AnonymBruker Skrevet 21. mars 2019 #1 Skrevet 21. mars 2019 Jeg vet mer enn noe annet at jeg burde gå ned i vekt. Jeg er 171 cm høy og veier hele 94 kg. Jeg gikk opp i vekt veldig fort pga en sovemedisin som ga meg økt matlyst, så jeg spiste hele tiden. Har heldigvis sluttet på medisinen, men det er lenge siden nå. Jeg har prøvd flere ganger å telle kalorier og holde meg mer i aktivitet, men jeg faller tilbake på gamle vaner hele tiden - som er å spise sjokolade og drittmat. Jeg sliter også fryktelig med selvbildet, og tenker ofte at jeg er stygg uansett, og at selv om jeg slanker meg blir jeg ikke pen. Jeg husker også når jeg veide 65 kg for en god del år siden, da syntes jeg forsatt at jeg var smellfeit. Jeg ser jo tilbake på det og husker at jeg var ganske så slank. Jeg har vanligvis ligget på 75 kg, og har også følt meg feit da. Men nå er jeg jo av et helt annet kaliber, jeg ser faen ikke ut. 😢 Og dette med motivasjon er vanskelig når jeg har et slikt syn på meg selv. Føler meg ikke verdt det rett og slett. Noen som har vært i lignende situasjon og klart å hanskes med slike tanker? Og ja jeg står på venteliste til psykolog... Anonymkode: 7b4d5...bff
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2019 #2 Skrevet 21. mars 2019 Klærne mine passer ikke, jeg kan telle på en hånd hvor mange plagg jeg har som faktisk sitter som de skal. Jeg har så mye fine klær, men ikke en dritt passer og jeg klarer ikke kjøpe nytt, så går bare med joggebukse hele tiden. Enda en motivasjonsfaktor, men så kommer de negative tankene og ja.. Huff. Jeg hater denne overvekten og jeg hater hvordan jeg ser meg selv. Anonymkode: 7b4d5...bff
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2019 #3 Skrevet 21. mars 2019 Jeg ble nødt til å slutte å kjøpe inn sjokolade og snacks, ettersom jeg ikke greier å la være å spise det når jeg har det i huset. Jeg har gått ned noen kilo etter at jeg sluttet å kjøpe slikt. Jeg ønsker deg lykke til! Anonymkode: d6008...ba0 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2019 #4 Skrevet 21. mars 2019 Har du anledning til å begynne å trene? Det hjelper også mot depresjon Anonymkode: d6008...ba0 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2019 #5 Skrevet 21. mars 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ble nødt til å slutte å kjøpe inn sjokolade og snacks, ettersom jeg ikke greier å la være å spise det når jeg har det i huset. Jeg har gått ned noen kilo etter at jeg sluttet å kjøpe slikt. Jeg ønsker deg lykke til! Anonymkode: d6008...ba0 Samme her! Kan ikke kjøpe slikt i det hele tatt. Takk. ❤️ 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har du anledning til å begynne å trene? Det hjelper også mot depresjon Anonymkode: d6008...ba0 Har det, men ikke på senter. Det har jeg allerede prøvd, men senteret er så langt unna at det blir tiltak å dra dit (45 minutter unna). Prøver meg på hjemmetrening, men vanskelig å motivere seg. Anonymkode: 7b4d5...bff
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2019 #6 Skrevet 21. mars 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Samme her! Kan ikke kjøpe slikt i det hele tatt. Takk. ❤️ Har det, men ikke på senter. Det har jeg allerede prøvd, men senteret er så langt unna at det blir tiltak å dra dit (45 minutter unna). Prøver meg på hjemmetrening, men vanskelig å motivere seg. Anonymkode: 7b4d5...bff Hva med utendørs trening? Gå, jogge eller sykle? Du kan jo feks starte med 2 dager pr uke, der du går, jogger eller sykler i 30 minutter til du er god og varm og svett. Det øker forbrenningen og det er virkningsfullt mot depresjon. Etterhvert kan du øke på til flere dager pr uke. Anonymkode: d6008...ba0 5
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2019 #7 Skrevet 21. mars 2019 Trappetrening er det mange som synes at er fin trening. https://www.klikk.no/helse/trening/guide/effektiv-trappetrening-2492821 Anonymkode: d6008...ba0
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2019 #8 Skrevet 21. mars 2019 Oppskrift på trappetrening. Viktig å varme opp først https://www.tv2.no/a/9167094/ Anonymkode: d6008...ba0
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2019 #9 Skrevet 21. mars 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Samme her! Kan ikke kjøpe slikt i det hele tatt. Takk. ❤️ Har det, men ikke på senter. Det har jeg allerede prøvd, men senteret er så langt unna at det blir tiltak å dra dit (45 minutter unna). Prøver meg på hjemmetrening, men vanskelig å motivere seg. Anonymkode: 7b4d5...bff Har du fine friluftsområder i nærheten, der det er fint å gå tur? Kanskje kombinert med fotografering av natur m.m.? Har du noen du kan be med på turer? Anonymkode: d6008...ba0 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2019 #10 Skrevet 21. mars 2019 Her kan du lese om andres motivasjon https://forum.kvinneguiden.no/topic/1164330-hva-er-din-motivasjon/J Jeg håper at du finner din motivasjon Anonymkode: d6008...ba0
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #11 Skrevet 22. mars 2019 Ikke gå all in med dietter du syns er vanskelige, og som gjør at du går rundt og tenker på mat og kosthold og kropp hele tiden. Da er det så sinnsykt enkelt å sprekke og gå tilbake til det "komfortable" med en gang du spiser en liten sjokolade og føler at du har ødelagt hele greia. Det er ihvertfall sånn det føltes for meg. Endre livsstil til noe som fungerer for deg. En god måte å endre livsstil på er å endre en ting av gangen. Prøv f.eks. å ikke spise godteri e.l. i ukedagene i 30 dager. Kjenn etter de 30 dagene - har du fått noe ut av det? Vil du fortsette med det? Er det verdt det? Frister det egentlig med godteri i ukedagene fremover? Så prøver du en ny ting. F.eks. å trene to dager i uken, noe du liker å trene. Prøv å gjøre det i 30 dager. Gjør det samme som sist - kjenn etter. Var det vanskelig? Vil du fortsette med det? Kanskje du klarer å trene enda mer? For meg handler det om å komme inn i en god rytme som jeg klarer å leve med, og tenker at "sånn her kan jeg ha det resten av livet". Spiser du 1300 kalorier om dagen og sulter ihjel for å gå ned til trivselsvekten på rekordtid blir det ofte veldig vanskelig å holde seg til planen over lang tid. Anonymkode: 2b898...7f9 1
Gjest #Rasshøl Skrevet 22. mars 2019 #12 Skrevet 22. mars 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet mer enn noe annet at jeg burde gå ned i vekt. Jeg er 171 cm høy og veier hele 94 kg. Jeg gikk opp i vekt veldig fort pga en sovemedisin som ga meg økt matlyst, så jeg spiste hele tiden. Har heldigvis sluttet på medisinen, men det er lenge siden nå. Jeg har prøvd flere ganger å telle kalorier og holde meg mer i aktivitet, men jeg faller tilbake på gamle vaner hele tiden - som er å spise sjokolade og drittmat. Jeg sliter også fryktelig med selvbildet, og tenker ofte at jeg er stygg uansett, og at selv om jeg slanker meg blir jeg ikke pen. Jeg husker også når jeg veide 65 kg for en god del år siden, da syntes jeg forsatt at jeg var smellfeit. Jeg ser jo tilbake på det og husker at jeg var ganske så slank. Jeg har vanligvis ligget på 75 kg, og har også følt meg feit da. Men nå er jeg jo av et helt annet kaliber, jeg ser faen ikke ut. 😢 Og dette med motivasjon er vanskelig når jeg har et slikt syn på meg selv. Føler meg ikke verdt det rett og slett. Noen som har vært i lignende situasjon og klart å hanskes med slike tanker? Og ja jeg står på venteliste til psykolog... Anonymkode: 7b4d5...bff Jeg er like høy, og veier nesten det samme. Da jeg var slank, følte jeg meg feitere enn det jeg gjør nå, som overvektig. Jeg hadde bulimi/anoreksi i mange år. Da jeg veide 60- 65-70kg brukte jeg 34-36-38 i skinny jeans. Nå bruker jeg 44-46. Jeg liker å være overvektig. Eller jeg har aldri fatshamet meg sjæl. Dessuten, hver gang noen sier de ikke tiltrekkes av tjukke folk får jeg slags glede inni meg og tenker yes!, det er så deilig å vite at svært få tenner på/tiltrekkes av tjukke folk. Jeg liker det, Ironisk nok. Jeg har ikke lyst til at noen skal like meg for kroppen, fjeset eller utseende mitt. Det er så jævla overflatisk, jeg hater slikt. Hvis noen skal like meg, vil jeg at de liker meg for personligheten min, for at jeg har jævla bra musikksmak, og like meg for meg. (Jada, så klart jeg veit alle tiltrekkes av utseende først.) 🙄🙄🙄 Heldivis for meg (igjen), veit jeg at det ikke går an å like meg. Så forhold og slike ting er ikke noe jeg søker eller er svært opptatt av å tenke på. Kan du ikke bare være fornøyd med deg sjæl? Det er mye enklere. Du har sikkert mange bra egenskaper og kvaliteter, that’s what matters.
