Gå til innhold

Hvor aktive skal barn være i dag?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har satt en grense på max to treningsaktiviteter i uken, med to ulike sportsgren. Barnet har fulle dager i barnehage. Og på toppen av alt kommer det bursdager omtrent hver uke, i tillegg til andre aktiviteter som skjer av og til på helg. Vi voksne føler at vi ikke gjør annet enn å kjøre barnet til aktiviteter. Det opptar mye av tiden.. Og med to mindre søsken vi det bare dobles opp med aktiviteter.

Etter hva jeg kan se så bruker foreldre på dette stedet all fritiden sin på barns aktiviteter. Dette gjør at listen blir lagt høyere for oss, med press som resultat. Barnet vårt hadde jo helst sett at det var aktiviteter hver dag, om det hadde fått bestemme. Men vi ser jo det at barnet blir slitent og fryktelig irritabel i hjemmet. Vi gjør jo nesten ikke annet enn å fly til aktiviteter.. Møter desverre på lite forståelse fra andre mødre, som strekker seg langt for at barna skal bli med på alt. Det er blitt den nye status dette, og mødrene ser ikke ut til å ha annet å gjøre enn å dra på aktiviteter med barna. Har snakket med fedre som forteller at de ikke har noe fritid igjen pga dette. 

Nå ser vi fram til sommerferien, hvor vi kan reise vekk og bestemme over tiden vår som familie. Det å få litt tid sammen, lage mat, se film, spille spill, snakke sammen etc..; er utrolig hellig for oss. 

Hvordan er det med dere?

Anonymkode: ba844...eb4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De skal være så aktive som dere foreldre bestemmer, og som de orker og/eller ønsker. Verken mer eller mindre. Jeg har to barn i barneskolen, og den ene orker fulle uker og kommer mer energisk og gladere hjem ETTER fotballtrening på kvelden enn da hun dro og var litt sliten. Den andre blir mye mer sliten av bare skole, og må ta det helt rolig hele dagen etter en tur i svømmehallen eller en bursdag. Han går på én aktivitet, trenger mer søvn, mer rutiner og mer "egentid". Han også foreslår kampsport og tennis og teater og dans, men er i bunn og grunn fornøyd med svømming dette semesteret.

Hva trenger du forståelse fra andre mødre til? De tvinger dere da vel ikke?

Anonymkode: bcdda...26a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De trenger ikke aktiviteter i barnehagealder. De er slitne etter en lang dag i barnehagen og trenger hvile og tid med foreldrene.

Anonymkode: ccbf3...38c

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De skal være så aktive som dere foreldre bestemmer, og som de orker og/eller ønsker. Verken mer eller mindre. Jeg har to barn i barneskolen, og den ene orker fulle uker og kommer mer energisk og gladere hjem ETTER fotballtrening på kvelden enn da hun dro og var litt sliten. Den andre blir mye mer sliten av bare skole, og må ta det helt rolig hele dagen etter en tur i svømmehallen eller en bursdag. Han går på én aktivitet, trenger mer søvn, mer rutiner og mer "egentid". Han også foreslår kampsport og tennis og teater og dans, men er i bunn og grunn fornøyd med svømming dette semesteret.

Hva trenger du forståelse fra andre mødre til? De tvinger dere da vel ikke?

Andre mødre ser ned på oss om vi ikke er med på alt.

AnonymBruker
Skrevet

Aktiviteter etter bhg?

Anonymkode: e18ad...a3c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da må man stå opp for seg selv, og sette sine grenser. Det er de som har et problem, ikke dere. Dere bestemmer hvor mange aktiviteter barna skal være med på. Så hva om de andre mødrene ser ned på dere? Det handler om å stå i presset, ikke bry dere hva de andre mødrene tenker.

Anonymkode: d2257...9d8

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da må man stå opp for seg selv, og sette sine grenser. Det er de som har et problem, ikke dere. Dere bestemmer hvor mange aktiviteter barna skal være med på. Så hva om de andre mødrene ser ned på dere? Det handler om å stå i presset, ikke bry dere hva de andre mødrene tenker.

Anonymkode: d2257...9d8

Nettop - om dere som foreldre og rollemodeller ikke kan stå i mot presset og ta valg som er best for dere og deres familie, hvordan skal det gå med barna når de vokser opp og står i situsjoner hvor de opplever press på å gjøre som alle andre, press til å være med å mobbe eller press til å prøve alkohol, røyk eller narkotika? 

Anonymkode: f93bf...56b

• Liker 1
Skrevet

Aldri følt noe press på det, særlig ikke i barnehagealder. Mine hadde ingen aktiviteter da de gikk i bhg, dvs mellomste var med på klatringen til eldste en kveld i uka da h*n gikk siste året i bhg, men det er det. 

AnonymBruker
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På hvilken måte da? Hvorfor bryr dere dere om sånt? Se ned på dem tilbake da vel. 

