Gå til innhold

Sette 200.000 inn i aksjefond? 19 år

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg er en 19 år gammel jente. Jeg har ca 200.000 kr som jeg har spart opp fra masse jobbing opp gjennom årene. Jeg skal studere til høsten, og vil få lån fra Lånekassen, men usikker på om jeg får lån hvis de står i mitt navn? Hadde villet settet de på sparekonto/fond for egenkapital til bolig når jeg er ferdig med studiene om 5,5 år... Hva er lurest å gjøre?

Anonymkode: 58ae2...83a

AnonymBruker
Skrevet

Ikke godt å si. Ofte kimmer stlrre fall i aksjemarkedet etter lang tids oppgang. Og nå har vi hatt lang tids oppgang. Men ingen garanti for at det kommer noe stort fall. Sett litt på boligsparekonto (vanlig bsu om du jobber lott ved siden av) mesteparten på sparekonto og litt i aksjefond synes jeg. 

Anonymkode: 3e0d0...030

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De står fortsatt i ditt navn hvis du setter dem i aksjefond. Jeg er usikker på om jeg vil anbefale aksjefond i din situasjon, og du bør i hvert fall ikke sette inn hele beløpet på en gang hvis ikke du liker risiko. Spre det ut på månedlige innbetalinger over minst 2 år. Formuesgrensen for Lånekassen er 415 362, så du trenger ikke bekymre deg for det.

Anonymkode: 96b30...866

AnonymBruker
Skrevet

5,5 år er i grenseland for det som er anbefalt når det gjelder aksjefond. Ville nok ikke investert hele beløpet i så fall.

Anonymkode: 48501...b74

Skrevet

Sett det inn i flere forskjellige fond. Å ha pengene i banken er ihvertfall et tapsprosjekt, iom at inflasjonen er høyere enn innskuddsrenten. Hvis du er sikker på at du skal kjøpe bolig kan du sette dem i BSU, men du får ikke utnyttet skattefradraget hvis du har lav inntekt.

Gjest NotYou
Skrevet

Ville satt halve beløpet inn på 3 ulike fond. 

Skrevet

Hva har det med låkassen å gjøre? Din formue er vel din formue uavhengig om den står i fond eller på sparekonto? 

Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Hei! Jeg er en 19 år gammel jente. Jeg har ca 200.000 kr som jeg har spart opp fra masse jobbing opp gjennom årene. Jeg skal studere til høsten, og vil få lån fra Lånekassen, men usikker på om jeg får lån hvis de står i mitt navn? Hadde villet settet de på sparekonto/fond for egenkapital til bolig når jeg er ferdig med studiene om 5,5 år... Hva er lurest å gjøre?

Anonymkode: 58ae2...83a

5 år er lit kort horisont for et aksjefond. Jeg ville ha satt pengene i rentefond.

(Mindre avkasting enn aksjefond over tid, men mye mindre risiko) 

AnonymBruker
Skrevet

Sett inn alt og velg fond med mye aksjer. 

Ha is i magen når det går nedover  det mange gjør feil er at de selger da. Du tjener mer på fond enn i bank, selv om det bare er for 5 år  

Anonymkode: ecd17...917

AnonymBruker
Skrevet

Blir det krakking i markedet så spiller det lite rolle hvor mange fond du sprer risikoen på, du taper penger.

Jeg ville heller ha spredt sparingen med ukentlig trekk i et billig globalt indeksfond. Prøv f.eks. 1000 kr i uka. Da slipper du å kjøpe når det er dyrt, men heller følge trendene over tid.

Anonymkode: 4d5c0...24a

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, minister-mio skrev:

Hva har det med låkassen å gjøre? Din formue er vel din formue uavhengig om den står i fond eller på sparekonto? 

Aksjefond har 25% verdsettelsesrabatt tror jeg.

Anonymkode: 3e0d0...030

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...