Gå til innhold

Er det regler for behandlingstid ved søknad om lån?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Finnes det noen frister lånegiver må forholde seg til ift hvor lang tid de kan bruke før de svarer på en søknad om lån?

Anonymkode: f2112...787

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen som vet?

Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Finnes det noen frister lånegiver må forholde seg til ift hvor lang tid de kan bruke før de svarer på en søknad om lån?

Nei

AnonymBruker
Skrevet

Nei, hvorfor i alle dager skulle det være det? Ingen er heller forpliktet til å svare på en lånesøknad i det hele tatt.

Anonymkode: 6ca17...70c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ok. Tenkte kanskje det var tre ukers behandlingstid som det ofte er på å svare folk i andre saker/svare på et brev f.eks, når du er ansatt et sted

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Tenkte kanskje det var tre ukers behandlingstid som det ofte er på å svare folk i andre saker/svare på et brev f.eks, når du er ansatt et sted

Det du nevner her gjelder kun svar fra det offentlige. Private firma bestemmer dette helt selv. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, hvorfor i alle dager skulle det være det? Ingen er heller forpliktet til å svare på en lånesøknad i det hele tatt.

Så hvis man f.eks søker om studielån, så trenger de ikke å svare, mener du?

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det du nevner her gjelder kun svar fra det offentlige. Private firma bestemmer dette helt selv. 

Ok takk for svar. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk nettopp et tilleggslån, og det tok 3 dager så var pengene på konto. Søkte mandag, leverte alt av papirer elektronisk tirsdag, mandag morgen klokken 08:00 var pengene på konto. 

Anonymkode: c9044...b96

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk nettopp et tilleggslån, og det tok 3 dager så var pengene på konto. Søkte mandag, leverte alt av papirer elektronisk tirsdag, mandag morgen klokken 08:00 var pengene på konto. 

Onsdag morgen skulle det stå til sist. 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så hvis man f.eks søker om studielån, så trenger de ikke å svare, mener du?

Lånekassen er jo en offentlig institusjon, ikke privat.

AnonymBruker
Skrevet

Det lurer jeg på også -har søkt om ett tilleggslån på huset vårt. Har ennå ikke hørt noe -det er over en måned siden vi søkte. Vi vet vi får lånet, da vi nesten ikke har lån på huset fra før -fikk bare en Mail med en gang om at det var litt lang behandlingstid om dagen - Dette var Sparebank Øst. Angrer på at jeg byttet vårt boliglån til de -utrolig treg og dårlig kundeservice -men de har best boliglånsrente da..

Anonymkode: 2d455...717

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Oj. Der hvor jeg er ansatt skal vi svare kunder og kolleger på mail etter EN DAG - tre uker er jo helt vilt. 

Anonymkode: 92884...29f

AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oj. Der hvor jeg er ansatt skal vi svare kunder og kolleger på mail etter EN DAG - tre uker er jo helt vilt. 

Anonymkode: 92884...29f

Er det ikke i forvaltningsloven det står at man skal svare på brev innen tre uker? 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Er det ikke i forvaltningsloven det står at man skal svare på brev innen tre uker? 

Nei. Saker skal behandles innen "ugrunnet opphold". Dersom det vil ta uforholdsmessig lang tid før en henvendelse kan besvares, skal organet snarest mulig sende et foreløpig svar. I saker som gjelder enkeltvedtak skal organet sende et foreløpig svar dersom det vil ta mer enn én måned før en henvendelse kan besvares. Et foreløpig svar er bare et brev hvor man skriver at det vil ta lengre tid å svare på henvendelsen.

Anonymkode: 4f838...098

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...