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nettop - om dere som foreldre og rollemodeller ikke kan stå i mot presset og ta valg som er best for dere og deres familie, hvordan skal det gå med barna når de vokser opp og står i situsjoner hvor de opplever press på å gjøre som alle andre, press til å være med å mobbe eller press til å prøve alkohol, røyk eller narkotika? 

Anonymkode: f93bf...56b

Helt sant :) Og veldig viktig sakt. Det er jo dette vi ønsker å gjøre, nemlig legge an føringen selv i vårt liv. 

Det er jo ikke slik at barnet vårt blir direkte nektet å få bli med på spesifikke aktiviteter. Men h*n får velge max to ulike treningsaktiviteter. Synes det er akkurat passe :) Bursdager, lekebesøk og spontane aktiviteter på helg som ski, lekeland osv; synes jeg er rikelig. 

Skrevet

Barn bør være aktive hver dag, løpe, klatre og leke. Men organisert aktivitet er helt unødvendig når de er i barnehagealder. Gjør det dere og barnet trives med, ikke det andre mener at dere burde.

AnonymBruker
Skrevet

Vi har bare en aktivitet etter barnehagen. Det holder lenge. 

Anonymkode: c27f0...70f

• Liker 1
Gjest BearMama
Skrevet

Har ikke slått meg med faste aktiviteter i bhg? Holder med en tur på lekeplassen. Kanskje noe gymlek i helgene.

Fritidsaktivtet er mer relevant når han starter på barneskolen om det er noe han får interesse for.

Skrevet

Siste året i bhg hadde vi EN aktivitet en dag i uka. Det gikk fint! 

Nå fyller hun 14 i år og trener fire dager i uka, men det blir en helt annen situasjon enn da hun gikk i barnehagen. 

Sett ned foten overfor deg selv. Ungene takker dere ikke for at dere er utbrent før de begynner på skolen! 

AnonymBruker
Skrevet

Vi tilhører nok den mer aktive delen av gjengen, fordi det passer for oss. Hva andre gjør- om de gjør mye, lite, eller overhodet ingenting- mener jeg ingenting om, jeg antar alle tar de valg som passer seg og sine. Familier er forskjellige, så at det skal være noe press om å gjøre alt likt synes jeg er rart.

Anonymkode: 363ad...798

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Aktiviteter etter bhg?

Anonymkode: e18ad...a3c

Det er da helt vanlig! Sønnen min gikk på turn og røde kors de to siste årene i bhg,gikk helt fint det!

Anonymkode: a8b6c...af5

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har satt en grense på max to treningsaktiviteter i uken, med to ulike sportsgren. Barnet har fulle dager i barnehage. Og på toppen av alt kommer det bursdager omtrent hver uke, i tillegg til andre aktiviteter som skjer av og til på helg. Vi voksne føler at vi ikke gjør annet enn å kjøre barnet til aktiviteter. Det opptar mye av tiden.. Og med to mindre søsken vi det bare dobles opp med aktiviteter.

Etter hva jeg kan se så bruker foreldre på dette stedet all fritiden sin på barns aktiviteter. Dette gjør at listen blir lagt høyere for oss, med press som resultat. Barnet vårt hadde jo helst sett at det var aktiviteter hver dag, om det hadde fått bestemme. Men vi ser jo det at barnet blir slitent og fryktelig irritabel i hjemmet. Vi gjør jo nesten ikke annet enn å fly til aktiviteter.. Møter desverre på lite forståelse fra andre mødre, som strekker seg langt for at barna skal bli med på alt. Det er blitt den nye status dette, og mødrene ser ikke ut til å ha annet å gjøre enn å dra på aktiviteter med barna. Har snakket med fedre som forteller at de ikke har noe fritid igjen pga dette. 

Nå ser vi fram til sommerferien, hvor vi kan reise vekk og bestemme over tiden vår som familie. Det å få litt tid sammen, lage mat, se film, spille spill, snakke sammen etc..; er utrolig hellig for oss. 

Hvordan er det med dere?

Det vil alltid være noen som mener du lever på en feil måte. For meg høres det ut som galskap å ha tre barn og legge opp til 6 aktiviteter i uken for familien til sammen. Kanskje jeg er en av naboene dine ..? Poenget mitt er ikke at du skal føle på enda mer fordømmelse, men nettopp få deg til å innse at å jakte på folks innbilte anerkjennelse for hvordan du velger å organisere hverdagen din er bare tull. Minst halvparten av alle du møter vil være helt uenig i valgene dine - uansett hva du gjør. Det må man bare lære seg å leve med.

Du sier at du ser det blir mye for barnet, men at du føler du må gjøre det for å ikke bli fordømt. Smak litt på det. For at Turid (42) skal nikke anerkjennende til deg i en barnebursdag hvor du nevner at barnet ditt (4) er med på to aktiviteter, skal barnet ditt kjenne manglende ro og hvile flere dager i uken.

Det gir ingen mening.

Anonymkode: 1d332...888

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...