AnonymBruker Skrevet 21. mars 2019 #1 Skrevet 21. mars 2019 Har en ganske god buffer som jeg tenkte å bruke på fond og sparing til større bolig, men lurer nå på om det er lurt å bruke en del av de pengene på å betale ned på eksisterende boliglån mens renta enda er lav? Anonymkode: bc6f7...3b0
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2019 #2 Skrevet 21. mars 2019 Absolutt! Det har de anbefalt lenge nå. Med mindre du får bedre avkastning i aksjer, men det vet man jo aldri. Anonymkode: 8a1c2...689 2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2019 #3 Skrevet 21. mars 2019 Det er alltid økonomisk lurt å betale ned lån enn å bruke opp pengene. Det har ikke noe særlig å gjøre med om renta er lav eller høy. Anonymkode: 22354...5e6
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2019 #5 Skrevet 21. mars 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er alltid økonomisk lurt å betale ned lån enn å bruke opp pengene. Det har ikke noe særlig å gjøre med om renta er lav eller høy. Anonymkode: 22354...5e6 Hadde ikke tenkt å "bruke opp" pengene da, alternativet var en kombinasjon av boligsparekonto/høyrentekonto og fondssparing. Men jeg ser absolutt at det kan være lurt å betale ned mer på lånet. Anonymkode: bc6f7...3b0
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2019 #6 Skrevet 21. mars 2019 Banken anbefalte meg forøvrig å heller spare i fond enn å betale ned ekstra på lånet, men de har kanskje en agenda bak det rådet.. Anonymkode: bc6f7...3b0
Illuminatum Skrevet 21. mars 2019 #7 Skrevet 21. mars 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Banken anbefalte meg forøvrig å heller spare i fond enn å betale ned ekstra på lånet, men de har kanskje en agenda bak det rådet.. Anonymkode: bc6f7...3b0 Dersom avkastningen på alternativ plassering er større enn rentekostnaden er det ikke lønnsomt å betale ned lånet. Viktig å huske også at med lavere belåningsgrad vil rentene kunne bli lavere men også høyere. Mange banker har gode betingelser for lån under 60% av låneverdi for lån over 2 millioner. I noen banker mister en beste rente om lånet går under denne summen. 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2019 #8 Skrevet 21. mars 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Banken anbefalte meg forøvrig å heller spare i fond enn å betale ned ekstra på lånet, men de har kanskje en agenda bak det rådet.. Anonymkode: bc6f7...3b0 JA, de vil selge deg sine produkter. Aldri ta slike råd. Anonymkode: 94532...5ca 2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2019 #9 Skrevet 21. mars 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Har en ganske god buffer som jeg tenkte å bruke på fond og sparing til større bolig, men lurer nå på om det er lurt å bruke en del av de pengene på å betale ned på eksisterende boliglån mens renta enda er lav? Anonymkode: bc6f7...3b0 Sparing til større bolig gjør du jo ved å betale ned på lånet. Det gir ingen mening å ha penger til bolig stående på konto fremfor å betale ned lån! Anonymkode: 47b12...41e 2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2019 #10 Skrevet 21. mars 2019 Du får aldri bedre rente på en bankkonto enn lånerenten. Det vil si at det lønner seg å betale ned lånet, heller enn å spare i bank. Fondssparing er gambling. Det kan tenkes at du får bedre rente enn lånerenten, og at det da vil lønne seg, og det kan tenkes at du mister halvparten av det du sparer i fond (eller mer). Som alltid gjelder: Ikke gamble med penger du ikke har råd til å tape. Anonymkode: c2683...b1c 2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2019 #11 Skrevet 21. mars 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: JA, de vil selge deg sine produkter. Aldri ta slike råd. Anonymkode: 94532...5ca Tull. De seriøse bankene rådgiver sine kunder til løsninger som er til det beste for kunden (og selvsagt lønnsomt for banken - de driver ikke veldedighet). Bankene (spesielt små lokalbanker) er avhengig av tillit - de vil ikke selge dårlige løsninger og produkter til kundene fordi kundene er naboen, venner, foreldrene til noen klassen til ungene osv. Anonymkode: cc7a1...107
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå