AnonymBruker Skrevet 20. mars 2019 #1 Skrevet 20. mars 2019 Kom over et par annonser der de største bankene var på utkikk etter kunderådgivere - hvor arbeidsoppgaven går ut på, vel, rådgivning mot kredittkort, boliglån, forsikring, sparing, o.l. Til den stillingen, så ønsket minimum Bachelorgrad. Da er det rimelig å anta at de inn søkere med Master. For meg virker det helt overkill å ansette Siviløkonomer til slike jobber?! Dette er da jobber som folk med fagbrev innen økonomi, salg og service, eller liknende. Eller maks årsstudie innen øk.ad. Til og med Bachelor føler jeg blir i meste laget for de arbeidsoppgavene. Det blir jo som å ansette sivilingeniører til å selge elektronikk på Elkjøp. Anonymkode: cb50e...bca 2
AlexandriaK Skrevet 20. mars 2019 #2 Skrevet 20. mars 2019 Har aldri hørt om at noen får jobb som kunderådgiver i bank uten å ha minimum bachelorgrad. Hadde jeg vært nyutdannet i dag hadde jeg priset meg heldig for å bare få en jobb innenfor mitt område, kjenner til altfor mange unge nyutdannede som må ta seg deltidsjobber i butikker og jobber som ikke har noe som helst med fagområde deres å gjøre. 5
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2019 #3 Skrevet 20. mars 2019 34 minutter siden, AlexandriaK said: Har aldri hørt om at noen får jobb som kunderådgiver i bank uten å ha minimum bachelorgrad. Hadde jeg vært nyutdannet i dag hadde jeg priset meg heldig for å bare få en jobb innenfor mitt område, kjenner til altfor mange unge nyutdannede som må ta seg deltidsjobber i butikker og jobber som ikke har noe som helst med fagområde deres å gjøre. Da går det inflasjon i utdannelse. På begynnelsen / midten av 2000-tallet trengte en bare VGS for å få disse jobbene, som i dag krever minimum Bachelor. (Jeg vil gå så langt som å si at det er tap for samfunnet, som bruker mye tid og resurser på folk som reelt sett ikke får brukt kunnskapen sin) Anonymkode: cb50e...bca 4
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2019 #4 Skrevet 20. mars 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da går det inflasjon i utdannelse. På begynnelsen / midten av 2000-tallet trengte en bare VGS for å få disse jobbene, som i dag krever minimum Bachelor. (Jeg vil gå så langt som å si at det er tap for samfunnet, som bruker mye tid og resurser på folk som reelt sett ikke får brukt kunnskapen sin) Anonymkode: cb50e...bca Enig med deg. Har inntrykk av at det har blitt ekstremt høye krav til ganske "enkle" jobber. Det har sikkert noe med at mye har blitt digitalisert , slik at der det før satt 20 personer i hver sin skranke, og folk gikk til banken for Å betale regningene sine- ( slik var det faktisk da jeg flyttet hjemmefra for 20 år siden) til at folk gjør den jobben selv i nettbank nå. Og da er det veldig mange om beinet til de få jobbene som er igjen. Da blir det kanskje slik at de går til de med mest utdanning.. Anonymkode: b5ca8...af1
Påkrevd Skrevet 20. mars 2019 #5 Skrevet 20. mars 2019 «Alle» har mastergrad idag, men samtidig skal alle ledige arbeidsplasser fylles. En grad er ikke det samme som før, dessverre. Samtidig er det lurt å se på listen over krav i en annonse som ønsker. Jeg har selv hatt en jobb der jeg kun oppfylte rundt halvparten av kravene. Resten ordnet seg med min uimotståelige sjarme😂 3
King in the North Skrevet 20. mars 2019 #6 Skrevet 20. mars 2019 Det foretrekkes autoriserte finansielle rådgivere, med økonomigrad i bunn, for slike stillinger. Arbeidsgivers marked.. 2
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2019 #7 Skrevet 20. mars 2019 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da går det inflasjon i utdannelse. På begynnelsen / midten av 2000-tallet trengte en bare VGS for å få disse jobbene, som i dag krever minimum Bachelor. (Jeg vil gå så langt som å si at det er tap for samfunnet, som bruker mye tid og resurser på folk som reelt sett ikke får brukt kunnskapen sin) Anonymkode: cb50e...bca Har du fulgt med i mediene de siste årene? Dette har vært heftig debattert. Anonymkode: 9f7ea...ca3
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2019 #8 Skrevet 20. mars 2019 Jeg er litt enig i at mastergrad ikke er nødvendig for slike jobber, samt at samfunnet i dag bruker store ressurser på å utdanne folk og proppe de fulle av kunnskap de aldri får bruk for. Selv er jeg økonomiutdannet og har vel aldri fått bruk for en sjit av hva jeg lærte under utdannelsen, med unntak av helt basic generell økonomiforståelse som jeg like gjerne kunne ha lært «på gulvet» i en bedrift. Men uten utdannelsen hadde jeg aldri fått noen av jobbene jeg har hatt. Anonymkode: b8010...3fb 2
Tibbie Skrevet 20. mars 2019 #9 Skrevet 20. mars 2019 Man kan da ikke gå rett fra vgs, uten noe som helst økonomisk utdannelse eller forståelse, til en bank? For meg virker det helt logisk å må ha gått på universitet med økonomifag for å få en sånn jobb. Jeg hadde kanskje siktet litt høyere om jeg hadde mastergrad i økonomi. Jeg søkte faktisk på jobb som bankrådgiver i dag. Jeg er halvveis ferdig med bacheloren min, og det var ønskelig med studenter på bachelor til denne stillingen. Har hatt noen økonomifag, og fortsatt vet jeg ikke om jeg er kvalifisert nok til å ha en sånn jobb. Hadde i hvert fall ikke vært det om jeg avsluttet min utdannelse som barn. 5
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2019 #10 Skrevet 20. mars 2019 48 minutter siden, Tibbie skrev: Man kan da ikke gå rett fra vgs, uten noe som helst økonomisk utdannelse eller forståelse, til en bank? For meg virker det helt logisk å må ha gått på universitet med økonomifag for å få en sånn jobb. Jeg hadde kanskje siktet litt høyere om jeg hadde mastergrad i økonomi. Jeg søkte faktisk på jobb som bankrådgiver i dag. Jeg er halvveis ferdig med bacheloren min, og det var ønskelig med studenter på bachelor til denne stillingen. Har hatt noen økonomifag, og fortsatt vet jeg ikke om jeg er kvalifisert nok til å ha en sånn jobb. Hadde i hvert fall ikke vært det om jeg avsluttet min utdannelse som barn. Helt enig. Det er altfor mange som tenker at hvemsomhelst kan gjøre mange jobber som innebærer veiledning og saksbehandling, men å gjøre en god jobb krever kompetanse på området. Jeg tenker en bachelor ofte er nok, og det hadde vært fint med tverrfaglige saksbehandler-utdanninger, men det finnes dessverre ikke mange gode alternativer og da velger folk master i f.eks. økonomi eller jus. Anonymkode: 6de43...d5f 2
Tibbie Skrevet 20. mars 2019 #11 Skrevet 20. mars 2019 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Helt enig. Det er altfor mange som tenker at hvemsomhelst kan gjøre mange jobber som innebærer veiledning og saksbehandling, men å gjøre en god jobb krever kompetanse på området. Jeg tenker en bachelor ofte er nok, og det hadde vært fint med tverrfaglige saksbehandler-utdanninger, men det finnes dessverre ikke mange gode alternativer og da velger folk master i f.eks. økonomi eller jus. Anonymkode: 6de43...d5f Jepp. Jeg har selv noen økonomifag, og det er skikkelig vanskelig. Det er ikke noe man bare kan "google seg til". Man må faktisk kurses i det.
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2019 #12 Skrevet 20. mars 2019 Stillinger som kunderådgiver i bank er ofte en skikkelig rekrutteringsanstalt for andre stillinger i banken, som krever både relevant utdannelse og personlige egenskaper. Derfor blir ikke bachelor/master overkill for stillingstypen, når man vet at de som får stillingene typisk blir der 2-5 år før de går videre i andre stillinger internt. Been there, done that. Anonymkode: 22ee9...0c4 2
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2019 #13 Skrevet 20. mars 2019 3 timer siden, Tibbie skrev: Man kan da ikke gå rett fra vgs, uten noe som helst økonomisk utdannelse eller forståelse, til en bank? For meg virker det helt logisk å må ha gått på universitet med økonomifag for å få en sånn jobb. Jeg hadde kanskje siktet litt høyere om jeg hadde mastergrad i økonomi. Jeg søkte faktisk på jobb som bankrådgiver i dag. Jeg er halvveis ferdig med bacheloren min, og det var ønskelig med studenter på bachelor til denne stillingen. Har hatt noen økonomifag, og fortsatt vet jeg ikke om jeg er kvalifisert nok til å ha en sånn jobb. Hadde i hvert fall ikke vært det om jeg avsluttet min utdannelse som barn. Det kunne vi før. Jeg har jobbet som bankrådgiver med egen portefølje. Hadde bare vdg når jeg starta. Anonymkode: 110b5...ef9
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2019 #14 Skrevet 20. mars 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kunne vi før. Jeg har jobbet som bankrådgiver med egen portefølje. Hadde bare vdg når jeg starta. Anonymkode: 110b5...ef9 Før er nøkkelordet her. Blant de av mine kolleger som har jobbet i banken i 20-30 år er det mange som har gjort som deg. Men så hadde man også et bankakademi som de gikk på, og mange har tatt utdanninger tilsvarende dagens bachelor (og mer) mens de har jobbet i banken. Anonymkode: 22ee9...0c4
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2019 #15 Skrevet 20. mars 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: For meg virker det helt overkill å ansette Siviløkonomer til slike jobber?! Dette er da jobber som folk med fagbrev innen økonomi, salg og service, eller liknende. Eller maks årsstudie innen øk.ad. Til og med Bachelor føler jeg blir i meste laget for de arbeidsoppgavene. Det blir jo som å ansette sivilingeniører til å selge elektronikk på Elkjøp. Bachelor er et passende utdanningsnivå for den type jobb. Men ja, som andre har påpekt, det er inflasjon i høyere utdannelse i Norge. Ikke direkte usannsynlig at en dårlig jurist får "sekretær"-arbeidsoppgaver, dårlige teknologer må jobbe på f.eks elkjøp, leger vil i fremtiden jobbe mer som en sykepleier osv osv. Anonymkode: ea483...9ec
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2019 #16 Skrevet 20. mars 2019 For de som er interessert i hvor ille det kan gå, sjekk ut "Vi med master". https://www.vimedmaster.no/ Sitat KASTE BALL Hvem sa at saksbehandling ikke kan være tungt, fysisk arbeid? Geir, 28, fullførte sin master i sosiologi, inntok arbeidslivet i en statlig etat og fikk gangsperre i armen. Anonymkode: ea483...9ec
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2019 #17 Skrevet 21. mars 2019 17 hours ago, AnonymBruker said: Da går det inflasjon i utdannelse. På begynnelsen / midten av 2000-tallet trengte en bare VGS for å få disse jobbene, som i dag krever minimum Bachelor. Før var de som hadde slike jobber selgere, men etter Terra-krisen og alle sakene om kunder som hadde blitt prakket på "banksparing med aksjeavkastning" og liknende lureprodukter ble det strengere krav. Anonymkode: a38c0...522
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2019 #18 Skrevet 21. mars 2019 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Da går det inflasjon i utdannelse. På begynnelsen / midten av 2000-tallet trengte en bare VGS for å få disse jobbene, som i dag krever minimum Bachelor. (Jeg vil gå så langt som å si at det er tap for samfunnet, som bruker mye tid og resurser på folk som reelt sett ikke får brukt kunnskapen sin) Anonymkode: cb50e...bca Jeg tok aldri høyere utdannelse da jeg var ung, har alltid jobbet og har således veldig mye erfaring. Etter nedbemanninger så får jeg ikke jobb igjen. Fordi jeg ikke har utdannelsen. Nå går jeg på universitetet for å ta en bachelor og får bare dårlige karakterer fordi jeg ikke er motivert og ikke ser grunnen med den. 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er litt enig i at mastergrad ikke er nødvendig for slike jobber, samt at samfunnet i dag bruker store ressurser på å utdanne folk og proppe de fulle av kunnskap de aldri får bruk for. Selv er jeg økonomiutdannet og har vel aldri fått bruk for en sjit av hva jeg lærte under utdannelsen, med unntak av helt basic generell økonomiforståelse som jeg like gjerne kunne ha lært «på gulvet» i en bedrift. Men uten utdannelsen hadde jeg aldri fått noen av jobbene jeg har hatt. Anonymkode: b8010...3fb Utdannelsen for økonomi er det samme som for 20 år siden. Vi gjør regnskap på ark. Som de gjorde før, hvor ordet bokføring kommer fra, føre i bok. Det er ikke relevant, og jeg har aldri hatt behov for det i noen jobb jeg har hatt, likevel må jeg på skole tre år for å lære det. Anonymkode: 502f5...4e4
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2019 #19 Skrevet 21. mars 2019 Jeg er økonom selv. Slet meg gjennom master og er siviløkonom. Jeg var ikke en a-kandidat. Hadde snitt på svak c pga. sykdom siste året. Hadde jeg tatt en bachelor, hadde jeg hatt samne stillingen som i dag og tjent bedre fordi jeg hadde hatt 3 år ekstra erfaring. Jeg hadde hatt mindre studielån og heller dagens inntektsnivå de årene da jeg dro på meg mer lån og for master. Snittet fra graden hadde vært sterk c og ikke svak c. Master er ikke nøkkelen til suksess. Den kan bli kostbar. Vet mange siviløkonomer jobber med "enkle" jobber. Mulig du må starte der og bytte om du finner noe mer givende. evt sette deg som mål å bli leder innad i banken Anonymkode: 440e3...690
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå