Gå til innhold

Til dere som ikke spiser kjøtt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Velger dere bort økologisk dyrket?, eller kjøper dere helst økologisk?

Hva er avgjørende for valget ditt?

Anonymkode: 15543...10c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Økologisk dyrket er ikke bra for miljøet, så velger aldri det. Økologisk dyrkning krever enorme mengder vann, samt mer sprøytemidler og gjødning

Anonymkode: 16d4f...38c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Økologisk dyrket er ikke bra for miljøet, så velger aldri det. Økologisk dyrkning krever enorme mengder vann, samt mer sprøytemidler og gjødning

Eeeeh.... økologisk dyrket betyr jo at sprøytemidler og kunstgjødsel ikke er benyttet.

Anonymkode: 99926...6ac

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lite penger, så kjøper billig mat. Linser, bønner, frosne grønnsaker osv. Om penger ikke hadde vært en faktor hadde jeg prøvd litt forskjellig og kjøpt det som smakte best. Nå bor jeg ganske landlig til, da, så utvalget er begrenset

Anonymkode: 55a8e...dd1

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

🤣

• Liker 1
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Ehhh...tror du har misforstått litt her 😂

AnonymBruker
Skrevet

Eeeeh.... økologisk dyrket betyr jo at sprøytemidler og kunstgjødsel ikke er benyttet.

Anonymkode: 99926...6ac

Eh, jo. Du tenker på biodynamisk dyrket. Det er IKKE det samme. 

Anonymkode: 9cf3c...f41

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, Catalina Culès skrev:

Ehhh...tror du har misforstått litt her 😂

Anonymkode: 9f7bf...005

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Økologisk er ikke dyrket med sprøytemidler nei. Husdyrgjødsel ja, men dette er organisk gjødsel, altså bærekraftig. Stor forskjell på organisk gjødsel og kunstgjødsel. Mulig biodynamisk er enda bedre for miljøet, men økologisk er også absolutt et godt alternativ. så spis økologisk med god samvittighet du:)

Anonymkode: 4e35a...63c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Viss du har så lite peiling så er det lurere å la være å svare. Man må ikke svare på alle tråder..

Svar til TS, ja jeg velger alltid økologisk over uøkologisk om ikke prisforskjellen er for stor. Slekta mi er bønder, og dyrker økologiske grønnsaker. Det er mye arbeid siden man må fjerne ugress for hånd, i stedet for å bare pøse på med sprøytemidler. Pleier hjelpe til og får mye gode grønnsaker som takk. 

Hadde jeg hatt bedre økonomi hadde jeg helt klart konsekvent valgt økologisk over uøkologisk.

Anonymkode: d875e...6ea

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Gå et annet sted med trollingen din.

Velger selvsagt økologisk når jeg kan, betyr  mye for helsa på sikt, miljøet og selvsagt inkludert biene. Insektmidler dreper insekter, bier er insekter, lurt å gjøre den koblingen.

Anonymkode: 68b7f...3c6

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Gå et annet sted med trollingen din.

Velger selvsagt økologisk når jeg kan, betyr  mye for helsa på sikt, miljøet og selvsagt inkludert biene. Insektmidler dreper insekter, bier er insekter, lurt å gjøre den koblingen.

Anonymkode: 68b7f...3c6

Ikke sant. Det morsomme her er at vedkommende dere siterer, har svært gode poeng. (minus sprøytemider)

Det er langt ifra slik at økologisk mat er mer miljøvennlig. De lærde strides. Men om noe, er det faktisk mindre bærekraftig med "streng" økologisk mat. Det er en mye mindre effektiv måte å dyrke jorda på. Du må legge beslag på mye større deler jord for å få dyrka fram samme mengde mat. Å dyrke jord er faktisk et veldig stort inngrep på naturen.

Var det ingen her som så folkeopplysninga om økologisk mat?

https://tv.nrk.no/serie/folkeopplysningen/2016/KMTE50009315

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Økologisk er ikke dyrket med sprøytemidler nei. Husdyrgjødsel ja, men dette er organisk gjødsel, altså bærekraftig. Stor forskjell på organisk gjødsel og kunstgjødsel. Mulig biodynamisk er enda bedre for miljøet, men økologisk er også absolutt et godt alternativ. så spis økologisk med god samvittighet du:)

Anonymkode: 4e35a...63c

Biodynamisk er jo bare tull. Det har jo vært mye på agendaen i det siste.

Og hvorfor sier du at organisk gjødsel helt uten videre er bærekraftig? En stor andel av denne gjødselen er jo av husdyrhold. Storfedrift bidrar til utslipp av klimagasser det også. Dessuten skal jo dyra spise noe (de spiser dessverre ikke bare gress), og dette må dyrkes, fraktes osv. Ja, regnestykket er ikke så enkelt.

Gjest Geirfuglen
Skrevet (endret)

Kjøper ofte økologisk, men enda oftere fairtrade og norsk. Årsaken til at jeg kjøper økologisk er ikke pga klima, men fordi fosfor ikke er en ubegrenset ressurs, og fordi sprøytemidler fører til stor skade på lokalsamfunnene som produserer maten. F.eks bananer kjøper jeg kun øko.

Endret av Geirfuglen
AnonymBruker
Skrevet

Har bodd på gård som gikk over til økologisk dyrking og så hvor mye verre det er, så velger helt klart aldri økologiske produkter. I tillegg til alt det andre negative med det, koster det også bonden mye penger å kjøpe seg inn i merkeordningen. Bare tull. 

Anonymkode: a1788...8d9

• Liker 1
Skrevet (endret)

image.png.ea2727d48e43ca3f021b2ef93697c0f6.png

Dette er f.eks. svært bærekraftig (apropos fosformangel f.eks.), men folk er skeptiske, fordi det bryter med deres tanke om at planter skal dyrkes i jord.

Edit: kanskje vi skal se bort ifra isoporen.

Endret av Purt Gull

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...