Gå til innhold

Dere som er hjemmeværende med 1 åringen, gir dere barnet oppmerksomhet hele tiden?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Eller leser dere f eks en bok av og til mens barnet leker? 

Sitter dere på gulvet med barnet hele tiden? 

Er dere ute daglig?

Anonymkode: af555...b63

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ser litt tv i bakgrunn nå og da, men med en aktiv og løpende 1åring er det ikke mye tid. Mye ute når været er godt. 

Anonymkode: 4fc91...2fe

Skrevet

Jeg gjorde nok det stort sett hele tiden, ja. Satt veldig mye på gulvet med barnet. Fikk i alle fall aldri tid til å sitte og lese en bok for meg selv.  Satt isteden med barnebøker sammen med småen og pekte og forklarte. Han elsket å bli lest for, kjempeglad i bøker fra han var bitteliten baby.

Om vi var ute daglig? Det tror jeg ikke. Veldig ofte ute, ja, men ikke hver eneste dag uansett vær. Men gikk mye turer med barrnet i vognen fordi han sovnet så godt da og sov lenger enn vanlig inne. Sov så lenge vognen var i bevegelse. Men hadde et "ørebarn" med mye øreverk og feber, og da bør man jo holde seg inne eller ta det med ro. 

Var hjemme med småen til han var 16 mnd.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

"lese bok" :overrasket:. Da jeg var hjemme , gikk vi ut hver dag ja, prøvde å gå til samme lekeplass til samme tid slik at vi møtte ofte de samme andre menneskene der i sandkassa. Timet det med soving. Gikk nesten hver dag en liten tur på butikken, så de dagene med ekstra dårlig vær ble det med det. Prøvde å ha litt program de fleste hverdager, slik at vi kom oss ut: lekegruppe mandag, babysang tirsdag, biblioteket onsdag, møte venninne torsdag, den type ting. Noen ganger var det for eksempel. "tur til posthuset" som var dagsprogrammet. Hjemme brukte jeg litt lekegrind i akkurat ettårsalderen.
Men altså: HVIS/når barnet faktisk lekte, med duplo eller kjøkkenting eller noe, så gjorde jeg jo hva som helst annet, gjerne middagslaging, klesvask osv.

Anonymkode: 46356...d4a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke tid til å lese bok men satt ikke konstant å lekte med de heller. Gjorde husarbeid mens barnet lekte. Ellers går det mye ut rutiner. Stå opp, stell, spising, rydding, leking, ut og gå tur/åpen barnehage /lekeplass/ærender m. m. Soving, stell, mating igjen osv. Og sånn gikk nu dagan. 

Anonymkode: 9768b...623

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde ikke tid til å lese bok men satt ikke konstant å lekte med de heller. Gjorde husarbeid mens barnet lekte. Ellers går det mye ut rutiner. Stå opp, stell, spising, rydding, leking, ut og gå tur/åpen barnehage /lekeplass/ærender m. m. Soving, stell, mating igjen osv. Og sånn gikk nu dagan. 

Anonymkode: 9768b...623

Ja godt å høre at du gjorde husarbeid samtidig. Da slipper jeg å få dårlig samvittighet. 

AnonymBruker
Skrevet

Barnet mitt trivdes med å leke litt alene en gang i blant, og jeg fikk gjort husarbeid. Ville barnet ja oppmerksomhet, fikk hun det selvsagt. 

Anonymkode: 15e3c...73b

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnet mitt trivdes med å leke litt alene en gang i blant, og jeg fikk gjort husarbeid. Ville barnet ja oppmerksomhet, fikk hun det selvsagt. 

Anonymkode: 15e3c...73b

Ja selvsagt. 

Skrevet

Jeg gir henne ikke oppmerksomhet eller sitter på gulvet med henne hele tiden men mye. Kan bare glemme og lese en bok, men gjør litt husarbeid, ser litt på TV osv. Vi er ute nesten hver dag, enten og leker eller triller en tur. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg ga ikke oppmerksomhet hele tiden da jeg var hjemme. Vi hadde nettopp flyttet inn i nytt hus så det var mye arbeid å gjøre, så jeg hadde derfor ikke noe tid for å lese bok. Men du kan altså gjøre det med god samvittighet. Jeg synes det er bare bra for barna å lære seg å leke alene også og ikke bli underholdt hele tiden. Vi var ikke ute hver dag heller. 

Anonymkode: e55e6...547

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Av og til mens barnet leker så får jeg tatt oppvasken, vasket klær rydda litt. Kanskje jeg får spist et måltid uten å dele halve brødskiva med barnet. 

Men lese en bok mens barnet leker får jeg ikke gjort. Den tiden barnet sover gjør jeg annen husvask eller tar en dusj. Når barnet har lagt seg for kvelden så hviler jeg, ordner til neste dag og legger meg tidlig. 

Anonymkode: faa81...e33

AnonymBruker
Skrevet

Vi er ute stort sett hver dag, dersom været ikke er helt krise. Enten før eller etter hvil.

Når hun leker fint på gulvet hender det at jeg har TV’en på litt i bakrunn. Ellers gjør jeg jo en del husarbeid samt middagslaging ol. Syns det er viktig at barnet lærer å leke en stund for seg selv inni mellom og at hun ikke får oppmerksomhet hele tiden. Når det er sakt så bruker jeg jo også MYE tid sammen med henne i lek og læring i løpet av en dag likevel. 

Anonymkode: 05dc7...de7

Skrevet

Jeg er hjemme med en på 11 mnd, og jeg sitter ikke og leker med ham på gulvet hele tiden, nei. Han leker selv i større og mindre grad, avhengig av dagsformen, liker også å leke med søsknene når de er hjemme. Og vil gjerne være med på huslige sysler. Elsker å se på at jeg rydder ut av oppvaskmaskinen eller støvsuger. Hvis han vil ha mye nærkontakt og jeg gjerne skulle gjort noe spesielt, tar jeg ham ofte i bæresjal på ryggen mens jeg farter rundt i huset. Han sover aldri på dagen uten at jeg gjør noe aktivt, som å gå tur eller bysse ham i fanget, så jeg har ikke noe ledig tid i sovestunden. Men jeg ville nok uansett ikke valgt det sånn at jeg satt og lekte med barnet hele dets våkne tid og så løp rundt som et pisket skinn mens han sov, for å rekke alt jeg skulle gjøre. 

Nå har ikke jeg det mest aktive klatrebarnet, så det hender rett som det er at jeg setter meg med en kaffe og strikketøy mens han leker. Har over hodet ingen dårlig samvittighet for det.

Vi er stort sett ute en tur hver dag, men har foreløpig ikke vært ute og lekt, siden det er snø og han heller ikke går, så vi går da med vogn eller bæretøy.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, Vera Vinge skrev:

Jeg er hjemme med en på 11 mnd, og jeg sitter ikke og leker med ham på gulvet hele tiden, nei. Han leker selv i større og mindre grad, avhengig av dagsformen, liker også å leke med søsknene når de er hjemme. Og vil gjerne være med på huslige sysler. Elsker å se på at jeg rydder ut av oppvaskmaskinen eller støvsuger. Hvis han vil ha mye nærkontakt og jeg gjerne skulle gjort noe spesielt, tar jeg ham ofte i bæresjal på ryggen mens jeg farter rundt i huset. Han sover aldri på dagen uten at jeg gjør noe aktivt, som å gå tur eller bysse ham i fanget, så jeg har ikke noe ledig tid i sovestunden. Men jeg ville nok uansett ikke valgt det sånn at jeg satt og lekte med barnet hele dets våkne tid og så løp rundt som et pisket skinn mens han sov, for å rekke alt jeg skulle gjøre. 

Nå har ikke jeg det mest aktive klatrebarnet, så det hender rett som det er at jeg setter meg med en kaffe og strikketøy mens han leker. Har over hodet ingen dårlig samvittighet for det.

Vi er stort sett ute en tur hver dag, men har foreløpig ikke vært ute og lekt, siden det er snø og han heller ikke går, så vi går da med vogn eller bæretøy.

Høres ut som en fin balansert hverdag 😍 Kanskje jeg må lære meg ryggbæring.

• Liker 1
Skrevet (endret)
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som en fin balansert hverdag 😍 Kanskje jeg må lære meg ryggbæring.

Kan virkelig anbefale ryggbæring, det blir som å gjøre husarbeid med en sekk på ryggen, og kan ikke sammenlignes med å skulle gjøre det samme med barnet på magen. Jeg liker godt å bære i sjal, men har også selene Manduca og Tula, de kan brukes på rygg og er enkle å bruke😀 

Endret av Vera Vinge
AnonymBruker
Skrevet

Min på 18 mnd leker litt for seg selv mens jeg gjør husarbeid, lager mat. Kan godt sitte i god stolen å drikke pepsi max å slappe av mens hun leker og løper rundt omkring. Har åpen planløsning så ser hun hele tiden.  Opplever at om jeg er med henne hele tiden blir hun overstimulert og irritert fordi jeg innimellom ødelegger lekinga hennes. Hun kommer til meg om hun trenger meg å jeg går bort til henne om jeg ser det er behov for det. Jeg leker masse med hun også, men ser ann hva hun gjør før jeg beslutter hvor jeg setter meg. De må få puste å finne på leker selv uten at vi voksne altid skal sette de i lek.   Slapp av og nyt synet av et kreativt barn som finner på leker selv og synger å ler! Det er den beste tv’n ever! 

Anonymkode: 34031...711

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en liten klegg på 13mnd. Prøver å ikke gi oppmerksomhet hele tiden, men han kommer etter meg hvis det går mer enn to min😅. Etter luren hans prøver vi derfor å komme oss ut og være sosiale, for han blir tydelig lei av å være inne med meg og de samme lekene hver dag. Når både meg og mannen er hjemme samtidig, eller jeg har besøk, har han lettere for å sitte alene og leke en stund. Kanskje fordi vi prater og det skjer noe rundt han? Vi har ikke tv i stuen vi oppholder oss i, så det blir mye radio og musikk som bakgrunnsstøy. 

Anonymkode: 53ac3...78c

AnonymBruker
Skrevet
På 21.3.2019 den 11.58, AnonymBruker skrev:

Eller leser dere f eks en bok av og til mens barnet leker? 

Sitter dere på gulvet med barnet hele tiden? 

Er dere ute daglig?

Nei, vi voksne er ikke barnas underholdningsmaskiner 24/7. Barn skal lære seg selvstendig lek, å underholde seg selv og å trives i sitt eget selskap. Men barn skal også ha oppmerksomhet, læring og kjærlighet. Så her må ting balangseres. 

Det er ikke naturlig at voksne mennesker sitter på gulvet med elelr uten barn, hele tiden. Like lite som dete r naturlig at barn hele tiden sitter på gulvet. 

Utetid hver dag er viktig både for å få trenet balanse, ferdigheter ved å gå og krabbe på ulent terreng, oppdage naturen, få utfolde  seg fysisk og få frisk luft. 

Det barnet vokser opp med av rutiner blir en viktig del av rutiner og vaner senere i livet. Så hvordan du håndterer din ettåring kan lett blir en uvane om du senere i livet forstår at det der var ikke så smart. 

Anonymkode: 7174b...452

AnonymBruker
Skrevet

Vi er ute hver dag, ellers hadde jeg blitt rablende gal. 

Jeg har en som trenger veldig mye nærhet. Var klistremerkebaby så til de grader. Han foretrekker at jeg sitter på gulvet i nærheten, så kommer han virvlende opp i fanget for en tosekundersklem før han er avgårde igjen. Sitter jeg i sofaen skal han som regel klatre opp og hoppe rundt oppi der, noe som ikke akkurat er avslappende. 

Å lese bok er uaktuelt. Han kommer og skal rive i boken så snart man finner frem noe, og i tillegg må man ha et øye på ham så mye av tiden at lesing ikke er aktuelt. 

Anonymkode: 53e15...ad7

Skrevet

Jeg har vært hjemme med begge to til de var to. Eldstemann var sånn som aldri kunne leke alene. Han trengte noen å leke med. Så vi var på babysang, knøttesang, på besøk hos venner og familie som var hjemme, ute og lekte osv. Vi var ikke ute hver dag, men ved fint vær og greie temperaturer. Ellers satt jeg mye og lekte med han. Minstemann var stikk motsatt, han elsket å leke alene. Så de dagene vi ikke var på besøk hos noen, eller storebror var hjemme, så kunne jeg fint se litt tv, gjøre husarbeid eller lese mens han lekte rundt meg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...