Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville først sjekket om det er mulig å bli adoptert når man er over 18.

Anonymkode: 9bb02...f49

• Liker 2
Skrevet (endret)

a

Endret av ahau
Gjest BearMama
Skrevet
39 minutter siden, ahau skrev:

Jeg er 23 år og har hatt min stefar som pappa siden jeg var 1 år gammel. Min biologiske far er narkoman og har ikke kontakt med han. Resten av hans familie er jeg veldig nær, har vært et vanlig og godt forhold til onkel, besteforeldre, oldeforeldre og halvlsøster på 9 år (han fungerer ikke som omsorgsperson for henne heller).

Min stefar er min pappa og jeg vil gjerne at han skal adoptere meg, fordi det er noe som føles veldig rett for meg. Men hvordan blir det i forhold til familien på den biologiske faren min sin side (følelsesmessig tilknytning, arv osv). Hvor store konsekvenser er det? For eksempel halvsøsteren min. Er det noen som har noen tanker som kan være til hjelp? Har dere noen erfaringer med dette? 

Du mister alle arv på farssiden.

Skrevet (endret)

a

Endret av ahau
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du snakket med din far om dette noengang? Han må jo gi sitt samtykke.

"

Tidligere stebarn over 18 år kan adopteres, men praksisen her er generelt streng. Det kreves at adopsjonssøkeren har oppfostret personen i minst 6 år. Unntak kan gjøres i helt spesielle tilfeller hvis det er særlige grunner som taler for adopsjon.

Hver søknad om adopsjon vil gjennomgå en konkret vurdering hos Bufetat, og det er ikke slik at voksne fritt kan inngå avtaler om stebarnsadopsjon.

Biologiske foreldre har uttalerett også i disse sakene"

https://www.bufdir.no/Adopsjon/Jeg_onsker_a_adoptere/Stebarnsadopsjon/

Anonymkode: cdc78...f24

Skrevet (endret)

a

Endret av ahau
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Har du snakket med din far om dette noengang? Han må jo gi sitt samtykke.

"

Tidligere stebarn over 18 år kan adopteres, men praksisen her er generelt streng. Det kreves at adopsjonssøkeren har oppfostret personen i minst 6 år. Unntak kan gjøres i helt spesielle tilfeller hvis det er særlige grunner som taler for adopsjon.

Hver søknad om adopsjon vil gjennomgå en konkret vurdering hos Bufetat, og det er ikke slik at voksne fritt kan inngå avtaler om stebarnsadopsjon.

Biologiske foreldre har uttalerett også i disse sakene"

https://www.bufdir.no/Adopsjon/Jeg_onsker_a_adoptere/Stebarnsadopsjon/

Anonymkode: cdc78...f24

Nå er vedkommende over 18 år, og har på sett og vis blitt oppfostret av stefar siden hun var 1 år. Søkeren (stefaren) har da oppfostret vedkommende i langt mer enn seks år. I dette tilfellet, med narkoman biologisk far, vil jeg tro at "særlige grunner som taler for adopsjon" er et godt argument for å få det gjennom. Også selv om biologisk far skulle ha rett til å uttale seg.

6 minutter siden, ahau said:

Han og moren min har snakket om dette hele livet mitt, han vil dette. Han har vært min far siden jeg var 1 år, har kalt han pappa hele livet. Selvfølgelig ønsker han dette. Det er skjema og behandling som må til for at dette skal skje. 

Spørsmålet er om familien til min biologiske far kommer til å reagere og det er noen som har erfaringer med dette. Det er ikke saksgang og det juridiske jeg lurer på.

De har snakket om dette hele ditt liv, og først nå som du er 23 år skal det bli helt aktuelt?

Familien til din biologiske far har vel forholdsvis lite de skulle ha sagt i denne saken siden du er over 18 år. Selv om du skulle bli adoptert av din stefar er det vel ingen grunn til å tro at forholdet mellom din biologiske fars familie og deg skulle endres.

Skrevet
1 minutt siden, Millimani skrev:

Nå er vedkommende over 18 år, og har på sett og vis blitt oppfostret av stefar siden hun var 1 år. Søkeren (stefaren) har da oppfostret vedkommende i langt mer enn seks år. I dette tilfellet, med narkoman biologisk far, vil jeg tro at "særlige grunner som taler for adopsjon" er et godt argument for å få det gjennom. Også selv om biologisk far skulle ha rett til å uttale seg.

De har snakket om dette hele ditt liv, og først nå som du er 23 år skal det bli helt aktuelt?

Familien til din biologiske far har vel forholdsvis lite de skulle ha sagt i denne saken siden du er over 18 år. Selv om du skulle bli adoptert av din stefar er det vel ingen grunn til å tro at forholdet mellom din biologiske fars familie og deg skulle endres.

Takk for fint svar!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...