AnonymBruker Skrevet 20. mars 2019 #1 Skrevet 20. mars 2019 Samboeren jobber hver dag fra 07:00-15:00, og ofte lengre dager. Jeg er gravid i uke 39 og har 8 dager til termin. Nå hadde vi nettopp en liten diskusjon der han mener at jeg er jo hjemme og burde stå for alt av matlaging. Jeg gjør stort sett alt fra før (handling, matlaging, vask av hus, klær, rydding, sette i oppvaskemaskinen, støvsuge osv). Lager middag til han hver dag han kommer hjem fra jobb. Han mente at det var så lite å spise hjemme i kveld og at jeg burde jo lage mat til han siden han jobber. (lunsj/kvelds). Jeg klikka på han og spurte han om om han virkelig mente at jeg skulle stå for alt av matlaging? Han sa at "du går jo hjemme". Kjenner jeg ble så forbanna. Er det virkelig forventa at den som går hjemme skal gjøre alt? Anonymkode: 2c474...e5a
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2019 #2 Skrevet 20. mars 2019 Nei, det er ikke forventet at man skal leke hushjelp 8 dager før terminen. Han er urimelig. Anonymkode: 35708...691 38
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2019 #3 Skrevet 20. mars 2019 Skjønner godt at du reagerer, det er en annen ting å gå hjemme når man ikke har noen plager eller noe, men det kan ikke sammenlignes med noen som er høygravid. Shit i å lag middag til han, la nå han lære før babyen kommer. Og hvil ! Anonymkode: 1f1fb...66c 27
bttb Skrevet 20. mars 2019 #4 Skrevet 20. mars 2019 Det er en grunn til at man tas ut av jobb tre uker før termin. Og det er ikke fordi det er kjekt med en hushjelp i huset. 29
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2019 #5 Skrevet 20. mars 2019 Så provoserende, men d verste er at mange glemmer den belastningen det er å gå høygravid. Anonymkode: 0a4a4...763 6
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2019 #6 Skrevet 20. mars 2019 For en idiot! Din jobb er å lage et menneske, forstår han ikke at det er slitsomt? Du er tung, kroppen er utslitt, hormonene raser. Altså... mannfolk altså. Nei, du skal ikke være hushjelp nå. Du skal slappe av og prøve å få nok krefter til å gjennomgå en fødsel og ta vare på en nyfødt etterpå. Anonymkode: be96c...944 11
MollyJones Skrevet 20. mars 2019 #7 Skrevet 20. mars 2019 Det kommer vel helt an på din form. Jeg klarte fint å gjøre "alt" hjemme både åtte dager før termin og fem dager over termin. (Uten at jeg nødvendigviser mener det er god arbeidsfordeling). Om din form ikke tillater deg det, eller din oppfatning av hvordan arbeidsfordelingen burde være mellom dere burde være, så setter du ned foten. Gravid eller ei. Lykke til med fødinga! Det er en helt vannvittig kul opplevelse! 6
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2019 #8 Skrevet 20. mars 2019 Du er hjemme for at kroppen din og psyken din skal få ro til å forberede deg til fødsel. I tillegg er du blitt ganske tung i kroppen og slapp i leddene, og dermed blir mange ting mye tyngre enn før og du kan lettere få skader. Høygravide kvinner skal helst ikke stå så veldig mye, noe man ofte gjør om man lager mat, vasker etc. Hvis du føler deg i form til å gjøre noe er det helt fint , men du skal ikke gjøre mer enn det kroppen sier du kan gjøre. Det kan være lurt å ta en samtale om forventninger til tiden etter fødsel, gjerne sammen med jordmor, slik at dere (spesielt han) kan få et realistisk bilde av hvordan det kommer til å være. Etter fødsel er det usannsynlig at du vil klare å gjøre alt det du gjør nå, og han risikerer å få seg et sjokk. Anonymkode: 183af...552 7
Nimneri Skrevet 20. mars 2019 #9 Skrevet 20. mars 2019 Stengt tatt så er du vel i termin nå. Jeg håper han får endret synet på hva graviditet, barsel og baby kan gjøre med kroppen og hverdagssituasjonen for du kommer jo til "bare gå hjemme" en god stund til, da med liten baby. Og det kan virkelig være en jobb det! 5
ViljaH Skrevet 20. mars 2019 #10 Skrevet 20. mars 2019 For en latpeis. Så sliten blir han ikke av 8 timers jobb at han trenger hvile i 16 timer. Det er bare du som kan forklare ham. Eventuelt finn en kilde, tror det er en bok som ca heter "Hakkespettboka for fedre" se om de har noe som kan få ham til å forstå. Med den holdninga, hadde jeg droppa alle matlaging til den late utakknemlige fyren. 9
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2019 #12 Skrevet 20. mars 2019 Jeg blir provosert av holdningen til mannen din. Så han ser på permisjonen du har nå som ferie eller?? Du har sikkert hatt god form, heldige deg, til nå- men bruk den gode formen til å forberede han OG deg til fødsel og ikke minst til barsel. Nå var jeg ikke i form i det hele tatt, men alt jeg fikk gjort den siste tiden ble sett på som en bonus. Den første tiden i barsel så sto mannen for nesten alt av matlaging, han hjalp meg med småting (hentet drikke, hentet puter, tok bleieskift natt som dag), bar på babyen og tok seg av husholdningen. Hvorfor? Ikke bare av snillhet, men fordi jeg var full av hormoner, utslitt etter fødsel og graviditet, ammet døgnet rundt og klarte såvidt å stelle såret nedentil fordi ammingen gikk i ett. Jeg hadde nok med å spise, hvile og amme hele første uken. Mannen ble trøtt han og, men han så jeg trengte full støtte første uken og klagde aldri. Jeg gråt meg igjennom uken, mange gjør det på grunn av følelsene er ukontrollerbare og du er lettrørt. Hvorfor jeg skriver dette? IKKE for å skryte, mannen min gjorde en fantastisk innsats selvsagt, men for at du skal ta til deg at du skal hvile deg godt innimellom, fødsel starter når som helst og mannen din må forberedes på barseltiden og hva det innebærer for dere som familie. Ingen kan forestille seg hvordan den blir, men det er en voldsom omveltning. Anonymkode: 6d509...a9d 6
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2019 #13 Skrevet 20. mars 2019 Lykke til når babyen kommer sier jeg bare... blir enda verre. Anonymkode: 10095...09f 6
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2019 #14 Skrevet 21. mars 2019 Er også gravid i uke 38+4. Bekkenløsning og storebror på 1,5 år. Mannen er på jobb fra kl 6 til kl. 16. Jeg leverer og han henter i barnehage. Jeg lager middag, vasker klær, tar oppvask. Han vasker huset, lager sin frokost og kvelds. Tar seg 60% av ungen etter jobb. Jeg syns vi har en rimelig fordeling, selv om det er til tider vanskelig (som f.eks. de siste tre dagene der barnet har omgangssyke og er hjemme med meg). Jeg står opp om natten, løfter og bærer. Men er det oppkast, så tar jeg meg av ungen, mens mannen vasker gulvet... Anonymkode: ac641...4a4
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2019 #15 Skrevet 21. mars 2019 Om jeg skulle kommet med bare ett ønske for alle unge som tenker på å etablere seg og få barn i dag... så ville det vært at ALLE gikk inn på KG og leste om menn som er helt ubrukelige og urimelige og udugelige og andre ord man kan sette u foran... Nei, TS, mannen din er en idiot og du burde sette deg ned og gjøre ingenting i stedet for å gjøre mer. Hvis han klager så kan du si at han får dra seg hjem til mora si og bli vartet opp der. Du har nok jobb med å være hotell for ungen hans. Anonymkode: d9dba...aba 5
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2019 #16 Skrevet 21. mars 2019 Kjenner jeg irriterer meg over de som ikke klarer å se forskjell på det å være frivillig husmor og det å være hjemme i permisjon. Det er en grunn til at man går ut i permisjon 3 uker før termin. Man skal omstille seg og forberede seg på fødsel som kan skje når som helst. Man skal ikke være utslitt av husarbeid, matlaging osv. Da kunne man jo i mange tilfeller likesågodt vært i jobb? Jeg blir mye mindre sliten i kropp og hode av å sitte 8 timer på kontoret enn å vaske, rydde og lage mat i mange timer. Nei her i heimen har mannen selv skjønt at selv om jeg går hjemme så må han bidra etter jobb han og. Og det på helt eget initiativ. Jeg gjør naturligvis litt ekstra siden jeg er relativt fin i formen og kjeder meg hjemme på dagtid uansett.. men det er ikke slik at han skal få slenge seg ned på sofaen resten av ettermiddagen mens jeg lager mat og rydder. Så her må du ta et grep TS. Dette skal du ikke finne deg i. Jeg har dessverre en følelse av at slike menn fort kan bruke samme argumentet etter barnet har kommet også.. "Jamen du går jo bare hjemme hele dagen.. da kan du jo rydde, vaske og lage mat når du ikke ammer".. Nei permisjon er ikke "fri" eller "ferie" som noen tydeligvis tror. Aah kjenner jeg blir frustrert. Anonymkode: 8cf92...525 7
The Kitten Skrevet 21. mars 2019 #17 Skrevet 21. mars 2019 Han får da virkelig klare å fore seg selv. Eller sulte ved siden av brødbokse. 3
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2019 #18 Skrevet 21. mars 2019 Be han skaffe seg en jævla hushjelp,for det er ikke det du er. Faen for ein idiot. Hadde klikket i vinkel om min mann var sånn. Er selv gravid i uke 39 og har idag vasket badet å laget middag. Fikk streng beskjed om at nå har jeg gjort for mye! Mannfolk oppfører seg ikke sånn som din. Sett han på plass!! Anonymkode: 122b8...f33 4
ididi Skrevet 23. mars 2019 #19 Skrevet 23. mars 2019 1. Fortell ham at din jobb nå er å hvilke og passe på din og babyens kropp. Det er en 24-timers-jobb og du kan bare ordne ting hjemme når du virkelig har overskudd til det. Prøv å kommunisere godt. Legg en virkelig innsats i å få ham til å forstå. Selv om han oppfører seg urimelig, trenger ikke du å gjøre det. 2. Hvis det ikke hjelper, kjøp ferdigmat til bare deg, og spis før han kommer hjem. (Prøv å velge sunne alternativer, ikke junk. Finnes mye med bra næringsinnhold som ikke krever mange minuttene å tilberede.) Og drit i husarbeidet. Rydd etter deg selv, men la alt annet være. Så får han bare bli sur, men blir etter hvert nødt til å finne en annen løsning enn å behandle deg som tjeneren sin. 5
miamiamia Skrevet 23. mars 2019 #20 Skrevet 23. mars 2019 Kjenner meg igjen. Men til gjengjeld så må jeg forsvare mannen din med at menn forstår ikke helt dette med å gå gravid. De ser bare den store magen. Det er ikke enkelt for dem å forstå seg helt på deg. Ja, du GÅR faktisk hjemme! Vær ærlig og si at du er sliten og orker ikke lage middag i dag, send han en melding på dagtid og advare han. Si at du har kynnere osv osv så han ikke blir skuffet når han kommer hjem. Det blir nok ikke bedre når ungen kommer ut, men jeg opplevde at når ungene ble litt eldre så tok han igjen for de første årene. Nå er han helt fantastisk og jeg har massevis av. fri! God føding! Det er dritkult å få barn!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå