Gå til innhold

høyrentekonto eller globalt indeksfond for de neste 5 årene?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

jeg har plutselig 500 000kr jeg ikke skal bruke de neste 5-10 årene. hvordan burde jeg investere de, de neste 5 årene? litt i høyrente og itt i globalt indeksfond eller hva...?

Anonymkode: 6c310...b45

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kun kjøp aksjefond hvis du tåler å se verdien stige og falle. Nå er jo aksjemarkedet litt ustabilt, men du får lese deg opp selv. 

Jeg ville ha gjort dette: Finn beste høyrentekonto og flytt 300 000 dit. De resterende 200 000 flytter du inn i aksjefond (gjerne diversifiser mellom ulike fond) og flytt inn 15-25 000 kr i måneden, slik at du slipper å bli uheldig om aksjemarkedet skulle falle voldsomt i høst eller i nær fremtid. Du kan godt overføre en større engangssum i begynnelsen hvis du ønsker det. Når de 200 000 er overført til aksjefond, så fortsetter du bare til du sitter med så mye som du vil ha i aksjefond. Skulle markedet falle voldsomt i de neste årene, så flytter du alt inn i aksjefond med en gang de har falt nok og du føler at bunnen er nær. 

5-10 år er ganske lenge, så historisk sett vil aksjefond være best for deg. 

Anonymkode: 6c503...3d4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva med kunst? 

Anonymkode: 0be17...ba9

Skrevet

Hvilken risiko vil du ta? 

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, King in the North skrev:

Hvilken risiko vil du ta? 

svært liten

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva med kunst? 

jeg kan ikke nok om kunst

AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er du, har du barn, har du bolig? 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

svært liten

Da ville jeg gjort noe slikt som å finne deg 3 gode, og billige fond. Gjerne internasjonale. Helse og fornybar energi er store trender i verden på sikt, og det finnes fond rettet mot disse bransjene. Så ville jeg startet en spareavtale på feks 1000-2000kr i mnd på hver av de. Eller mer om du tåler/ønsker det. 

De første 25 tusen du sparer hvert år burde gå rett inn på BSU forøvrig. 

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kun kjøp aksjefond hvis du tåler å se verdien stige og falle. Nå er jo aksjemarkedet litt ustabilt, men du får lese deg opp selv. 

Jeg ville ha gjort dette: Finn beste høyrentekonto og flytt 300 000 dit. De resterende 200 000 flytter du inn i aksjefond (gjerne diversifiser mellom ulike fond) og flytt inn 15-25 000 kr i måneden, slik at du slipper å bli uheldig om aksjemarkedet skulle falle voldsomt i høst eller i nær fremtid. Du kan godt overføre en større engangssum i begynnelsen hvis du ønsker det. Når de 200 000 er overført til aksjefond, så fortsetter du bare til du sitter med så mye som du vil ha i aksjefond. Skulle markedet falle voldsomt i de neste årene, så flytter du alt inn i aksjefond med en gang de har falt nok og du føler at bunnen er nær. 

5-10 år er ganske lenge, så historisk sett vil aksjefond være best for deg. 

Anonymkode: 6c503...3d4

Dette er et godt råd og slik jeg ville gjort det.

Anonymkode: b296a...8a3

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor gammel er du, har du barn, har du bolig? 

er godt voksen, alene med 1 barn. eier leilighet. lån med fastrente. lønner seg ikke å nedbetale hele lånet før tidligst 2024 (målet er å betale ned restssummen av lånet når fastrenteavtalen går ut). lånet er pr dags dato ca 700 000kr)

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, King in the North skrev:

Da ville jeg gjort noe slikt som å finne deg 3 gode, og billige fond. Gjerne internasjonale. Helse og fornybar energi er store trender i verden på sikt, og det finnes fond rettet mot disse bransjene. Så ville jeg startet en spareavtale på feks 1000-2000kr i mnd på hver av de. Eller mer om du tåler/ønsker det. 

De første 25 tusen du sparer hvert år burde gå rett inn på BSU forøvrig. 

takk for råd. skal lese alt etter jobben.

AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

er godt voksen, alene med 1 barn. eier leilighet. lån med fastrente. lønner seg ikke å nedbetale hele lånet før tidligst 2024 (målet er å betale ned restssummen av lånet når fastrenteavtalen går ut). lånet er pr dags dato ca 700 000kr)

Hva med å investere i bolig 2 til ditt barn, så hen har en plass å bo når hen skal studere? Så kan du leie ut i mens.

Men jeg ville ha satt summen på høyrentekonto og betalt ut resten av boliglånet ditt. Selv indeksfond blir for utrygt på 5-10 år. Det hadde jeg ikke ville gjort. 

Har du lagt av penger til pensjon? Der kunne du også lagt penger, IPS eller fond, alt etter som hva du foretrekker. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Utleiebolig gååår jo an, men det krever inntekt å kunne betjene så mye lån. Og om man greier det, er det ikke sikkert det vil lønne seg med så kort horisont som fem år.

Anonymkode: e98b4...d89

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å investere i bolig 2 til ditt barn, så hen har en plass å bo når hen skal studere? Så kan du leie ut i mens.

Men jeg ville ha satt summen på høyrentekonto og betalt ut resten av boliglånet ditt. Selv indeksfond blir for utrygt på 5-10 år. Det hadde jeg ikke ville gjort. 

Har du lagt av penger til pensjon? Der kunne du også lagt penger, IPS eller fond, alt etter som hva du foretrekker. 

takk for råd, skal sjekke ut hva ips er.

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

ikke lagt av til pensjon, skal lese om ips nå. bolig nr 2  til ungen har jeg ikke mulighet til nå, med mindre barnefar blir med og spleiser

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alltid koselig med IPS der pengene er låst frem til du evnt. fortsatt er i live om hundre år når du kan ta de ut, ja.

Anonymkode: 96d78...d1f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alltid koselig med IPS der pengene er låst frem til du evnt. fortsatt er i live om hundre år når du kan ta de ut, ja.

Haha. 

Hvor er det best å spare til pensjon da? 

Anonymkode: 28df4...e8d

AnonymBruker
Skrevet

Et sted hvor du kan ta ut pengene når du trenger dem?

Aner meg at du ikke helt vet reglementet ved IPS? Du kan ikke ta ut penger før en viss alder: hva er sjansen for at du lever til den alderen i det hele tatt?

AnonymBruker
Skrevet
On 3/21/2019 at 5:40 AM, AnonymBruker said:

svært liten

Da bør du bruke pengene til å betale ned på boliglånet.

Anonymkode: 877e1...d3a

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Et sted hvor du kan ta ut pengene når du trenger dem?

Aner meg at du ikke helt vet reglementet ved IPS? Du kan ikke ta ut penger før en viss alder: hva er sjansen for at du lever til den alderen i det hele tatt?

Jeg vet jo at de er låst til du er 62- DERFOR spurte jeg hvor det er lurt å spare til pensjon fordi jeg oppriktig lurer ??? Ingen har fortalt meg noe om dette noen gang og jeg har nå forstått at den lille sparkingen gjennom jobb ikke er nok. 

Anonymkode: 28df4...e8d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...