Gå til innhold

Resirkulering av matavfall: Brokkoli?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor midlertidig hos en eldre slektning for øyeblikket, og han har sine meninger om ting i husholdet.

Nå lager jeg middag, og etter å ha kuttet av brokkolibukettene, ville jeg kaste stilken i matavfallet (grønn pose her i Oslo). Dette mente han at man IKKE skulle gjøre. Brokkolistilker skulle ikke i matavfallet, for det hadde han lest en plass, uten at han husket hverken hvor eller hvorfor.

Det tror jeg ikke noe på. Brokkolistilk er "mat" og skal i matavfallet vel?

PS! Ja, jeg vet at man kan spise stilken også, men jeg spiser ikke brokkolistilker til fiskekaker.

Anonymkode: 48963...640

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja den kan fint gå i matavfallet. 

Hvis sorteringen gjøres for avansert som at man ikke skal putte deler av en grønnsak i matavfallet, så vil mange falle av og droppe å sortere.

F eka en kollega av meg som trodde man ikke kunne putte kaffefilteret i matavfallet, så hun tømte ut kaffegruten, skylte filteret, tørket det og resirkulerte det som papir. Da sa jeg til henne at så avansert kan det ikke gjøres, da gidder ikke folk. 

Anonymkode: 74d01...f5f

• Liker 7
Skrevet

Her så mener jeg også at jeg har lest det på sidene til renoveringsselskapet at store brokkolistilker ikke skal puttes i våtorganisk, men i rest. Tror det har noe med å gjøre at de stilkene ikke brytes ned så lett.

AnonymBruker
Skrevet

Høres komisk ut.. Jeg lager egen kompost og hiver stilkene i den. Del den i to på langs hvis de mener den er så vanskelig å bryte ned.

Anonymkode: 414a8...4ee

• Liker 1
Skrevet

Stilken er jo kjempegod da! Skrell den og damp den. Nydelig.

Skrevet

Klart det er matavfall, som de andre også sier. Hvis slektningen din ikke tror på deg, fortell at man også skal sortere bein fra kylling, koteletter og fisk i matavfallet. Når man kan sortere beinrester i matavfall skulle en brokkolistilk være kurant! 

Denne er for øvrig kjekk: https://sortere.no/privat/produkttype/260/Brokkoli 

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, Ullvott skrev:

Klart det er matavfall, som de andre også sier. Hvis slektningen din ikke tror på deg, fortell at man også skal sortere bein fra kylling, koteletter og fisk i matavfallet. Når man kan sortere beinrester i matavfall skulle en brokkolistilk være kurant! 

Denne er for øvrig kjekk: https://sortere.no/privat/produkttype/260/Brokkoli 

Ok, takk! På den linken står i alle fall "grønnsaker" under "Ja takk", og da regner jeg med brokkoli går derunder. 

Så imidlertid nå at blomsterbuketter (avskårne blomster) står under "Nei takk"....da har jeg syndet litt. Har tenkt at det er organisk og biologisk nedbrytbart, så da har jeg kastet et par visne buketter i matavfallet. Men bare et par - ikke fler enn det. Skal ikke gjenta seg.

Har også syndet litt med krydderplanter. Det har vært en gang eller to at krydderplanter ikke har blitt brukt hele av, og så har de visnet helt (de visner jo sykt fort). Da har jeg kastet de i grønn pose, matavfallet. Jeg har fjernet jord og potte og kastet det i restavfallet, men selve planten (det grønne) har altså gått i matavfallet. Det skal man altså heller ikke gjøre. 

Da vet jeg det.

Anonymkode: 48963...640

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Ms. Steele skrev:

Her så mener jeg også at jeg har lest det på sidene til renoveringsselskapet at store brokkolistilker ikke skal puttes i våtorganisk, men i rest. Tror det har noe med å gjøre at de stilkene ikke brytes ned så lett.

Kommuner man har vårorganisk har litt andre regler enn i Oslo. I Oslo sorteres matavfall som skal brukes til å lage biodrivstoff til Ruter-bussene, og da skal alt som er mat eller omsluttet  mat(som skrell skall, kjerner) i den grønne posen. I kommuner med vårorganisk (som der jeg bodde før) inkluderte det også ting som kattebæsj, planter o.l som ikke skal i grønn pose i Oslo. Dette ble til gjødsel.

Men til TS: ja, du kan fint putte brokkolistilken i grønn pose :)

Anonymkode: 5e624...1fe

AnonymBruker
Skrevet

Stilken er den beste delen på hele brokkolien. Skrell den og kutt den i passe biter, kan steikes eller kokes. Er søtere i smaken enn resten av grønnsaken.

Anonymkode: 4995d...dd9

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...