Gå til innhold

Nybegynner baking! Smørkrem.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt nybegynner innenfor baking, så beklager litt dumme spørsmål. :ler:

Jeg kunne tenke meg å prøve å lage litt fancy kaker, feks sånn som på bilde (ikke så fancy i første omgang altså :ler: men da skjønner dere hvilke type kake).

Jeg ser en del engelske videoer, hvor de snakker om buttercreme.. er det bare vanlig smørkrem? Og fyller man da hele kaken med smørkrem? :klo: altså sukkerbrød som selve kake, og smørkrem som fyll/på utsiden av kaken før man legger foundantlokk over? :) jeg har prøvd meg litt frem tidligere, da brukte jeg sukkerbrød og vanlig krem, men den vanlige kremen syns jeg var veldig vrien å få glatt utenpå kaken, noe som gjorde at jeg ikke fikk foundantlokket helt glatt 😕

legger ved et bilde av det jeg sikter til, sukkerbrød og buttercreme. :)

deRyKrd9vB_1024x1024.jpg

20190321_093410.jpg

Anonymkode: d5113...8e2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Finnes det ikke oppskrifter, med ingredienser og instruksjoner?

Anonymkode: 9ba53...828

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Finnes det ikke oppskrifter, med ingredienser og instruksjoner?

Anonymkode: 9ba53...828

Det gjør det, men så blir jeg litt usikker på om buttercreme bare er helt vanlig smørkrem feks fordi på de engelske oppskriftene tilsetter de gjerne et par ting jeg ikke finner i de norske oppskriftene, så ville bare forsikre meg :)

AnonymBruker
Skrevet

Også tenker jeg at det må jo bli voldsomt mye smørkrem når kaken er feks i lagvis: 

Sukkerbrød, smørkrem, sukkerbrød, smørkremen, sukkerbrød, dekk hele kaken med smørkrem, lag roser av smørkrem å dekorer hele kaken.. 

Gjest Sansol
Skrevet (endret)

Buttercream er smørkrem ja. Fint å bruke under fondantlokk fordi den er lett å jevne ut og fordi den blir helt stiv. Jeg ville fylt kaken med en lettere krem for smakens skyld, som f.eks vaniljekrem, bringebærmousse eller sjokoladefløtekrem. Smørkrem i hele kaken blir fort kvalmende. Et tips er å lage et dik rundt hvert lag av kaken. Dvs du sprøyter en ganske tykk stripe med smørkrem rundt kanten av hvert kakelag, for så å fylle resten med en lettere krem. På denne måten beholder du stabiliteten i kaken uten å gå på bekostning av smak. 

Endret av Sansol
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Sansol skrev:

Buttercream er smørkrem ja. Fint å bruke under fondantlokk fordi den er lett å jevne ut og fordi den blir helt stiv. Jeg ville fylt kaken med en lettere krem for smakens skyld, som f.eks vaniljekrem, bringebærmousse eller sjokoladefløtekrem. Smørkrem i hele kaken blir fort kvalmende. Et tips er å lage et dik rundt hvert lag av kaken. Dvs du sprøyter en ganske tykk stripe med smørkrem rundt kanten av hvert kakelag, for så å fylle resten med en lettere krem. På denne måten beholder du stabiliteten i kaken uten å gå på bekostning av smak. I tillegg sørger du for at fondanten ikke kommer i kontakt med fløtekrem, de mikser ikke bra. 

Tusen takk for utfyllende og godt svar! :) vsvar liksom min tanke også, kjente jeg ble helt kvalm av tanken på så mye smørkrem :ler: er det mulig å lage innsiden som feks en bløtekake, og dekke utsiden med smørkrem, eller vil de to smakene kræsje? Altså feks krem/vaniljekrem/jordbær lagvis :)

takker også for tips om fremgangsmåte! :)

Gjest Sansol
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for utfyllende og godt svar! :) vsvar liksom min tanke også, kjente jeg ble helt kvalm av tanken på så mye smørkrem :ler: er det mulig å lage innsiden som feks en bløtekake, og dekke utsiden med smørkrem, eller vil de to smakene kræsje? Altså feks krem/vaniljekrem/jordbær lagvis :)

takker også for tips om fremgangsmåte! :)

Bare hyggelig, har lurt på det samme en gang i tiden. 🙂

Ville absolutt laget innsiden som en bløtekake, jo friskere jo bedre. Fondant smaker bare sukker, og smørkrem fett og sukker, så kjør på med gode saker inni du. Ender som regel opp med at både barn og voksne spiser fyllet og lar resten ligge igjen på tallerkenen her i huset.😁

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Sansol skrev:

Bare hyggelig, har lurt på det samme en gang i tiden. 🙂

Ville absolutt laget innsiden som en bløtekake, jo friskere jo bedre. Fondant smaker bare sukker, og smørkrem fett og sukker, så kjør på med gode saker inni du. Ender som regel opp med at både barn og voksne spiser fyllet og lar resten ligge igjen på tallerkenen her i huset.😁

Så bra! 😍 det høres ut som suksess med andre ord! 😁

Ja, er ikke alt man kan vite på forhånd, å det er visst mye mer til baking enn "røre sammen noe greier, å smelle det på et fat" :ler: da skal jeg absolutt prøve det, bløtekakefyll er jo alltids godt! 😍 og jeg fikk skikkelig smaken på baking etter å ha prøvd meg litt frem her, så blir moro å utforske enda mer! 😁

Igjen, takker og bukker veldig for tips og triks! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...