AnonymBruker Skrevet 20. mars 2019 #1 Skrevet 20. mars 2019 Ser tilbake til min barndom med gru 😳 Hvordan regner jeg ut dette. Skjønner ikke noenting, så hvordan skal min 12 åring skjønne det. Kan noen på enkel måte forklare meg, så forklarer jeg det videre. Leksene er til imorgen. 4y * 4x a * 2a * b * b 2y * 4a * a2 + X (3. tallet er a i annen) y * 2a * b * a * y2 (i annen) Fikk deja vi mareritt følelse. Anonymkode: 19e7d...fa6
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2019 #2 Skrevet 20. mars 2019 Tolvåringen har vel en lærebok eller lenke til lærestoff.på It's learning eller lignende? Lekser skal vel stort sett være stoff de.har gjennomgått på skolen. Det er ikke krise om du ikke kan forklare. Be ungen spørre lærer om mer forklaring i neste mattetime. Om det ikke klarner.da, send en melding til lærer. Det kan være de har ekstraundervisning i blant. Det er fint om du kan hjelpe, men ingen krise om du ikke kan det. Hvis du ikke kan gi mattestøtte selv, må du bare mase litt så skolen gir det. Anonymkode: 229bd...6b9
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2019 #3 Skrevet 20. mars 2019 Er dette fra en mattebok? Legg gjerne ut bilde av siden Og hvis dere ikke finner ut av det er det bare til å sende en mail til læreren. Da vil de nok i hvert fall gjennomgå det på nytt i timen. Anonymkode: 206fd...908
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2019 #4 Skrevet 20. mars 2019 De har ingen bok, de går gjennom whiteboard på skolen og kopi fra hefte. De har ingen nettside heller. De bruker kikora til å øve. Akkurat de gange eksemplene er ikke blitt brukt på hefte de har fått med. Men frøkna sier at de HAR gjennomgått gange oppgavene på skolen. Anonymkode: 19e7d...fa6
Cata Skrevet 20. mars 2019 #5 Skrevet 20. mars 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: 4y * 4x , tall multipliseres med tall og bokstaver med bokstaver -> 4*4*y*x = 16xy a * 2a * b * b , prøv samme regel her. En bokstav som multipliseres med seg selv blir opphøyd i annen. 2y * 4a * a2 + X (3. tallet er a i annen) , samme regel som i de to foregående, men legg til siste X (står pluss foran, så den skal ikke inn i multiplikasjonen) y * 2a * b * a * y2 (i annen) 4
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2019 #6 Skrevet 20. mars 2019 Hjelper ikke til i morgen, men dragonbox appen med algebra tror jeg kan bidra til forståelsen. Du skal sannsynligvis ikke komme frem til ett svar men forkorte stykkene ihht regneregler de har gjennomgått. 4x*4y=16xy Anonymkode: 9f631...e1c
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2019 #7 Skrevet 20. mars 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: De har ingen bok, de går gjennom whiteboard på skolen og kopi fra hefte. De har ingen nettside heller. De bruker kikora til å øve. Akkurat de gange eksemplene er ikke blitt brukt på hefte de har fått med. Men frøkna sier at de HAR gjennomgått gange oppgavene på skolen. Anonymkode: 19e7d...fa6 Når begynte barneskoler å ha undervisning UTEN noen lærebok?? Anonymkode: fb053...490 1
xHenrik Skrevet 20. mars 2019 #8 Skrevet 20. mars 2019 Her er poenget å forenkle uttrykk. Gang tallene og bokstavene. Rekkefølgen spiller ingen rolle. Eksempler: a*a=a^2 (a opphøyd i andre) a*a^2 =a^3 (a opphøyd i tredje) a*b*a=a^2*b 5*a*b*a*10=a^2*b*50 Dine eksempler: 4y * 4x =16*x*y (skrives vanligvis 16xy) a * 2a * b * b = 2*a^2*b^2 2y * 4a * a2 + X (3. tallet er a i annen) = 8*y*a^3+X y * 2a * b * a * y^2 = y^3 * 2*a^2 * b Dette lærer gutten din fint til i morgen Det er mye enklere enn dere tror.
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2019 #9 Skrevet 20. mars 2019 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: 4y * 4x a * 2a * b * b 2y * 4a * a2 + X (3. tallet er a i annen) y * 2a * b * a * y2 (i annen) Her skal du bare forkorte. Feks blir 2x*2x= 4x, mens x*x=x2 (i annen), 2x * 2y=4xy. Det vil si; 4y*4x=16yx (y og x kan erstattes med epler og appelsiner. 4 epler * 4 appelsiner= 16 epler og appelsiner.) Anonymkode: 14a12...f35
Trish Skrevet 20. mars 2019 #11 Skrevet 20. mars 2019 (endret) Kan oppgavene men vet ikke om jeg klarer å forklare det på noen bra måte. Men alt som har gange imellom skal ganges sammen. Husk at gange er alltid først og pluss/minus etterpå. Prøver med noen generelle regler: Dette gjelder da uansett hvilken bokstav det står, men hver bokstav er forskjellig og to ulike bokstaver kan ikke ganges sammen. a*a = a2 (i andre) 4a*2a =8a2 (i andre) For eksempel 2a * 2b = 2*a*2*b = 4ab Merk! Når man skriver f. Eks. 4a2by står det egt gange imellom alle leddene: 4*a*2*b*y Vet ikke om dette hjalp noe men prøvde🙂 Endret 20. mars 2019 av Trish Feil
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå