Gå til innhold

Noen som har flyttet til Spania?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått jobb på sykehjem i Spania, og har fått noen tips fra arbeidsgiver. Men synes dette med skatt og papirer er veldig komplisert.

1. Jeg melder flytting. Men bør jeg melde flytting på barna også? Og mannen? Mannen har turnus på olje, og er sånn sett ansatt av norsk selskap.

2. Er det nok å melde flytting til skatteetaten? Eller må jeg søke om noe i Spania også? Forstår det slik at jeg må ha et nummer i Spania, men kan vente 3 mnd med å søke om det?

3. Jeg har allerede søkt om å beholde norsk folketrygd på meg og barna. Skal i utgangspunktet jobbe der fra 1.juli- 1.juni. ( Er kanskje litt sent ute).

4. Arbeidsgiver sier jeg kan velge å betale skatt til Norge. Men blir jeg ikke i så fall dobbeltskattet en periode? Snakket med en som hadde fått en voldsom smell, men som vil få tilbake pengene ila en 5 års periode.

Vi har leilighet i Norge, som vi kommer til å leie ut. I Spania leier vi et lite hus. 

Takk for svar, viss du gidder.

Anonymkode: 82579...628

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du skal være der i mindre enn ett år trenger du ikke melde flytting. Hvis du vil unngå byråkrati og potensielt tap av rettigheter er det absolutt å anbefale.

Du må ha et NIE-nummer i Spania for å kunne leie eller kjøpe bolig, eller jobbe. Det er dessverre litt høna-eller-egget, for du må ha klar kontrakt på å kjøpe eller leie bolig før du får lov til å få NIE. Jeg antar at du kan bruke arbeidskontrakt også for å søke om NIE. Hvis du har det bør du gjøre det nå, det kan ta litt tid og det gjør ting enklere hvis du har det klart. Jeg vet ikke hvordan du må gjøre det med skatt.

Anonymkode: e341b...82c

AnonymBruker
Skrevet

Du bør absolutt ikke flytte til Spania hvis du ikke vet hvilke papirer du må ha eller vet hva Numero de identidad de Extranjero er.

Du kan heller ikke melde flytting til skatteetaten uten videre, først må du ha en leieavtale på bolig samt Empadronamiento i fra kommunen du flytter til. Så kan du sende relevante dokumenter til Skatteetaten i Norge.

Hvis arbeidsgiver sier at du kan velge om du skal betale skatt til Norge så er det rett og slett løgn eller en arbeidsgiver som ikke har peiling på skatteavtalen mellom Norge og Spania. I følge skatteavtalen så er man skattepliktig til det landet man anses som bosatt i.

Hele dette opplegget høres ut som en veldig dårlig plan, faktisk et opplegg helt uten plan og uten kunnskap om hva som er riktig når man skal jobbe i et annet land.

Anonymkode: c39fd...664

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du bør absolutt ikke flytte til Spania hvis du ikke vet hvilke papirer du må ha eller vet hva Numero de identidad de Extranjero er.

Du kan heller ikke melde flytting til skatteetaten uten videre, først må du ha en leieavtale på bolig samt Empadronamiento i fra kommunen du flytter til. Så kan du sende relevante dokumenter til Skatteetaten i Norge.

Hvis arbeidsgiver sier at du kan velge om du skal betale skatt til Norge så er det rett og slett løgn eller en arbeidsgiver som ikke har peiling på skatteavtalen mellom Norge og Spania. I følge skatteavtalen så er man skattepliktig til det landet man anses som bosatt i.

Hele dette opplegget høres ut som en veldig dårlig plan, faktisk et opplegg helt uten plan og uten kunnskap om hva som er riktig når man skal jobbe i et annet land.

Anonymkode: c39fd...664

Takk for informativt og og godt svar.

Jeg har som sagt bolig og jobb, har skrevet under kontrakt. Har allerede søkt om å beholde norsk folketrygd, flyttemelding er for tidlig. 

Men har forstått det slik at jeg kan søke om NIE nummer etter at jeg har flyttet nedover (skatteetaten). Er dette feil? 

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du skal være der i mindre enn ett år trenger du ikke melde flytting. Hvis du vil unngå byråkrati og potensielt tap av rettigheter er det absolutt å anbefale.

Du må ha et NIE-nummer i Spania for å kunne leie eller kjøpe bolig, eller jobbe. Det er dessverre litt høna-eller-egget, for du må ha klar kontrakt på å kjøpe eller leie bolig før du får lov til å få NIE. Jeg antar at du kan bruke arbeidskontrakt også for å søke om NIE. Hvis du har det bør du gjøre det nå, det kan ta litt tid og det gjør ting enklere hvis du har det klart. Jeg vet ikke hvordan du må gjøre det med skatt.

Takk for hyggelig svar. Har arbeidskontrakt og leiekontrakt. Men har forstått det slik at jeg må melde flytting, siden jeg skal jobbe der i mer enn 6 mnd. 

NIE. Må jeg søke om det før jeg flytter? Trodde det var senest 3 mnd etter flytting.

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for hyggelig svar. Har arbeidskontrakt og leiekontrakt. Men har forstått det slik at jeg må melde flytting, siden jeg skal jobbe der i mer enn 6 mnd. 

NIE. Må jeg søke om det før jeg flytter? Trodde det var senest 3 mnd etter flytting.

Du kan få søkt om NIE nummer på den spanske ambassaden, så ring de og hør. Du trenger ikke å gjøre det før du reiser ned. Men har hørt at det er enklere å ordne det der. 

Anonymkode: c7836...2d4

AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, beklager, du må melde flytting når det er mer enn 6 måneder, men du mister ikke medlemskap i folketrygden når det er mindre enn 12.

Det er lettere på den spanske ambassaden siden de snakker engelsk, og du slipper å risikere å sitte i kø i timesvis. De kan sende deg papirene du trenger på epost.

• 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hei igjen! 

Ting har ordnet seg fint for meg. Arbeidsgiver hjelper meg med alt det praktiske, og det eneste jeg behøver å bekymre meg for er pakking og flytting. 

Takk for rådene. Og hasta la vista.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...