Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

Sønnen min skal begynne på folkehøgskole til høsten 

Han har nylig fått innvilget uføretrygd.

Vet noen om han har krav på noe økonomisk støtte å gå der?

Koster 12000-13000 pr måned.

Kan bli dyrt.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hei.

min bror er ung ufør, og er på folkehøyskole for øyeblikket. Han mottar støtte fra lånekassen. Tror ikke dette var noe problem, men det var min mor som fikset dette da hun er vergen hans. 

Anonymkode: 397b0...19d

• Liker 2
Skrevet (endret)

Dette ville jeg forhørt meg med nav om. Selv om det er folkehøyskole så kan det tolkes som at han er frisk nok til å være i aktivitet, så kunne han vel ha jobbet isteden de timene han skal være på skolen.

All utdannelse, inkl folkehøyskole må forsåvidt godkjennes av nav først når er ufør. Så det er ikke bare å begynne på skole. 

Endret av tussi84
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Folkehøgskole er jo full pakke med kost og losji, så det han trenger er vel lommepenger... å forbi si det sånn så er det vel mulig for han å betale selv med uføretrygden? Eller rett og slett ringe Lånekassen å høre med dem?

Anonymkode: a0190...0b0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mottar man trygd når man får penger av lånekassen? Det er ingen som går på folkehøgskole som har tid til jobb, og jeg trodde trygd kompenserte for jobb? Man får jo penger fra lånekassen for å gå på skole, blir rart om man skal få penger av lånekassen hver mnd i tillegg til trygd?

Anonymkode: 77985...f25

• Liker 5
Skrevet

Du burde heller stille spørsmål med om han orker å gå på skole og bo med masse andre mennesker hver dag, men ikke kan jobbe? 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Til dere som mener at det er rart å kunne gå på folkehøyskole men ikke kunne jobbe. 

Folkehøyskole er så mangt. Noen skoler er tilrettelagt for mennesker med funksjonshemming, og folkehøyskoler er i tillegg ment å utvikle sosialt og personlig, ikke nødvendigvis med tanke på videre yrke. 

For meg var folkehøyskole det året som formet meg mest som person. Selvtillitt og sosial kompetanse fikk en oppsving. 

På folkehøyskole kan man bo på enerom, og det er for mange en forberedelse til å bo for seg selv. 

Om man kan få noe økonomisk støtte utover uføretrygd tror jeg ikke, men jeg vet ikke. Ta kontakt direkte med skolen er mitt tips, de kan guide deg videre til riktig instans 😊👍

Anonymkode: a96ea...6db

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, ikkevoksen skrev:

Du burde heller stille spørsmål med om han orker å gå på skole og bo med masse andre mennesker hver dag, men ikke kan jobbe? 

Seriøst? Du kan ikke sammenligne folkehøyskole med utdanning og jobb.

Mange folkehøyskoler tilrettelegger for folk med funksjonshemminger og særskilte behov. For de er det sosiale behovet og det å kunne klare seg selv ut i fra sine forutsetninger, målet med å gå på fhs.

Anonymkode: eff0c...071

• Liker 7
Skrevet

12-13.000 i mnd? Seriøst?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
54 minutter siden, tussi84 skrev:

All utdannelse, inkl folkehøyskole må forsåvidt godkjennes av nav først når er ufør. Så det er ikke bare å begynne på skole. 

Dette stemmer ikke lenger. Nå er det fritt frem.

Inntil videre ...

Anonymkode: 328ff...2ba

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Som enslig, ung ufør, har man vel utbetalt ca 17.000 i måneden etter skatt. Det burde gå helt fint.

Anonymkode: cbaf6...548

• Liker 7
Skrevet

Han kan søke studielån. Tror ikke han har rett til borteboerstipend, men fullført FHS gir rett til å få omgjort deler av lånet til stipend på samme måte som høyere utdanning. 

Men 12-13.000 per måned?? Er det virkelig blitt så dyrt?  

• Liker 1
Skrevet

Det gir ingen mening at han skal ha rett på studielån i tillegg til uføretrygd. Skal han ha 25000 kr i mnd utbetalt da til sammen? 17000 i uføre og 8000 i studie lån? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, tussi84 skrev:

Det gir ingen mening at han skal ha rett på studielån i tillegg til uføretrygd. Skal han ha 25000 kr i mnd utbetalt da til sammen? 17000 i uføre og 8000 i studie lån? 

Man får ikke lov å få studielån når man har så mye i inntekt. Det vanlige er at når man går på folkehøgskole så lever man av studielånet. Man har ikke tid til å jobbe i tillegg, men man får alt mat og opphold dekket av skolen. Er jo helt hinsides at man skal kunne få trygd oppå studielån. Trygd er vel som kompensasjon for jobb? Når man går gå skole jobber man ikke - ergo man skulle ikke trenge å få trygd, da det er dette studielånet er beregnet for? Skal alle andre på skolen leve av studielån og denne gutten få en mndlønn i tillegg? 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Man har vel rett på studielån, men ikke nødvendigvis rett til å få omgjort maksimalt til stipend?

Endret av Ullvott
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, tussi84 skrev:

Det spiller ingen rolle hva du synes om den saken. Det er fullt mulig å ta opp stuiedelån ved siden av å ha uføretrygd. 

Anonymkode: a73b3...b93

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man får ikke lov å få studielån når man har så mye i inntekt. Det vanlige er at når man går på folkehøgskole så lever man av studielånet. Man har ikke tid til å jobbe i tillegg, men man får alt mat og opphold dekket av skolen. Er jo helt hinsides at man skal kunne få trygd oppå studielån. Trygd er vel som kompensasjon for jobb? Når man går gå skole jobber man ikke - ergo man skulle ikke trenge å få trygd, da det er dette studielånet er beregnet for? Skal alle andre på skolen leve av studielån og denne gutten få en mndlønn i tillegg? 

Joda, men det blir ikke omgjort til stipend. 

Anonymkode: a73b3...b93

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

trygden hans betaler vel de 12-13 000 det koster å gå der? Jeg er ikke ufør og da jeg gikk på folkehøyskole fikk vi en liten sum hver mnd fra lånekassen. Alt ble omgjort til stipend. Men dette er 20år siden så Lånekassen har sikkert blitt strengere. Tilogmed unge og dumme meg stusset over at vi fikk stipend fra Lånekassen den gangen. 

Anonymkode: 608b4...79f

Skrevet

Det er en generell regel at man ikke kan motta støtte fra NAV og Lånekassen samtidig, men jeg kan ikke uttale meg sikkert når det er snakk om en som er uføretrygdet. 

Men når det er sagt koster ikke FHS 12-13000 i mnd. Du betaler vel drøye 100 000 til sammen, og mye av det omgjøres til stipend dersom året blir godkjent.

Skrevet
7 timer siden, bobleplast_ skrev:

Det er en generell regel at man ikke kan motta støtte fra NAV og Lånekassen samtidig, men jeg kan ikke uttale meg sikkert når det er snakk om en som er uføretrygdet. 

Men når det er sagt koster ikke FHS 12-13000 i mnd. Du betaler vel drøye 100 000 til sammen, og mye av det omgjøres til stipend dersom året blir godkjent.

Det du skriver stemmer ikke, det kommer an på hvilken stønad man mottar. Er det dagpenger eller sosialstønad kan man som regel ikke motta stønad fra lånekassen. Eller studere i det hele tatt. AAP kan kombineres med studielån dersom studiene er godkjent som aktivitet av NAV. 

Uføretrygd er jeg litt usikker på, men jeg tror ikke NAV blander seg bort i det i det hele tatt.

Lånekassen gir studielån selv om han har inntekt, men inntekt over en viss størrelse fører til at han ikke får omgjort deler av lånet til stipend slik det vanligvis er.

Har hatt barn på folkehøgskole i fire år de siste fem årene. Vi undersøkte mange skoler og den totale prisen varierte ganske mye, selvom det faste mnd beløpet stort sett lå mellom 5-7K. krav til dyrt tilleggsutstyr, reisepenger osv.gjoede at noen skoler ble veldig dyre totalt.

Dersom  linjen/funksjonshemmingen  krever mye tilrettelegging, ekstra personell, enerom osv kan det sikkert bli kostbart.

NAV kan gi støtte til folkehøgskole for funksjonshemmede, men vet ikke hvordan det er når man allerede har fått innvilget uføretrygd. Jeg undersøkte da min eldste skulle reise, men hun hadde ikke alvorlig nok funksjonshemning. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...