AnonymBruker Skrevet 21. mars 2019 #1 Skrevet 21. mars 2019 Jeg er voksen, har høy utdanning, men har på 7 år ikke klart å få fast jobb. Har jobbet siden jeg var ferdigutdannet, noe fullt, noe deltid. I perioder ingenting (men aldri mer enn 1-2 uker ca, og det har vært skjeldent). Har prøvd å søke alle mulige jobber, det meste langt under mine kvalifikasjoner, men aldri blitt innkalt til intervju engang. Midt oppi dette ble jeg skilt (langt og vanskelig forhold som var umulig å reparere, prøvde å få mannen til terapi i maaaaange år, men ham nektet). Nå er jeg da aleneforsørger. Etter å ha gått i så mange år uten å vite om jeg har penger neste mnd osv, gruble masse over å ikke få jobb, har jeg utviklet angst å depresjon. Holdt dette for meg selv veldig lenge, men klarte til slutt ikke mere da jeg fikk tilbakemeldinger fra jobben om at de merket det. Har nå vært sykemeldt i en del mnd. Problemet er at Nav ga meg redusere sykepenger, siden jeg har hatt varierende inntekt. De sykepengene jeg er satt på er allt for lavt til at jeg får dekket mine faste regninger, og har tilstrekkelig til mat og uforutsette utgifter. Og de opererer med en dagsats, så sykepengene for februar ble 28 dager, dermed ca 2000 mindre enn jeg pleier å få. Dermed forsvant alle matpenger. Jeg har i løpet av denne sykemeldingsperioden opparbeidet meg en del tusen i gjeld på kredittkort og til mine foreldre, fordi jeg ikke har nok til å betale regninger og mat. Utrolig frustrerende. Så det jeg lurer på er om dere tror det er noe mulighet å søke om sosialstøtte når jeg mottar sykepenger? Har hørt noe om at en person «på sosialen» skal ha rundt 6000 til mat og forbruk, etter at de faste nødvendige regningene er betalt. Dette er jo mye mindre enn jeg har til meg og mitt barn etter regningene er betalt. Anonymkode: 7bf30...03c
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2019 #2 Skrevet 21. mars 2019 Det skulle selvfølgelig stå * mye mere enn jeg har, på slutten der. TS Anonymkode: 7bf30...03c 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2019 #3 Skrevet 21. mars 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har hørt noe om at en person «på sosialen» skal ha rundt 6000 til mat og forbruk, etter at de faste nødvendige regningene er betalt. Dette er jo mye mer enn jeg har til meg og mitt barn etter regningene er betalt I tillegg til de ca 6000 skal du også ha penger til mat og klær til barnet. Jeg vet ikke hva satsen for barn er. Det er bare å ta kontakt og søke Anonymkode: 9260a...0a4 4
Lysekrona Skrevet 21. mars 2019 #4 Skrevet 21. mars 2019 https://tjenester.nav.no/veivisersosialhjelp/dette-kan-du-soke-om 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2019 #5 Skrevet 21. mars 2019 De 6000,- som er regnet til livsopphold for en voksen person, skal dekke alt utenom strøm og husleie. Dvs mat, klær, buss, telefon, tv-lisens, legeutgifter og alt annet av regninger. Anonymkode: 9260a...0a4 2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2019 #6 Skrevet 21. mars 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: I tillegg til de ca 6000 skal du også ha penger til mat og klær til barnet. Jeg vet ikke hva satsen for barn er. Det er bare å ta kontakt og søke Anonymkode: 9260a...0a4 Er det mulig? Absolutt hele sykelønna mi gikk til faste regninger denne mnd. har noen få hundrelapper igjen på konto etter jeg fikk barnetrygd, men da har jeg ikke kjøpt busskort enda, og ikke betalt ned noe av det jeg skylder på kredittkort og til mine foreldre. Tror jeg må ta turen i morgen å høre. Anonymkode: 7bf30...03c 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2019 #7 Skrevet 21. mars 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Er det mulig? Absolutt hele sykelønna mi gikk til faste regninger denne mnd. har noen få hundrelapper igjen på konto etter jeg fikk barnetrygd, men da har jeg ikke kjøpt busskort enda, og ikke betalt ned noe av det jeg skylder på kredittkort og til mine foreldre. Tror jeg må ta turen i morgen å høre. Anonymkode: 7bf30...03c Det er lurt om du ringer på forhånd, slik at du får vite hva du trenger å ha med av papirer, slik at du får levert søknad med det samme du er der Kontoutskrift for siste 3 mnder er en av de tingene de krever dokumentert sammen med søknaden. Anonymkode: 9260a...0a4 2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2019 #8 Skrevet 21. mars 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: De 6000,- som er regnet til livsopphold for en voksen person, skal dekke alt utenom strøm og husleie. Dvs mat, klær, buss, telefon, tv-lisens, legeutgifter og alt annet av regninger. Anonymkode: 9260a...0a4 Jeg har ca 3500 i mnd i utgifter til SFO og studielån. Har også ca 600 i tlf regning (nedbetaling pluss forbruk til meg og barnet mitt) så da er det igjen ca 1900 til mat PR mnd hvis jeg går over fra sykepenger til sosialstønad, pluss kanskje noen hundrelapper for barnet. Tror jeg ville endt opp bedre på «sosialen» ja. Anonymkode: 7bf30...03c
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2019 #9 Skrevet 21. mars 2019 Du har ikke klart å få deg en fast, 100% jobb på feks rema? Anonymkode: 188db...bc9