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #13 Skrevet 22. mars 2019 Hei. Jeg har det litt som deg, med depresjon og mange tunge dager. Det som hjalp var å slutte å vente på motivasjonen, og bare innse at det var noe som måtte gjøres uansett, godta at det kom til å være kjedelig og gjøre litt vondt. Så jeg lagde noen regler som jeg bare følger, uansett om jeg ikke vil. 1. Jeg fører opp hva jeg spiser i myfitnesspal. Hver dag. Det er kjedelig, og irriterende for det lar meg ikke lure meg selv, men det er det som får vekta nedover for meg. 2. Jeg spiser 5 frukt/grønt om dagen. Hver dag, som en fast regel. (Må ofte lage en stor smothie for å få det til) 3. Jeg har noen styrkeøvelser jeg MÅ gjøre hver dag, som en fast regel. (ikke mange og tunge, ikke de samme hver dag, men en liten rutine) Får ofte lyst til å trene mer når jeg først er i gang. 4. Jeg vasker og rydder litt hver dag. 5. Jeg er ute i dagslys og aktiv minst 30 min hver dag. (bortsett fra i snøstorm ect😊) Har gått ned 10 kg nå, og ser faktisk resultater av styrkeøvelsene. Og er mye gladere. Gjør disse tingene uansett om jeg ikke har noe motivasjon. Gjør dem uansett om jeg egentlig omtrent har selvmordstanker(bare nesten;) Jeg bare gjør dem uansett. Tror det er det som funker. Det blir etterhvert rutiner og gode vaner, selv om humøret er på bånn og jeg ikke ser vitsen. Bare fortsetter. For etterhvert kommer det fler og fler lyse øyeblikk, man tvinger seg selv inn i en god sirkel istedetfor en ond. Bukser passer, jeg får litt komplimenter. Kan gå i kjole igjen. Får lyst til å kjøpe klær. Litt gladhormoner sikkert. Humøret blir bedre av at kroppen er sunnere. Huden og håret blir finere og det går litt bedre å se seg i speilet.. 😊 Detter selvfølgelig av lasset noen enkeltdager, og det er også greit. Men begynner igjen neste dag og tenker ikke at alt er ødelagt osv. Følger også fatgirlfedup på instagram. Og ser ulike programmer om folk som går ned hundrevis av kg. Bare har dem på i bakgrunnen mens jeg rydder i huset, tror noe trenger inn iblandt. Lykke til, håper du bare begynner, og så kan motivasjonen heller komme etterhvert, eller utebli, resultatene får du ihvertfall uansett, og med dem flere glade øyeblikk. 👍 Anonymkode: 4aec4...1af 3
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #14 Skrevet 22. mars 2019 Hvilke sovemedisiner var det du brukte? Anonymkode: a00f0...817
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #15 Skrevet 22. mars 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvilke sovemedisiner var det du brukte? Anonymkode: a00f0...817 Seroquel Anonymkode: 7b4d5...bff
megda Skrevet 22. mars 2019 #16 Skrevet 22. mars 2019 Det som kan funke er å lage seg små mål du skal oppnå denne mnd. også fokuserer du på det og lager en liste der du kan krysse av når det er gjort for vite at du har progresjon og jobber mot et større mål på sikt. Det kan f.eks være "gå en time hver dag og kun godteri på lørdager". Da har du en plan du kan følge, som flytter deg nærmere målet ditt, og som ikke kjennes for krevende ut slik at du fullfører ut den mnd. Om du klarer å holde dette i gang, så har du fått en viss rutine på trening og kosthold som er bedre enn du har idag. Dette skaper nye vaner og bryter gamle samt at det styrker din gjennomføringsevne. Ved den neste mnd. så legger du til nye små utfordringer som å kun drikke vann + det gamle opplegget fra forrige mnd. Dette er bare eksempler og du velger selv hva du mener du klarer å gjennomføre, men disse små stegene har utrolig effekt over tid da du kan forandre hele livet ditt meget raskt om du bare gjennomfører noen små ting hver dag. 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2019 #17 Skrevet 24. mars 2019 Takk for svar alle sammen.. Jeg sprekker etter 1 dag hele tiden. Grunnen er at jeg er kjempe motivert til å begynne med, men så begynner jeg å tenke negativt, tenker at jeg er stygg uansett så det vil ikke hjelpe å slanke seg osv, også begynner jeg å spise mye igjen. Har feilet nå hver eneste dag siden jeg opprettet den tråden her. Det er så jævla bittert.. Og jeg er så lei av meg selv. Jeg ser på bilder av meg nå fra 2-3 år siden da jeg var 70 kg, jeg så jo kjempe fin ut.. Men jeg husker jeg følte meg stygg og fæl, og ikke minst feit.. Og nå sitter jeg her og ER feit, og føler meg så ille at jeg knapt tør gå utfor døren. Huff.. Anonymkode: 7b4d5...bff
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2019 #18 Skrevet 24. mars 2019 Så klart du sprekker om du bare er, eller prøver å bli, eller prøver å være, motivert for vektnedgang. Fokuser på å bedre selvbildet ditt, da vil alt det andre følge etter, nærmest av seg selv. Anonymkode: a9840...552 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2019 #19 Skrevet 24. mars 2019 Sukkerfri brus, begrense hva du har hjemme av snacks, og prøve å drikke mer vann. Prøv å røre deg og være aktiv, en gåtur på en time i høyt tempo kan også være med på å helpe. Alle dietter baserer seg på energiunderskudd, så du må lære deg hva som inneholder mest energi og hvordan du får deg et balasert kosthold sånn at du får i deg det du trenger av næring. Se på porsjoner også. Mye kan være gjort å ikke spise så mye til hvert måltid. Men som sagt, energimengden i det du spiser avgjør hvor mye du også burde spise. Anonymkode: 9e019...083
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2019 #20 Skrevet 24. mars 2019 Spis vanlig sunn mat, men reduser mengden. Har du vært borti knekkebrøddietten? Bruk den som mal. Den er utarbeidet av SIV. https://www.siv.no/lavkaloridiett-for-fedmeoperasjon Velg lettprodukter der det er mulig. Handle matvarer på nett hvis mulig. Da unngår du fristelser som godteri rett før kassen og deilig lukt av nybakte bakevarer.https://kolonial.no/ Bytt ut middagstallerken med frokost tallerken. Jo mindre tallerken, jo mindre mat er det plass til. Forsyn deg kun en gang. La kjelene stå på komfyren eller kjøkkenbenken under middagen. Det er ofte litt tiltak når man faktisk må reise seg opp for og gå og forsyne seg mer. Det blir heller ikke til at man sitter og småspiser av restene som man lett gjør om maten står rett foran en. Man må ikke bli stappmett når man spiser. Venn deg til og gå litt sulten, men ikke så sulten at du hiver deg over det første og beste du finner. Det man ikke har i hus, spiser man ikke. Ikke ha godteri i hus. Unn deg en kosedag i uken, gjerne lørdag. Men kos deg med måte. Bruk gjerne appen Lifesum og loggfør det du spiser. Der ser du fort hvor du feiler. Anonymkode: 7ff3b...d2a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå