mrsred Skrevet 21. mars 2019 #1 Skrevet 21. mars 2019 Hei! Jeg er en jente på 26 år som vurderer å sette meg tilbake på skolebenken. Jeg vet så klart dette er mulig, men lurer litt på erfaringer fra andre, løsninger, hvordan ting kan gjøres og slikt. Jeg har prøvd å lese meg litt rundt på internett, men synes det er litt vanskelig å finne informasjon om hvordan dette kan gjøres i den alderen jeg er kommet i. Er det noen som har begynt på skole, som har lyst å dele erfaringer tips osv? Jeg kan generelt sett veldig lite rundt dette temaet da jeg ikke helt forstår alt. Hva skal til, har man muligheter til stipend fremdeles. Jeg har tidligere gått 2 år på vgs, men ikke noe fullført. Jeg har gått ett år restaurant og mat fag, dessverre ikke noen gode karakterer. Og begynte på et år med salg og service, husker ikke om jeg fullførte, noe jeg ikke tror jeg gjorde. Noen som vet Hvor jeg eventuelt kan finne ut av dette? Kan jeg starte skolegangen helt på nytt? Lurer litt generelt på hvordan jeg kan gå frem osv. Jeg vil gjerne tilbake på skolebenken da jeg føler meg mere klar for å fullføre en utdanning nå en tidligere. Men med mangel av informasjon, og lite info fra rådgiver på skolen jeg gikk på, leter jeg etter svar hos andre som har gjort dette selv eller vet noe om det. Noen som vil dele erfaringer?? På forhånd, tusen takk!!
Duff Skrevet 21. mars 2019 #3 Skrevet 21. mars 2019 Du kan ringe opplæringskontoret i fylket der du bor. De kan hjelpe deg med veien videre. Lykke til 4
mrsred Skrevet 22. mars 2019 Forfatter #4 Skrevet 22. mars 2019 Som sagt, jeg vil bare gå skole, om jeg må tilbake på videregående eller ikke, som sagt, jeg vet veldig lite om hvordan dette fungerer!
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #5 Skrevet 22. mars 2019 Har du yrkeserfaring kan du få innpass på høyskoler via 23/5 regelen. Hadde selv ei 29-år gammel småbarns mor i klassen på kokkelinjen da jeg var ung, og hun driver i dag egen kaffe sammen med søstra si. Hun meldte seg nok litt ut med tanke på det sosiale på kveldstid (åpenbart da hun hadde andre forpliktelser), men på skolen hadde hun det nok ganske greit selv om hun var litt eldre enn oss andre. Anonymkode: e4a1c...df8
Alice123 Skrevet 22. mars 2019 #6 Skrevet 22. mars 2019 Det er jo litt vanskelig å hjelpe deg når alt du skriver er "jeg vil gå på skole". Hva er planen med skolegangen, hva vil du bli? Vil du ta høyere utdanning eller fullføre en av yrkeslinjene du begynte på og få fagbrev? Vil du gå på folkehøyskole? Fagskole? Universitet? Om du ønsker høyere utdanning må du ha en form for studiekompetanse. Ett alternativ kan være 23/5-regelen. Du er gammel nok til å oppfylle, men regelen krever at du har vært i dokumenterbar aktivitet i minimum fem år. Dette kan være jobb, militæret, skole, barselspermisjon etc. I tillegg må du ha seks/syv påbyggsfag - norsk, engelsk, historie, samfunnsfag, naturfag og P1+P2 matte. Det kan være at du har noen av disse fra før av. Du kan ta fagene som privatist, men det billigste vil være å ta det via voksenopplæringen i fylkeskommunen din. På voksenopplæringen følger du vanlig klasseromsundervisning, har innleveringer, prøver, får standpunktkarakter og blir trukket til eksamen. Flere fylker har voksenopplæring både på kveldstid og dagtid. 6
mrsred Skrevet 22. mars 2019 Forfatter #7 Skrevet 22. mars 2019 Jeg skriver at jeg vil gå skole, for å få meg en utdanning. Som sagt, jeg er usikker på hva mulighetene jeg har, da jeg ikke har fullført vgs tidligere. Jeg har fullført et år på restaurant og matfag, men ikke med de aller beste karakterene. Jeg er dog litt usikker på hvilken retning jeg skal gå enda, om jeg skal gå for kokk eller noe innenfor IKT. Begge de retningene er noe som interesserer meg, riktig nok to forskjellige veier å gå. Målet er i hvertfall en utdanning, innenfor noe jeg kan trives å gjøre. Jeg har vært uten jobb i to år, grunnet jeg jobbet meg ihjel på en arbeidsplass jeg ikke ble satt pris på. Jeg satset vel mer enn hva jeg tjente på det. Har vært innom noen barnehager, rusta, salgsjobb og en transport jobb siden det, men ikke noe fast. Siden det har blitt mye tid hjemme, de siste årene så har jeg lurt og fundert på hva jeg skal bli... En type leder av noe slag i allefall. Er en jente som liker å jobbe, men trives ikke på gulv i butikker. - Lage mat har jeg alltid likt, og kunne godt tenkt meg en plass på et kjøkken også, selv om jeg helst vil beholde interessen for mat som en hobby. Så da er jeg tilbake på IKT biten igjen. Sitter å leser litt om de forskjellige mulighetene på utdanning.no og Vigo. Som Duff skriver lengre opp her så kan jeg ringe opplærningskontoret, så tenker vel at jeg må ta meg en telefon i morgen, tenkte kanskje noen hadde noe erfaringer med å gå tilbake på skolebenken, eller noe informasjon rundt det. Aldri hørt om en regel 23/5 før, men det skal jeg definitivt lese meg opp på!
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #8 Skrevet 22. mars 2019 Vet ikke hvilket tidsperspektiv du operer med, men søknadsfristen for videregående gikk ut 1. mars. Ellers så går hovedopptaket på universitet og høyskole ut 15. april. Kunne du tenke deg å gå videre på utdanning etter yrkesfag på videregående, så går det jo flere år enn hvis du skal bli lærling. Av erfaring så ender mange med IKT utdanning fra vidergående opp som IT-hjelp rundt omkring på skoler, kundeservice og service yrket som ansatt på Elkjøp eller mindre IT-bedrifter og lignende. Har selv en venninne som ble dritt lei frisøryrket og fikk seg jobb som hjelpearbeider i byggebransjen og tok den ekstra lange lærlingtida og har blitt tidens tøffeste forskalingssnekker. Tøffeste jenta jeg vet om! Men du har mange rådgivningsmuligheter, og du finner mye info om du søker på google. Lykke til, du finner nok ut av det. Anonymkode: e4a1c...df8 2
mrsred Skrevet 22. mars 2019 Forfatter #9 Skrevet 22. mars 2019 Det er snakk om fremtiden. Vet søknadsfristen har gått ut så håper på å få søkt til neste år allerede! Har tenkt mye frem og tilbake, på om jeg skal tilbake på skolebenken eller om jeg skal satse noe annet. Uansett så trenger jeg en utdanning, det er derfor jeg tenker på skole nå, i håp om at jeg finner ut av noe mer i fremtiden, om hvilken retning. Vist det fremdeles er muligheter for å gå videregående for meg, seøv om jeg er 26år, så tenker jeg restaurant og matfag første året, også kan jeg føle litt på det da det året om jeg heller vil over på IKT servicefaget eller kokk og servitør. Tror jeg. Dersom det ikke er muligheter for å gå første året på nytt, må jeg nok fortatt tenke over hva jeg vil allerede nå det neste året før jeg går inn på andre året og fullfører det.
mrsred Skrevet 22. mars 2019 Forfatter #10 Skrevet 22. mars 2019 Men synes det er greit å kartlegge seg litt i forhold til hvilke alternativer jeg har ved å sette meg tilbake på skolebenken igjen nå i fremtiden. Derfor jeg spør om råd og erfaring fra andre! Tusen takk for svar så langt!
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #11 Skrevet 22. mars 2019 Du trenger absolutt ikke å vente et helt år for å begynne å ta opp fag fra VGS. Jeg tok hele VGS på Sonans i Oslo (privatskole), og de tar imot elever helt fram til sommeren. Det koster selvfølgelig penger, men du får støtte fra lånekassen. Mange privatskoler har "pakker", f.eks. 23/5-pakker hvor du tar 6 fag på ett år til rabbatert pris for å få generell studiekompetanse. På slike privatskoler finner du også gjerne folk på din egen alder og mange som er mye eldre, så du slipper å føle deg utenfor blant 16/18-åringer. Jeg kan kun snakke for Sonans i Oslo, men jeg har lagt merke til at lærerne på disse privatskolene er mye flinkere også. De legger til rette for at du skal få 6 i snitt, som hjalp meg veldig mye da jeg aldri har vært veldig skoleflink. Bare en tanke om du vurderer høyere utdanning istedet for fagbrev. Anonymkode: 813f7...9ac 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #12 Skrevet 22. mars 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du trenger absolutt ikke å vente et helt år for å begynne å ta opp fag fra VGS. Jeg tok hele VGS på Sonans i Oslo (privatskole), og de tar imot elever helt fram til sommeren. Det koster selvfølgelig penger, men du får støtte fra lånekassen. Mange privatskoler har "pakker", f.eks. 23/5-pakker hvor du tar 6 fag på ett år til rabbatert pris for å få generell studiekompetanse. På slike privatskoler finner du også gjerne folk på din egen alder og mange som er mye eldre, så du slipper å føle deg utenfor blant 16/18-åringer. Jeg kan kun snakke for Sonans i Oslo, men jeg har lagt merke til at lærerne på disse privatskolene er mye flinkere også. De legger til rette for at du skal få 6 i snitt, som hjalp meg veldig mye da jeg aldri har vært veldig skoleflink. Bare en tanke om du vurderer høyere utdanning istedet for fagbrev. Anonymkode: 813f7...9ac Privatistskole er noe annet enn privatskole. Ved privatskole følger man vanlig videregående opplæring. Ved privatistskole tilbyr de diverse fag man kan følge undervisning til, men de har ingenting med vurderingene i faget å gjøre. Her må man selv melde seg opp til privatisteksamen og fristen for dette er ute dette halvåret. TS må vente til høsten. Anonymkode: 33c9a...7ce
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #13 Skrevet 22. mars 2019 vurder sonans, da TS Anonymkode: 7654f...62d
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #14 Skrevet 22. mars 2019 Dersom du har vgs fra før har du brukt opp retten din til videregående skole og må betale for å begynne der igjen. Anonymkode: ba238...3c6
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #15 Skrevet 22. mars 2019 Å starte på høgskole som 26-åring er i hvertfall helt uproblematisk. Det gjorde jeg og jeg var ikke den eldste i klassen. Jeg ble kjent med masse fine folk, både yngre og eldre enn meg Anonymkode: 1cd4b...775
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2019 #16 Skrevet 23. mars 2019 Du burde undersøke hvorvidt du har studierett lenger, for det tror jeg kanskje ikke du har siden du har gått videregående i tre år. I så fall må du få sonans eller lignende. Anonymkode: f4cc3...875
stan Skrevet 23. mars 2019 #17 Skrevet 23. mars 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du burde undersøke hvorvidt du har studierett lenger, for det tror jeg kanskje ikke du har siden du har gått videregående i tre år. I så fall må du få sonans eller lignende. Anonymkode: f4cc3...875 Du bør sjekke ut dette. Det er noe som heter vosenrett, som gir rett til videregående for de eldre enn 25. Innenfor dette finnes også muligheter for de som har fullført videregående.
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2019 #18 Skrevet 23. mars 2019 Hei, jeg var i ganske lik situasjon som deg, men hadde vært psyk over lengre tid. Begynte på studiekompetansen min da jeg var 25, tok fag i flere klasser på en VGS i bygda jeg bodde da, da ble det gratis for meg. Fullførte da jeg var 27, og hoppet rett over på drømmestudiet, er snart ferdig med det og skal over på master om ikke lenge. Det er vanskelig å være den eldste blant mange barn (spesielt de klassene jeg var i på vgs), og se på at livene til de rundt utvikle seg mens man selv kanskje føler av man står på stedet hvil. Men bare sett igang. Du blir eldre uansett, så det er jo like greit å gjøre noe nyttig mens du blir det. Anonymkode: 29812...cfa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå