AnonymBruker Skrevet 21. mars 2019 #1 Skrevet 21. mars 2019 Hei. Jeg er student og jobber på restaurant som servitør. Jeg har kontrakt på 30% stilling, men har de siste mnd fått bare to vakter i mnd, og det er bare såvidt nok til å leve av. Jeg har prøvd å si ifra at jeg gjerne ønsker flere vakter, at jeg mer enn gjerne jobber i ferier osv (de fleste ansatte er studenter, mange reiser hjem i feriene), de nikker og smiler og sier "åja så bra, det skal vi huske på" også får jeg ingen vakter likevel. Hva kan jeg gjøre i denne situasjonen? Jobbmarkedet her i byen er temmelig dårlig, så det er ikke barebare å finne seg en ny deltidsjobb som tar hensyn til at jeg studerer på fulltid. Anonymkode: d90a4...d4e
teknosilje Skrevet 21. mars 2019 #2 Skrevet 21. mars 2019 Er du ansatt på 30% stilling, skal du min. jobbe 48,75 timer i mnd eller 11,25 timer i uka. Uansett så skal du ha lønn for disse timene. Organiser deg og krev det du har rett på. Jeg tar det som en selvfølge at alle er organisert, men ettersom du spør her så er du sikkert ikke det? 2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2019 #3 Skrevet 21. mars 2019 Du har jo uansett krav på utbetalt de 30%, uavhengig av om du jobber eller ikke. Stå på krava dine. Anonymkode: 48c41...dfa 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2019 #4 Skrevet 21. mars 2019 Hei, takk for svar Hvor organiserer man seg for restaurantbransjen? Jeg har ikke så mye peiling på dette Anonymkode: d90a4...d4e
_popcorn_ Skrevet 21. mars 2019 #5 Skrevet 21. mars 2019 Fellesforbundet vil være en aktuell organisasjon.
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2019 #6 Skrevet 21. mars 2019 2 minutter siden, _popcorn_ skrev: Fellesforbundet vil være en aktuell organisasjon. Fagforbundet mener du? Anonymkode: 42d99...e2f
_popcorn_ Skrevet 21. mars 2019 #7 Skrevet 21. mars 2019 1 hour ago, AnonymBruker said: Fagforbundet mener du? Anonymkode: 42d99...e2f nei. https://www.fellesforbundet.no/
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2019 #8 Skrevet 21. mars 2019 Jeg fant frem kontrakten min, og tenker at jeg tar den med på jobb i morgen og viser frem for sjefen. Han begynte i desember, så det kan hende han ikke er klar over hva jeg har krav på, så jeg tenker jeg starter der, og organiserer meg dersom han slår seg vrang. Vi er mange studenter med små stillinger der, det kan hende det er for å unngå å betale arbeidsgiveravgift eller hva det heter, jeg vet hvertfall at kjeden er ganske gjerrig. Krysser hvertfall fingrene for at det ordner seg med litt bedre kommunikasjon Hvis ikke trenger jeg nok flere råd fra dere. Anonymkode: d90a4...d4e
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2019 #9 Skrevet 21. mars 2019 Du må vente i 3 måneder før du får hjelp av FF, og de hjelper deg ikke i saker som oppsto før du ble medlem. Med det sagt, har du en kontrakt på 30 % stilling trenger du ikke FF til å ordne opp i situasjonen. Det står klart og tydelig i lovverket at han skal etterleve stillingsprosenten din. Her må du bare være streng og kreve at du får jobbet de timene du har krav på. Fellesforbundet er verdt å være medlem, i spesielt i denne bransjen! Anonymkode: 79a7a...f11 1
_popcorn_ Skrevet 21. mars 2019 #10 Skrevet 21. mars 2019 4 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg fant frem kontrakten min, og tenker at jeg tar den med på jobb i morgen og viser frem for sjefen. Han begynte i desember, så det kan hende han ikke er klar over hva jeg har krav på, så jeg tenker jeg starter der, og organiserer meg dersom han slår seg vrang. Vi er mange studenter med små stillinger der, det kan hende det er for å unngå å betale arbeidsgiveravgift eller hva det heter, jeg vet hvertfall at kjeden er ganske gjerrig. Krysser hvertfall fingrene for at det ordner seg med litt bedre kommunikasjon Hvis ikke trenger jeg nok flere råd fra dere. Anonymkode: d90a4...d4e Husk at du mest sannsynlig vil få karantenetid fra du melder deg inn til du har rett på hjelp fra dem da.
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2019 #11 Skrevet 21. mars 2019 Akkurat nå, _popcorn_ skrev: Husk at du mest sannsynlig vil få karantenetid fra du melder deg inn til du har rett på hjelp fra dem da. Det er kjekt å vite Kontrakten min skal fornyes i juli, er litt bekymret for at de ikke ønsker det dersom jeg står på krava. Men jeg kan ikke leve på to skift i mnd. Anonymkode: d90a4...d4e
_popcorn_ Skrevet 21. mars 2019 #12 Skrevet 21. mars 2019 1 hour ago, AnonymBruker said: Det er kjekt å vite Kontrakten min skal fornyes i juli, er litt bekymret for at de ikke ønsker det dersom jeg står på krava. Men jeg kan ikke leve på to skift i mnd. Anonymkode: d90a4...d4e Det er mulig dem ikke vil fornye kontrakten dersom du står på kravene, men vil DU fornye kontrakten uten at disse kravene blir innfridd? 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2019 #13 Skrevet 21. mars 2019 8 minutter siden, _popcorn_ skrev: Det er mulig dem ikke vil fornye kontrakten dersom du står på kravene, men vil DU fornye kontrakten uten at disse kravene blir innfridd? Nei, men da blir jeg jo fryktelig blakk, så jeg må prøve å legge det frem på beste mulige måte. Anonymkode: d90a4...d4e
_popcorn_ Skrevet 21. mars 2019 #14 Skrevet 21. mars 2019 5 minutter siden, AnonymBruker said: Nei, men da blir jeg jo fryktelig blakk, så jeg må prøve å legge det frem på beste mulige måte. Anonymkode: d90a4...d4e Da må du enten stå på kravene dine, og håpe på å få fornyet kontrakten, eller så får du begynne søke etter en jobb som gir deg nok inntekt. Det er jo ikke vits å gå stille i dørene i håp om å få en ny kontrakt som ikke gir deg det du har behov for og/eller krav på.
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2019 #15 Skrevet 24. mars 2019 Jeg sa ifra til sjefen på fredag, han var (som jeg trodde) ikke klar over hva som stod i kontrakten, trodde minimum timer var 20. Forklarer jo likevel ikke hvorfor jeg da bare har blitt satt opp på 14, men... Hvor lenge bør jeg la det gå før jeg begynner å purre på han? Jeg sjekker hele tiden vaktlista for april, siden jeg bare har fått to 7-timers skift hele mnd. Ingen endringer ennå, men så er det jo helg. Anonymkode: d90a4...d4e
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2019 #16 Skrevet 24. mars 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg sa ifra til sjefen på fredag, han var (som jeg trodde) ikke klar over hva som stod i kontrakten, trodde minimum timer var 20. Forklarer jo likevel ikke hvorfor jeg da bare har blitt satt opp på 14, men... Hvor lenge bør jeg la det gå før jeg begynner å purre på han? Jeg sjekker hele tiden vaktlista for april, siden jeg bare har fått to 7-timers skift hele mnd. Ingen endringer ennå, men så er det jo helg. Anonymkode: d90a4...d4e Du kan fint oppsøke han igjen i morgen. Dette må du jo få en avklaring på snarest. Anonymkode: a991a...b5b
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2019 #17 Skrevet 24. mars 2019 På 21.3.2019 den 13.52, AnonymBruker skrev: Jeg fant frem kontrakten min, og tenker at jeg tar den med på jobb i morgen og viser frem for sjefen. Han begynte i desember, så det kan hende han ikke er klar over hva jeg har krav på, så jeg tenker jeg starter der, og organiserer meg dersom han slår seg vrang. Vi er mange studenter med små stillinger der, det kan hende det er for å unngå å betale arbeidsgiveravgift eller hva det heter, jeg vet hvertfall at kjeden er ganske gjerrig. Krysser hvertfall fingrene for at det ordner seg med litt bedre kommunikasjon Hvis ikke trenger jeg nok flere råd fra dere. Anonymkode: d90a4...d4e De fleste fagforeningene tar ikke konflikter som har starta før innmelding. Meld deg inn asap! Anonymkode: 01e69...516
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå