Gå til innhold

Ekstrem økning i unge på uføretrygd

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

https://www.rb.no/ungdom/sosiale-forhold/nav/ekstrem-okning-i-unge-pa-uforetrygd-det-er-n-utvikling-som-bekymrer/s/5-43-1018967

De siste fem årene har antallet unge uføre doblet seg. Diagnosene kommer som oftest fra psykiske lidelser – ikke fysiske plager. Utviklingen som vekker mest oppsikt, er at stadig flere ender opp på uføretrygd allerede i 18-19-årsalderen.

En kan lure på hva som har endret seg så voldsomt de senere årene. 

Anonymkode: fb99a...9ed

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De nye aap-reglene ;) Så mystisk er det faktisk ikke.

Anonymkode: 973b2...5a7

• Liker 8
Gjest Kjevla
Skrevet

Tja....

Er økningen egentlig så stor, eller er bare denne gruppen vært gjemt fra statistikken i tidligere mislykkede tiltak? Kanskje er økningen først synlig på statistikken pga regelendringene de siste årene?

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

De nye aap-reglene ;) Så mystisk er det faktisk ikke.

Du må lese artikkelen. Antall unge uføre begynte å skyte i været fra 2010/11.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå må folk sette seg inn i dette før de svarer. Dette har pågått over flere år nå.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

4 ting ødelegger en del av dagens (norske) unge

1. medisinske fremskritt som gjør at folk som , normalt sett ville dødd, overlever uten å kunne være normale og friske. "dessverre" fører at disse overlever til høyere utgifter for samfunnet

2. sosiale medier er fullstendig ødeleggende for barns utvikling, for svake sjeler så tåler de ikke dette og blir ufungerende voksne

3 ufaglærte jobber gis til utlendinger som klarer sge med lavere lønn, det gjør en skvis på "bunnslammet" her til lands som tidligere ville fått en sjangse nå bare jobber gratis på nille og co et par år før det er på trygd, bedrfitene privatiserer gevinstene, men sosialiserer utgiftene, dette er politikerne klar over men lar foregå likevel..

4 globalisering fører til sterkere konkurranse, klarer DU å sy en genser bedre/billigere enn en slave i asia som tjener 5 kroner timen? Trolig gjør du ikke det. Slik konkurranse, på ufaglærte jobber, gjør at en må holde seg langt unna ufaglærte jobber, MEN mennesker har forskjellige evner og for noen er ufaglærte/enkle jobber alt de har evner til å gjøre genetisk sett, dette er et stort problem som vil vokse fremover

Nedkortingen av AAP løpet fører også til noe flere på ufør ettersom de går fortere dit isteden for å bli pint på AAP i tiår, men AAP koster også omtrent like mye penger så dette er ikke nødvendigvis negativt selv om det betyr at unge uføre øker.¨

Sånn er det med den saken ;) 

Anonymkode: c49f3...b05

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du må lese artikkelen. Antall unge uføre begynte å skyte i været fra 2010/11.

Jeg svarte strengt tatt på ditt spørsmål hvorfor den har økt de senere årene, og det er jo fordi det har kommet nye aap-regler ;)

Jeg har lest, men det virker ikke ut som om du selv har lest artikkelen. Da hadde du ikke skrevet dette innlegget da artikkelen forklarer det ganske greit. Jævlige mennesker som har ødelagt andres liv. Enten det er mobbing eller foreldre. Mishandling. De som blir ung ufør når de fyller 18 er psykisk utviklgshemmet mm. Barnevernet har feilet totalt blandt de unge uføre som er ufør av mishandling. Jeg tror barnevernet har blitt bedre med årene men de har sikkert mye å gå på. Helsevesenet er for dårlig. Helse i skolen er for dårlig. Man, som foreldre, lærer, rektor og skole bør slå skikkelig hardt ned på mobbing slik at mobbing ikke ødelegger andres liv som kan føre til uførehet.

Selv om det fokuseres mye på lav eller manglende utdanning og psykisk sykdom så er det flere som er ung ufør som har fysisk sykdom også. Flere har høy utdanning.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

mobbing eller foreldre

Mobbing er vel ikke noe nytt og kan ikke forklare økningen i uføre. Mulig det er noe mer mishandling i de tusen hjem ettersom det er mye "nye" kulturer, som på tross av ryktene om berikelse og mangfold, har vist seg å inneha mye større grad av barnemishandling etc enn hva som er vanlig her til lands. Men da får du si det rett ut isteden for å være vag og upresis. Om vi ikke snakker om problemene får vi ikke løst problemene.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det har blitt vanligere å gi uføretrygd til 18-19-åringer som er utviklingshemmede, autister osv. Før måtte alle gjennom årelange papirmøller, så de ble ofte ikke uføretrygdede før de nærmet seg 30. Nå tenker man at det er ingen vits. Utviklingshemmede vil uansett aldri få vanlige jobber. Så derfor er det like greit å gi føretrygd først som sist.

Anonymkode: 301ec...0af

• Liker 8
Gjest Kjærlighetsbarn98
Skrevet

Jeg synes det er bra at det finnes økonomiske forsikringer til de som ikke klarer å være i arbeid. Likevel er det trist at stadig flere unge blir uføretrygdet. Skulle virkelig ønske at vi kunne hjelpe dem heller. Jeg tror mange kunne gjort noe om de hadde fått tilrettelegging. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mobbing er vel ikke noe nytt og kan ikke forklare økningen i uføre. Mulig det er noe mer mishandling i de tusen hjem ettersom det er mye "nye" kulturer, som på tross av ryktene om berikelse og mangfold, har vist seg å inneha mye større grad av barnemishandling etc enn hva som er vanlig her til lands. Men da får du si det rett ut isteden for å være vag og upresis. Om vi ikke snakker om problemene får vi ikke løst problemene.

Det står jo i artikkelen :) Mobbing kan ha svært alvorlige konsekvenser. Noe å tenke på. Tro meg, det er ikke bare blandt innvandrere slikt skjer. Jeg er ikke så gammel men flere jeg kjenner led under mishandling i etnisk norske hjem... Faktisk tenkte jeg ikke på innvadrere da jeg skrev dette. Slutt å være rasist? :)

Gjest Kjærlighetsbarn98
Skrevet

Jeg tenker også at det må bli mer akseptert å si til jobben at man er kronisk syk, enten fysisk eller psykisk. Mange unnlater å fortelle at de er diagnostisert med sykdommer i frykt for å ikke få jobben. Slik burde det absolutt IKKE være.

Tenker at det burde legges mer til rette for de som ikke har mulighet til å delta i ordinært arbeid. At de har fått flere vernede bedrifter er jo et kjempegodt tiltak for de som f.eks har autisme. 

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg svarte strengt tatt på ditt spørsmål hvorfor den har økt de senere årene, og det er jo fordi det har kommet nye aap-regler ;)

Ja, nye regler SISTE året ja.

22 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har lest, men det virker ikke ut som om du selv har lest artikkelen. Da hadde du ikke skrevet dette innlegget da artikkelen forklarer det ganske greit. Jævlige mennesker som har ødelagt andres liv. Enten det er mobbing eller foreldre.

Så mobbing og dårlige foreldre er noe nytt de "senere årene"?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, nye regler SISTE året ja.

Så mobbing og dårlige foreldre er noe nytt de "senere årene"?

Denne endringen har vel vært kjent en god stund og da er det selvsagt flere på aap som får seg avklart ;)

Det er det som står i artikkelen. Jeg har sagt hvor jeg mener Norge har feilet dagens unge som er ufør av psykisk årsak. Nå siterer jeg en annen bruker, men brukeren har veldig rett i dette her:

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

4 ting ødelegger en del av dagens (norske) unge

1. medisinske fremskritt som gjør at folk som , normalt sett ville dødd, overlever uten å kunne være normale og friske. "dessverre" fører at disse overlever til høyere utgifter for samfunnet

3 ufaglærte jobber gis til utlendinger som klarer sge med lavere lønn, det gjør en skvis på "bunnslammet" her til lands som tidligere ville fått en sjangse nå bare jobber gratis på nille og co et par år før det er på trygd, bedrfitene privatiserer gevinstene, men sosialiserer utgiftene, dette er politikerne klar over men lar foregå likevel..

Nedkortingen av AAP løpet fører også til noe flere på ufør ettersom de går fortere dit isteden for å bli pint på AAP i tiår, men AAP koster også omtrent like mye penger så dette er ikke nødvendigvis negativt selv om det betyr at unge uføre øker.¨

Sånn er det med den saken ;) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har en epidemi av kronisk sykdom som ikke blir tatt alvorlig og statistikken på det er fra 90-tallet. Andelen som får MS, ME, fibromyalgi, migrene, mage-og tarmproblemer, leddgikt og ulike bindevevssykdommer har en eksplosiv økning, det er bare å se rundt seg.

Anonymkode: 21c3b...525

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har en epidemi av kronisk sykdom som ikke blir tatt alvorlig og statistikken på det er fra 90-tallet. Andelen som får MS, ME, fibromyalgi, migrene, mage-og tarmproblemer, leddgikt og ulike bindevevssykdommer har en eksplosiv økning, det er bare å se rundt seg.

Dette også. Det er så trist at kvinnesykdommer ikke blir tatt på alvor og ikke er prestisje nok til å forske mer på.

AnonymBruker
Skrevet

Persilleblader er grunnen. Tenk på vår oppvekst, våre foreldre og ikke minst besteforeldre sin. Hvem ble oppdratt til å være rustet til voksenlivet? Ikke 90-talls generasjonen i allefall.

Anonymkode: f293f...aae

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Multipell sklerose blir så absolutt tatt på alvor av både legevitenskapen og samfunnet forøvrig og har heller ikke hatt en eksplosiv vekst de siste årene. 

Du kan ikke sammenstille en degenerativ, progressiv, demyeliniserende hjernesykdom med psykosomatiske lidelser som feks. fibromyalgi og irritabel tarm. 

I følge statistikken er det først og fremt psykiske plager som gjør stadig flere unge mennesker arbeidsuføre. 

Anonymkode: 3cca8...a9e

Skrevet

Kutt, nedbemanning og nedleggelser av sengeplasser i psykiatrien kan vel være en av årsakene til unge ikke får adekavat hjelp og behandling for psykiske lidelser, og blir dermed uføre. Det er helt forferdelig, for mange av disse unge som lider kunne vært hjulpet med et godt behandlingstilbud. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...