Gå til innhold

Hvordan slippe vann over natten?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Om en uke skal jeg veie meg i sammenheng med deltakelse på et idretsarrangement. Det er en BMI-grense der, og for at jeg skal være innafor må jeg ha BMI under 30. Det er snakk om et par kg til. Jeg både spiser sunt og trener, men frykter at den siste kiloen vil sitte bom fast siden det er så kort tid. Finnes det noen måte for å tømme kroppen for vann for eksempel? Andre ting? Nå er jeg ikke ute etter varig effekter her, men noe som kan få vekten kraftig ned i løpet av veldig få dager. Om den fyker opp igjen neste dag spiller egentlig ingen rolle, så her kan det være snakk om noe så enkelt som å miste vannvekt. Gode råd til hvordan få dette til?

Jeg vil understreke at jeg har hatt en sunn vektnedgang det siste halvåret hvor jeg har gått ned maks 0,5 kg i uken. En fin kombinasjon av kondisjonstrening, styrketrening, ren og riktig mat. Men nå trenger jeg altså et tips til hvordan slippe mest mulig vekt over en 2-3 dager. Helt OK at det er "falsk" vekt som for eksempel vann, men det må gi utslag på vekten denne ene dagen. 

Anonymkode: 425dc...983

Gjest Kritt
Skrevet

Andre har sikkert bedre tips, det jeg kommer på er at du må være svært forsiktig med inntaket av salt de siste par dagene, så du binder minst mulig vann i kroppen. 

Skrevet

Vær forsiktig med saltholdig mat i kosten, drikk nok vann, har du tilgang til sauna/badstue så er det bra for å få kroppen til å slippe vann. 

I perioder der jeg har ekstra vann i kroppen (følger gjerne syklus, samler vann før mens) så bruker jeg et helsekostprodukt som heter aqua-min. Det er veldig effektivt 

https://sunkost.no/produkter/kosttilskudd/aquamin-total/?gclid=CjwKCAjw7MzkBRAGEiwAkOXexLeAK9_BxJ8_qxN90teW7UAg8ER7PT0Ty3UzbuHEYRsi1PjL8OZuJhoCjrkQAvD_BwE

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ganske vanlig blant utøvere i idretter med vektgrenser å svette seg ned til riktig vekt før konkurranse, feks gjennom å sykle på spinningsykkel med dunjakke/masse klær på. Men om du gjør dette, vær obs på at du også ender opp med å bli dehydrert, så du bør ha tid til å fylle på med væske igjen før du skal konkurrere! 

Anonymkode: 3a713...d47

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, skruf skrev:

Vær forsiktig med saltholdig mat i kosten, drikk nok vann, har du tilgang til sauna/badstue så er det bra for å få kroppen til å slippe vann. 

I perioder der jeg har ekstra vann i kroppen (følger gjerne syklus, samler vann før mens) så bruker jeg et helsekostprodukt som heter aqua-min. Det er veldig effektivt 

https://sunkost.no/produkter/kosttilskudd/aquamin-total/?gclid=CjwKCAjw7MzkBRAGEiwAkOXexLeAK9_BxJ8_qxN90teW7UAg8ER7PT0Ty3UzbuHEYRsi1PjL8OZuJhoCjrkQAvD_BwE

Jeg satt akkurat å leste om dette faktisk. Så det er effektivt altså? Og fungerer i løpet av få dager?

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg satt akkurat å leste om dette faktisk. Så det er effektivt altså? Og fungerer i løpet av få dager?

Jeg merker fort forskjell i allefall :) 

Bør ikke ta aqua-min om kvelden, for da ender du opp med å gå og tisse hele natten.. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har konkurrert i fitness, og rett før konkurranse drakk vi store mengder vann (1 uke før). Men pass på så det ikke blir for mye, det kan være farlig! Husker ikke helt hvor mye jeg drakk, men var en hel del. Kanskje 7 halvliters flasker med vann for dagen? Husker ikke helt. Kuttet ut all kunstig søtning siste uka. Og dagen før konkurranse drakk jeg to glass tørr hvitvin for å kvitte meg med vannet. Siste døgnet før konkurranse kunne jeg bare drikke 2,5 dl vann til sammen (fram til jeg var ferdig på scenen).

Gjør du dette har du ikke mye vann igjen i kroppen i hvert fall. Men dette er jo ikke sunt, og jeg ble fulgt opp av en coach. Så jeg ville definitivt forhørt meg videre angående mengde vann osv. Jeg skrev bare sånn ca fra hukommelsen for fire år siden, så ikke ta det for god fisk.

Anonymkode: 7e35b...aa3

Skrevet

Eggfaste! Slapp 1,5 kg på ett døgn med det. Selvsagt ikke noe du bør gå på lenge, men tømmer kroppen for væske, da du går i ketose. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, panzerpølsa skrev:

Eggfaste! Slapp 1,5 kg på ett døgn med det. Selvsagt ikke noe du bør gå på lenge, men tømmer kroppen for væske, da du går i ketose. 

Vet du noe om hvor lenge man må unngå karbohydrater for å komme i ketose?

Skrevet

Hva slags IDRETT er det som har BMI-grense?

• Liker 2
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet du noe om hvor lenge man må unngå karbohydrater for å komme i ketose?

Til meg tar det vanligvis 2 dager, men jeg spiser lite karbohydrater til vanlig. Så kommer nok an på hva kroppen er vant til. 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Purt Gull skrev:

Boksing.. motstanderne skal være innenfor samme vektklasse...

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Boksing.. motstanderne skal være innenfor samme vektklasse...

BMI og vektklasse er da ikke det samme. BMI angir forhold mellom høyde og vekt. Hvis man opererer med BMI-klasser innen idrett, kan en på 50 kg måtte konkurrere mot en på 100 kg, hvilket åpenbart er helt absurd. Dette må være feiltolka.

• Liker 2
Skrevet

Kutt karbohydrater helt i 2 dager og du går ned 1-2 kg vann.

• Liker 2
Skrevet
25 minutter siden, Torelli skrev:

Kutt karbohydrater helt i 2 dager og du går ned 1-2 kg vann.

Det første fornuftige tipset her 👏

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Purt Gull skrev:

Hopp, for å nevne en.

Anonymkode: 7e42c...440

• Liker 1
Gjest BearMama
Skrevet

Faste og kun drikke vann. Badstue er en effektiv måte å miste vannvekt på. Sånn idrettsutøvere som krever en vekt dropper vekt før innveiing.

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hopp, for å nevne en.

Anonymkode: 7e42c...440

Det var nytt for meg. Ser det ikke er grenser, men at det definerer skilengden. Det er vel uansett neppe slik at uttøverne prøver å gå ned i BMI, da dette tilsynelatende gir et handicap? Så da handler det vel om å bære mest mulig vann i forkant av innveinga?

Gjest Raggy
Skrevet

Whoosh kan du oppnå ved å spise fett og proteiner en ukes tid for så å drikke store mengder øl, det funker :ler:

AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, Purt Gull skrev:

Det var nytt for meg. Ser det ikke er grenser, men at det definerer skilengden. Det er vel uansett neppe slik at uttøverne prøver å gå ned i BMI, da dette tilsynelatende gir et handicap? Så da handler det vel om å bære mest mulig vann i forkant av innveinga?

For hopp er det slik at dersom du har en BMI lavere enn 21 må du gå ned på skilengden. Det er derfor en fordel for en hopper å være så nærme 21 som mulig uten å gå under denne grensen.

Anonymkode: ce055...50e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...