Gå til innhold

Europeisk helsetrygdkort i Hellas, erfaringer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har brukt det i Hellas og som kan si si noe om hvordan det gikk? Viser man bare kortet? Hvor mye måtte du betale og for hva? 

Anonymkode: c2722...355

AnonymBruker
Skrevet

Hva har skjedd? Hvorfor trenger du helsehjelp? Har du ikke reiseforsikring i tillegg?

Anonymkode: 20653...79f

AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva har skjedd? Hvorfor trenger du helsehjelp? Har du ikke reiseforsikring i tillegg?

Ikkenoe har skjedd. Men det er jo et tilbud vi har for å ta med til utlandet. Jeg har ikke brukt det før, men lurer på åssen det funker i praksis. 

Skrevet

Lurer selv på dette.

AnonymBruker
Skrevet

I praksis betyr i praksis. Altså ikke noe jeg kan Google meg frem til på en offesiell side. Hadde nettopp Google før jeg stilte Spm fordi det ikke sto der hvordan enkeltpersoner hadde opplevd det. 

9 hours ago, AnonymBruker said:

Alt dette finner du jo ved å google.

https://helsenorge.no/turist-i-utlandet/europeisk-helsetrygdkort

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dersom du har reiseforsikring betaler du vel ikke noe, da eventuelle egenandeler ved sykehusinnleggelse eller bruk av offentlige helsetjenester da dekkes av reiseforsikringen.

Anonymkode: 1fe3b...bef

AnonymBruker
Skrevet

Får du halsbetennelse kommer du deg til legen og får gjerne noen medisiner. 

Ramler du ned et stup og brekker masse bein kommer du på sykehus, men kan godt hende du blir skysset videre fra det nærmeste fordi du kun har dette kortet og ingen forsikring. 

Og der ligger du til du kommer deg hjem for egen maskin. 

Har du reiseforsikring flyr de deg hjem i ambulansefly om det trengs. 

Jeg klarer bare ikke forstå at noen vil spare de hundrelappene og tror det skal gå fint. For å si det sånn, jeg bidrar ikke til noe spleis på idioter som sitter strandet og skadet i utlandet uten forsikring!! 

Anonymkode: ae73c...bd5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har brukt helsetrygdkortet to ganger i Hellas, begge ganger på offentlig sykehus. Begge gangene trengte jeg spesialist, og fikk det på 10-20 minutter. Fikk god hjelp, viste kortet og betalte ikke en euro. Hos en privat lege er det annerledes, da må du betale konsultasjonen, de har ikke avtale med det offentlige.

Vær klar over at om du blir innlagt på gresk sykehus, forventes det at slektninger kommer med mat, rent sengetøy, følger deg på do og vasker deg. Men den medisinske kompetansen er det ikke noe å si på.

Anonymkode: bccdd...326

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke direkte relevant for spørsmålet, men:

Husk at en vanlig reiseforsikring også dekker ansvar. Dette betyr at dersom du blir ansvarlig for skade på en annen person ved et uhell, vil forsikringen dekke dette. Her snakker vi fort om millionbeløp, så selv om slike uhell er sjeldne, vil jeg si at forsikringen er verdt pengene. Reiseforsikringen dekker også tyveri, men dette blir normalt ikke de enorme summene.

Anonymkode: d366c...e1d

Skrevet

Det holder ikke med helsetrygdekort i Hellas, man må ha reiseforsikring i tillegg. Med helsetrygdekortet kommer man seg til leger og sånt uten problemer, men det er ikke nok hvis man havner i en skikkelig ulykke. Eller, det gir deg jo rett på behandling da, men man står selv økonomisk ansvarlig for behandlingen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...