes det på igjen. Men da er det gjerne en grunn til det (jobb, viktige ting som må gjøres osv) Men i hovedsak så skal vi ha like mye tid til oss selv. Jeg gidder ikke bare være en mamma og en kone hele tiden. Jeg har behov for å være meg selv, ei venninne og føle at jeg ikke har noe «ansvar» i en liten periode av gangen. På samme måte så har han disse behovene. Mannen min kan fint trene hva han enn måtte ønske, men å ha kamper oppå det hele som spiser av fritiden det kan han bare glemme. Da får han trene etter barnas leggetid og ta av sovetiden sin, han er tross alt en voksen pappa/mann og kan ikke leve som en ungkar lenger. Anonymkode: 5cd8c...794 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #10 Skrevet 22. mars 2019 Vi deler barn og husarbeid 50/50 på ettermiddag, og deler også nattevåk 50/50. Vi har ikke en enkel unge det bare er å legge fra seg, så det er krevende dager hjemme på dagtid, og jeg er helt utslitt når mannen kommer hjem. Mannen trener litt mer. Men han tar seg en times løpetur når vi endelig har roet ungen og fått i meg mat. Jeg tar baby på laaang trilletur på morgenen i helgene, så pappan får sove ut. Til gjengjeld får jeg sove litt på sofaen på kveldene mens ungen sover på pappan. Anonymkode: f3b8b...de6 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #11 Skrevet 22. mars 2019 Begge gangene jeg har vært i permisjon har jeg tatt nattevåk og selvsagt tatt meg av babyen på dagtid, med stell, bading, mating osv., og mannen har tatt seg av omtrent 100% av husarbeidet og middagslaging, da dette ikke har vært mulig å få til med baby oppå meg eller i hælene mine. Jeg kunne til nød sette på en klesvask i blant, men fikk ikke hengt opp tøyet så det ble lite av det. Mannen min var hjemme hver eneste ettermiddag/kveld i begge permisjonene, med unntak av to eller tre kvelder totalt i hver permisjon, pluss en helg på hytta med kamerater. Jeg var også hjemme hver kveld, med unntak av en kveld i siste permisjon (ikke fordi mannen ville at jeg skulle være hjemme, han oppfordret meg til å dra ut, men fordi jeg selv ønsket å være mest mulig med barna mine) Anonymkode: 1daf7...158 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #12 Skrevet 22. mars 2019 Mannen er bare hjemme i helgene enn så lenge. Jeg tar natt, men er i perm enda. Dessuten er det bare pupp som funker uansett hvis baby våkner. Jeg tar også alt av husarbeid i løpet av dagen, klesvask, rydding og ev støvsuging ila uken. Jeg handler mat og planlegger til eldste har turdag. Jeg henter og leverer i bhg. Jeg lager mat og rydder. Jeg har igangsatt og fulgt opp oppstart med fast føde for minste, med all klesskift og søl det innebærer. Jeg tar all legging. Alle morgener. Fjerner flekker på klær. Men! Det som er viktig for meg er å få en liten time for meg selv hver dag, om det er helg eller hverdag. Ta en treningsøkt og dusje, litt egenpleie. Gjør det i babyens lur, prioriterer dette da det gir meg masse energi👌 så jeg hadde krevd litt egentid hvis jeg var deg. Anonymkode: d28d0...00b
Gjest Linjalen Skrevet 22. mars 2019 #13 Skrevet 22. mars 2019 Vi delte permisjonen likt, og har hatt omtrent samme fordeling av husarbeid uansett hvem som har vært hjemme i perm. Den viktigste forskjellen er at alt som har med ungen er den som er hjemme sitt ansvar (på dagtid, i alle fall!) I praktisk betydde dette: Jeg laget middag både mens jeg var hjemme i permisjon og da han var i permisjon. Han tok seg av andre deler av husarbeidet både da jeg var i perm og da han var i perm, og så delte vi på noe. Jeg tok bortimot 100% av leggingen mens barnet var veldig lite og i ammeperioden, og han overtok leggingen deretter. Vår holdning var noe som følger, den som er hjemme passer barn, og er ikke statsfinansiert hushjelp, og hus og hjem og alt som kommer med det er et felles ansvar. Vi delte på nattevåk og å stå opp med barn 50/50 uansett hvem som jobbet. Var den ene eller andre helt katastrofalt trøtte, kunne vi justere ut fra solidaritetsprinsippet, men stort sett var det å få sove "skikkelig" annenhver natt nok til at vi holdt oss mentalt oppegående begge to. Det er slitsomt å jobbe, men det er jammen meg slitsomt å skulle være hjemme med barn også.
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #14 Skrevet 22. mars 2019 1 time siden, Søring2 skrev: Hei! Jeg lurte på hva som er vanlig hjemme hos folk, for jeg føler at jeg har det litt tøffere enn nødvendig. Jeg hadde ikke opparbeidet rett til permisjon da minsten ble født, og måtte ut i lærerjobb før fylte to måneder. Likevel er det jeg som har tatt alt av nattevåk og det meste av husarbeid, i tillegg til å stå opp med eldre barn og få dem avgårde i barnehagen. På kveldstid har samboer fem treninger og kamper hver uke, så jeg sitter mye alene med barn. Er jeg dumsnill? Ja. Det normale, ts, er at begge foreldre ønsker såpass sterkt å tilbringe tid og lære barna sine å kjenne at en endre på 50/50 med små kamper innimellom om å få bidra mer. På kg later det til at normalen er å få barn med menn som egentlig ikke liker unger. Og det er jo ikke annet enn et ekstremt dårlig valg av partner. Anonymkode: 13217...8c8 2
blomst12 Skrevet 22. mars 2019 #15 Skrevet 22. mars 2019 Vi har tre barn, 7 mnd, 3,5 år og snart 5. Han jobber 08-16 mandag til fredag. Jeg er i permisjon. Siden jeg har pupp tar jeg nettene,men hjelper og de to eldste på natt hvis behovet melder seg. Han står opp hver morgen. Det har han gjort i over 2 år. Han gir de eldste frokost. Jeg leverer og henter i bhg og lager middag. Han rydder alltid etter middag. Jeg legger minsten hver kveld, så bytter vi på de to eldste. Akkurat på leggingen er jeg opptatt av at ungene ikke skal føle vi gjør det på tur fordi det er et slit, men at vi bytter på fordi begge har lyst å legge dem dette funker veldig bra for oss:)
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #16 Skrevet 22. mars 2019 Vår fordeling når jeg er hjemme i perm: Han tar kanskje 80% av husarbeid og middagslaging på dagtid. Jeg tar kanskje 80% av ungene på dagtid, men nesten ingenting av husarbeidet. På natta tar jeg alt av nattevåk, det være seg mareritt hos eldste til nattamming og bleieskift hos eldste. Når han er hjemme i permisjon tar han fremdeles 80% av alt husarbeid. I tillegg har han jo ansvar for barnet når jeg er på jobb. Jeg har hovedansvaret for alle barna, og tar fremdeles alt av nattevåk. Funker for oss 😊 Anonymkode: 4de75...c6d 1
Søring2 Skrevet 22. mars 2019 Forfatter #17 Skrevet 22. mars 2019 Ts her! Har vært på jobb og ikke fått svart, men er takknemlig for alle innspillene. Takk! Jeg ser at jeg har vært upresis og urettferdig i det første innlegget, tidlig på morgenen, for noen av gangene trener han selv, andre ganger er han med tenåringen på trening og kamp. Jeg synes likevel det blir mye på meg, for jeg må komme rett fra jobb og ta over det meste fordi han har program, og egentid kan jeg ikke ta, for hvis jeg har en time innimellom må jeg rekke å rette eller gjøre forefallende husarbeid. Han har på en måte nok med baby på dagtid, og en baby er mye jobb, men de gangene jeg var i permisjon sto jeg opp med andre barn og gjorde nesten alt i huset mens ungen sov slik at kveldene ble roligere og ingen måtte ta klesvask med baby på hofta. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gripe det an. Kan ikke nekte folk å trene eller dra på kamp, men jeg får aldri gjort noe jeg har glede av. Har ikke hatt en hel natt eller vært noe sted uten unger unntatt på jobb siden juni 2017
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #18 Skrevet 22. mars 2019 "Kan ikke nekte folk å trene eller dra på kamp"..? Jo? Egentid skal være rettferdig fordelt. Det er ikke slik at trening trumfer alt. Hans trening skal ikke bety at du aldri får alenetid. Jeg er veldig opptatt av trening, mens mannen ikke er det. Men treningstiden min skal da ikke gå ut over hans egentid! Vi deler egentiden likt. Jeg bruker mesteparten av min på trening, mens han bruker sin på kjøkkenhagen sin og tv-titting. Å bidra til barns aktivieter teller ikke som egentid, så akkurat det skal han ikke ha tyn for å prioritere. Men det må jo være enighet i familien om hvem som gjør hva. Kanskje du kan være med barnet på aktivitet, mens han gjør husarbeid, så får du i det minste kommet deg mer ut av huset. Anonymkode: 83c36...af2 1
Søring2 Skrevet 22. mars 2019 Forfatter #19 Skrevet 22. mars 2019 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: "Kan ikke nekte folk å trene eller dra på kamp"..? Jo? Egentid skal være rettferdig fordelt. Det er ikke slik at trening trumfer alt. Hans trening skal ikke bety at du aldri får alenetid. Jeg er veldig opptatt av trening, mens mannen ikke er det. Men treningstiden min skal da ikke gå ut over hans egentid! Vi deler egentiden likt. Jeg bruker mesteparten av min på trening, mens han bruker sin på kjøkkenhagen sin og tv-titting. Å bidra til barns aktivieter teller ikke som egentid, så akkurat det skal han ikke ha tyn for å prioritere. Men det må jo være enighet i familien om hvem som gjør hva. Kanskje du kan være med barnet på aktivitet, mens han gjør husarbeid, så får du i det minste kommet deg mer ut av huset. Anonymkode: 83c36...af2 Nei, det var derfor jeg sa jeg hadde vært urettferdig, for tvert imot er det fint at han følger opp det. Likevel tenker jeg at det er mye som legger føringer på når andre får gjort noe, får ikke dratt noe sted i helga på grunn av turneringer osv. Men sånn er det jo☺️
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #20 Skrevet 22. mars 2019 3 minutter siden, Søring2 skrev: Nei, det var derfor jeg sa jeg hadde vært urettferdig, for tvert imot er det fint at han følger opp det. Likevel tenker jeg at det er mye som legger føringer på når andre får gjort noe, får ikke dratt noe sted i helga på grunn av turneringer osv. Men sånn er det jo☺️ Ja, vi sliter med det samme (og det gjør nok alle andre par med barn også). Noen må jo være hjemme og passe babyen som skal sove. Men da er det nettopp viktig at man har snakket om og blitt enige om hvordan man skal fordele tiden. Om det er barnet deres som har turneringer som gjør at du blir stuck hjemme: har dere i fellesskap bestemt at han skal få lov å delta på dette? Har dere i fellesskap bestemt hvem av dere som skal følge (om du ammer er det jo gjerne ikke akkurat så mye valg, da...). Om det er han som skal på turnering, må det jo selvsagt også være i enighet med deg. Det er ikke greit at den ene bare sier hadet på badet nå skal jeg på tur, når det går på bekostning av den andre. Anonymkode: 83c36...af2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå