MiniMjau Skrevet 20. mars 2019 #1 Skrevet 20. mars 2019 Ungene mine spør til tider om mer eller mindre umulige spørsmål til tider. De har så mange morsomme betraktninger om verden vi lever i. Og det er ikke alltid jeg har svar. Kanskje fordi svaret ikke er så enkelt, eller at jeg rett og slett ikke vet! Hva spør dine unger om? Og hva svarte du? Og kanskje vi kan få forslag til hva vi kan svare? Min på 4 år spurte i dag:, hvorfor tar vi honningen til biene? Skal de ikke ha den selv? 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2019 #2 Skrevet 20. mars 2019 Man trenger ikke alltid gi barn svar på det de lurer på. Undre deg heller over det sammen med barna. Det kan være nyttig for både fantasi og nysgjerrighet i fremtiden Anonymkode: 299f8...a11 3
fjærestein Skrevet 20. mars 2019 #3 Skrevet 20. mars 2019 «De lager så mye honning at de kan dele med oss.» ev: » Jo. Men vi lurer dem til å bo i hus vi har laget og så stjeler vi honningen deres uten å be om lov» Tipper det blir liv i heimen da 😄 2
MiniMjau Skrevet 20. mars 2019 Forfatter #4 Skrevet 20. mars 2019 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man trenger ikke alltid gi barn svar på det de lurer på. Undre deg heller over det sammen med barna. Det kan være nyttig for både fantasi og nysgjerrighet i fremtiden Anonymkode: 299f8...a11 Ja, absolutt! Vi drodler rundt spørsmålene. tenkte høre hva deres barn spør om og hva "svaret" er....
SoWhat? Skrevet 20. mars 2019 #5 Skrevet 20. mars 2019 Ikke mitt barn men: hva skjer når vi dør ? Den er så lei! Hva svarer en. Jeg : det kommer an på hva en tror på. Og eksempler Var det et greit svar? Ikke vet jeg. ELSKER barn. De er små vakre filosofer ❤️ 1
Zenobia Skrevet 20. mars 2019 #6 Skrevet 20. mars 2019 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man trenger ikke alltid gi barn svar på det de lurer på. Undre deg heller over det sammen med barna. Det kan være nyttig for både fantasi og nysgjerrighet i fremtiden Anonymkode: 299f8...a11 Da hadde jeg som barn blitt frustrert, og tenkt: "Det nytter ikke å spørre, for jeg får ikke svar." Særlig hvis jeg hadde hatt følelsen av at de egentlig visste. (Noen voksne var ikke like villige til å dele sin kunnskap, og det var uvant.) "Vet de voksne så lite? Er det skummelt å bli voksen?" kunne blitt en bekymring for meg. Barn er forskjellige; jeg ville bare ikke la dette utsagnet fra AB a11 stå uimotsagt Jeg er VELDIG takknemlig for at mine foreldre holdt ut at jeg spurte hull i hodet på dem. De forsøkte alltid å gi meg et godt svar. Jeg følte at de tok mitt vitebegjær på alvor. Dette trigget i hvert fall i min trang til stadig å få vite mer, så da jeg begynte på skolen, var jeg en av de som ELSKET å lære. Denne nysgjerrigheten har jeg tatt vare på som voksen – også i form av evnen til undring. Jeg har bivånet voksne som har gitt lettvinte, og til og med gale svar til barn som ikke hadde noen mulighet til å vite hva som var riktig. Da får jeg vondt inni hjerterota. Han gadd ikke å anstrenge seg. (Husker ikke hvorfor jeg ikke kunne gripe inn) Vedr. barns fantasi, fikk min utvikle seg av at vi barn måtte kjede oss litt, før vi fant på hva vi skulle gjøre. Vi ble ikke sysselsatt, men føyset unna med beskjed om å finne på noe. Hvilket vi gjorde 5
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2019 #7 Skrevet 20. mars 2019 Å gi barn faktiske svar kan oppmuntre til videre interesse. Man kan se på det som en anledning til å lære noe nytt selv.Idag så kan mye googles veldig enkelt og kjapt. 1 hour ago, fjærestein said: «De lager så mye honning at de kan dele med oss.» Det er heller slik at vi liker smaken av honning og bytter derfor den med sukker. At biene kaster den opp gir en annen smak og konsistens en ren sukker, noen mener det er sunnere. Biene får ikke nok til seg selv om de ikke gis sukker. Om jeg har forstått det riktig. 1 hour ago, fjærestein said: » Jo. Men vi lurer dem til å bo i hus vi har laget og så stjeler vi honningen deres uten å be om lov» Tipper det blir liv i heimen da 😄 Tja, det er jo alltids en problemstilling at vi tar noe som tilhører en art som jobber hardt for det. Når det gjelder bier, så tenker jeg at de ikke er så kompliserte vesener at de vil føle tap av sukker vs honning. Ikke at jeg er en bieekspert. Er større problemer når det gjelder pattedyr vi har i fangenskap, for de er åpenbart mer like mennesker i hvordan de fungerer, mtp hvordan hjernen deres er bygget opp Anonymkode: 6fd6d...f9f 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2019 #8 Skrevet 20. mars 2019 Barnet mitt på 5 lurte på om de som blir begravd etter døden ligger sammens med dinosaurer Anonymkode: 1ce97...b97 4
Huldra-78 Skrevet 20. mars 2019 #9 Skrevet 20. mars 2019 (endret) 1 time siden, MiniMjau skrev: Ungene mine spør til tider om mer eller mindre umulige spørsmål til tider. De har så mange morsomme betraktninger om verden vi lever i. Og det er ikke alltid jeg har svar. Kanskje fordi svaret ikke er så enkelt, eller at jeg rett og slett ikke vet! Hva spør dine unger om? Og hva svarte du? Og kanskje vi kan få forslag til hva vi kan svare? Min på 4 år spurte i dag:, hvorfor tar vi honningen til biene? Skal de ikke ha den selv? Du kan fortelle at vi tar honningen fra biene, og gir den rent sukker tilbake. Dette er fordi biene sitter inne i så mange måneder gjennom vinteren, og da kan de ikke spise honning rett og slett fordi de kommer til å bæsje på seg selv. Om våren vil biene fly ut så snart det blir varmt nok for dem til å være utendørs. De tømmer tarmen, finner seg kanskje litt pollen og nektar, og så drar de inn i kuben igjen. Mitt beste tegn på vår og at biene har klart seg gjennom vinteren, er mange brune flekker på snøen utenfor bikubene. Hilsen en hobby-birøkter:) Endret 20. mars 2019 av Huldra-78 Skriveleif 6
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2019 #10 Skrevet 20. mars 2019 1 time siden, SoWhat? skrev: Ikke mitt barn men: hva skjer når vi dør ? Den er så lei! Hva svarer en. Jeg : det kommer an på hva en tror på. Og eksempler Var det et greit svar? Ikke vet jeg. ELSKER barn. De er små vakre filosofer ❤️ Det er lett å svare på, synes jeg. Bare å svare ærlig vel? Jeg tror jeg forklarte døden med at ingen vet helt hva som skjer, men kroppen blir til jord og kanskje den gir næring til blomster, gress og trær. Sjelen vår, jeg"et, det som er inni oss vet jeg ikke noe om, men jeg tror man hviler godt og fredelig. Så sa jeg vel at noen ytor man kommer til Gud i himmelen, og andre religioner tror andre ting, kanskje det er sant, men JEG tror ikke det. Du finner selv ut hva du tror på, kanskje når du blir litt større. Anonymkode: 494c0...483 2
SoWhat? Skrevet 20. mars 2019 #11 Skrevet 20. mars 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er lett å svare på, synes jeg. Bare å svare ærlig vel? Jeg tror jeg forklarte døden med at ingen vet helt hva som skjer, men kroppen blir til jord og kanskje den gir næring til blomster, gress og trær. Sjelen vår, jeg"et, det som er inni oss vet jeg ikke noe om, men jeg tror man hviler godt og fredelig. Så sa jeg vel at noen ytor man kommer til Gud i himmelen, og andre religioner tror andre ting, kanskje det er sant, men JEG tror ikke det. Du finner selv ut hva du tror på, kanskje når du blir litt større. Anonymkode: 494c0...483 Ærlig? Er lik sannheten? Vel. Den har ingen av oss. 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2019 #12 Skrevet 20. mars 2019 4 minutter siden, SoWhat? skrev: Ærlig? Er lik sannheten? Vel. Den har ingen av oss. Les svaret mitt en gang til. Jeg har ikke sagt noe om noen sannhet??? Anonymkode: 494c0...483 3
SoWhat? Skrevet 20. mars 2019 #13 Skrevet 20. mars 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Les svaret mitt en gang til. Jeg har ikke sagt noe om noen sannhet??? Anonymkode: 494c0...483 Nei... men ulik tro er ikke det du nevner 🙂
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2019 #14 Skrevet 20. mars 2019 I dag svarer vi jo på alt mulig, helt seriøst, når småungene spør. En venninne av meg hadde spurt faren sin da hun var liten (på 70-tallet) hvordan lillebroren hennes havnet i mammas mage. Hvordan hadde det gått til? Da svarer faren hennes at moren hadde gått ut i hagen og gravd opp et frø. Dette frøet hadde hun så svelget, og vips, så hadde hun baby i magen. Dette gikk min venninne rundt og trodde på i mange år etterpå! Anonymkode: 9b5bf...dc4 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2019 #15 Skrevet 20. mars 2019 2 minutter siden, SoWhat? skrev: Nei... men ulik tro er ikke det du nevner 🙂 Hæ? Jeg skjønner ikke hva du mener nå? Jeg mener at man skal svare ærlig når barn spør. Om døden vet vi ingenting, og da kan vi jo si det. Anonymkode: 494c0...483 3
SoWhat? Skrevet 20. mars 2019 #16 Skrevet 20. mars 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hæ? Jeg skjønner ikke hva du mener nå? Jeg mener at man skal svare ærlig når barn spør. Om døden vet vi ingenting, og da kan vi jo si det. Anonymkode: 494c0...483 Noen tror de vet om hva som skjer etter døden. Det handler om tro. 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2019 #17 Skrevet 20. mars 2019 12 minutter siden, SoWhat? skrev: Noen tror de vet om hva som skjer etter døden. Det handler om tro. Ja-a-a? Og det forklarte jeg jo...??? Anonymkode: 494c0...483 1
SoWhat? Skrevet 20. mars 2019 #18 Skrevet 20. mars 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ja-a-a? Og det forklarte jeg jo...??? Anonymkode: 494c0...483 Ok
Hactar Skrevet 20. mars 2019 #19 Skrevet 20. mars 2019 (endret) Hvorfor er himmelen blå? Altså, jeg vet det er noe med lysbrytning og spredning og et eller annet, men har ikke klart å forklare det på en måte som treåringen er fornøyd med ennå. Han lurer også på hvorfor jeg ikke kan gi et skikkelig svar på hvorfor tiden går. Og hvorfor klokken ikke går andre veien. Det holder liksom ikke at det bare er blitt en enighet om at vi lar klokka gå - ja, med klokka. Prøvde meg på en forklaring som involverte solur, men «hvorfor går ikke solen andre veien?» ble jo den naturlige oppfølgeren da, haha! Endret 20. mars 2019 av Hactar 2
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2019 #20 Skrevet 20. mars 2019 Må si jeg blir imponert over hva barna lurer på! Og at de ikke godtar halvveis svar🤪 Anonymkode: 04379...d47 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå