Ivar J Skrevet 17. april 2005 #1 Skrevet 17. april 2005 I krimsakene er de "av utenlandsk opprinnelse". De to journalistene Merete Lindstad og Øyvind Fjeldstad har skrevet boken "Av utenlandsk opprinnelse - nye nordmenn i avisspaltene". I går la de frem resultater av sine undersøkelser på pressens SKUP-seminar, der mer enn 600 norske pressefolk er samlet. Forfatterne har tatt for seg språkbruken i Aftenposten, Dagbladet, VG og Dagsavisen og fire lokalaviser, deriblant Aftenposten Aften. Møtelederen, advokat Abid Q. Raja, oppsummerte det slik: - Når en nordmann dytter kona ned trappen er han gal, når en innvandrer gjør det er det på grunn av den kulturelle bakgrunnen. Tankevekkende artikkel i Aftenposten i dag. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/ar...icle1019518.ece med hilsen Ivar J. http://ivajoha.home.online.no
Gjest gjest1 Skrevet 18. april 2005 #2 Skrevet 18. april 2005 I lørdagens Dagblad leste jeg både at de fleste voldsmenn her i lande er etnisk norske. I samme artikkel, men som et sitat fra en dame (husker ikke navnet) som jobber med innvandring og slikt kom det frem at at de ikke-vestlige innvandrerne er overrepresentert i voldsepisoder og våpenbruk.
Ivar J Skrevet 18. april 2005 Forfatter #3 Skrevet 18. april 2005 I lørdagens Dagblad leste jeg både at de fleste voldsmenn her i lande er etnisk norske. I samme artikkel, men som et sitat fra en dame (husker ikke navnet) som jobber med innvandring og slikt kom det frem at at de ikke-vestlige innvandrerne er overrepresentert i voldsepisoder og våpenbruk. Det aller meste av fakta om dette har jeg samlet her http://home.online.no/~ivajoha/innvkriminalitet.html
Gjest Anonymous Skrevet 18. april 2005 #4 Skrevet 18. april 2005 http://www.vol.no/magasin.asp?F=F&N=3019 Innvandrere fra muslimske land er sterkt overrepresentert på kriminalstatistikken, viser en rapport fra Statistisk Sentralbyrå ...... Om man lager en ti-på-topp-liste over de kriminelt belastede innvandrergruppene i Norge blir den seende slik ut: Antall straffedømte per 1000 innvandrere (gjennomsnitt for resten av befolkningen: 13,5): 1. Gambia 70,4 2. Irak 51,5 3. Somalia 51,5 4. Marokko 49,7 5. Iran 3,8 6. Libanon 41,6 7. Serbia-Montenegro 41,2 8. Eritrea 40,2 9. Makedonia 39,6 10. Chile 39,4
Gjest Anonymous Skrevet 18. april 2005 #5 Skrevet 18. april 2005 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=52651 Innvandrere fra den tredje verden og Øst-Europa er overrepresentert i nesten alle kategorier kriminalitet. Særlig gjelder dette i forhold til grove voldsforbrytelser, grov narkotikakriminalitet, ran, voldtektsforsøk og drapsforsøk. Unntak i denne sammenheng er overtredelser av veitrafikkloven og vinningsforbrytelser samlet sett. Og etniske nordmenn dominerer når det gjelder brudd på løsgjengerloven.
Gjest Anonymous Skrevet 18. april 2005 #6 Skrevet 18. april 2005 http://www.vol.no/magasin.asp?F=F&N=3019 Innvandrere fra muslimske land er sterkt overrepresentert på kriminalstatistikken, viser en rapport fra Statistisk Sentralbyrå ...... Om man lager en ti-på-topp-liste over de kriminelt belastede innvandrergruppene i Norge blir den seende slik ut: Antall straffedømte per 1000 innvandrere (gjennomsnitt for resten av befolkningen: 13,5): 1. Gambia 70,4 2. Irak 51,5 3. Somalia 51,5 4. Marokko 49,7 5. Iran 3,8 6. Libanon 41,6 7. Serbia-Montenegro 41,2 8. Eritrea 40,2 9. Makedonia 39,6 10. Chile 39,4 Dette er én side av saken, som forklarer omtrent like mye som det faktum at 87 % av alle menn som døde i snøskred i jor hadde drukket kaffe mindre enn 5 timer før de ble tatt. Neste spørsmål er naturlig nok: 1) Hvordan ser statistikken ut for menn mellom 20 og 40 fra disse landene, sammenliknet med andelen norske menn i samme alder? Jeg regner med at selv en gjest vil være enig i at det er naturlig å sammenlikne sammenliknbare grupper...
Gjest Anonymous Skrevet 18. april 2005 #7 Skrevet 18. april 2005 Neste spørsmål er naturlig nok: 1) Hvordan ser statistikken ut for menn mellom 20 og 40 fra disse landene, sammenliknet med andelen norske menn i samme alder? Jeg regner med at selv en gjest vil være enig i at det er naturlig å sammenlikne sammenliknbare grupper... Hvorfor leser du ikke linken? Alder spiller også stor rolle for det kriminelle aktivitetsnivået. Enkelte politikere og forskere har forsøkt seg på å forklare overrepresentasjonen av innvandrere på kriminalstatistikken med at denne gruppen inneholder særlig mange unge menn, men tallene fra SSB slår i stykker denne forklaringen. 77 av 1000 ikke-vestlige gutter ble straffet i 2002, mens hele 117 av 1000 ikke-vestlige menn mellom 18 og 20 valgte å starte sitt voksne liv i Norge som kriminelle. I aldergruppen 21-24 var strafferaten 94. Blant norske gutter og menn var de tilsvarende tallene til sammenligning 39,1, 81,7 og 59,3.
Gjest Litjmæ Skrevet 18. april 2005 #8 Skrevet 18. april 2005 Dette utdraget fra trådstarters hjemmeside er ganske interessant: Svensker «verst» i Norge Og en morsom vri på debatten, men med et snev av alvor: Av utenlandske statsborgere enten bosatt eller på ferie i Norge utgjør svenskene «verstingene» i klassen. For ingen andre utlendinger på norsk jord begår flere forbrytelser og forseelser enn nettopp svenske statsborgere. Av de 9.223 utenlandske statsborgerne som i fjor enten ble siktet for kriminelle handlinger eller ble bøtelagt for forseelser i Norge, viser ferske tall fra Statistisk sentralbyrå at hele 1.251 personer kom fra Sverige. Det er dobbelt så mange lovbrytere som fra hele det afrikanske kontinentet (620 personer) og også flere enn fra alle de asiatiske landene til sammen (1.207 personer), skriver Dagsavisen. (27.12.00) Dere som normalt synes at vi burde kaste ut alle innvandrere fordi de er kriminelle - kanskje dere burde fokusere på de verste - altså svenskene? Er du redd når du går fordi en gjeng svensker på gata osv?
Gjest Anonymous Skrevet 18. april 2005 #9 Skrevet 18. april 2005 Hvorfor leser du ikke linken? Alder spiller også stor rolle for det kriminelle aktivitetsnivået. Enkelte politikere og forskere har forsøkt seg på å forklare overrepresentasjonen av innvandrere på kriminalstatistikken med at denne gruppen inneholder særlig mange unge menn, men tallene fra SSB slår i stykker denne forklaringen. 77 av 1000 ikke-vestlige gutter ble straffet i 2002, mens hele 117 av 1000 ikke-vestlige menn mellom 18 og 20 valgte å starte sitt voksne liv i Norge som kriminelle. I aldergruppen 21-24 var strafferaten 94. Blant norske gutter og menn var de tilsvarende tallene til sammenligning 39,1, 81,7 og 59,3. Fint, da besvarte du spørsmålet mit. Det er nemlig påtakelig mindre forskjell, til tross for at norske gutter i motsetning til de forhatte innvandrerguttene har vokst opp med all verdens puter under armene. Som sagt; takk.
Gjest Anonymous Skrevet 18. april 2005 #10 Skrevet 18. april 2005 Og en morsom vri på debatten' date=' men med et snev av alvor: Av utenlandske statsborgere enten bosatt eller på ferie i Norge utgjør svenskene «verstingene» i klassen. For ingen andre utlendinger på norsk jord begår flere forbrytelser og forseelser enn nettopp svenske statsborgere. Av de 9.223 utenlandske statsborgerne som i fjor enten ble siktet for kriminelle handlinger eller ble bøtelagt for forseelser i Norge, viser ferske tall fra Statistisk sentralbyrå at hele 1.251 personer kom fra Sverige. Det er dobbelt så mange lovbrytere som fra hele det afrikanske kontinentet (620 personer) og også flere enn fra alle de asiatiske landene til sammen (1.207 personer), skriver Dagsavisen. (27.12.00)[/quote'] Dere som normalt synes at vi burde kaste ut alle innvandrere fordi de er kriminelle - kanskje dere burde fokusere på de verste - altså svenskene? Er du redd når du går fordi en gjeng svensker på gata osv? Det dette skjuler er jo at det bare ser på de med utenlandsk statsborgerskap og ikke innvandrere generelt.
Gjest Anonymous Skrevet 18. april 2005 #11 Skrevet 18. april 2005 Et annet viktig poeng er at der de er særlig overrepresentert er i grov kriminalitet, mens nordmenn dominerer på mindre alvorlige ting. Skal vi få det som svensk media som konsekvent ikke sier noe om forbryterens bakgrunn?
Gjest Anonymous Skrevet 18. april 2005 #12 Skrevet 18. april 2005 Et annet viktig poeng er at det finnes ca 1000 gambiere i Norge, så statistikken viser at det er ca 70 kriminelle og 930 ikke-kriminelle gambiere i Norge.
Gjest Anonymous Skrevet 18. april 2005 #13 Skrevet 18. april 2005 Et annet viktig poeng er at det finnes ca 1000 gambiere i Norge, så statistikken viser at det er ca 70 kriminelle og 930 ikke-kriminelle gambiere i Norge. Det sto jo i artikkelen at det var en liten gruppe. Beveger man seg ned på somaliere blir det et bedre grunnlag.
Gjest Dana Skrevet 19. april 2005 #14 Skrevet 19. april 2005 Audiatur et altera pars: Jeg kommer fra Montenegro og det sårer meg at Serbia og Montenegro er på 7. plass på denne ”forbryter” listen. Jeg kommer fra Montenegro. Jeg kom til Norge i 1998, på grunn av jobb. Jeg kjenner en del folk fra mitt land som lever i Norge. De fleste av dem er ingeniører, doktorer, arkitekte osv. Alle kom på den tiden da Norge trengte spesialister fra andre land. De søkte etter en bedre levestandard. Nå har de fått det. De er arbeider hardt, og betaler høye skatter til Norge. Deres barn snakker Norsk bedre enn Serbisk, de feirer både protestantisk og ortodoks Jul (2 ukers forskjell). På grunn av utdannelsen og arbeidet de gjør, har de en høyere standard enn gjennomsnittlig. Alle har fine hus, to biler, noen av dem båter og eiendomer her og der… Men….De fleste innvandrerne som kom til Norge fra Serbia og Montenegro er ikke Serbere/Montenegrinere. Mesteparten av innvandrerne fra dette landet er Kosovo –Albanske flyktninger. Muslimer, selv om de ikke kommer fra et land som er ikke Muslimsk. Likevel, jeg ønsker ikke å støtte avhandlingen som sier at muslimer er forbrytere mens kristne er ikke. Jeg tror at hvordan vi utvikler oss i høy grad avhenger av situasjonen vi er i. For meg, er de (kriminelle invandrere) “desperados” som håper at barna deres blir en av oss, lojale og respekterte borgere.
Gjest Anonymous Skrevet 19. april 2005 #15 Skrevet 19. april 2005 Jeg synes det er interessant å lese om hvem voldsmenn og forbrytere er. Er de fra norge, eller innvandrere, er de ungdommer eller godt voksne, menn eller kvinner, etc. Det ville bli rart hvis man ikke fikk lov til å si at en somalier stakk ned en fyr på bussen pga at det skulle være rasistisk eller tabu å si det. Jeg vil gjerne ha alle fakta på bordet, og ingen sensur av avisene mine. Hvis innvandrere er overrepresentert i statistikkene gjenspeiler dette et viktig problem i samfunnet som politikerne må ta tak i. Da er det viktig at det er SYNLIG gjennom avisene slik at problemet ikke gjemmes unna.
Ivar J Skrevet 19. april 2005 Forfatter #16 Skrevet 19. april 2005 Jeg synes det er interessant å lese om hvem voldsmenn og forbrytere er. Er de fra norge, eller innvandrere, er de ungdommer eller godt voksne, menn eller kvinner, etc. Det ville bli rart hvis man ikke fikk lov til å si at en somalier stakk ned en fyr på bussen pga at det skulle være rasistisk eller tabu å si det. Jeg vil gjerne ha alle fakta på bordet, og ingen sensur av avisene mine. Hvis innvandrere er overrepresentert i statistikkene gjenspeiler dette et viktig problem i samfunnet som politikerne må ta tak i. Da er det viktig at det er SYNLIG gjennom avisene slik at problemet ikke gjemmes unna. Men det journalistenes undersøkelse viser er at at pressen "velger" å ta med nasjonalitet ved kriminalitet, men ikke ved f.eks. kultur- og idrettsjournalistikk. Altså ved det som gjerne kan kalles positive rollefigurer. Hører det ikke i såfall med også der?
Gjest Anonymous Skrevet 19. april 2005 #17 Skrevet 19. april 2005 Men det journalistenes undersøkelse viser er at at pressen "velger" å ta med nasjonalitet ved kriminalitet, men ikke ved f.eks. kultur- og idrettsjournalistikk. Altså ved det som gjerne kan kalles positive rollefigurer. Hører det ikke i såfall med også der? Men da handler det vel ofte om kjente personer som vi allerede vet bakgrunnen til?
Ivar J Skrevet 19. april 2005 Forfatter #18 Skrevet 19. april 2005 Men da handler det vel ofte om kjente personer som vi allerede vet bakgrunnen til? Neida, jeg oppfatter ikke undersøkelsen slik at dette er begrunnet i at bakgrunnen allerede er veldig kjent, og dermed er unødvendig tilleggsopplysning. Undersøkelsen viser at det her er en påfallende forskjeller.
Gjest Anonymous Skrevet 19. april 2005 #19 Skrevet 19. april 2005 Neida, jeg oppfatter ikke undersøkelsen slik at dette er begrunnet i at bakgrunnen allerede er veldig kjent, og dermed er unødvendig tilleggsopplysning. Undersøkelsen viser at det her er en påfallende forskjeller. Kanskje de som sto for undersøkelsen rett og slett ikke har tenkt over den sammenhengen fordi de hadde en agenda.
Ivar J Skrevet 19. april 2005 Forfatter #20 Skrevet 19. april 2005 Kanskje de som sto for undersøkelsen rett og slett ikke har tenkt over den sammenhengen fordi de hadde en agenda. Jeg tror nok du bør lese boka hvor undersøkelsen er presentert for å forstå at din forhåndsdømming er helt uberettiget. Kanskje også et intervju med dem i bladet Journalisten: http://www.journalisten.no/artikkel.asp?GU...ID=3&temaID=100
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå