AnonymBruker Skrevet 21. mars 2019 #1 Skrevet 21. mars 2019 på sosiale medier etc. Er de mindre intelligente? Anonymkode: e6fda...923 2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2019 #2 Skrevet 21. mars 2019 Mindre intelligente vil jeg ikke kalle dem, men de mener på en måte at de står høyere enn folk siden de kanskje har en god utdannelse og god jobb, mens de fra «livets harde skole» ikke har gått så mye skole og mange er trygdet. Anonymkode: 60e6b...cab 2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2019 #3 Skrevet 21. mars 2019 Er vel mer selvgodhet det er snakk om. Mange liker å ha noen å se ned på for det gjør deres egen dritt litt lettere å takle. Anonymkode: 08805...faa 11
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2019 #4 Skrevet 21. mars 2019 Tror ikke de er mindre intelligente, men når man ler av andre, så er det tegn på usikkerhet. Anonymkode: 71d3b...fe1 6
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 21. mars 2019 Populært innlegg #5 Skrevet 21. mars 2019 Fordi det er et teit uttrykk, brukt av feil folk. At du ga faen i skolen og prioriterte fyll, fanterier og annet tullskap i ungdomstiden, er da ingen hard skole. Tung utdanning med høye krav og utfordrende studier dag og kveld etter kveld, år etter år, for så få en jobb med stort ansvar, det er livets virkelige harde skole. Anonymkode: 0168e...c77 91
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2019 #6 Skrevet 21. mars 2019 Jeg ser ikke ned på dem, men jeg skjønner ikke helt hvorfor dem må skrive det på sosiale medier. Samtidig har jeg inntrykk av at de fleste som skriver dette går på trygd og er uføre. Alle mennesker går livets harde skole på forskjellige måter, men hvorfor skrive det? Blir like teit som dem som skriver komplisert eller skilt på status. Blir litt sånn, gi meg oppmerksomhet! Anonymkode: 483d4...db9 38
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2019 #7 Skrevet 21. mars 2019 Men det er jo hele klisjéen folk ler av. Du vet, når de har gått livets harde skole, hater innvandrere, elsker Listhaug, får seg en importkone og kommenterer daglig i hvert eneste kommentarfelt som finnes på facebook. Også kan det hende de siklet som faen på Sophie Elise da hun hadde store pupper, selv om de kommenterte over alt at hun var en idiot, men nå bryr de seg ikke fordi hun har små pupper. Det er DE folkene man ler av, fordi de er så innmari karikaturer av seg selv. Jeg har en mor og en bror som har levd harde liv, og sier at de har gått "livets harde skole", men de er også mennesker som er gode mot alle og bare ønsker at alle klarer å bedre egen situasjon. Anonymkode: 53015...9e0 46
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2019 #8 Skrevet 21. mars 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: At du ga faen i skolen og prioriterte fyll, fanterier og annet tullskap i ungdomstiden, er da ingen hard skole. Anonymkode: 0168e...c77 Du har en enkel forklaring som godt kan være mere omfattende enn det. Tenk litt nå før du dømmer. Anonymkode: cf3e7...45f 5
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2019 #9 Skrevet 21. mars 2019 Det er da ikke så mange som ler? Jeg blir heller litt oppgitt over at noen velger å fronte «livets harde skole» som sin «utdanning». Det finnes nok av mennesker med faktisk utdanning som har hatt problemer, alvorlig sykdom og hard motgang i livet sitt, uten at de dermed inkluderer det i «CV-en» sin og gjør det til sin identitet. Anonymkode: 915c8...c7b 21
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2019 #10 Skrevet 21. mars 2019 Jeg ser ikke ned på dem, jeg undrer meg mer over hvorfor de føler for å skrive "livets harde skole". Det virker som de selv føler seg mindre verdt fordi de ikke har skolegang, og derfor fremstiller livet som den eneste skolen de trenger. Har forresten merket meg at mange som skriver dette på Facebook har en del ytringer og meninger som ikke henger på greip. Det som ofte følger med høyere utdanning er et kritisk blikk på alt man hører og leser, og det sitter i ryggmargen for veldig mange at man må sjekke flere gode kilder før man danner seg en mening. De er ofte mer interessert i diskusjonen, ikke i å vinne. Dette ser jeg lite til hos de som aldri har studert, og kan derfor bli litt oppgitt når de uttaler seg om ting de ikke har orket å lese mer enn 5 setninger om. Så om jeg ser ned på dem så er det pga individet og dets oppførsel, ikke gruppen som helhet. Anonymkode: 2666c...c13 8
Monica1968 Skrevet 21. mars 2019 #11 Skrevet 21. mars 2019 Jeg vil hevde at også mange av oss med høyere utdanning har «livets harde skole»i tillegg til den formelle utdannelsen. For øvrig dømmer jeg ingen ut ifra utdanningsnivå alene. 20
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2019 #12 Skrevet 21. mars 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Fordi det er et teit uttrykk, brukt av feil folk. At du ga faen i skolen og prioriterte fyll, fanterier og annet tullskap i ungdomstiden, er da ingen hard skole. Tung utdanning med høye krav og utfordrende studier dag og kveld etter kveld, år etter år, for så få en jobb med stort ansvar, det er livets virkelige harde skole. Anonymkode: 0168e...c77 Nei, livets virkelig harde skole er all den faenskapen enkelte gjennomgår fra alle rundt seg omtrent fra de blir født, noe som ofte gir seg utslag i psykiske problemer og misbruk. Altså de som uttrykket opprinnelig ble brukt om. Men du har helt rett i at det kan virke som at mange som sier de har gått livets harde skole egentlig bare har gitt blaffen, og i tillegg virker det som de er stolte av det. Og det er vel grunnen til at enkelte ser litt ned på de som oppgir dette som "utdannelse". Og i tillegg har vi dette: 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er da ikke så mange som ler? Jeg blir heller litt oppgitt over at noen velger å fronte «livets harde skole» som sin «utdanning». Det finnes nok av mennesker med faktisk utdanning som har hatt problemer, alvorlig sykdom og hard motgang i livet sitt, uten at de dermed inkluderer det i «CV-en» sin og gjør det til sin identitet. Anonymkode: 915c8...c7b Anonymkode: 1225a...5cd 10
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2019 #13 Skrevet 21. mars 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordi det er et teit uttrykk, brukt av feil folk. At du ga faen i skolen og prioriterte fyll, fanterier og annet tullskap i ungdomstiden, er da ingen hard skole. Tung utdanning med høye krav og utfordrende studier dag og kveld etter kveld, år etter år, for så få en jobb med stort ansvar, det er livets virkelige harde skole. Anonymkode: 0168e...c77 Livets harde skole kan bety forskjellig, voldelige foreldre, årevis med sykdom, vært gjennom ulykker, man vet ikke før man faktisk vet. Anonymkode: dab15...7a9 5
Jr.Garcon Skrevet 21. mars 2019 #14 Skrevet 21. mars 2019 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: på sosiale medier etc. Er de mindre intelligente? Anonymkode: e6fda...923 Mulig- når det ikke skal mer til enn det for at de skal se ned på folk. Personlig ser jeg ikke ned på noen som skriver det, men jeg får harry vibber av selve begrepet og forstår ikke hvorfor noen ønsker å bruke den floskelen. 3
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2019 #15 Skrevet 21. mars 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alle mennesker går livets harde skole på forskjellige måter Nei, en 21-åring har ikke gått livets harde skole, han har gått på andre skoler og bodd hjemme – har ingen livserfaring. Alle 60-åringer har heller ikke gått livets harde skole, ikke hvis de har sklidd problemløst gjennom livet som en del av "adelen" og aldri kjent hvordan det er å være på "gulvet". Anonymkode: fb657...147 4
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2019 #16 Skrevet 21. mars 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei, en 21-åring har ikke gått livets harde skole, han har gått på andre skoler og bodd hjemme – har ingen livserfaring. Alle 60-åringer har heller ikke gått livets harde skole, ikke hvis de har sklidd problemløst gjennom livet som en del av "adelen" og aldri kjent hvordan det er å være på "gulvet". Anonymkode: fb657...147 21-åringen har ikke all verdens livserfaring, men han kan ha hatt en grusom oppvekst, ingen barndom, hatt ansvar for seg selv og f.eks søsken fra veldig tidlig alder og vært den voksne i familien fra før han ble tenåring. Det er også livserfaring. Alder sier ikke noe om hva man har eller ikke har rukket å gå gjennom her i livet. Anonymkode: 2e09a...c86 17
Fjollefyr Skrevet 21. mars 2019 #17 Skrevet 21. mars 2019 Jeg er høyskole utdannet, men Facebook utdannelsen sier «Livets harde skole». At jeg har tatt my utdanning innen en helt annen næring gidder jeg ikke nevne en gang. De som kjenner meg vet det, og det er nok for meg. Om noen syntes jeg er tåpelig på grunn av det bryr jeg meg fint lite om.
