AnonymBruker Skrevet 21. mars 2019 #1 Skrevet 21. mars 2019 Jeg planlegger å flytte til en ny by og ser derfor etter et nytt sted å bo. Men jeg har to innekatter jeg aldri kommer til å kvitte meg med, derfor er jeg avhengig av å få tillatelse til ha dem i ny leilighet. I selveier er ikke dette noe problem, men hva med borettslag? Går det an å legge inn bud med betingelse at jeg får ha kattene? Anonymkode: 25dd4...e12
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2019 #2 Skrevet 21. mars 2019 Sjekk boretsslagets vedtekter og husordensregler, så ser du om det er tillatt med katter og hunder Anonymkode: 04015...59a 3
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2019 #3 Skrevet 21. mars 2019 De fleste borettslag har hjemmeside der du kan laste ned og lese vedtekter og husordensreglene Anonymkode: 04015...59a 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2019 #4 Skrevet 21. mars 2019 Tusen takk for svar. Jeg skal sjekke litt rundt. Det jeg frykter er at det må fås tillatelse av styret før man kan ha dyr, sånn at det vil omtrent bli umulig å komme flyttende med to katter fra før. Men skal sjekke det. Anonymkode: 25dd4...e12 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2019 #5 Skrevet 21. mars 2019 Jeg bor i borettslag i Oslo, og da jeg kom på visning, så jeg flere personer som luftet hunder i området. Spurte også selger om det var lov med hund, og det sa de at det var. Sjekket hjemmesidene til borettslaget, og der sto det at man måtte søke om lov. Siden jeg hadde sett så mange hunder ute, så tenkte jeg at det antageligvis bare var en proforma sak "å søke". Så jeg sendte inn en mail til styreleder i borettslaget (sto navnet hans osv), skrev at jeg skulle flytte til området og hadde hund. Fikk da til svar at beskjeden var mottatt, ansett for å være "søknad" og godkjent. Det var det. Husker ikke om dette var før eller etter at jeg faktisk la inn bud. Anonymkode: 46316...b3d 6
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2019 #6 Skrevet 21. mars 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svar. Jeg skal sjekke litt rundt. Det jeg frykter er at det må fås tillatelse av styret før man kan ha dyr, sånn at det vil omtrent bli umulig å komme flyttende med to katter fra før. Men skal sjekke det. Anonymkode: 25dd4...e12 I mange borettslag var det tidligere ikke tillatt med hunder, men dette har blitt endret i mange borettslag Lykke til! Anonymkode: 04015...59a
Ms. Steele Skrevet 21. mars 2019 #7 Skrevet 21. mars 2019 I borettslaget her så står det i vedtektene at dyrehold ikke er tillatt. Dette er kjempegamle vedtekter som burde ha blitt oppdatert, for flere i styret har både hund og katt og flere andre har hunder. I et annet borettslag som jeg bodde så var det en regel om at man fikk ta med seg dyr som man hadde fra før, men ikke skaffe nye. Selv dette ble ikke overholdt. Vedtektene der var også utdaterte. Ofte er det lurt å høre med selger om hvordan det faktisk er. 2
_popcorn_ Skrevet 21. mars 2019 #8 Skrevet 21. mars 2019 Innekatter er ganske sjeldent noe problem, men enkelte borettslag har i vedtekter at det kun er tillatt med ett dyr pr leilighet. Om det står i vedtekter/husregler at man må søke styret om dyrehold, så sjekk opp hvordan det håndheves, ofte er det mer en formalitet som egentlig bare innebærer at man varsler styret om at man har dyr. Når jeg var på visning så spurte jeg en nabo om hvordan det var med utekatt i borettslaget, den naboen hadde selv både hund og katt. Så jeg la inn bud, og før overtakelse ringte jeg styreleder for å høre om hvordan jeg skulle søke om å få ha med utekatten min, svaret jeg fikk var "åh, ja, det er vi ikke så strenge på, så det er ikke noe problem, dere er begge velkommen til oss" 2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2019 #9 Skrevet 21. mars 2019 Det hender det er en begrensning på ett dyr per husstand, men har du innekatter, er det ganske begrenset hvor mange som skjønner at du har to. Hvis de ikke gjør veldig mye vesen av seg, er det neppe noen av de nærmeste naboene som klager til styret over at du har mer enn en katt. Anonymkode: 4d5ad...506
TMB Skrevet 21. mars 2019 #10 Skrevet 21. mars 2019 (endret) Greit nok at borettslaget har regler på at man ikke kan ha dyr, men hvordan i all verden skal de kunne finne ut at du har katter inne egentlig? Kjør på... Endret 21. mars 2019 av TMB 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2019 #11 Skrevet 21. mars 2019 1 minutt siden, TMB said: Greit nok at borettslaget har regler på at man ikke kan ha dyr, men hvordan i all verden skal de kunne finne ut at du har katter inne egentlig? Kjør på... Lukt. Katter i vinduskarmen. Anonymkode: 4d5ad...506 1
TMB Skrevet 21. mars 2019 #12 Skrevet 21. mars 2019 Lukt? Lukter det katt gjennom ytterveggene? Og det er jo bare å hindre de i å komme til vinduskarmene.. 2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2019 #13 Skrevet 21. mars 2019 Her er det lov med én katt eller én hund per husstand. Man skal egentlig søke styret om lov, men jeg har aldri giddet det. For øvrig er det ikke uten videre slik at man ikke kan ha dyr selv om borettslaget har totalforbud. Det står en del på jussider om dette. Du kan også Google Emmelinedommen for å lese om en sak som gikk helt til Høyesterett. Anonymkode: caa32...0a7 1
_popcorn_ Skrevet 21. mars 2019 #14 Skrevet 21. mars 2019 4 minutter siden, AnonymBruker said: Her er det lov med én katt eller én hund per husstand. Man skal egentlig søke styret om lov, men jeg har aldri giddet det. For øvrig er det ikke uten videre slik at man ikke kan ha dyr selv om borettslaget har totalforbud. Det står en del på jussider om dette. Du kan også Google Emmelinedommen for å lese om en sak som gikk helt til Høyesterett. Anonymkode: caa32...0a7 Emmelinedommen er greit å ha i bakhodet, men samtidig vil borettslaget kunne ha begrensninger på antall. Er ikke jurist da, men kan se for meg at borettslag kan nekte for innekatter i flertall, selv om dem ikke kan nekte en enslig innekatt. Men igjen, hvor strengt reglene rundt dyrehold er er veldig varierende. Det enkleste vil absolutt være å sjekke vedtekter og eventuelt ta en telefon til styret for å høre om hvordan reglene håndheves.
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2019 #15 Skrevet 21. mars 2019 29 minutter siden, TMB said: Lukt? Lukter det katt gjennom ytterveggene? Og det er jo bare å hindre de i å komme til vinduskarmene.. Ved vanskjøtsel begynner det å lukte. Naboer her har hatt katt før det ble lov i borettslaget. Det kunne ikke falle meg inne å klage eller "sladre" på det, så lenge det ikke var noen problemer med det. Sånn er det nok for de fleste. Du skal være ganske nazi før du klager på uproblematisk kattehold. Anonymkode: 4d5ad...506
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2019 #16 Skrevet 21. mars 2019 Borettslaget kan ikke nekte dyrehold med mindre det er til sjenanse for andre beboere. Disse gamle vedtektene er bare tull. Spørsmålet har vært oppe i høyesterett. Om du kjøper leilighet i allergiker-borettslag (vet det finnes et par nybygg på Løren for allergikere), stiller det seg annerledes da disse beboerne er særlig sensitive og det er tydelig i salgsoppgaven. Anonymkode: d4241...6f1 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2019 #17 Skrevet 21. mars 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svar. Jeg skal sjekke litt rundt. Det jeg frykter er at det må fås tillatelse av styret før man kan ha dyr, sånn at det vil omtrent bli umulig å komme flyttende med to katter fra før. Men skal sjekke det. Anonymkode: 25dd4...e12 Som regel burde ikke være problem siden det er innekatter. Jeg bor i borettslag og har to katter, de plager ingen. Mine er og inne hele tiden. Men hos oss må vi signere på at dyrene må ikke være plage for andre. Vi snakker ikke allergi altså. Flere her vet ikke at jeg har katter engang. De er rolige. Tror ikke du skal bekymre det for det. Men det er lurt og sjekke om de tillater dyrehold i det hele tatt, noen har det i sine regler. Det er verre med hund, flere her har måttet kvitte seg med de pga bjeffing hele dagen. Anonymkode: f9013...aa8
Mons Skrevet 22. mars 2019 #18 Skrevet 22. mars 2019 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg planlegger å flytte til en ny by og ser derfor etter et nytt sted å bo. Men jeg har to innekatter jeg aldri kommer til å kvitte meg med, derfor er jeg avhengig av å få tillatelse til ha dem i ny leilighet. I selveier er ikke dette noe problem, men hva med borettslag? Går det an å legge inn bud med betingelse at jeg får ha kattene? Anonymkode: 25dd4...e12 Det er ikke lenge siden vi hadde en tråd om akkurat det samme. (du er kanskje den samme brukeren) Da ble også den samme feilaktige påstanden fremsatt: I en selveier er ikke dyrehold noe problem. I dette tilfellet innekatter. Et styre i et sameie gjør akkurat samme jobben som i et borettslag. De forholder seg til vedtekter, husordensregler, lovene og dommer som berører feltet. I dag er det i utgangspunktet vanskelig å nekte dyrehold med mindre det medfører vesentlig sjenanse for naboene. Eieformen har altså ingen betydning. Hva er bakgrunnen for at du påstår at ditt dyrehold ikke er et problem i selveier?
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #19 Skrevet 25. mars 2019 Jeg har 4 hunder og skal kjøpe meg leilighet. Er det helt umulig i Oslo å få tillatelse til dette? Er så redd for at jeg må kvitte meg med noen av hundene hvis jeg flytter. Anonymkode: c7104...65b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå