AnonymBruker Skrevet 21. mars 2019 #1 Skrevet 21. mars 2019 Jeg jobber på en mannsdominert arbeidsplass. Jeg er kvinne med høy utdannelse og middels karakterer. Vi har alle samme utdannelse. Siden jeg er en av 3 kvinner og vi har 10 godt voksne menn på teamet, er det vanskelig å få anerkjennelse og bli sett. De to andre kvinnene vil jeg helst ikke bli assosiert med, for de er opptatte av overfladisk tull og er veldig useriøse. De har også mer " makt" ved å ha vært i bransjen noen år mer enn meg. Jeg prøver å lære ved å lytte, men blir selv aldri sett. Jeg føler meg overkjørt. Min leder tar ikje det jeg sier seriøst nok til å gjøre noe med det. Han er ingen mentor, men opptatt av egen posisjon. Hvordan bli hørt og sett? Anonymkode: 82f6e...afb
SoWhat? Skrevet 21. mars 2019 #2 Skrevet 21. mars 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber på en mannsdominert arbeidsplass. Jeg er kvinne med høy utdannelse og middels karakterer. Vi har alle samme utdannelse. Siden jeg er en av 3 kvinner og vi har 10 godt voksne menn på teamet, er det vanskelig å få anerkjennelse og bli sett. De to andre kvinnene vil jeg helst ikke bli assosiert med, for de er opptatte av overfladisk tull og er veldig useriøse. De har også mer " makt" ved å ha vært i bransjen noen år mer enn meg. Jeg prøver å lære ved å lytte, men blir selv aldri sett. Jeg føler meg overkjørt. Min leder tar ikje det jeg sier seriøst nok til å gjøre noe med det. Han er ingen mentor, men opptatt av egen posisjon. Hvordan bli hørt og sett? Anonymkode: 82f6e...afb Hm. Holdningen din kan du jobbe med syns jeg. Vær imøtekommende selv, og trekk fram det positive blant kollegaene. Hør hva de sier og ta opp tråden som viser at du er interessert. Da vil de lytte. Alle liker folk som ser dem og lytter til dem. Start der.
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #3 Skrevet 22. mars 2019 Føler meg i samme posisjon selv, bare jeg er eneste kvinnen på en arbeidsplass med kun 7 voksne menn og fikk meget bra karakterer på universitetet. Føler meg avfeid og oversett mesteparten av tida. Har lyttet og lært i to år nå. Anonymkode: 0d892...631
ViljaH Skrevet 22. mars 2019 #4 Skrevet 22. mars 2019 Kanskje du skal prøve å være mer frampå og ta mer plass når du mener du har gode innspill. Argumenter for dem uten blygsel. Da vil du også lære mer, ved å diskutere ulike løsninger opp mot hverandre.
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #5 Skrevet 22. mars 2019 Tenker at du kanskje kunne lært litt av de useriøse damene. Om de blir akseptert på arbeidsplassen, så kan det være at de andre ser på deg som for alvorlig og for mye stick up your ass. En nyansatt som kommer inn og skal være dønnseriøs og ser ned på de den mener ikke er bra nok gir aldri bra inntrykk blant noen. Ikke blant menn, ikke blant kvinner. Selv om du mener at du klarer å skjule misnøyen, så er det slike ting man merker veldig fort på små ting, små blikk, hvordan en person ter seg osv. Om disse kvinnene har makt, så gjør de noe riktig. Også velg kampene dine med omhu. Du trenger ikke ha en mening om alt, velg det du mener har godt grunnlag og som er viktig og konsentrer deg om å gi gode grunner for det. Jobb godt og med tiden vil du bli respektert om du faktisk er dyktig. Anonymkode: 4ca08...3c4 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #6 Skrevet 22. mars 2019 Folk med litt fartstid i en bransje liker å se nyutdannede som har en genuin interesse for bransjen og yrket, og som ikke ødelegger produktiviteten som var der før du ankom. Les deg opp om siste nytt i bransjen, nyeste teknologiske-utviklingen og ta det opp i lunsjen og si hva du synes. Vanskelig å svare på hva du mener med at du ikke blir sett og hørt. Hvis du åpner kjeften din og de er i stand til å høre deg, så har du blitt hørt. At sjefen din, eller laget, som gjerne har mer erfaring enn deg, ikke syns din løsning er verdt å diskutere videre så er det fordi at det er så innlysende åpenbart for dem at det du foreslår er gal løsning. (Med mindre de faktisk bare er drittsekker, men det blir en annen samtale.) Jekk ned personligheten din, legg fra deg de dømmende inntrykkene om dine kollegaer som du sitter med, og prøv å gjør arbeidsdagen best mulig for deg selv og de rundt deg. Eventuelt så får du vurdere og bytte arbeidsplass om du føler at du kan gjøre en bedre jobb et annet sted, rundt andre folk. Anonymkode: 2185e...946
Knirke Skrevet 23. mars 2019 #7 Skrevet 23. mars 2019 Jeg er også på en mannsdominert arbeidsplass (er eneste kvinne for øyeblikket), og føler ikke at kollegaene har tiltro til meg. Jeg vet ikke om det er fordi jeg er ny eller fordi jeg er kvinne, men det er i grunn ikke viktig. Jeg leste nettopp boken"Omgitt av Idioter", om personlighetstyper, og jeg er definitivt en rød (dominerende) person omgitt av grønne (passive). Problemet mitt er at jeg takler dårlig å bli snakket nedsettende til eller jekket ned. Til nå har det ofte endt med at jeg gråter i smug og synes synd på meg selv, men jeg har bestemt meg for å bli tøffere i trynet, rett og slett. Man kommer ingen vei ved å bare jatte med.
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2019 #8 Skrevet 23. mars 2019 2 minutter siden, Knirke skrev: Jeg er også på en mannsdominert arbeidsplass (er eneste kvinne for øyeblikket), og føler ikke at kollegaene har tiltro til meg. Jeg vet ikke om det er fordi jeg er ny eller fordi jeg er kvinne, men det er i grunn ikke viktig. Jeg leste nettopp boken"Omgitt av Idioter", om personlighetstyper, og jeg er definitivt en rød (dominerende) person omgitt av grønne (passive). Problemet mitt er at jeg takler dårlig å bli snakket nedsettende til eller jekket ned. Til nå har det ofte endt med at jeg gråter i smug og synes synd på meg selv, men jeg har bestemt meg for å bli tøffere i trynet, rett og slett. Man kommer ingen vei ved å bare jatte med. Hvis du er dominerende, stemmer ikke det med at du ikke blir tatt på alvor. Hvis du i tillegg sitter og sipper fordi du syns synd på deg selv, er du definitivt grønn. Anonymkode: 643a1...8f4
Knirke Skrevet 23. mars 2019 #9 Skrevet 23. mars 2019 Just now, AnonymBruker said: Hvis du er dominerende, stemmer ikke det med at du ikke blir tatt på alvor. Hvis du i tillegg sitter og sipper fordi du syns synd på deg selv, er du definitivt grønn. Anonymkode: 643a1...8f4 Nei. Det er som regel sjefer som er røde og de ansatte som er grønne. Jeg er rød og har alltid vært det. Alle mine overordnede er grønne, og de tar meg ikke seriøst fordi de antar at jeg ikke kan noen ting. Feilen jeg gjør er å godta det. Forskjellen på meg og TS er at hun er likestilt med sine kollegaer, mens jeg er nederst på rangstigen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå