Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er studiet tungt? Hvor mye ansvar får man etter utdannelse? Er det en vanskelig jobb, sånn i forhold til hvor mye man må kunne?

Anonymkode: 8652d...5c0

AnonymBruker
Skrevet

Nei og nei. 

Anonymkode: c277f...c77

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Spørs hva du mener som «vanskelig».

Snittet på veirnepleierstudiet har økt mye de siste åra og det er en svært populær utdanning der man er sikret jobb. Samtidig innebærer det en del ansvar.

Studiet er mer teoretisk enn sykepleiernes. En skal kunne både helse og sosialfag. Kun en praksisperiode Pr år. 

Anonymkode: b5190...992

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spørs hva du mener som «vanskelig».

Snittet på veirnepleierstudiet har økt mye de siste åra og det er en svært populær utdanning der man er sikret jobb. Samtidig innebærer det en del ansvar.

Studiet er mer teoretisk enn sykepleiernes. En skal kunne både helse og sosialfag. Kun en praksisperiode Pr år. 

Takk for svar. Med "vanskelig" mener jeg om det er mye komplisert som skal læres, feks medikamentregning. Og som ferdigutdannet om man havner i situasjoner som kan gi store konsekvenser hvis man gjør feil. Eller om det er arbeidsoppgaver/situasjoner som er krevende/vanskelig. 

Vil du utdype hva slags ansvar en vernepleier har? Har vernepleieren ansvar for alt av medisiner hos brukerne, eller hvordan foregår dette?

AnonymBruker
Skrevet

Helt seriøst, google er en fin ting. 

Anonymkode: edcce...9ce

AnonymBruker
Skrevet

De fleste har multidoser. Vernepleier, doserer ut medisiner som ikke er i multidose  hvis det trengs, men blir sjekket av en annen med medisinkompetanse. Så nei, medisinutdeling er ikke vanskelig, er en grunn til at vi helsefagarbeidere kan gi ved å ta medisinkur.

Anonymkode: feb9a...207

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Med "vanskelig" mener jeg om det er mye komplisert som skal læres, feks medikamentregning. Og som ferdigutdannet om man havner i situasjoner som kan gi store konsekvenser hvis man gjør feil. Eller om det er arbeidsoppgaver/situasjoner som er krevende/vanskelig. 

Vil du utdype hva slags ansvar en vernepleier har? Har vernepleieren ansvar for alt av medisiner hos brukerne, eller hvordan foregår dette?

Ja, det er en god del som skal læres. Vi har den samme autorisasjonen som sykepleiere, noe som innebærer null toleranse for feil på medikamentprøven. 

Leger har primæransvar for medisinering, men vi har ansvar for medikamenthåndteringen. Det vil si å legge dosetter, dele ut medikamenter, gi injeksjoner og diverse andre prosedyrer. Jeg har for eksempel en del sondenedlegging og injeksjoner som en del av min hverdag. Jeg jobber på sykehuset, men i kommunene er det ofte litt mindre av slikt. Men ja, du har ansvar for at brukerne faktisk får medisinene sine. 

Vernepleie er et vanskelig yrke, fordi det ofte er mange dilemmaer og problemstillinger som må veies opp mot hverandre. Etikk er komplisert. Brukermedvirkning står sterkt og man må hele tiden ivareta dette. 

Anonymkode: ec60c...7c9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

De fleste har multidoser. Vernepleier, doserer ut medisiner som ikke er i multidose  hvis det trengs, men blir sjekket av en annen med medisinkompetanse. Så nei, medisinutdeling er ikke vanskelig, er en grunn til at vi helsefagarbeidere kan gi ved å ta medisinkur.

Anonymkode: feb9a...207

Vernepleier er likestilt med sykepleier da det gjelder medisinutdeling. Man legger gjerne medisiner i dosett hvor man i utgangspunktet skal være to vernepleiere eller sykepleiere. Det er ikke sånn at siden man er vernepleier skal en annen sjekke over. Det skal være to så man er en som legger og en annen kontrollerer. 

Anonymkode: c277f...c77

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det jeg som vernepleier synes er vanskelig er å klare å utføre både helse og sosialrelaterte utfordringer. Ofte er ressursene lagt opp med få fagfolk. Dermed blir det mye helsevurderinger og mye mindre miljøarbeid. Med andre ord, mye brannslukking og lite forebygging. Man er avhengig av å ha en leder som skjønner kompetansen, som legger opp deretter slik at vi kan jobbe mer mot sosiale/atferds-miljøutfordringer også. Med flere sykepleiere på jobb, blir det rom for dette. 

• Liker 2
Skrevet

Studiet var før et av de enkleste studiene. Kjente en som gikk det studiet fordi det var så få eksamener. Men der har en del endret seg. Men jobbene kan ofte være tunge jobber, med utagering og du må være veldig tålmodig. 

