Gå til innhold

Montessori, hvordan er det å gå der?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Søkt montessoribarmehage for min 4åring. Kommer han inn der så begynner han vel på skolen deres også 

Noen her som har erfaring fra montessori og kan si noe om erfaring fra hverdagen i bhg/skole? 

Ikke interessert i meningene til de som har fordommer mot den type skoler, kun de som har direkte erfaring med barn der. 

Anonymkode: 43974...9ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg er montessoripedagog på en skole. Har du noen konkrete spørsmål? 😊

De mest åpenbare forskjellene fra offentlig skole er at flere trinn er i samme klasse, elevene velger selv når de vil jobbe med hva og hvor de vil sitte, og man jobber i 3-timersøkter (elevene tar pauser når de trenger, og har én lang utepause midt på dagen) 

Anonymkode: ef043...cfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er montessoripedagog på en skole. Har du noen konkrete spørsmål? 😊

De mest åpenbare forskjellene fra offentlig skole er at flere trinn er i samme klasse, elevene velger selv når de vil jobbe med hva og hvor de vil sitte, og man jobber i 3-timersøkter (elevene tar pauser når de trenger, og har én lang utepause midt på dagen) 

Om jeg har spørsmål ja 😂 Har masse  😛

Jeg prøver altså å sette meg inn i alt, men det er vanskelig å se for seg åssen noe blir likevel når man ikke kjenner detaljene. 

Er det fortsatt såkalt frilek for ungene der? Er det utelukkende montessorimateriell, eller finnes det andre typer leker også i bhg, og i såfall hva slags? (kun nysgjerrig) Hvis barn har problemer av noen sort, feks adhd, hvordan blir det barnet behandlet? 

Sitter voksne på mindre stoler (barnestoler) når de spiser med barna? Siden det er små stoler og bord for barna mener jeg. Unnskyld tullete spm, men jeg bare vet ikke og lurer rett og slett 😂

Er det veldig stille og rolig og typ "konsentrert" i et montessori klasserom? Noen har gitt meg inntrykk av at det nesten er litt strengt, selv om jeg ikke har det inntrykket. 

Bruker montessori bhg vikarer fra vikarbyråer? Blir pedagogikken i såfall litt herpa om det kommer utenforstående inn som ikke følger opplegget til barnehagen? 

Bhg min kanskje begynner i tillater ikke foreldre å komme forbi garderoben i bhg, fordi det er et sted bare for ungene. Kan du forklare om dette er vanlig innenfor montessori, og ev hvorfor? Jeg tenker også litt krisemaksimerende i forhold til at det viser seg med jevne mellomrom at overgrep skjer i barnehager. Hvis foreldrene ikke engang har lov til å gå inn der, er det ikke litt...utrygt(?) på en måte? OM det skulle vise seg å være et creep som jobber der, så må jo den sleipingen føle seg ekstra trygg på at ingen foreldre går inn og oppdager noe. Vet dette er krisemaksimerende, men rent filosofisk så er det en interessant problemstilling uansett. 

Unnskyld dumme spm 😛

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om jeg har spørsmål ja 😂 Har masse  😛

Jeg prøver altså å sette meg inn i alt, men det er vanskelig å se for seg åssen noe blir likevel når man ikke kjenner detaljene. 

Er det fortsatt såkalt frilek for ungene der? Er det utelukkende montessorimateriell, eller finnes det andre typer leker også i bhg, og i såfall hva slags? (kun nysgjerrig) Hvis barn har problemer av noen sort, feks adhd, hvordan blir det barnet behandlet? 

I barnehagen er det vanligvis arbeidstid/hylketid fra barna er ca 3 år. Da brukes det materiell og presentasjoner for å lære. Resten av dagen er det utelek og friaktiviteter m.m. Montessoripedagog er opptatt av at det skal være en tanke bak alt i rommet, noe de fleste barnehageansatte er i dag. Dermed vil ikke forskjellen være like stor som for noen år siden. 

Alle barn blir behandlet med respekt, og utvikling foregår i barnets eget tempo. Vi har ingen tro på å hverken holde igjen eller presse på for utvikling. ADHD-barn er det færre av i Montessoripedagogikken enn offentlige skoler, men det er ikke forsket på hvorfor. 

Sitter voksne på mindre stoler (barnestoler) når de spiser med barna? Siden det er små stoler og bord for barna mener jeg. Unnskyld tullete spm, men jeg bare vet ikke og lurer rett og slett 😂

Haha, det er jeg faktisk usikker på! I skolen sitter de voksne på eget bort i lunsjen dersom elevene klarer det. Ellers sitter vi på lave stoler. 

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bruker montessori bhg vikarer fra vikarbyråer? Blir pedagogikken i såfall litt herpa om det kommer utenforstående inn som ikke følger opplegget til barnehagen? 

Enhver voksen i et Montessorimiljø MÅ respektere pedagogikken, ellers fungerer det ikke. Barnehagen bør ha faste vikariere, ellers ville jeg ikke tatt dem særlig seriøst. 

Bhg min kanskje begynner i tillater ikke foreldre å komme forbi garderoben i bhg, fordi det er et sted bare for ungene. Kan du forklare om dette er vanlig innenfor montessori, og ev hvorfor? Jeg tenker også litt krisemaksimerende i forhold til at det viser seg med jevne mellomrom at overgrep skjer i barnehager. Hvis foreldrene ikke engang har lov til å gå inn der, er det ikke litt...utrygt(?) på en måte? OM det skulle vise seg å være et creep som jobber der, så må jo den sleipingen føle seg ekstra trygg på at ingen foreldre går inn og oppdager noe. Vet dette er krisemaksimerende, men rent filosofisk så er det en interessant problemstilling uansett. 

Dette gjøres for at barna skal bli mest mulig selvstendige, og er ganske vanlig i montessoribarnehager og - skoler. Det skal likevel være helt åpent, slik at personalet og andre barn kan de alt som skjer. Min erfaring tilsier at det er mindre utskiftning av personell innenfor Montessori (mulig fordi det kreves 2 års ekstra utdannelse?), og derfor ville jeg tenkt at det både er tryggere og mer stabilt enn et sted med stadig utskiftninger og vikarer. 

Unnskyld dumme spm

😛

Jeg oppfatter ikke spørsmålene som dumme! Fint at du setter deg inn i ting før du velger. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen tusen takk for svar! Gjorde meg litt klokere :)

Om noen andre har noen flere erfaringer med montessori, så del gjerne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BearMama
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er det med barn med autisme der? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
8 timer siden, BearMama skrev:

Hvordan er det med barn med autisme der? 

Det er litt vanskelig å svare på. Barn med autisme er veldig ulike. Vi har hatt barn som fungerer svært godt med pedagogikken, og barn som overhode ikke har fungert innenfor de rammene som er satt. Vi ønsker selvsagt å gjøre det beste for alle barn, men noen få ganger har vi sett at det beste er en annen skole dessverre. 

På Montessoriskoler får man undervisning i små grupper eller én til én. Dette fungerer vanligvis bra. Men man får også frihet til å sitte hvor man vil. Dette fungerer dårlig for enkelte. Barnet med autisme kan f. Eks få fast plass som en del av tilpasningen, men det vil aldri vite hvem det sitter med da de andre kan flytte seg rundt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BearMama
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er litt vanskelig å svare på. Barn med autisme er veldig ulike. Vi har hatt barn som fungerer svært godt med pedagogikken, og barn som overhode ikke har fungert innenfor de rammene som er satt. Vi ønsker selvsagt å gjøre det beste for alle barn, men noen få ganger har vi sett at det beste er en annen skole dessverre. 

På Montessoriskoler får man undervisning i små grupper eller én til én. Dette fungerer vanligvis bra. Men man får også frihet til å sitte hvor man vil. Dette fungerer dårlig for enkelte. Barnet med autisme kan f. Eks få fast plass som en del av tilpasningen, men det vil aldri vite hvem det sitter med da de andre kan flytte seg rundt. 

Ser den. Vår sønn er veldig utadvendt og sosial og elsker å møte nye barn og voksne. Startet i ny bhg nylig og innen et par uker var det som om han aldri hadde gått et annet sted.

Fått mye gode tilbakemeldinger på en trygg og blid gutt og de andre barna elsker han. Vi har vært veldig åpen om diagnosen til alle og det føler jeg gjør at folk viser mer forståelse for at han noen ganger kan bli ekstra frustrert pga språk. Men vi tester og bryter grensene hans(innenfor hans ramme selvsagt) hele tiden og han tilpasser seg utrolig raskt.

Det er heller ikke vanskelig å bryte vaner eller avlede han til å gjøre andre ting. Er vi på f.eks lekeplasser eller lekeland så har han ingen problemer med å være tett på andre barn og deltar gjerne i leken.

Men han sitter jo ikke mye stille! Han elsker å bevege seg, herjeleker, løpe, gjemsel, hoppe og skli. Han kan jobbe i korte økter og vi jobber mye med benevning og tar mye av jobbing med oss ute i det virkelige liv og han tar ting veldig fort. Det var derfor jeg tenkte på om Montessorriskole kanskje var mer rett med tanke på mer aktivitet og ikke så mye stillesitting. 

Endret av BearMama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
26 minutter siden, BearMama skrev:

Ser den. Vår sønn er veldig utadvendt og sosial og elsker å møte nye barn og voksne. Startet i ny bhg nylig og innen et par uker var det som om han aldri hadde gått et annet sted.

Fått mye gode tilbakemeldinger på en trygg og blid gutt og de andre barna elsker han. Vi har vært veldig åpen om diagnosen til alle og det føler jeg gjør at folk viser mer forståelse for at han noen ganger kan bli ekstra frustrert pga språk. Men vi tester og bryter grensene hans(innenfor hans ramme selvsagt) hele tiden og han tilpasser seg utrolig raskt.

Det er heller ikke vanskelig å bryte vaner eller avlede han til å gjøre andre ting. Er vi på f.eks lekeplasser eller lekeland så har han ingen problemer med å være tett på andre barn og deltar gjerne i leken.

