Gå til innhold

Utgifter til reise samvær barn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Etter mange år har min mann fått en avtale med mor om samvær med sitt barn.

Min mann og jeg har begrensa med midler (jeg er ufør og han er på AAP) og jeg har nå lagt ut 4000,- for fly og overnatting. I tillegg kommer det transport til flyplass her og der, og mat. Det blir rundt 6000,-. Jeg har brukt mitt kredittkort på dette, og har da 45 dagers renteutsettelse.

Min mann betaler selvsagt barnebidrag. 

Men, er det virkelig slik at vi må sette oss i gjeld for å få samvær med barnet? Jeg forstår ikke hvor jeg skal hente pengene fra om de skal ha samvær mange ganger i året. 

Anonymkode: 0f6ae...888

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Seriøst? Det er ungen hans. Hvem andre enn foreldre synes du skal betale for samværet da?

Anonymkode: 760b9...cc2

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Seriøst? Det er ungen hans. Hvem andre enn foreldre synes du skal betale for samværet da?

Anonymkode: 760b9...cc2

Ja, det er derfor jeg bruker kredittkort for å få det til. Han betaler bidrag selv om han har for lav inntekt til egentlig måtte. Jeg spør om hjelp her slik at samværet kan fortsette. 

TS 

Skrevet

Du skal ikke betale noen ting. Din man høres ut som en unge selv. Du er ikke Jens mor. Slutt å betale for hans samvær når han først har begynt med det.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Liven_ skrev:

Du skal ikke betale noen ting. Din man høres ut som en unge selv. Du er ikke Jens mor. Slutt å betale for hans samvær når han først har begynt med det.

Bare glem at jeg spurte. 

AnonymBruker
Skrevet

Bare glem dette HI. Jeg forstår jo hvor det bærer. TS

Skrevet (endret)

Dette skal jo deles mellom foreldrene etter inntekt. Morens inntekt skal tillegges barnetrygd og skattefordel. Evt kan nav hjelpe med det (altså fordelingen). Om han ikke har råd til sin del av det så må han løse det på en eller annen måte, at du betaler eller at det blir sjeldnere samvær. 

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 2
Gjest Nina1975
Skrevet

Be far om å kontakte nav, de kan hjelpe til med utregningen av bidrag og av deling av reisekostnader foreldrene seg i mellom. Har han ikke råd til samvær, har han ikke råd. 

Du skal ikke belastes med dette, du vil nok bare være snill, men det er ikke ditt ansvar.

Du kan risikere at han ser på det som en selvfølge at du betaler, og om du vil slutte med dette; da blir det din feil at han ikke har råd til å ha samvær.

AnonymBruker
Skrevet

Er det faren som reiser dit barna bor, eller barna som kommer til dere? Greit at kostnaden skal fordeles etter samme brøk som bidraget, men tviler på at han kan kreve at overnatting skal tas med.

Anonymkode: 3a360...c01

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Dette skal jo deles mellom foreldrene etter inntekt. Morens inntekt skal tillegges barnetrygd og skattefordel. Evt kan nav hjelpe med det (altså fordelingen). Om han ikke har råd til sin del av det så må han løse det på en eller annen måte, at du betaler eller at det blir sjeldnere samvær. 

7 minutter siden, Nina1975 skrev:

Be far om å kontakte nav, de kan hjelpe til med utregningen av bidrag og av deling av reisekostnader foreldrene seg i mellom. Har han ikke råd til samvær, har han ikke råd. 

Du skal ikke belastes med dette, du vil nok bare være snill, men det er ikke ditt ansvar.

Du kan risikere at han ser på det som en selvfølge at du betaler, og om du vil slutte med dette; da blir det din feil at han ikke har råd til å ha samvær.

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom han har fått et vedtak fra nav ang bidrag, så står det der en fordelingsbrøk. 

Akkurat den samme fordelingen brukes for å dele reisekostnader ved reise til samvær. 

Hvis ikke, så finner du en utregningsmåte her: https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/bld/reisekostnader/reisekostnader.pdf

Anonymkode: 88776...285

Tusen takk. 

Ikke dere jeg siterer. Jeg vil ikke svare eller skrive mer i tråden. Jeg og min mann vil det beste for barnet, og jeg vil ikke utsette meg selv for hets. Det gjør bare ondt. Takk for meg. Og takk for meg på KG. 

TS

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er derfor jeg bruker kredittkort for å få det til. Han betaler bidrag selv om han har for lav inntekt til egentlig måtte. Jeg spør om hjelp her slik at samværet kan fortsette. 

TS 

Hvis han ikke er bidragsdyktig kan han be NAV regne bidraget på nytt. Hvis NAV reduserer bidraget frigjør det penger som kan gå til samvær. Mor skal være med på å dekke barnets reiseutgifter til samvær også.

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk. 

Ikke dere jeg siterer. Jeg vil ikke svare eller skrive mer i tråden. Jeg og min mann vil det beste for barnet, og jeg vil ikke utsette meg selv for hets. Det gjør bare ondt. Takk for meg. Og takk for meg på KG. 

TS

Ok. Skjønner det. Lykke til med samvær og økonomi fremover ❤

AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det faren som reiser dit barna bor, eller barna som kommer til dere? Greit at kostnaden skal fordeles etter samme brøk som bidraget, men tviler på at han kan kreve at overnatting skal tas med.

Anonymkode: 3a360...c01

Det stemmer at overnatting for far ikke berøres av fordelingen av utgiftene, det er kun selve reisen. 

Anonymkode: 88776...285

Skrevet
På 21.3.2019 den 21.12, AnonymBruker skrev:

Etter mange år har min mann fått en avtale med mor om samvær med sitt barn.

Min mann og jeg har begrensa med midler (jeg er ufør og han er på AAP) og jeg har nå lagt ut 4000,- for fly og overnatting. I tillegg kommer det transport til flyplass her og der, og mat. Det blir rundt 6000,-. Jeg har brukt mitt kredittkort på dette, og har da 45 dagers renteutsettelse.

Min mann betaler selvsagt barnebidrag. 

Men, er det virkelig slik at vi må sette oss i gjeld for å få samvær med barnet? Jeg forstår ikke hvor jeg skal hente pengene fra om de skal ha samvær mange ganger i året. 

Man skal dele utgift for transport ifbm samvær. Skal trekkes fra bidrag om mor ikke bidrar 

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, pompdelux skrev:

Man skal dele utgift for transport ifbm samvær. Skal trekkes fra bidrag om mor ikke bidrar 

Dette er feil.. NAV har ingenting med utgifter til transport til/fra samvær og det kan IKKE trekkes fra løpende bidrag. Dersom foreldrene ikke klarer å bli enige om fordeling av kostnadene er det fylkesmannen som kan gi veiledning.  

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1981-04-08-7#KAPITTEL_7

§ 44.Reisekostnader ved samvær Reisekostnadene ved samvær skal delast mellom foreldra etter storleiken på inntektene deira der foreldra ikkje blir samde om noko anna. Kostnadene som skal delast, er kostnader til barnet si reise, foreldra sine nødvendige kostnader til reise i samband med å hente eller bringe barnet til samværet og samværsforelderen sine kostnader til eiga reise når samværet skjer der barnet bur. Dersom særlege grunnar gjer det rimeleg, kan retten fastsetje ei anna fordeling av reisekostnadene. Er foreldra samde om det, kan sak om reisekostnadene i staden gå til fylkesmannen. Har barnet fylt 15 år, kan sak om reisekostnader gå til fylkesmannen jamvel om berre ein av foreldra ber om det. Reglane i § 63 gjeld tilsvarande. Fylkesmannen eller departementet sitt vedtak er tvangsgrunnlag for utlegg. Når begge foreldra ber om det, kan fylkesmannen fastsetje at ei skriftleg avtale om deling av reisekostnader skal kunne tvangsfullførast ved utlegg etter tvangsfullbyrdelsesloven kapittel 7.

Anonymkode: a0226...10e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...