AnonymBruker Skrevet 21. mars 2019 #1 Skrevet 21. mars 2019 Det er jo musklene til et dyr... Så hvorfor er det ikke kjøtt? Anonymkode: fb8b8...6f0
stan Skrevet 21. mars 2019 #2 Skrevet 21. mars 2019 Kommer an på hvordan man definerer kjøtt. Det er jo som du skriver musklene i fisk, og sånn sett er det jo kjøtt. Men det er ernæringsmessig forskjell på muskler fra fisk og pattedyr. Særlig er det fettet som er forskjellig. Derfor er det vanlig å skille mellom kjøtt og fisk ernæringsmessig. 4
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2019 #4 Skrevet 21. mars 2019 Det er kjøtt, men ved å bare si fisk så slipper vi blanding og undvendig bruk at tid. Å si at du skal ha fiskekjøtt til middag er jo helt teit. Anonymkode: 62743...8ef 5
I Grosny Skrevet 21. mars 2019 #5 Skrevet 21. mars 2019 Jeg er enig i at fisk er kjøtt, men som Stan nevnte, det er en annen kategori. Allikevel, det går ikke an å bake kjøttkaker av fisk, ikke napoleonskaker heller for den saks skyld.
Chizue Skrevet 21. mars 2019 #6 Skrevet 21. mars 2019 1 minutt siden, I Grosny skrev: Jeg er enig i at fisk er kjøtt, men som Stan nevnte, det er en annen kategori. Allikevel, det går ikke an å bake kjøttkaker av fisk, ikke napoleonskaker heller for den saks skyld. Fiskekaker! 5
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2019 #7 Skrevet 21. mars 2019 Fiskekjøtt er faktisk en sykdom. Musklene svekkes pga mangelsykdom, blir blek og mister styrke. Anonymkode: 457e2...136
stan Skrevet 21. mars 2019 #8 Skrevet 21. mars 2019 Språket er ikke bestandig logisk. Frukt har fruktkjøtt selv om det ikke er muskler. Kjøttmeis er ikke spesielt muskuløs, men synger "kjøtt - kjøtt". 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2019 #9 Skrevet 21. mars 2019 Det er noen på Instagram som hashtagger bilder av fiskeretter med #meatfreemonday - det er helt misforstått og litt pinlig spør du meg. Fisk er kjøtt, vegetarianere spiser følgelig ikke fisk, men for vanlige altetere er det selvsagt hensiktsmessig å skille også mellom kjøtt og fisk, eller mellom rødt kjøtt, hvitt kjøtt/fjærkre og fisk/skalldyr om man vil være enda mer nyansert. Anonymkode: 8a03a...aaa 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2019 #10 Skrevet 21. mars 2019 Det er jo fiskekjøtt. Men kjøttet er helt annerledes sammensatt, noe du ser når fisk blir kokt. Fiskekjøtt danner flak. Anonymkode: 2cdc7...4ea
Påkrevd Skrevet 21. mars 2019 #11 Skrevet 21. mars 2019 Det er som Stan sier, ganske stor ernæringsmessig forskjell, derfor er det en grei løsning å skille mellom kjøtt og fisk. Men begge deler er egentlig kjøtt. Hvis man står med en fisk foran seg og skal skjære i den, så er det kjøtt man skjærer i. Det finnes ingen andre ord for det. 2
Påkrevd Skrevet 21. mars 2019 #12 Skrevet 21. mars 2019 4 minutter siden, I Grosny skrev: Jeg er enig i at fisk er kjøtt, men som Stan nevnte, det er en annen kategori. Allikevel, det går ikke an å bake kjøttkaker av fisk, ikke napoleonskaker heller for den saks skyld. Bløtkake må da ihvertfall gå an. De lever jo i vann. 2
Påkrevd Skrevet 21. mars 2019 #13 Skrevet 21. mars 2019 4 minutter siden, stan skrev: Språket er ikke bestandig logisk. Frukt har fruktkjøtt selv om det ikke er muskler. Kjøttmeis er ikke spesielt muskuløs, men synger "kjøtt - kjøtt". Hmm, heter det da kjøttmeis på russisk, i og med at fuglene sier det samme der? Eller synger de «Говядина Говядина» der borte? Kan jo hende det, i og med at engelske griser sier «oink», og ikke «nøff» som våre griser. 😂😜
Sirah Skrevet 21. mars 2019 #14 Skrevet 21. mars 2019 Dette er faktisk et godt spørsmål. Jeg kjenner flere vegetarianere som ikke spiser kjøtt-kjøtt, men som ikke tenker seg om to ganger før de kaster seg over en fiskemiddag. Hvorfor er det bedre å drepe en laks enn en ku? Fordi kua er søt og laksen ser ut som en..... fisk Dette har jeg lurt oppriktig på mange ganger.
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2019 #15 Skrevet 21. mars 2019 20 minutter siden, Sirah skrev: Hvorfor er det bedre å drepe en laks enn en ku? Fordi kua er søt og laksen ser ut som en..... fisk Dette har jeg lurt oppriktig på mange ganger. Det må du nok bare fortsette å lure på. Vegetarisme og logikk er inkompatible. Anonymkode: 44fcf...7b3
Påkrevd Skrevet 21. mars 2019 #16 Skrevet 21. mars 2019 (endret) 1 time siden, Sirah skrev: Dette er faktisk et godt spørsmål. Jeg kjenner flere vegetarianere som ikke spiser kjøtt-kjøtt, men som ikke tenker seg om to ganger før de kaster seg over en fiskemiddag. Hvorfor er det bedre å drepe en laks enn en ku? Fordi kua er søt og laksen ser ut som en..... fisk Dette har jeg lurt oppriktig på mange ganger. Det diskuteres i det vide og brede hvor mye smerte/frykt/stress osv. en fisk føler i forhold til f. eks en ku. Mange tenker at en ku lider mer enn fisk. Så er det jo det ernæringsmessige. Mange vegetarianere spiser som de gjør av den grunn også, og da er det tross alt bedre å ha et kosthold basert på fisk enn på kjøtt. Endret 21. mars 2019 av Påkrevd
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2019 #17 Skrevet 21. mars 2019 Fiskekjøtt er et ord, men i dagligtale snakker vi om å spise fisk. Da er det med kjøtt ofte implisitt. Skal vi spise torsketunger, lever eller rogn, er det gjerne det som blir spesifisert. Anonymkode: 6783b...d18
Sirah Skrevet 21. mars 2019 #18 Skrevet 21. mars 2019 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det må du nok bare fortsette å lure på. Vegetarisme og logikk er inkompatible. Anonymkode: 44fcf...7b3 Ja disse er vegetarianere pga dyrevelferd. Er det som skurrer for meg. 13 minutter siden, Påkrevd skrev: Det diskuteres i det vide og brede hvor mye smerte/frykt/stress osv. en fisk føler i forhold til f. eks en ku. Mange tenker at en ku lider mer enn fisk. Så er det jo det ernæringsmessige. Mange vegetarianere spiser som de gjør av den grunn også, og da er det tross alt bedre å ha et kosthold basert på fisk enn på kjøtt. Ja vet at det er en stor diskusjon som ingen hittill har klart å gi meg noe fornuftig svar på. Har til og med spurt veterinærer. Ja, ernæringsmessig er det nok veldig lurt, absolutt Det jeg sånn sett stusser på er at man er vegetarianer pga dyrevelferd og så spiser man gladelig fisk. Men for all del, de må gjøre som de vil for min del
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2019 #19 Skrevet 21. mars 2019 23 minutter siden, Påkrevd said: Det diskuteres i det vide og brede hvor mye smerte/frykt/stress osv. en fisk føler i forhold til f. eks en ku. Mange tenker at en ku lider mer enn fisk. Så er det jo det ernæringsmessige. Mange vegetarianere spiser som de gjør av den grunn også, og da er det tross alt bedre å ha et kosthold basert på fisk enn på kjøtt. Fisk regnes som sunnere enn kjøtt, men det er mange fler som reagerer allergisk/intolerant overfor fisk enn kjøtt. Og jo mer man spiser av en matvare, desto større er faren for å utvikle intoleranse overfor den matvaren. En passelig blanding av ulike matvarer tror jeg er bra. Anonymkode: 6783b...d18
Påkrevd Skrevet 21. mars 2019 #20 Skrevet 21. mars 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Fisk regnes som sunnere enn kjøtt, men det er mange fler som reagerer allergisk/intolerant overfor fisk enn kjøtt. Og jo mer man spiser av en matvare, desto større er faren for å utvikle intoleranse overfor den matvaren. En passelig blanding av ulike matvarer tror jeg er bra. Anonymkode: 6783b...d18 Ja, jeg vil nå tro at de som ikke tåler fisk, heller ikke spiser det. Og jeg burde i så fall vært hyperallergisk mot bringebærsyltetøy for lenge siden😂 Helt enig, et godt balansert kosthold med alle matgrupper inkludert er nok det beste. Selv spiser jeg alt, men hadde ikke daua om brokkoli ble utryddet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå