Rikan214 Skrevet 21. mars 2019 #1 Skrevet 21. mars 2019 (endret) VG kan beskrives som halvveis CNN og Buzzfeed. De er bare interesert i seg selv, ikke hva folk har å si. Med sladder og tull, det er et problem når et stort selskap får alt for mye makt. De beskytter kun seg selv og mener selv at de er bedre enn andre Utifra intervjuet hun ga på TV2 nyhetene nylig, så har VG bare ikke brydd seg, og bare publisert dette på hjemmesiden sin om Trond Giskes video, der han danset med henne. Og de beskrev hendelsen helt feil og ble ikke gitt samtykke om å publisere det, noe som de ikke brydde seg om. Utifra Sofie så var dette en ikke sak. Hun sa at hun støtter "metoo" bevegelsen, men at det de publiserte i VG sin artikkel var bare feil og noe som hun ikke engang ville. Stor respekt. https://www.tv2.no/nyheter/10493586/ Endret 21. mars 2019 av Rikan214 6
Callisto83 Skrevet 21. mars 2019 #2 Skrevet 21. mars 2019 Det ser ut som de har gått fra nyhetsformidling, til nyhets manipulering. Helt sykt at Sofie bare ble "overkjørt" når hun påpekte at vinklingen til VG ble feil. Hun var tross alt kilden til hele denne saken. Giske mistet vel vervet sitt også på grunn av dette(?) Jeg er ikke overasket. Det er bare å se hvordan de velger å ordlegge seg i f.eks hendelser i Israel. (Hvis de i det hele tatt gidder å skrive om noe om det da..) Typisk eksempel er som følgende: "Israelsk soldat skjøt palestinsk 19 åring". Så når man klikker på overskriften, og leser videre, så står det til slutt "fordi han kjørte bil rett inn i en folkemengde og prøvde å stikke ned folk med kniv".. Dette må få konsekvenser, og jeg er glad vi tar den debatten nå. Det skal ikke være sånn at mediene setter agendaen. Sånt hører ikke hjemme i et vestlig demokrati. 5
ops2 Skrevet 21. mars 2019 #3 Skrevet 21. mars 2019 (endret) Jeg har trodd at uttalelsen om at "det ble for mye" som hun ga, var ekte. Min støtte til VG kom fra det. Jeg spør likevel, hvorfor ventet hun med å komme ut? Skulle hun ikke ha sagt akkurat det hun sier nå, tidligere? Man kan ikke se i spåkula hva noen sier om to uker. I dette tilfellet sa VG at de hadde samtalen på opptak. Hvis VG har løyet, så fortjener de allt som kommer mot de nå. Det fritar likevel ikke dama fra skyld, siden hun skulle sagt straks, at deler av sitatet er oppdiktet, og at hun ba reporteren om å fjerne den delen. Quote – Da han leste opp artikkelen for meg, sa jeg klart fra om at han måtte fjerne den delen av sitatet. Da sa journalisten at «da ser det rart ut». Jeg svarte at «ja, men da får det bare se rart ut». Han argumenterte mot meg hele veien, selv om jeg gjentok at jeg ikke opplevde hendelsen som ubehagelig. – Hva gjorde du da? – Jeg opplevde at han ikke hørte på meg. Jeg var fortvilet, og jeg ga opp. Til slutt sa jeg «bare skriv hva du vil, for det hjelper uansett ikke hva jeg sier», forteller Sofie, som ikke forstår hvorfor hun fikk saken opplest dersom hun ikke fikk korrigere det hun opplevde som feilaktige opplysninger. Jeg skjønner ikke hvordan noen kan si at hun ikke hadde ansvar. Hun visste at videoen ikke så bra ut, men hadde ikke noe problem med å sende den videre, selv om alle som ser den alene, tatt ut av sammenheng, reagerer på den. Quote Dagen etter barbesøket var videoen et tema i vennegjengen. Sofie husker hun tenkte at «oi, dette ser jo litt feil ut» da hun så den igjen på søndagen. – Hvis man skal analysere filmen, så ser man en mann som er mye eldre enn meg. Og det kan se drøyt ut med den hånden som er borti låret mitt, men jeg opplevde det ikke som noe ubehagelig, sier hun. Quote På søndag, dagen etter natten på Bar Vulkan, ble videoen sendt til ei venninne med tilknytning til Fagforbundet, som Sofie selv er organisert i. Sofie sier hun ga venninnen beskjed om ikke å dele eller vise den til noen andre. Ikke del eller vis den til andre.... jotakk. Er hun 13 år og nettopp fått Snapchat? https://www.tv2.no/spesialer/longread/sofie-27-danset-med-trond-giske-dette-er-hennes-historie Det eneste som kan sies om dette, er at de skulle fått forbud mot å bruke sosiale media. Når først videoen var spredt, kan de ikke sette seg i et musehull i veggen og si at de vil legge lokk på saken. "Hei, som du vet har jeg gjentatte ganger prøvd å legge lokk på saken...." Quote Sofie forteller at hun har hatt dårlig samvittighet overfor Trond Giske. – Jeg har dårlig samvittighet, men samtidig kan jeg ikke så mye for at det har blitt sånn, sier hun. Jo, du må ta ansvar for at du ikke sa ifra om at VGs reporter skrev noe annet enn du sa, før Trond Giske mistet stillingen. Hun gjorde seg utilgjengelig, selv om reporteren og VGs sjefsredaktør prøvde å få kontakt. Quote Sofie svarte ikke på SMSen fra journalisten. Skarvøy sendte da flere meldinger. Han skrev at de måtte snakke sammen og at VGs sjefredaktør, Gard Steiro, snart måtte svare NRK på spørsmål om hvordan VG hadde håndtert saken om bekymringsmeldingen. https://www.tv2.no/spesialer/longread/sofie-27-danset-med-trond-giske-dette-er-hennes-historie Hvis reporteren Lars Joakim Skarvøy løy, så skulle det ha vært klart der og da. Endret 21. mars 2019 av ops2 skrivefeil og tok bort 1 ord + la til 1 sitat til 6
Gjest Tom Peng Pong Skrevet 21. mars 2019 #4 Skrevet 21. mars 2019 12 minutter siden, ops2 skrev: Jeg har trodd at uttalelsen om at "det ble for mye" som hun ga, var ekte. Min støtte til VG kom fra det. Jeg spør likevel, hvorfor ventet hun med å komme ut? Skulle hun ikke ha sagt akkurat det hun sier nå, tidligere? Man kan ikke se i spåkula hva noen sier om to uker. I dette tilfellet sa VG at de hadde samtalen på opptak. Hvis VG har løyet, så fortjener de allt som kommer mot de nå. Det fritar likevel ikke dama fra skyld, siden hun skulle sagt straks, at deler av sitatet er oppdiktet, og at hun ba reporteren om å fjerne den delen. Jeg skjønner ikke hvordan noen kan si at hun ikke hadde ansvar. Hun visste at videoen ikke så bra ut, men hadde ikke noe problem med å sende den videre, selv om alle som ser den alene, tatt ut av sammenheng, reagerer på den. Ikke del eller vis den til andre.... jotakk. Er hun 13 år og nettopp fått Snapchat? https://www.tv2.no/spesialer/longread/sofie-27-danset-med-trond-giske-dette-er-hennes-historie Det eneste som kan sies om dette, er at de skulle fått forbud mot å bruke sosiale media. Når først videoen var spredt, kan de ikke sette seg i et musehull i veggen og si at de vil legge lokk på saken. "Hei, som du vet har jeg gjentatte ganger prøvd å legge lokk på saken...." Jo, du må ta ansvar for at du ikke sa ifra om at VGs reporter skrev noe annet enn du sa, før Trond Giske mistet stillingen. Hun gjorde seg utilgjengelig, selv om reporteren og VGs sjefsredaktør prøvde å få kontakt. https://www.tv2.no/spesialer/longread/sofie-27-danset-med-trond-giske-dette-er-hennes-historie Hvis reporteren Lars Joakim Skarvøy løy, så skulle det ha vært klart der og da. Jo, vedkommende ga beskjed straks etter intervjuet at de ikke skulle kjøre saken. Hun poengterte også under intervjuet med LJS at han skulle skrive om det han hadde, da det gav helt feil vinkling av saken.
ops2 Skrevet 21. mars 2019 #6 Skrevet 21. mars 2019 (endret) 12 minutter siden, Tom Peng Pong said: Jo, vedkommende ga beskjed straks etter intervjuet at de ikke skulle kjøre saken. Hun poengterte også under intervjuet med LJS at han skulle skrive om det han hadde, da det gav helt feil vinkling av saken. Pøh, du misforstår med vilje. Hvis LJS løy, så skulle hun sagt det til media der og da. Hun nektet å svare på telefoner og meldinger, og hun og venninnen ga en tåkete uttalelse til NRK. Hun hadde muligheten til å si til NRK: "Jeg sa at LJS ikke skulle skrive det, men han insisterte til han hadde utmattet meg, og jeg sa at han fikk skrive det han ville, fordi jeg var overkjørt". Jeg gir katta i hva hun sier NÅ, jeg mener hun skulle sagt det DA. Endret 21. mars 2019 av ops2 skrivefeil 5
Gjest Tom Peng Pong Skrevet 21. mars 2019 #7 Skrevet 21. mars 2019 12 minutter siden, ops2 skrev: Pøh, du misforstår med vilje. Hvis LJS løy, så skulle hun sagt det til media der og da. Hun nektet å svare på telefoner og meldinger, og hun og venninnen ga en tåkete uttalelse til NRK. Hun hadde muligheten til å si til NRK: "Jeg sa at LJS ikke skulle skrive det, men han insisterte til han hadde utmattet meg, og jeg sa at han fikk skrive det han ville, fordi jeg var overkjørt". Jeg gir katta i hva hun sier NÅ, jeg mener hun skulle sagt det DA. Hun sa til flere andre medier rundt 21-22 feb at VG har fremstilt hele saken feil. Hva mer skulle hun gjøre? VG nektet jo å føye seg.
Gjest Paramount Skrevet 21. mars 2019 #8 Skrevet 21. mars 2019 Har boikottet VG for lenge siden,de framstiller ting slik de ønsker at folk skal oppfatte verden, ikke slik den er, meget dårlig journalistikk. Sjekker kun VG for sport, vær og tv-programmer, nyheter kan de ikke formidle nøytralt og riktig. Alltid provoserende og feil det de kommer med når det gjelder nyheter og politikk.
ops2 Skrevet 21. mars 2019 #9 Skrevet 21. mars 2019 16 minutter siden, Tom Peng Pong said: Hun sa til flere andre medier rundt 21-22 feb at VG har fremstilt hele saken feil. Hva mer skulle hun gjøre? VG nektet jo å føye seg. Ikke i rene ord. Hun sa kun til NRK at det så verre ut enn det var, og at det var jentene som kontaktet Giske. Hun sa ikke at hun var blitt presset av LJS til å gi opp og si at journalisten fikk skrive det han ville, siden han ikke hørte på henne. Det er to veldig forskjellige ting. Les det lange intervjuet hun gir til TV2. Les hvor mange ganger hun ikke svarte på henvendelser, og hvor mange ganger hun sa at hun ville "legge lokk på saken". Det er et jævlig dårlig svar å gi, når nettet koker av videoen du selv har ansvaret for er spredt. Hun kunne stilt opp og sagt det hun sier i TV2 der og da. Hvis du ikke forstår hva jeg mener med at hun sier dette for sent, så kan jeg ikke utdype dette mer. 4
Mann1979 Skrevet 21. mars 2019 #10 Skrevet 21. mars 2019 2 minutter siden, ops2 said: Ikke i rene ord. Hun sa kun til NRK at det så verre ut enn det var, og at det var jentene som kontaktet Giske. Hun sa ikke at hun var blitt presset av LJS til å gi opp og si at journalisten fikk skrive det han ville, siden han ikke hørte på henne. Det er to veldig forskjellige ting. Les det lange intervjuet hun gir til TV2. Les hvor mange ganger hun ikke svarte på henvendelser, og hvor mange ganger hun sa at hun ville "legge lokk på saken". Det er et jævlig dårlig svar å gi, når nettet koker av videoen du selv har ansvaret for er spredt. Hun kunne stilt opp og sagt det hun sier i TV2 der og da. Hvis du ikke forstår hva jeg mener med at hun sier dette for sent, så kan jeg ikke utdype dette mer. Merker meg at du ikke tror henne når hun sier gjentatte ganger til journalisten at hun mente det sitatet ("det ble litt mye) var feil. 4
ops2 Skrevet 21. mars 2019 #11 Skrevet 21. mars 2019 1 hour ago, Mann1979 said: Merker meg at du ikke tror henne når hun sier gjentatte ganger til journalisten at hun mente det sitatet ("det ble litt mye) var feil. Dette er siste gangen jeg gjentar det: Hun sa det til journalisten, og han skrev noe annet. Jeg tror henne nå. Hadde hun sagt det rett ut, konkret og ikke til å misforstå, den 22 februar, hadde jeg trodd henne DA. Hun brukte ikke disse ordene eller den forklaringen den 22. februar. Les den lange artikkelen i TV2 igjen. Lett å være etterpåklok. Du hadde ikke visst dette hvis ikke TV2 skrev det nå. 2
Mann1979 Skrevet 21. mars 2019 #12 Skrevet 21. mars 2019 7 minutter siden, ops2 said: Dette er siste gangen jeg gjentar det: Hun sa det til journalisten, og han skrev noe annet. Jeg tror henne nå. Hadde hun sagt det rett ut, konkret og ikke til å misforstå, den 22 februar, hadde jeg trodd henne DA. Hun brukte ikke disse ordene eller den forklaringen den 22. februar. Les den lange artikkelen i TV2 igjen. Lett å være etterpåklok. Du hadde ikke visst dette hvis ikke TV2 skrev det nå. Men journalisten visste det før han skrev saken. 5
Honey Dew Skrevet 21. mars 2019 #13 Skrevet 21. mars 2019 Nei, jeg nekter å boikotte noe som helst. 2
FrøkenPolitikk Skrevet 21. mars 2019 #14 Skrevet 21. mars 2019 Overrasker meg ikke at det er fake news i vg https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/VOORV/forfatter-putin-har-trump-info-om-sex-og-penger buzzfeed kavlitet ja
Perelandra Skrevet 21. mars 2019 #15 Skrevet 21. mars 2019 Tråden er ryddet for injurierende utsagn. Perelandra, mod.
Fru Uperfekt Skrevet 21. mars 2019 #16 Skrevet 21. mars 2019 15 timer siden, Rikan214 skrev: VG kan beskrives som halvveis CNN og Buzzfeed. De er bare interesert i seg selv, ikke hva folk har å si. Med sladder og tull, det er et problem når et stort selskap får alt for mye makt. De beskytter kun seg selv og mener selv at de er bedre enn andre Utifra intervjuet hun ga på TV2 nyhetene nylig, så har VG bare ikke brydd seg, og bare publisert dette på hjemmesiden sin om Trond Giskes video, der han danset med henne. Og de beskrev hendelsen helt feil og ble ikke gitt samtykke om å publisere det, noe som de ikke brydde seg om. Utifra Sofie så var dette en ikke sak. Hun sa at hun støtter "metoo" bevegelsen, men at det de publiserte i VG sin artikkel var bare feil og noe som hun ikke engang ville. Stor respekt. https://www.tv2.no/nyheter/10493586/ Er ikke bare hun som er blitt tråkket på av VG i deres higen på å trampe ned TG 1
Fru Uperfekt Skrevet 21. mars 2019 #17 Skrevet 21. mars 2019 12 timer siden, ops2 skrev: Pøh, du misforstår med vilje. Hvis LJS løy, så skulle hun sagt det til media der og da. Hun nektet å svare på telefoner og meldinger, og hun og venninnen ga en tåkete uttalelse til NRK. Hun hadde muligheten til å si til NRK: "Jeg sa at LJS ikke skulle skrive det, men han insisterte til han hadde utmattet meg, og jeg sa at han fikk skrive det han ville, fordi jeg var overkjørt". Jeg gir katta i hva hun sier NÅ, jeg mener hun skulle sagt det DA. Les TV 2 saken oppatt 2
The Kitten Skrevet 21. mars 2019 #18 Skrevet 21. mars 2019 Jeg kommer nok ikke til å boikotte VG, men jeg hadde forventet mye bedre av dem. Har alltid hatt et godt inntrykk av Gard Steiro. Har møtt ham flere ganger siden min mor har jobbet med ham (ikke i VG). En sak som publiseres går gjennom flere ledd. Journalisten skriver, avdelingsleder leser så sendes det til desk og til syvende og sist er det sjefredaktøren som har det endelige ansvaret for at en sak er riktig fremstilt. Interne rutiner kan sikkert variere, men det er ikke slik at journalisten skriver en sak og så kommer den på trykk uten å være gjennom flere andre ledd. 2
Example Skrevet 22. mars 2019 #19 Skrevet 22. mars 2019 15 minutter siden, The Kitten skrev: Jeg kommer nok ikke til å boikotte VG, men jeg hadde forventet mye bedre av dem. Har alltid hatt et godt inntrykk av Gard Steiro. Har møtt ham flere ganger siden min mor har jobbet med ham (ikke i VG). En sak som publiseres går gjennom flere ledd. Journalisten skriver, avdelingsleder leser så sendes det til desk og til syvende og sist er det sjefredaktøren som har det endelige ansvaret for at en sak er riktig fremstilt. Interne rutiner kan sikkert variere, men det er ikke slik at journalisten skriver en sak og så kommer den på trykk uten å være gjennom flere andre ledd. Problemet er vel da om man skal kunne stole på journalistene sine eller ikke. Her virker det i grunn som det er journalisten som har fabrikkert et sitat. Jeg vil anta at en redaktør stoler på sine journalisters profesjonalitet, og at de ikke fabrikkerer sitater. Det som ser verre ut for Steiro og ledelsen i VG er at disse båndene flere av journalistene deres åpenbart har til Tajik-fløyen i Ap. Det er ikke noe de kan unngå å se. Det begynner å bli mange saker nå, som alle peker i samme retning, og dette som den verste av de. Medier har til alle tider latt seg bruke av kildene sine, så lenge det tjener dem selv. Problemet er vel nå at VG de siste par årene nærmest har fremstått som en kanal for én fløy i Ap. De har ikke vært bevisste nok på det. Skarvøy er garantert ferdig som politisk journalist. Han har jobbet hardt for å ødelegge karrieren til Giske selv, men nå har han ofret sin egen også. Kanskje like greit at begge to finner noe annet å gjøre. 5
The Kitten Skrevet 22. mars 2019 #20 Skrevet 22. mars 2019 11 minutter siden, Example skrev: Problemet er vel da om man skal kunne stole på journalistene sine eller ikke. Her virker det i grunn som det er journalisten som har fabrikkert et sitat. Jeg vil anta at en redaktør stoler på sine journalisters profesjonalitet, og at de ikke fabrikkerer sitater. Det som ser verre ut for Steiro og ledelsen i VG er at disse båndene flere av journalistene deres åpenbart har til Tajik-fløyen i Ap. Det er ikke noe de kan unngå å se. Det begynner å bli mange saker nå, som alle peker i samme retning, og dette som den verste av de. Medier har til alle tider latt seg bruke av kildene sine, så lenge det tjener dem selv. Problemet er vel nå at VG de siste par årene nærmest har fremstått som en kanal for én fløy i Ap. De har ikke vært bevisste nok på det. Skarvøy er garantert ferdig som politisk journalist. Han har jobbet hardt for å ødelegge karrieren til Giske selv, men nå har han ofret sin egen også. Kanskje like greit at begge to finner noe annet å gjøre. Det er jeg helt enig med deg i. Resten av innlegget ditt har jeg ærlig talt ikke nok kunnskap om til å kunne kommentere
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå