Gå til innhold

Er det et + i CVen om man tok utdanningen i utlandet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som ansetter eller har ansatt folk. Er en bachelor/mastergrad fra utlandet (f.eks. USA, England, Tyskland osv) et stort pluss i CVen? Tenker da at det kan si noe om at søker er villig til å ta sjanser, ikke redd for nye utfordringer, o.l.

Anonymkode: c8f0a...4d7

Videoannonse
Annonse
Gjest ThotSlayer
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Dere som ansetter eller har ansatt folk. Er en bachelor/mastergrad fra utlandet (f.eks. USA, England, Tyskland osv) et stort pluss i CVen? Tenker da at det kan si noe om at søker er villig til å ta sjanser, ikke redd for nye utfordringer, o.l.

Det som er pluss i det hele tatt er at de gidder å velge din CV og lese igjennom den blant alle de andre de har i bunken. Det er der mye av arbeidet ligger. Utforming av CV er alfa omega. Ikke nødvendigvis hva du har på den.

AnonymBruker
Skrevet

Niks, betyr fint lite

Anonymkode: bd072...f8d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har master i en siv.ing studieretning, og har alltid vært bekymret for at jeg ikke har gått på NTNU. På den første jobbsøknaden på femte året på studiet ble jeg innkalt til mitt første jobbintervju. På intervjuet sa sjefene at han ikke hadde sett så "nøye på karakterene mine", men la merke til at jeg hadde studert ved xxx fordi der hadde flere i bedriften studert selv, og de hadde kun gode ord å si om studieprogrammet. Jeg ble tilbudt jobben en halvannen uke etter jobbintervjuet, og jobber her enda. 

Jeg tror at det er helt umulig å si om det er et pluss eller ikke. Noen plasser kan det sikkert være et pluss fordi arbeidsgiver tenker at "jøss så spennende", men andre plasser der arbeidsgiver ønsker å vite "hva du kan" så er det vanskelig å dømme et studie de ikke kjenner til. 

Anonymkode: 81532...b82

Skrevet

Jeg tror det kan variere, men tviler på at det er spiller veldig stor rolle. Det er veldig mange studenter som drar på utveksling og mange har også bodd andre land. Så det er ikke så unikt å ha studert i utlandet.

AnonymBruker
Skrevet

I min bransje (humanitær, utvikling, utenriks) så er et definitivt et pluss.

Anonymkode: cd9c5...526

AnonymBruker
Skrevet

Har bare hørt om de som feks studerer medisin i Polen fordi de ikke kommer inn på studiet i Norge... sier i såfall noe om karakterene de hadde fra Norge. Utover det vet jeg ikke 

Anonymkode: a83ac...617

AnonymBruker
Skrevet

Kommer nok helt an på fagfelt. 

Anonymkode: 63c49...218

• Liker 3
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har bare hørt om de som feks studerer medisin i Polen fordi de ikke kommer inn på studiet i Norge... sier i såfall noe om karakterene de hadde fra Norge. 

Anonymkode: a83ac...617

Og hva sier det om karakterene? Man kan ha knallgode karakterer og fremdeles ikke komme inn på medisin.

Ellers: det kan slå begge veier, mange har masse fordommer om utdanning i utlandet. MEN i egen erfaring og etter å ha snakket med mange andre som har reist ut er det mye som tyder på at de aller fleste steder kreves det langt mer av studentene enn i Norge, og man må virkelig jobbe hardt med fagene. Det er også mange andre grunner til at det å ta et år eller en grad i utlandet er positivt, og personlig anbefaler jeg det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er en bachelor/mastergrad fra utlandet (f.eks. USA, England, Tyskland osv) et stort pluss i CVen? Tenker da at det kan si noe om at søker er villig til å ta sjanser, ikke redd for nye utfordringer, o.l.

Nope, ikke noe stort pluss i Norge, nei. Vi har allerede hatt en tråd angående utveksling der dette har blitt debatert med mange detaljer som jeg har lagt ut i den tråden. 

Norge er bare "slik" (dessverre) der lokale nettverk og bygging av nettverk i Norge er svært viktig og du får ikke bygd nettverk i Norge om du studerer i utlandet. USA og England pleier i tillegg å koste mye penger, så da går du iallfall ned i minus pga dette. I tillegg så har du Trump (USA) og Brexit kaos (England) på gang, så det gjør det enda mindre attraktivt å studere i disse landene for norske statsborgere.

Tyskland vil jeg si er unntaket siden de aller fleste av deres universiteter er gratis, (og Tyskland har ikke noe Brexit eller Trump tullball på gang) men igjen, du får ikke bygd nettverk i Norge om du studerer i Tyskland. Man kan sikkert ta ett år i utlandet, men det bør isåfall være nærmest gratis i forhold til tuition fees, men er du i utlandet for lenge, så blir det bare verre og verre med tanke på norsk arb.liv. 

Som du ser, så bryr ikke norske arb.givere seg om verken "internasjonal erfaring" eller "språkferdigheter" som følge av studier i utlandet.

Tar frem relevant sitat:

Noe som arbeidsgiverne oppga som mindre viktig i Nifu-undersøkelsen er språkferdigheter, statistikkferdigheter og utenlandserfaring.

https://www.dn.no/arbeidsliv/utdanning/forskning/samordna-opptak/ny-rapport-disse-vil-arbeidsgiverne-ansette/2-1-562411

Anonymkode: ce314...1ac

• Liker 1
Skrevet

Det kommer an på jobben man skal søke på. 
I min første jobb var utvekslingen min ett stort pluss, mens i nåværende hadde den ikke noe å si. 
I første jobben var det mye engelskspråklig kommunikasjon, og utvekslingen gjorde at jeg hadde erfaring i å bruke engelsk både i jobbsammenheng og i dagligtale. Men hadde jeg tatt hele utdanningen utenlands, så ville jeg nok havnet langt ned i søknadsbunken fordi yrket krever kjennskap til norsk lovgivning. 

AnonymBruker
Skrevet

Kommer da helt an på studium, fagfelt, og jobben man søker. 

I noen tilfeller teller det negativt, i andre tilfeller har det ingenting å si, og innimellom er det et stort pluss. 

Anonymkode: 3457e...b42

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

I min bransje (humanitær, utvikling, utenriks) så er et definitivt et pluss.

Anonymkode: cd9c5...526

Det er en noe misvisende kommentar. I humanitær / utvikling er det forventet at du studerer i utlandet - ergo er du i minus hvis du ikke gjør det. Men du får overhodet ikke noe "pluss" av noe som allerede er forventet at du skal gjøre.

Studerer du i utlandet for å prøve deg innenfor disse bransjene, så er det altså "helt vanlig" om du har studert i utlandet - altså ikke noe pluss. Du blir enten "vanlig" ved å studere i utlandet, eller så går du i minus hvis du ikke gjør det, men det er ikke noe "pluss" i bildet" her.

De aller fleste har vel nå fått med seg hvor vanskelig det er å få jobb innenfor denne type bransje som du nevner, så utdanning i utlandet gir ikke noe pluss. 

Mange sliter med å få jobb i denne bransjen, til tross for en del felterfaring og studier i utlandet. 

Dette her skrev Aftenposten i 2012 - allerede for 7 år siden og situasjonen er ikke blitt bedre idag. 

https://www.aftenposten.no/norge/i/50qgb/Alle-vil-redde-verden

Så har du mange slike søkere som dette her som sliter:

https://bistandsaktuelt.no/nyheter/2015/hun-har-sokt-over-200-bistandsjobber/

For å få "napp" hos Norad, må man slå ca 300 andre søkere. 

https://www.bistandsaktuelt.no/nyheter/2017/narve-fikk-napp/

Sjansen for å få jobb i denne type stilling hos Norad er altså under 0,3% samtidig som ca 99,7% får avslag og så godt som alle 300 søkere hadde utenlandserfaring og / eller utenlandsstudier, så det er altså ikke noe "pluss" inne i bildet - det er rett og slett forventet innenfor en bransje der konkurransen er brutal og total.

Anonymkode: ce314...1ac

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...