Men han sitter jo ikke mye stille! Han elsker å bevege seg, herjeleker, løpe, gjemsel, hoppe og skli. Han kan jobbe i korte økter og vi jobber mye med benevning og tar mye av jobbing med oss ute i det virkelige liv og han tar ting veldig fort. Det var derfor jeg tenkte på om Montessorriskole kanskje var mer rett med tanke på mer aktivitet og ikke så mye stillesitting. 

Det kan høres ut som at Montessori kan passe ham da, ja. Klarer han å konsentrere seg litt i perioder? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BearMama
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan høres ut som at Montessori kan passe ham da, ja. Klarer han å konsentrere seg litt i perioder? 

Ja, så lenge han jobber med noe som er spennende og spesielt med en god forsterker. Nå er han bare 4 år så mye vil jo skje de neste 2 årene før skolestart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, BearMama skrev:

Ja, så lenge han jobber med noe som er spennende og spesielt med en god forsterker. Nå er han bare 4 år så mye vil jo skje de neste 2 årene før skolestart :)

Det høres veldig bra ut. Vi er opptatt av å inspirere og gi arbeid elevene syns er kjekt å jobbe med. Deretter skal de kunne jobbe relativt selvstendig og konsentrert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BearMama
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det høres veldig bra ut. Vi er opptatt av å inspirere og gi arbeid elevene syns er kjekt å jobbe med. Deretter skal de kunne jobbe relativt selvstendig og konsentrert

Mye å tenke på. De sier det kan lønne seg at de prøver første år i vanlig klasse og så vurdere andre alternativer om det ikke funker. Hva tenker du om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, BearMama skrev:

Mye å tenke på. De sier det kan lønne seg at de prøver første år i vanlig klasse og så vurdere andre alternativer om det ikke funker. Hva tenker du om det?

Det tenker jeg at ikke er lurt. Første året er det mange regler som skal inn, vennegrupper dannes, det er mye sosialt og innføringer i alle fag. Om du først velger Montessori, bør det være fordi du har tro på pedagogikken, ikke fordi det ikke fungerer i "vanlig" skole. 

En annen ting å tenke på er at Montessoriskolene er veldig populære. Mange har lange ventelister. Om man ikke søker seg inn i første, må man kanskje vente til noen andre slutter for å få plass. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BearMama
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det tenker jeg at ikke er lurt. Første året er det mange regler som skal inn, vennegrupper dannes, det er mye sosialt og innføringer i alle fag. Om du først velger Montessori, bør det være fordi du har tro på pedagogikken, ikke fordi det ikke fungerer i "vanlig" skole. 

En annen ting å tenke på er at Montessoriskolene er veldig populære. Mange har lange ventelister. Om man ikke søker seg inn i første, må man kanskje vente til noen andre slutter for å få plass. 

Det var jeg også tenkte da jeg leste om det. Er så himla vanskelig dette, for man aner jo ikke hvordan det blir før de starter og så er det fremdeles vanskelig å vite hvor på spekteret han er. Har heldigvis et par år igjen å se hvor vi lander. Men tusen takk for gode tips 🌸🌸🌸

Endret av BearMama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 22.3.2019 den 7.26, BearMama skrev:

Har han autisme? Det du skriver, minner ikke om noen autist jeg noen gang har møtt. Har vært leder for en heldøgns autismeavdeling, og det som kjennetegner autister er rigiditet, tilbaketrekning fra sosialt samspill etc. Selv atypisk autisme har slike trekk.

mange barn har fått feilaktige diagnoser. Vil han bli testet på nytt ved skolestart? Et sosialt og åpent barn er jo stikk motsatt av hva autisme innebærer. 

Mener ikke være frekk, men bare spør. 

Anonymkode: 6541c...92b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BearMama
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har han autisme? Det du skriver, minner ikke om noen autist jeg noen gang har møtt. Har vært leder for en heldøgns autismeavdeling, og det som kjennetegner autister er rigiditet, tilbaketrekning fra sosialt samspill etc. Selv atypisk autisme har slike trekk.

mange barn har fått feilaktige diagnoser. Vil han bli testet på nytt ved skolestart? Et sosialt og åpent barn er jo stikk motsatt av hva autisme innebærer. 

Mener ikke være frekk, men bare spør. 

Anonymkode: 6541c...92b

Han er autist ja. Mistenkte det før han var 1 år. Er grundig utredet. Men har jobbet intenst med han og han har en personlighet lik meg. Uredd, viljesterk og elsker utfordringer. Vi bare presser han innenfor hans rammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Vi hadde vår eldste datter i Montessoribarnehage, og første året på skolen. Jeg var egentlig veldig fornøyd, særlig med barnehagen. Men hun som type passer bedre på vanlig skole, og vi byttet derfor andre året. Jeg var også et slikt barn som elsket struktur og faste rammer, jeg syntes det å sitte ved en pult, lese bøker og regne matte var det beste i verden. Så stillesittende klasseromsundervisning passet i vår situasjon. 

Anonymkode: b66a6...069

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...