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, n_97 skrev:

Studiet var før et av de enkleste studiene. Kjente en som gikk det studiet fordi det var så få eksamener. Men der har en del endret seg. Men jobbene kan ofte være tunge jobber, med utagering og du må være veldig tålmodig. 

Før var studiet toårig og kun rettet mot utviklingshemming. Nå er det mye bredere. Egentlig burde vernepleie vært 4 årig. Det er mye kunnskap som skal inn på kort tid, men veldig interessant til gjengjeld. Det er enormt spennende å reflektere mellom helsefaglig-, sosialfaglig og pedagogisk forståelser. En får en helt spesiell helhet som mange andre profesjoner ikke innehar.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg studerer ved OsloMet og synes ikke studiet er særlig tungt, men dette varierer nok fra sted til sted og fra person til person. Jeg er ingen flittig student som sitter og leser pensum, men jeg har klart meg helt fint fordet. Hvor mye ansvar man seinere får som vernepleier kommer an på hvor du skal jobbe. På et sykehjem eller i et bofelleskap for mennesker med nedsatt funksjonsevne vil man ha mye mer medisinsk ansvar enn om man jobber på en skole for eksempel. Jeg er ikke så faglig sterk i de helsefaglige emene og ønsker ikke å jobbe med somatikk da jeg ikke ønsker å ha et stort medisinsk ansvar. Jeg kan det grunnleggende, men ønsker ikke å utføre avanserte prosedyrer som en del av arbeidshverdagen

Anonymkode: 10a49...513

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg studerer ved OsloMet og synes ikke studiet er særlig tungt, men dette varierer nok fra sted til sted og fra person til person. Jeg er ingen flittig student som sitter og leser pensum, men jeg har klart meg helt fint fordet. Hvor mye ansvar man seinere får som vernepleier kommer an på hvor du skal jobbe. På et sykehjem eller i et bofelleskap for mennesker med nedsatt funksjonsevne vil man ha mye mer medisinsk ansvar enn om man jobber på en skole for eksempel. Jeg er ikke så faglig sterk i de helsefaglige emene og ønsker ikke å jobbe med somatikk da jeg ikke ønsker å ha et stort medisinsk ansvar. Jeg kan det grunnleggende, men ønsker ikke å utføre avanserte prosedyrer som en del av arbeidshverdagen

Anonymkode: 10a49...513

Takk for fint svar :) Samme her. Jeg syns vernepleie på alle mulige måter virker veldig spennende, men jeg vet ikke om jeg er rett person til å stå i "alle" situasjoner, i hvert fall ikke før jeg har prøvd. Fare for å bli skadet, medisiner (jeg er elendig i matte og i tillegg litt vimsete...). Mulig jeg overtenker her altså. Derfor jeg spør.

Skole derimot kunne jeg absolutt tenke meg. Hvilke andre muligheter finnes det uten mye medisinansvar og med "farlige" brukere? Ser ikke for meg at det er spesielt enkelt å få jobb på skole. TS

• 1 år senere...
AnonymBruker
Skrevet
På 26.3.2019 den 21.23, AnonymBruker skrev:

Takk for fint svar :) Samme her. Jeg syns vernepleie på alle mulige måter virker veldig spennende, men jeg vet ikke om jeg er rett person til å stå i "alle" situasjoner, i hvert fall ikke før jeg har prøvd. Fare for å bli skadet, medisiner (jeg er elendig i matte og i tillegg litt vimsete...). Mulig jeg overtenker her altså. Derfor jeg spør.

Skole derimot kunne jeg absolutt tenke meg. Hvilke andre muligheter finnes det uten mye medisinansvar og med "farlige" brukere? Ser ikke for meg at det er spesielt enkelt å få jobb på skole. TS

Jeg er heller ikke et mattegeni og er vims med stor v. Det fører til at jeg dobbeltsjekker meg selv, så det går fint.

Går an å jobbe på spesialavdeling på skole, feks. 

Anonymkode: a1b5b...48e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er snart ferdig med første året. Synes det har gått over all forventning, var tyngre å gå påbygg for eksempel. Vi har utsatt medikamentregninga til etter sommeren på grunn av korona, da prøven må tas på skolen. Gruer meg til det.. og det medisinske ansvaret i jobben skremmer meg litt. Er så redd for å gjøre feil. Men satser på at vi er godt opplært innen den tid ☺️

Anonymkode: dde46...648

AnonymBruker
Skrevet

Som vernepleier synes jeg det mest utfordrende er å jobbe med mennesker som utager mye, enten det er snakk om rus, psykiatri eller psykisk utviklingshemming.

Anonymkode: 6da42...ea6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...