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2019 #18 Skrevet 21. mars 2019 Jeg har aldri skjønt at det skal være så feil jeg! Man kan da ha utdannelse selv om det er av livserfaring man lærer det som VIRKELIG teller. Dødsfall, samlivsbrudd, sjukdom , dårlig råd osv : det er slik man vokser og blir et klokere menneske . Om en bare kan det en har lært på skolen og ikke har den HARDE erfaringen fra livet, så er en ikke ferdig utdanna. Mener jeg helt seriøst! Man må være med på litt av det harde slaget for å vokse og modnes. En evig student er ingenting. Anonymkode: 1e681...838 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2019 #19 Skrevet 21. mars 2019 Jeg ser absolutt ikke ned på folk som er uføre eller har hatt det vanskelig eller slik. Men jeg har kanskje litt fordommer mot de som skriver at de har gått på «livets harde skole», fordi jeg tolker det litt som at de tenker at de har hatt det verre enn de fleste - og derfor har mer innsikt og forståelse enn «vanlige folk». Jeg tenker at de som skriver dette rett og slett tenker at de er litt klokere enn andre, fordi de har gått igjennom noe tøft. Men tragiske ting skjer folk i alle aldersgrupper og uavhengig av utdanningsnivå etc. Å ha opplevd fæle ting gir ikke nødvendigvis mer innsikt enn andre heller. Det henger ikke alltid sammen. Man vet aldri hva andre har opplevd - eller hvem som har «mest innsikt». Jeg har ved et par anledninger fått kommentarer som hinter til at jeg egentlig ikke vet noe som helst om noe eller forstår noe, fordi jeg hadde en trygg barndom, var skoleflink og det ser nok ut som jeg har «seilt gjennom livet». Fordi det ikke ser ut som om jeg har hatt noe motgang så er det noen som mener man er naiv og mangler innsikt, og det er jeg ikke enig i. Disse kommentarene har kommet nettopp fra de som gjerne vil fronte hvor HARDT de selv har hatt det. Så jeg har vel egentlig fordommer mot de som mener de er sterkere og klokere enn andre - også har jeg sett en sammenheng mellom det og betegnelsen «livets harde skole». Anonymkode: 0ee34...11c 12
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2019 #20 Skrevet 21. mars 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, en 21-åring har ikke gått livets harde skole, han har gått på andre skoler og bodd hjemme – har ingen livserfaring. Alle 60-åringer har heller ikke gått livets harde skole, ikke hvis de har sklidd problemløst gjennom livet som en del av "adelen" og aldri kjent hvordan det er å være på "gulvet". Anonymkode: fb657...147 Når jeg var 21 år, så hadde jeg en svært traumatisk barndom bak meg, med voldtekter, vold og psykisk terror, så bodd for meg selv fra jeg var 16 år, jobbet fra jeg var 13 år, klarte meg helt selv. Det var ikke livserfaring? Anonymkode: 02ca9...1f3 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå