Gå til innhold

Hvorfor gjør kråker dette?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I perioder om høsten og våren samler det seg alltid store mengder kråker seg i timene før solnedgang. Det er ofte flere hundre kråker, som samler seg i noen få trær der de sitter tett i tett og flyr seg noen runder sammen. Dette er typisk på godværsdager og bare en gang i blant. Det ser ut som de koser seg og leker. Etter solnedgang er de borte og man ser bare én og én eller noen få om gangen som man pleier. Er det noen som vet hvorfor de samles i blant?

Anonymkode: 3b736...1e7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De er flokkdyr. 

Anonymkode: c0794...32e

AnonymBruker
Skrevet

De er sosiale sammen.

Anonymkode: 160f2...01c

Skrevet (endret)

Kråker er veldig intelligente fugler, og har i laboratorium vist seg å kunne løse enkle problemer og oppgaver som yngre menneskebarn. Jeg antar de samles i flokker sånn, rett og slett for å omgås, "skravle" sammen og være sosiale med venner en stund. Så skilles de for å dra på matleting hver for seg eller i små grupper.

PS! Hvis du søker på engelsk, vil du få mange treff og finne mange sider som omtaler denne samlingen kråker driver med. Søk på f.eks.

"why do crows gather at sunset"

"why do crows gather in large groups"

Endret av Million
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje ikke helt svar på spørsmålet ditt, men veldig spennende allikevel.

Anonymkode: a51ed...bd1

• Liker 1
Skrevet

Her jeg bor, så samles de som TS skriver og "går og legger seg" i flere store trær etterpå.

AnonymBruker
Skrevet

Kråketing. 

Trodde da jeg var liten at de samlet seg for å fjerne de svake i flokken og sloss til de dør, men er nok mer en sosial setting der de avgjører rangordning etc. Det høres ut som det går vilt for seg noen ganger hvertfall. 

Fascinerende dyr! 

Anonymkode: 51145...ccc

AnonymBruker
Skrevet

Gjør de det spesielt om høsten og våren? Husker jeg har sett det, men kan ikke huske årstiden. Om det er spesielt høsten og våren kanskje det har noe med at de forflytter seg å gjøre, at de ikke finner mat på samme sted på sommeren som om vinteren, så de samles for å flytte? Litt som trekkfugler bare på et mye mindre område...? Bare en løs teori som dukket opp i hodet akkurat nå :P 

Anonymkode: dda38...7ed

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Kråketing. 

Trodde da jeg var liten at de samlet seg for å fjerne de svake i flokken og sloss til de dør, men er nok mer en sosial setting der de avgjører rangordning etc. Det høres ut som det går vilt for seg noen ganger hvertfall. 

Fascinerende dyr! 

Anonymkode: 51145...ccc

Du, du er faktisk ikke helt på jordet. Kråker har «mobbering» hvor de kan finne på å plage en spesifikk en hvis den har oppført seg som en dritt.

Anonymkode: 4548e...841

Skrevet

Smarte vesener.

Trodde kråkeflokker samlet seg hver kveld i skumringstimene for å være sosiale og utveksle dagens bragder. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Du, du er faktisk ikke helt på jordet. Kråker har «mobbering» hvor de kan finne på å plage en spesifikk en hvis den har oppført seg som en dritt.

Anonymkode: 4548e...841

Nå var det jeg som skrev at de kanskje samler seg for å trekke som la til at jeg ikke var helt på jordet, ikke den brukeren. For de trekker faktisk, det ante jeg ikke på forhånd: 

"Kråka er delvis trekkfugl, men den største delen av bestanden er stand- eller streiffugler. Det er spesielt kråkene fra nordområdene i Norge, Sverige, Finland og kanskje Russland som trekker. De store ansamlingene av kråker langs kysten av Vest- og Sørvestlandet vinters tid består av mange kråker fra nordområdene, i tillegg til kråker fra det sentrale Østlandet. 
Kråker ringmerket i Norge blir som oftest gjenfunnet i Norge, men også mange i Sverige, Danmark og Finland. Noen få har også blitt funnet i Tyskland, Nederland, Belgia, Frankriket, Storbritannia og Russland.
Mildere og mindre snøfattige vintre fører til mindre trekkaktivitet."
https://www.fuglevennen.no/sporsmal/?q_id=15655

Anonymkode: dda38...7ed

AnonymBruker
Skrevet

Kråker er fascinerende dyr. Om de kjeder seg så leker de faktisk 😂 de er også utrolig sosiale og smarte (derfor muligheten til å kjede seg). 

Anonymkode: 10b1b...2e1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...