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2019 #10 Skrevet 21. mars 2019 Du kan søke supplerende sosialstønad. Kontakt banken(e) og forklar at du er sykemeldt, og be om at lånene fryses. Anonymkode: 82770...0b8 3
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2019 #11 Skrevet 21. mars 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du har ikke klart å få deg en fast, 100% jobb på feks rema? Anonymkode: 188db...bc9 Jeg er 37, aleneforsørger og har 4 årig universitetsutdannelse. Har jobbet i åresvis på butikk tidligere, både før og mens jeg studerte. Det jeg kan si er at sjansen for å få meg jobb i butikk er i nærheten av null...tro meg jeg har prøvd. Veldig mange som tror det er lett å få seg butikkjobb, men det er det faktisk ikke. Jeg har søkt mange, aldri fått svar eller noe. Her i byen er det ikke uvanlig med 100 søkere eller mer per stilling. De som får jobbene er enten veldig unge, veldig fleksible ift arbeidstid, og kan plasseres nederst på lønnsstigen. Eller de er aldre, har fagbrev innen butikk, har jobbet seg oppover i mange år innen kjeden og har masse erfaring med mye av det praktiske rundt butikkdrift. Anonymkode: 7bf30...03c 11
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2019 #12 Skrevet 21. mars 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan søke supplerende sosialstønad. Kontakt banken(e) og forklar at du er sykemeldt, og be om at lånene fryses. Anonymkode: 82770...0b8 Kan jeg virkelig få fryst lånene? Anonymkode: 7bf30...03c
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2019 #13 Skrevet 21. mars 2019 Du kan søke om supplerende sosialstønad hvis inntekten din er under en viss grense, det er uansett hva slags inntekt du har. Dra innom NAV og be om søknadsskjema, og så søker du. Det er vanskelig for de å regne ut over telefonen. Men ingen kan nektes å søke. Sosialstønad er ment å være midlertidig, dermed må man ofte søke igjen innen 2-3 måneder, så vær obs på det. Du må vel ha kopi av siste års ligning, 3 måneders bankutskrift, der du kan sorte ut hva du har handlet, men den skal jo vise inntekt. Kopi av strømregning, da du kan få dekt dette, og boutgifter. Anonymkode: fec35...582 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2019 #14 Skrevet 21. mars 2019 Undersøk også om du kan søke om bostøtte. Lånekassen har en regel om at lånet slettes dersom man blir arbeidsufør. Anonymkode: 9260a...0a4 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2019 #15 Skrevet 21. mars 2019 Her er statens veiledende satser. Det kan forekomme variasjoner av dette i forskjellige kommuner - https://www.nav.no/380109/veiledende-retningslinjer-for-økonomisk-stønad Anonymkode: fec35...582 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2019 #16 Skrevet 21. mars 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Undersøk også om du kan søke om bostøtte. Lånekassen har en regel om at lånet slettes dersom man blir arbeidsufør. Anonymkode: 9260a...0a4 Fra sykemeldt til ufør er veien mange år lang da, som oftest. Anonymkode: fec35...582 2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2019 #17 Skrevet 21. mars 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Undersøk også om du kan søke om bostøtte. Lånekassen har en regel om at lånet slettes dersom man blir arbeidsufør. Anonymkode: 9260a...0a4 Blir du varig ufør, kan Lånekassen slette hele eller deler av gjelden din. Du kan få slettet gjeld dersom du blir minst 50 prosent varig ufør, og får varig uføretrygd fra folketrygden. Du kan også ha rett til ettergivelse hvis du får varig uføretrygd fra folketrygden og er minst 40 prosent varig ufør. For å ha rett til å få slettet gjeld på dette grunnlaget må du ha satt fram krav om uføretrygd på et tidspunkt hvor du fikk arbeidsavklaringspenger.https://www.lanekassen.no/ufor_nn Anonymkode: 9260a...0a4
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2019 #18 Skrevet 21. mars 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Fra sykemeldt til ufør er veien mange år lang da, som oftest. Anonymkode: fec35...582 Undersøk i alle fall om muligheten til å få pause fra nedbetaling av studielånet grunnet sykdom. Anonymkode: 9260a...0a4 3
duplexx Skrevet 21. mars 2019 #19 Skrevet 21. mars 2019 Avhengig av hvor gammelt barnet er skal du få supplerende stønad som etter husleie, innbo og strøm skal ligge på mye mer enn 6.000kr i mnd. 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2019 #20 Skrevet 21. mars 2019 Se også: " Hvis du blir langvarig syk og tjener lite, kan du få slettet renter på studielånet for perioden du var syk. Lånekassen kan slette renter som har løpt på lånet ditt i en periode du var syk. Dette skal til for å få slettet renter på grunn av sykdom Du må sende inn søknad om sletting av renter. Du må ha vært syk og, helt eller delvis, ute av stand til å arbeide eller studere i minst tre måneder sammenhengende. Inntekten din må ikke ha vært over inntektsgrensene." Les mer her https://www.lanekassen.no/nb-NO/Tilbakebetaling/sletting-av-renter-og-gjeld/sletting-av-renter1/Sykdom/ Anonymkode: 9260a...0a4 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå