Gjest Anonymous Skrevet 16. april 2005 #1 Skrevet 16. april 2005 Noen som har noen fine oppskrifter? Både loff og grovt? Takk
Gjest Anonymous Skrevet 16. april 2005 #2 Skrevet 16. april 2005 Noen som har noen fine oppskrifter? Både loff og grovt? Takk Skal vi se. Jeg har mange gode oppskrifter, men denne laget jeg igår. Og den er god. Den er kanskje litt for viderekommende, men ta en utskrift og lagre den for senere bruk om du ikke vil prøve nå. http://www.dagbladet.no/dinside/2000/12/14/233087.html Jeg følger ikke oppskriften helt da den er litt uklar. Her er min variant: - Jeg lager tre brød. Synes de blir for små når deigen skal deles i fire. - Brødene stekes på nedeste rille i ca 35-40 minutter på 220 grader. Dette avhenger av ovnen. Legg papir over om brødene blir for mørke mot slutten. - Det blir litt kliss når brødet skal rulles i frøene, men slik er det bare. Starterdeig/hevedeig. Jeg lager 3/4 av starterdeigoppskriften og bruker alt. Jeg lager den om morgenen og den får heve i typisk 10 timer før jeg bruker den. Starterdeigen skal knas inn i hoveddeigen 15 minutter etter at hoveddeigen er laget (hoveddeiegn skal hvile i 15 minutter først). Frøblanding: Jeg bruker akkurat de frøene og mengden oppskriften over sier, men jeg blander med 4.5 dl vann. Denne blir også laget om morgenen og står mer enn 10 timer før jeg bruker den. Hoveddeig: - 800 g hvetemel - 200 g rugmel - 100 g grov sammalt hvetemel - 25 g salt - 6.5 dl vann - 20 g gjær. Rug gjør brød gode. Bruk det, men husk at man ikke kan heve en deig av rugmel. Hvetemel har gode heveegenskaper. Jeg skal prøve med litt mer rug i dette brødet neste gang jeg lager det. Jeg knar slik oppskriften over sier. Det er viktig å kna nok. Det er det som gjør at deigen hever godt.
Annie78 Skrevet 16. april 2005 #3 Skrevet 16. april 2005 Jeg bare kjøper pakker med "grovbakst" på butikken, og sper på med salt, olje, sukker, gjær og vann/melk, alt ettersom. Blir veldig gode brød! Jeg steiker 4 brød på en gang, i to "nivåer" i ovnen, på varmluft 175 grader C, i ca 45-50 min.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå