Gå til innhold

Jobbe i Osloskolen. Har du noen erfaringer og råd?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er snart ferdig utdannet spesialpedagog, skal flytte til Oslo i sommer og ønsker derfor å søke jobb i Osloskolen. Er det noen som har noen anbefalinger, erfaringer og råd å komme med angående skoler i Oslo?

Anonymkode: a414e...6d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

- Skolene i øst får mer støtte og har som regel bedre lærerdekning, noe som gjør at man som lærer får mer tid med hver elev. Samtidig så er dette de samme skolene som ofte har elever med større utfordringer. 

-Hvis du leter etter statistikk om de ulike skolene for å kunne sammenligne, så er skoleporten til udir ganske nyttig: https://skoleporten.udir.no/oversikt/oversikt/grunnskole/oslo-kommune

- Det er ofte maange søkere på de tidligste utlysningene, så man kan føle seg litt motløs i starten, men det ER en mangel på lærere og annet pedagodisk personal i oslo, så det løser seg opp utover våren. Fristen for å si opp før neste skoleår er i mai, og mange skoler kan slite med å finne gode søkere så sent fordi mange allerede har fått napp. Dette gjelder grunnskolene og spesielt barnetrinn. 

- Oslo har et ganske bredt utvalg med spesialgrupper og skoler med et alternativt tilbud. For deg med bakgrunn i spesped kan det være lurt å sjekke ut disse. Vestre Aker, Sedsvoll, Bjøråsen, Voksentoppen og Nordvoll er eksempler på disse. 

- Som søker med spesped vil jeg anbefale deg å forhøre deg nøye om arbeidsoppgaver på intervju. På en del skoler blir spesialpedagoger brukt som vanlige lærere. Jeg kjenner flere som føler at det er vanskelig å få oppgaver som er spisset mot kompetansen deres. 

Lykke til med jobbjakten! 

Anonymkode: 42958...2b3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva er utdanningen din?

Meg bachelor i spesped er du underkvalifiser til de fleste jobber. Med master i spesped kan du ha sjans på spesialskoler eller -grupper. Jeg jobbet selv på en spesialskole i Oslo, har bachelor og master i spesped. I en periode jobbet tillitsvalgte aktivt for å heve den utdannelsen for den spesifikke elevgruppen, da godkjent utdanning egentlig er lærer med spesped. 

Er du lærer med spesped er det null stress, men det kan være mange søkere per stilling. Erfaring er gull verdt. Får du ikke lærerjobb ville jeg søkt boliger for eksempel. Da får du erfaring å ta med deg videre. 

Anonymkode: 80816...cd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er utdanningen din?

Meg bachelor i spesped er du underkvalifiser til de fleste jobber. Med master i spesped kan du ha sjans på spesialskoler eller -grupper. Jeg jobbet selv på en spesialskole i Oslo, har bachelor og master i spesped. I en periode jobbet tillitsvalgte aktivt for å heve den utdannelsen for den spesifikke elevgruppen, da godkjent utdanning egentlig er lærer med spesped. 

Er du lærer med spesped er det null stress, men det kan være mange søkere per stilling. Erfaring er gull verdt. Får du ikke lærerjobb ville jeg søkt boliger for eksempel. Da får du erfaring å ta med deg videre. 

Har master i spesped. Ønsker å jobbe i skolen.

Har jobbet i bolig i flere år, men det er ikke noe jeg ønsker å jobbe med videre, føler det er knyttet mer til helsesektoren (vernepleiere etc).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har master i spesped. Ønsker å jobbe i skolen.

Har jobbet i bolig i flere år, men det er ikke noe jeg ønsker å jobbe med videre, føler det er knyttet mer til helsesektoren (vernepleiere etc).

Har du bachelor + master, eller har du noe annet i bacheloren din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du bachelor + master, eller har du noe annet i bacheloren din?

Bachelor i pedagogikk, master i spesialpedagogikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...