AnonymBruker Skrevet 20. mars 2019 #1 Skrevet 20. mars 2019 Barnet spiser kun en type pålegg. Vi har alltid tilbudt variert pålegg og kost ellers. Er veldig kresen på middager. Liker kjøttboller, fiskepinner, fiskekaker en sjelden gang, kjøttdeig med tacokrydder, kyllingnuggets og pølser. Spiser ingen grønnsaker og smaker heller ikke. Siste halve året vil barnet heller ikke ha frukt. Hjemmelaget smoothie godtar barnet av og til. Spiser ofte brød/ rundstykker uten pålegg hvis barnets favorittpålegg ikke er tilgjengelig. Liker pasta, fullkornsris og quinoa, men aldri potet/ potetstappe. Burde vi kontakte lege eller helsestasjon så fort som mulig? Når begynner kresenheten å bli kritisk? Bekymret mor. Anonymkode: 03a95...554
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2019 #2 Skrevet 20. mars 2019 Min eldste på 10 år har alltid vært vanskelig i matveien, og det stikker dypere enn bare å ikke like, det er frykt involvert. Alltid hatt ensidig kosthold. Når han var mindre tok jeg det alltid opp på kontrollene på helsestasjonen, men ble bare møtt med et skuldertrekk. Han spiser da noe og han vokser, så han får det han trenger var svaret. Nå er han altså 10 og jeg har nylig tatt opp problemet med fastlege, men heller ikke der ble jeg møtt med forståelse. Han tok noen blodprøver og det var det. Så min erfaring er at det er lite hjelp å få. Vi bor ikke på det sentrale østland, så å oppsøke spesialklinikker er ikke bare bare det heller. Anonymkode: 35c98...938
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2019 #3 Skrevet 20. mars 2019 Kanskje dere er dårlig på matlaging og det smaker fælt? Anonymkode: 18d54...ce8
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2019 #4 Skrevet 20. mars 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barnet spiser kun en type pålegg. Vi har alltid tilbudt variert pålegg og kost ellers. Er veldig kresen på middager. Liker kjøttboller, fiskepinner, fiskekaker en sjelden gang, kjøttdeig med tacokrydder, kyllingnuggets og pølser. Spiser ingen grønnsaker og smaker heller ikke. Siste halve året vil barnet heller ikke ha frukt. Hjemmelaget smoothie godtar barnet av og til. Spiser ofte brød/ rundstykker uten pålegg hvis barnets favorittpålegg ikke er tilgjengelig. Liker pasta, fullkornsris og quinoa, men aldri potet/ potetstappe. Burde vi kontakte lege eller helsestasjon så fort som mulig? Når begynner kresenheten å bli kritisk? Bekymret mor. Anonymkode: 03a95...554 Ta en telefon til helsesykepleieren og spør uten å innvolbere barnet. Anonymkode: b5c9a...49b
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2019 #5 Skrevet 20. mars 2019 Så lenge barnet er fornøyd, og utvikler seg normalt og ikke gir noen tegn til å være underernært, så ville ikke jeg bekymret meg i det hele tatt. Selv har vi ett kresent barn på 4 år, og hun har alltid vært slik. Vi tok til og med blodprøver for å se at alt var ok mht vitaminer og mineraler. Ikke bare var alt ok, men alle resultater va SUPER. Hun er kvikk, oppegående og ingenting galt. Selv var jeg EKSTREM kresen på mat helt til tenårene. Aldri hatt problemer.. Anonymkode: 03e3b...ba5 6
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2019 #6 Skrevet 20. mars 2019 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min eldste på 10 år har alltid vært vanskelig i matveien, og det stikker dypere enn bare å ikke like, det er frykt involvert. Alltid hatt ensidig kosthold. Når han var mindre tok jeg det alltid opp på kontrollene på helsestasjonen, men ble bare møtt med et skuldertrekk. Han spiser da noe og han vokser, så han får det han trenger var svaret. Nå er han altså 10 og jeg har nylig tatt opp problemet med fastlege, men heller ikke der ble jeg møtt med forståelse. Han tok noen blodprøver og det var det. Så min erfaring er at det er lite hjelp å få. Vi bor ikke på det sentrale østland, så å oppsøke spesialklinikker er ikke bare bare det heller. Anonymkode: 35c98...938 Takker for svar. Godt å vite at vi ikke er alene om dette. Det føles ofte sånn. Jeg vurderer å få en ekstra time på helsestasjonen for å ta opp dette. Tror det er ca. 5 måneder til 4-årskontrollen vår. Ts Anonymkode: 03a95...554
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2019 #7 Skrevet 20. mars 2019 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så lenge barnet er fornøyd, og utvikler seg normalt og ikke gir noen tegn til å være underernært, så ville ikke jeg bekymret meg i det hele tatt. Selv har vi ett kresent barn på 4 år, og hun har alltid vært slik. Vi tok til og med blodprøver for å se at alt var ok mht vitaminer og mineraler. Ikke bare var alt ok, men alle resultater va SUPER. Hun er kvikk, oppegående og ingenting galt. Selv var jeg EKSTREM kresen på mat helt til tenårene. Aldri hatt problemer.. Anonymkode: 03e3b...ba5 Takker for svar. Godt å høre at alt var bra med datteren din. Vi bør nok ta de samme blodprøvene som dere for sikkerhets skyld. Veldig greit å få vite hvordan det står til med vitaminer og mineraler. Ts Anonymkode: 03a95...554
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2019 #8 Skrevet 20. mars 2019 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kanskje dere er dårlig på matlaging og det smaker fælt? Anonymkode: 18d54...ce8 Vi gjør så godt vi kan og lager mest fra bunnen. Tror vi ligger midt på treet/ litt over når det gjelder å lage hjemmelaget mat. Er selv oppvokst med en mor som elsket å lage mat og lærte oss barna mye. Barnet vil heller ikke smake på pålegg, og det meste av pålegget lager man som oftest ikke selv. Vil forøvrig heller ikke smake på frukt, ikke engang epler (som barnet spiste før i perioder). Ts Anonymkode: 03a95...554 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2019 #9 Skrevet 20. mars 2019 Har du prøvd å lure inn grønnsaker? Det gjør jeg med mannen😅 Brokkoli i risen, gulrot og kålrot i potetstappe, grønnkål i smoothien, paprika og blomkål i kjøttkakene og taco kjøttet osv. Anonymkode: 6a414...b4f 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2019 #10 Skrevet 20. mars 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takker for svar. Godt å høre at alt var bra med datteren din. Vi bør nok ta de samme blodprøvene som dere for sikkerhets skyld. Veldig greit å få vite hvordan det står til med vitaminer og mineraler. Ts Anonymkode: 03a95...554 PS. En ting som hjelper å lure barnet til å spise det meste: Vi gjorde det slik at vi koste oss og spiste middag mens vi satt på sofaen og så på tegnefilm. Da blir barnet distrahert og spiser det meste... på denne måten spiste jenta vår alt fra hjemmelagede gryter til fårikål! Vi måtte selvsagt mate i starten, men etterhvert blei barnet vant til forskjellige smaker og spiser dette selv idag. Noen ganger protesterer hun litt, men spiser likevel... 😀 Det er kanskje ikke det mest optimale, men barnet spiste sunt i allefall. Disse grytene laget vi fra bunnen av med masse grønsaker. Det samme gjorde vi med frukt... Anonymkode: 03e3b...ba5
^^Belle^^ Skrevet 21. mars 2019 #11 Skrevet 21. mars 2019 Jeg har også en ekstremt kresen unge, som nå er 6 år. Det er så ille at jeg kan telle på noen fingre det hun liker av middagsmat. Det hele begynte jo med at hun nektet fast føde (jeg som hadde gleda meg til å lage hjemmelagede moser slik jeg gjorde med førstemann), og spiste kun morsmelk til hun var godt over året. Da gikk hun over til tørr skive uten noe på. (Det er forøvrig favoritten fremdeles). Vi har hele tiden hatt tett kontakt med barnehage og helsestasjon, og hun tok blodprøver da hun var rundt 3 for å sjekke om alt så fint ut mtp vitaminer og mineraler. Problemet er jo at det er umulig å få i henne noe annet enn vitaminbjørner (joho, det liker hun!), så om de hadde funnet noen mangler så hadde det blitt en utrivelig og evigvarende kamp. De fant ingen mangler da, men nå vurderer vi å ta nye prøver. Hun har vært slapp og trøtt uten grunn den siste uken, og ikke seg selv i det hele tatt. Det er godt mulig det er 6-års puberteten som kommer krypende, men vi er litt rådville vi også altså. Vi kan ikke ha pasta med kjøttboller eller kjøttdeig hver dag, liksom. *hjertesukk* Jeg kan jo føye til at vi har prøvd alt mellom himmel og jord, både hjemme og i barnehagen. Der får hun være med kokken (de har kokk på heltid, som lager varmmat hver dag) å lage maten, og smake på ulike ting. Hun er veldig flink til å smake, men vil ikke ha mer enn det. Jeg har konkludert med at hun bare er litt rar. For det er hun unektelig. Hun begynte å spise sjokolade for bare et års tid siden. Når vi baker liker hun røra eller deigen, men ikke det ferdige produktet. Og det går faktisk ikke an å spise brødskiven sammen med pålegget (salami), fordi ''det smaker annerledes''. Pålegget først, så brødskiven.
Gjest BearMama Skrevet 21. mars 2019 #12 Skrevet 21. mars 2019 Så lenge ungen spiser og får i seg næringsstoffene det trenger ser jeg ikke noe grunn til å stresse. Bare fortsett å introdusere. De sier barn må smake på en matvare flere ganger før de liker det(husker ikke tallet, men over 10 ganger eller noe) Hadde barnet vært underernært ville det vært en annen ting. Min er ekstremt kresen. Spiser kun leverpostei på brødskiven, om han i det hele tatt spiser det. Han spiser kyllingboller og så lager jeg en næringsbombe til middag med alt mulig av kjøtt, ris, søtpotet, grønnsaker, smør, fløte osv som han liker, men alt må blandes og moses. I tillegg spiser han havregrøt, men den må også lages på min måte med masse frukt, smør, havremelk og så blander jeg inn multivitaminer. Han vokser som et uvær og har ingen mangler.
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2019 #13 Skrevet 21. mars 2019 snakket med helsesøster selv ang. datter på 6.. Så lenge vekst og energinivå er normalt, så trenger man ikke å bekymre seg Anonymkode: 5b49e...874
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2019 #14 Skrevet 21. mars 2019 Jeg var sånn sær når jeg var barn. Spiste vel til nøds banan om den var most med sukker på. Kun loff, og aldri med pålegg. Kanskje litt leverpostei om fargen var helt ren. Til middag spiste jeg vel bare ris, aldri kjøtt, saus, potet, grønnsaker eller fisk. Om det ble tvingt i meg kastet jeg vel opp frem til jeg nærmet meg 10 år. Tror det var mest på trass og en overbevisende indre tro på at all mat var skikkelig fælt. Mener å huske min mor har fortalt at 14 dager i syden i 8årsalderen ble overlevd på lys baguett og vann. Drakk heller ikke saft, brus eller spiste godteri. Lørdagsgodteriet mitt var to strenger rå spaghetti, eneste jeg aksepterte. Etter 10-12årsalderen gikk det mye bedre, og husker spesielt godt hvor flaut det var på skolekjøkkenet og hos venner å ikke kunne spise noenting som ble servert. Nå som 37åring spiser jeg nesten absolutt alt, bortsett fra små ting som jeg anser som "normalen" og etter smaksløker (koriander, rå paprika, oliven osv). Det kommer til å gå bra Anonymkode: d2838...008
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2019 #15 Skrevet 21. mars 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Ta en telefon til helsesykepleieren og spør uten å innvolbere barnet. Anonymkode: b5c9a...49b Helsesykepleieren? Hvem i hules.. Å... newspeak for helsesøster ja. Dumme ekskluderende tittelen. Anonymkode: 5939e...27d
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2019 #16 Skrevet 21. mars 2019 Takker for alle svar her! Utrolig at det er mulig å leve på baguett og vann i to uker. Kroppen kan tydeligvis tåle mye. Jeg har et håp om at barnet vårt vil vokse dette av seg. Ts Anonymkode: 03a95...554
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2019 #17 Skrevet 21. mars 2019 Her har det blitt så ille at vårt barn ikke legger på seg eller vokser. Jeg mener at vi ikke skal bruke trang, da jeg er helt sikker på at det er en årsak til at mange får spisevegring. Vi har fått råd om å snike inn ekstra fett i de få matrettene som spises, men det har ikke hjulpet. Vi skal på utredning til uka, for nå har noen andre symtomer (tretthet og forstoppelse i perioder), og håper vi sitter med flere svar og evt. Løsninger da. Kontakt lege dersom du er beskymret for ditt barn. Jeg var selv utrolig småspist som barn. Det eneste jeg spiste var lungemos (ja, æsj) med ketchup på. Jeg vokste som jeg skulle, men har alltid vært undervektig. Siden jeg hadde energi og vekst, var det ikke noe som noen tok tak i, og jeg vokste det heldigvis av meg rundt ungdomsskolen. Anonymkode: 2fb27...b37
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå